خوشبو کردن حمام با چند راهکار ساده

رفع بوی بد حمام یکی از دغدغه‌های اغلب ما است. برای خوشبو کردن حمام راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که به راحتی و در زمانی کوتاه می‌توانید حمام را خوشبو کنید.

خوشبو کردن حمام

تمیز کردن حمام کار آسانی نیست و خیلی از افراد تمیز کردن دستشویی و حمام را دوست ندارند. همچنین گاهی حمام‌های تمیز به خاطر رطوبت زیاد ممکن است بوی بدی داشته باشد. بنابراین همه به دنبال ترفند‌های سریع و راحتی برای خوشبو کردن حمام هستیم.

بوی بد سرویس بهداشتی و حمام شرم آور است، به خصوص وقتی میهمان در خانه داشته باشید! اما نگران نباشید، روش‌هایی وجود دارند که می‌توانید با به کارگیری آن‌ها، فضای حمام را تازه و خوشبو نگاه دارید.

 

نکات مهم برای خوشبو ماندن حمام

اولین قدم برای خوشبو کردن حمام، از بین بردن بوهای بد و تمیز کردن آن است. برای این‌کار نکات زیر را رعایت کنید:

۱. هوای حمام را تهویه کنید. این مورد به خصوص اگر در داخل حمام توالت فرنگی دارید حائز اهمیت است. جریان هوا به سادگی می‌تواند این بوها را از بین ببرد. اگر در داخل حمام فن دارید، بعد از استفاده آن را روشن کنید تا رطوبت و بوهای بد را جذب کند. توجه داشته باشید که رطوبت ناشی از آب داغ دوش می‌تواند در گوشه‌ و کنار فضا، کپک و بوی بد ایجاد کند. همچنین توصیه می‌شود هر ۶ ماه یکبار، فن سرویس بهداشتی را تمیز کنید.

 

پیشنهاد: اگر به دنبال طراحی و چیدمان برای حمام و سرویس بهداشتی خود هستید، بهترین ایده ها برای دکوراسیون سرویس بهداشتی کوچک را می توانید در ستاره ببینید. 

نکات مهم برای خوشبو کردن حمام

 

۲. استفاده از بوگیرهای مخصوص حمام و دستشویی. برای از بین بردن بوی بد حمام، بهتر است از بوگیرهای مخصوص حمام و دستشویی استفاده کنید، این‌ها از اسپری‌های خوشبو کننده بهتر عمل می‌کنند. خوشبوکننده‌ها در واقع بوی بد را از بین نمی‌برند، بلکه آن را پنهان می‌کنند و اگر بوی بد قوی باشد، اسپری خوشبو کننده از پس آن برنخواهد آمد.

درصورتی که گردش هوا در حمام و سرویس بهداشتی ضعیف باشد، استفاده از بوگیر به تنهایی چاره‌ساز نخواهد بود و به یک دستگاه تصفیه هوا احتیاج پیدا می‌کنید. یک دستگاه کوچک برای محیط حمام کافی خواهد بود.

۳. سطوح حمام را تمیز و ضد عفونی کنید. سعی کنید به طور منظم سطوح حمام را تمیز و ضد عفونی کرده و هرگز تمیز کردن توالت فرنگی و تمیز کردن جکوزی را فراموش نکنید. استفاده از ترکیب جوش‌شیرین، آبلیمو و سرکه برای این منظور فوق‌العاده است و به کاهش بوی بد نیز بسیار کمک می‌کند. یک ترکیب خمیری از نسبت‌های مساوی جوش‌شیرین و آبلیمو درست کنید و آن را روی سطوح بمالید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس مقداری سرکه را روی آن اسپری کنید.

 

نکات مهم در خوشبو کردن حمام

 

۴. از روغن‌های اسانس معطر استفاده کنید. در حین تمیز کردن حمام از روغن‌های اسانس معطر استفاده کنید. برای اینکار می‌توانید مقداری روغن معطر را با کمی الکل ترکیب کرده و روی سطوح اسپری کنید. این کار نه تنها حمام را خوشبو می‌کند، بلکه موجب ضدعفونی کردن نواحی مختلف می‌گردد. روغن پونه کوهی، سدر، آویشن، میخک، اسطوخودوس، مریم گلی و… عطرهای بسیار دلپذیری به حمام شما می‌بخشند و دارای خواص ضد میکروبی و ضدقارچی هستند.

۵. درپوش فاضلاب و سطح توالت فرنگی را تمیز کنید. گرفتگی فاضلاب موجب گیر افتادن مواد زائد در مسیر خروجی آب و در نتیجه انتشار بوی بد می‌شود. با استفاده از یک مسواک قدیمی یا یک قلاب، این مواد را خارج کرده و سپس به کمک محصولات لوله باز کن، گرفتگی را رفع کنید. همین کار را در رابطه با راه فاضلاب توالت فرنگی نیز انجام دهید.

۶. یک تکه دستمال کاغذی آتش بزنید! در نهایت اگر به یک راهکار سریع برای از بین بردن بوی بد حمام و دستشویی احتیاج پیدا کردید، و عملی کردن هیچ‌یک از روش‌های بالا ممکن نبود، می‌توانید یک تکه دستمال کاغذی را آتش بزنید. این کار به سرعت بوی بد حمام و دستشویی را از بین خواهد برد. تنها کافی است یک تکه دستمال را لوله کنید، آتش بزنید و درون یک ظرف شیشه‌ای در حمام قرار دهید تا به مرور بر بوی بد غلبه کند.

 

ترفند‌های خوشبو کردن حمام

در ادامه ترفند های مهم و کارآمد برای خوشبو کردن حمام را بیان می کنیم: 

۱. خوشبو کردن حمام با جوش شیرین

یک کاسه کوچک جوش شیرین در حمام قرار دهید تا رطوبت و بوی بد را به خود جذب کند. محتوای کاسه را هر ماه یکبار عوض کنید تا از اثر آن کم نشود. همچنین می‌توانید از ترکیب آب، اسانس معطر و سرکه یک اسپری درست کنید و در حمام از آن استفاده کنید.

 

۲. خوشبو کردن حمام با لیمو ترش

یک ترفند دیگر برای خوشبو کردن حمام، استفاده از تکه‌های لیمو ترش است. برای این منظور تکه‌های لیمو را درون یک ظرف در گوشه‌ای از حمام قرار دهید. لیمو‌ها اثر خنثی کننده‌ای در برابر بوی بد دارند. لیمو را هر هفته جایگزین کنید.

 

خوشبو کردن حمام با لیمو

 

۳. خوشبو کردن حمام با روغن اسانس

روغن‌های اسانس، مانند اسطوخودوس و گل سرخ حتی برای از بین بردن قوی‌ترین بو‌ها هم مؤثر هستند. یک تکه چوب پنبه را به روغن معطر آغشته کنید و در حمام قرار دهید. این چوب پنبه را هر هفته تعویض کنید. همچنین می‌توانید چند قطره از این روغن را روی لامپ حمام بریزید (مراقب باشید لامپ را قبل از این کار خاموش کنید) تا در اثر حرارت لامپ، بخار اسانس فضای حمام را خوشبو کند.

 

۴. خوشبو کردن حمام با الکل

همانطور که می‌دانید، الکل در تماس با هوا به سرعت تبخیر می‌شود. مقداری الکل را با آب و چند قطره روغن اسانس ترکیب کنید و در حمام قرار دهید.

 

۵. خوشبو کردن حمام با گیاهان تصفیه کننده هوا

گل و گیاه نه تنها فضای داخلی خانه و سرویس بهداشتی شما را زیباتر می‌کنند، بلکه می‌توانند عملکردی مشابه یک تصفیه کننده هوا نیز داشته باشند. از گیاهان مناسب برای این منظور می‌توان به نیلوفر و درختچه نخل اشاره کرده و از آن ها برای خوشبو کردن هوا استفاده کرد.

 

ترفندهای خوشبو کردن حمام

 

۶. خوشبو کردن حمام با ظرف گل‌های معطر

یک قابلمه را با آب پر کنید و چند برش لیمو همراه با چند برگ گل‌های خشک و معطر درون آن بریزید. بعد از به جوش آمدن آب، ظرف را به حمام منتقل کنید تا بخار معطر آن حمام را خوشبو کند.

 

۷. بازکردن پنجره

هیچ چیز مثل هوای تازه نمی‌تواند از رطوبت هوای حمام و بوی بد آن کم کند. سعی کنید در حمام یک راه هوا ایجاد کنید تا گردش مداوم هوا از نم گرفتن دیوار‌ها و بوی بد جلوگیری کند.

 

۸. استفاده از شمع‌های معطر

شما می‌توانید بعد از هربار استفاده از حمام، یک شمع معطر را در فضای داخلی روشن کنید. همچنین می‌توان یک شمع معمولی را درون یک کاسه از دانه‌ی قهوه قرار داد تا هنگام روشن کردن شمع، از عطر بی‌نظیر قهوه بهره‌مند گردید.

 

۹. استفاده از مایع نرم‌کننده لباس در مخزن توالت فرنگی

برای خوشبو کردن حمام، مقداری مایع نرم‌کننده لباس را داخل مخزن آب توالت فرنگی حمام بریزید. با این کار پس از هر بار فشردن سیفون، از عطر دلپذیر مایع نرم‌کننده برخوردار می‌شوید.

 

۱۰. یک ظرف خوشبوکننده خانگی بسازید

شما می‌توانید با استفاده از تعدادی گلوله‌ی پنبه‌ای، مقداری روغن اسانس معطر و یک ظرف شیشه‌ای، یک خوشبوکننده برای حمام درست کنید. به سادگی تکه‌های پنبه را داخل شیشه قرار دهید و سپس مقداری روغن اسانس روی آن‌ها بریزید و بدون درپوش داخل حمام قرار دهید تا به مرور رایحه‌ی خوش آن در هوا انتشار یابد.

 

۱۱. دستمال توالت را خوشبو کنید

یکی دیگر از ترفند‌های خوشبو کردن حمام، در واقع معطر کردن دستمال توالت است. شما می‌توانید مقداری ادکلن یا عطر به قسمت مقوای داخل دستمال بزنید. توجه داشته باشید که عطر یا ادکلن را نباید به خود دستمال‌ها اسپری کنید.

 

دستمال توالت را خوشبو کنید

 

۱۲. مقداری نعناع تازه داخل حمام آویزان کنید

استفاده از مقداری نعناع تازه در داخل حمام، می‌تواند بوی خوش و تازه‌ای به فضای داخی آن بیافزاید. یک دسته نعناع تازه را با یک بند در نقطه‌ای آویزان کنید و از رایحه‌ی خوش آن لذت ببرید. البته این کار را می‌توانید با هر گیاه خوش‌عطر دیگری نیز انجام دهید. تنها باید توجه کنید که هر روز گیاه تازه جایگزین کنید.

 

سخن پایانی

مسلما بهترین روش خوشبو کردن حمام رعایت نظافت و بهداشت و تمیز کردن مداوم سرویس بهداشتی است. اما گاهی این کار به تنهایی کفایت نمی‌کند و نیاز به ترفند‌هایی است که هوای حمام دلپذیرتر باشد. بهتر است در حمام خود از یک سیستم تهویه مناسب استفاده کنید و درکنار آن از اسپری‌های خوشبو کننده هوا یا تکنیک‌هایی که در طول این مقاله ذکر شدند استفاده کنید. شما از چه روش‌هایی برای خوشبو کردن حمام استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را با ما و مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید