پاک کردن لاک از روی فرش با ترفندهای ساده و تضمینی

برای پاک کردن لاک از روی فرش می‌توانید از شوینده‌های مختلفی استفاده کنید، اما برخی از این مواد شوینده و پاک کننده ممکن است به فرش شما آسیب برسانند. در این مقاله شما را با بهترین روش‌ها برای پاک کردن لاک از روی فرش و نکات مربوط به آن آشنا خواهیم کرد.

پاک کردن لاک از روی فرش

لاک‌زدن به انگشتان دست اغلب کار سختی است. شاید هنگام لاک‌زدن، لاک روی سطوح مختلفی مانند فرش بریزد و کار شما را دشوارتر کند! شاید اولین فکری که به ذهنتان بیاید، این باشد که فرش را به یک قالیشویی خوب بسپارید. اما اگر قصد داشته باشید که خودتان آن را در خانه تمیز کنید، راه‌هایی برای خلاص‌شدن از لکه و تمیز کردن فرش شگی، قالیچه ها و فرش های دستباف و ماشینی وجود دارد. در این مقاله شما را با روش‌های پاک کردن لکه لاک خیس و خشک‌شده از روی فرش آشنا خواهیم کرد.

 

پاک کردن لاک تازه از روی فرش

پاک کردن لاک از روی لباس به مراتب راحت تر است، چرا که ممکن است هنگام پاک کردن لکه لاک از روی فرش باعث آسیب به بافت آن و ترکیب رنگ های آن شوید. به همین دلیل زمانی که لاک هنوز خشک نشده است می‌توانید نسبت به پاک کردن لکه حاصل از آن بر روی فرش اقدام کنید. برای این منظور از روش‌های زیر کمک بگیرید.

۱. پاک کردن لاک از روی فرش با شیشه شوی

با کمک کمی مایع شیشه شوی و یک اسفنج یا پارچه بدون پرز می‌توانید لکه لاک ناخن را از روی فرش پاک کنید. اسفنج را روی فرش نکشید و به صورت دورانی حرکت دهید. سپس محل لکه را با آب تمیز کنید. پس از خشک شدن دیگر اثری از لکه لاک روی فرش دیده نمی‌شود.

 

۲. پاک کردن لکه لاک از روی فرش روشن با اسپری مو

ابتدا لکه را با کمی آب سرد مرطوب کنید. ۱۵ تا ۲۰ بار اسپری مو و بعد ۳ تا ۵ بار رابینگ الکل روی لکه اسپری کنید. با استفاده از یک فرچه حدود یک دقیقه روی لکه را بکشید. همزمان با کشیدن فرچه روی فرش، کمی آب سرد و تمیز هم روی لکه بریزید. این کار رو تا ناپدید شدن لکه ادامه دهید.

 

۳. از بین بردن لکه لاک ناخن از روی فرش با آب اکسیژنه

با مقداری آب اکسیژنه دستمال را مرطوب کرده و با آن لکه لاک ناخن را کامل مرطوب کنید. برای پاک کردن لکه لاک ناخن از روی فرش به خصوص لکه های قدیمی بهتر است ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس با یک پارچه سفید فرش را پاک کنید و آب اکسیژنه را از روی فرش بردارید. اگر لکه لاک ناخن از روی فرش ناپدید شد، می‌توانید محل را با پارچه مرطوب پاک کنید.

هشدار: قبل از مصرف هر پاک کننده‌ای، آن را روی قسمت کوچکی از فرش امتحان کنید.

 

روش پاک کردن لاک خشک از روی فرش

 

۴. پاک کردن لاک از روی فرش با لاک پاک کن‌های بدون استون

۱- ابتدا با یک قاشق لاک ریخته شده را از روی فرش جمع کنید و با یک دستمال اثر آن را از روی قاشق تمیز کنید و دوباره مابقی لاک را از روی فرش بردارید.

۲- وقتی تا حد ممکن لاک ناخن را با قاشق از روی فرش برداشتید، با یک دستمال کاغذی، کهنه و یا پارچه روی لکه فشار دهید و بردارید. توجه کنید که نباید دستمال را روی لکه بمالید، بلکه باید تنها آن را روی لکه گذاشته و بردارید. پس از هر بار فشردن دستمال روی لکه، از بخش جدیدی از پارچه استفاده کنید تا لکه پخش نشود. این کار را تا زمانی که دیگر لاکی روی پارچه نیاید ادامه دهید.

۳- برای پاک کردن باقی مانده لکه لاک از روی فرش باید از پاک کننده استفاده کنید. برای این کار به هیچ وجه از استون و وایتکس استفاده نکنید زیرا ممکن است موجب تغییر رنگ فرش بشود.

موثرترین پاک کننده برای این کار لاک پاک کن‌های بدون استون است، علاوه بر این می‌توانید از این مواد استفاده کنید:

  • الکل
  • اسپری مو
  • آب اکسیژنه (فقط برای فرش‌های سبک)
  • شیشه پاک کن

قبل از اینکه از پاک کننده روی فرش استفاده کنید، ابتدا آن را روی یک نقطه کوچک و دور از دید تست کنید. یک نقطه غیرقابل تشخیص مناسب، قسمتی از فرش است که به طور معمول در زیر مبلمان قرار می‌گیرد. اگر فرش در زمان تست تغییر رنگ ندهد می‌توانید کار تمیز کردن را شروع کنید.

۴- یک پارچه تمیز را با پاک کننده مرطوب کنید و روی محل لکه قرار دهید. پس از هر بار قرار دادن پارچه روی لکه، از بخش جدیدی از پارچه استفاده کنید تا لکه پخش نشود. در صورت لزوم بازهم پاک کننده به پارچه اضافه کنید و روی لکه قرار دهید تا زمانی که رنگ لاک از بین برود.

 

پاک کردن لکه لاک خشک‌شده از روی فرش

اگر متوجه نشدید که لاک روی فرشتان ریخته است و با لکه خشک شده لاک روی فرش مواجه شدید، نگران نباشید. در ادامه شما را بصورت مرحله به مرحله با روش ‍اک کردن لاک خشک شده روی فرش آشنا خواهیم کرد.

۱. لاک خشک را از روی فرش جدا کنید

با قاشق، چاقو یا ناخن، تا جایی که می‌توانید، لاک خشک‌شده را از روی فرش بردارید. همچنین می‌توانید سطح نازکی از فرش را که به لکه آغشته شده است با قیچی ببرید، به‌شرطی‌که مراقب باشید به فرش آسیب نرسد. برش عمیق سبب ایجاد علامت مشخصی روی فرش می‌شود.

 

تمیز کردن لاک تازه از روی فرش

 

۲. ناحیه مورد‌نظر را جاروبرقی بکشید

با استفاده از جاروبرقی، همهٔ تکه‌های لاک خشک‌شده (که بعد از برداشتن لاک، در عمق بافت فرش فرو رفته‌اند) را بردارید. انجام این کار باعث می‌شود تا سطح تمیزتری برای ادامه کار داشته باشید و بتوانید راحت‌تر لکه را پاک کنید.

اگر سطح فرش را با قیچی بریده باشید، حتما باید بعد از آن جاروبرقی بکشید؛ زیرا تکه‌های بریده‌شده فرش و باقی‌مانده لاک در بین بافت فرش گیر می‌کنند.

 

۳. یک نوع تمیزکننده را روی فرش امتحان کنید

لاک‌پاک‌کن بدون استون بهترین گزینه است، زیرا برای حل‌کردن لاک طراحی شده است. تکه‌ای پنبه را به لاک‌پاک‌کن آغشته کنید و ابتدا آن را روی قسمتی از فرش که در معرض دید نیست امتحان کنید. اگر بعد از ۱ تا ۲ دقیقه رنگ‌رفتگی یا آسیب دیگری به‌ وجود نیامد، می‌توانید با خیال راحت از آن برای پاک کردن لکه لاک از روی فرش استفاده کنید.

برای تمیز کردن اثر لاک خشک شده می‌توانید از تمیزکننده‌های دیگری نیز استفاده کنید. تمیزکننده‌هایی مانند الکل مالشی، اسپری مو، شیشه‌پاک‌کن، شوینده فرش و آب‌اکسیژنه. از آب‌اکسیژنه برای فرش‌های تیره‌رنگ استفاده نکنید، زیرا رنگ‌ها را سفید می‌کند. از استون یا وایتکس نیز استفاده نکنید، زیرا این دو ماده رنگ‌ فرش را از بین می‌برند.

 

پاک کردن لاک خشک از روی فرش

 

۴. ناحیه موردنظر را با تمیزکننده پاک کنید

یک تکه پارچه را به لاک‌پاک‌کن یا تمیزکننده دیگری آغشته کنید. پارچه را به‌آرامی روی لاک خشک‌شده فشار دهید و به آن ضربه بزنید تا در تمیز‌کننده حل شده و پاک شود. هر بار از قسمت تمیز پارچه استفاده کنید تا لکه پخش نشود. اگر لازم شد، باز هم پارچه را به تمیزکننده یا لاک‌پاک‌کن آغشته کنید تا همیشه مرطوب بماند. آن‌قدر به این کار ادامه دهید تا لکه کاملا پاک شود.

  • تمیزکننده را به‌شکل مستقیم روی فرش نریزید، زیرا به بافت فرش آسیب می‌رساند.
  • پارچه را خیلی محکم روی فرش فشار ندهید، زیرا این کار باعث می‌شود لاک بیشتر در عمق فرش فرو برود.
  • همچنین می‌توانید از یک برس کوچک مانند مسواک استفاده کنید. برس را خیلی محکم و خیلی عمیق روی فرش فشار ندهید، زیرا باعث پخش‌شدن لکه می‌شود.

 

۵. شستن و خشک کردن فرش

بعد از پاک کردن لکه لاک از روی فرش، حوله یا پارچه تمیزی را روی فرش فشار دهید. این کار باعث می‌شود باقی‌مانده لاک یا تمیزکننده جذب پارچه شود. سطل کوچکی را از آب پر کنید و ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری (۵ تا ۱۰ میلی‌لیتر) شوینده مایع، مایع لباس‌شویی یا شوینده فرش را در آب حل کنید. اسفنج تمیزی را به این محلول آغشته کنید؛ سپس آن را بچلانید تا آب اضافه گرفته شود؛ در پایان، ناحیه موردنظر فرش را با آن تمیز کنید.

حوله خشکی را روی فرش فشار دهید تا آب اضافی آن را بگیرد. وقتی آب اضافی را تا جای ممکن گرفتید، پنکه‌ یا سشوار را به‌صورت مستقیم روی نقطه خیس فرش بگیرید تا کاملا خشک شود.

 

نکات مورد توجه برای پاک کردن لکه لاک از روی فرش

  • پاک کننده لاک را مستقیما روی فرش نریزید، زیرا می‌تواند جذب فرش شود و پشت فرش را خراب کند.
  • از مالیدن پارچه روی لکه و یا فشردن بیش از حد آن روی لکه لاک خودداری کنید زیرا با این کار لکه به خورد الیاف فرش رفته و عمیق‌تر می‌شود.
  • برای پاک کردن لکه لاک می‌توانید از یک مسواک قدیمی یا فرچه کوچک استفاده کنید. بیش از حد فرچه را روی لکه نکشید تا لکه پخش نشود.

 

سخن آخر

دخترهای جوان عاشق لاک های رنگارنگ هستند. ست کردن رنگ لاک با لباس، کفش، شال و … هم که جای خود دارد! لاک زدن حس خوبی دارد که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست ولی وقتی شیشه لاک روی زمین و فرش بیفتد، تازه دردسرها شروع می‌شود.

برای پاک کردن لکه لاک ناخن از روی فرش باید دقت بیشتری داشته باشید. گاهی تلاش ها برای برداشتن لکه، کار را خراب‌تر می کند و موجب آسیب به بافت فرش می‌شود. از آنجایی که فرش کالای ارزشمندی است باید با راهکارهای کم خطرتر برای از بین بردن لکه لاک ناخن از روی فرش اقدام کنید. این بار که شبشه لاک ناخن روی فرش برگشت، روش‌های این مقاله را امتحان کنید. 

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید