بهترین روش ها برای تميز كردن ماهيتابه تفلون سوخته و کثیف

استفاده از روش های مناسب برای نگهداری، شستشو و تميز كردن ماهيتابه تفلون سوخته و کثیف به دوام ظروف شما کمک می کند. در این مقاله اطلاعات درستی در مورد آنها به شما می دهیم.

تميز كردن ماهيتابه تفلون سوخته

زمان‌هایی که ظروف تفلون وارد بازار نشده بودند، شستشوی قابلمه و ماهیتابه‌های پخت و پز غذا، کار سخت و طاقت فرسایی بود. مواد غذایی موقع طبخ یا سرخ کردن به قابلمه و ماهیتابه می‌چسبید و ترفند‌های زیادی باید به کار می‌رفت تا این ظروف تمیز شوند! اما از زمانی که ظروف تفلون به خانه‌ها آمد، کار شستشو قدری آسان‌تر شد. با این حال ممکن است هنوز برخی با شستن این ظروف نیز مشکل داشته باشند و تمیز کردن قابلمه گرانیتی را ساده‌تر انجام دهند. 

از این رو ما دز این مقاله از سایت ستاره قصد داریم تا شما را با نحوه تميز كردن ماهيتابه تفلون سوخته و کثیف به روش صحیح و اصولی آشنا کنیم، تا وقتی غذایی درون ماهیتابه تفلون می‌سوزد یا بعد از پخت غذا قابلمه تفلون شما کثیف می‌شود، بدون اینکه به کف تفلون صدمه‌ای وارد شود، آن‌ را تمیز و آماده استفاده مجدد کنید. با ما همراه باشید.

 

تمیز کردن تفلون بعد از استفاده روزانه

بهترین زمان برای تمیز کردن ماهیتابه تفلون پس از اتمام آشپزی و زمانی است که مواد غذایی باقی مانده درون آن هنوز خشک نشده‌اند. برای انجام این کار جازه دهید ماهیتابه خنک شود، سپس با یک دستمال نرم یا یک حوله کاغذی، مواد غذایی باقیمانده را از داخل آن پاک کنید. در ادامه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در صورت باقی ماندن مواد غذایی داخل تفلون، برای کندن آن از یک کفگیر چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید تا به تفلون آسیبی وارد نشود.
  • پس از خنک شدن ماهیتابه داخل آن  آب گرم بریزید تا خیس بخورد، سپس با یک اسکاج نرم و چند قطره مایع ظرفشویی به آرامی داخل و بیرون آن را شستشو دهید.
  • پس از اتمام شستشو، با یک دستمال خشک یا یک حوله نرم آن را کاملا خشک کنید.
  • برای تمیز کردن ظروف نچسب هرگز از مواد شوینده قوی مانند وایتکس استفاده نکنید، زیرا به  آن آسیب می‌زند.

🍳 نکته: برای تمیز کردن ماهیتابه نچسب یا تفلون هرگز از اسکاج زبر یا اجسام فلزی استفاده نکنید. تمامی اجسام سخت باعث آسیب رساندن به تفلون می‌شوند و ممکن است تفلون آن کاملا از بین برود و خاصیت نچسب بودن خود را از دست بدهد.

 

تمیز کردن تفلون، بعد از استفاده روزانه

پیشنهاد: روش های تمیز کردن قابلمه چدنی و مراقبت از ظروف چوبی را نیز می توانید در ستاره ببینید.

تمیز کردن روغن و مواد غذایی باقیمانده در ماهیتابه نچسب

برای تميز كردن ماهيتابه تفلون سوخته و روغن باقیمانده روی آن از آب و سرکه استفاده می‌کنیم. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در زمان‌هایی که پس از شستشو هنوز مقداری مواد غذایی یا چربی داخل ماهیتابه نچسب باقی ماند، می‌توانید نصف ماهیتابه را آب کرده و نصف استکان سرکه سفید به آن اضافه کنید.
  • ماهیتابه را روی گاز قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بجوشد. سرکه چربی را حل و مواد غذایی چسبیده را سست می‌کند و در نتیجه تمیز کردن آن راحت‌تر می‌شود.
  • با این روش ذرات روغن روی آب می‌آید و می‌توانید به آرامی با یک دستمال یا حوله روغن را از روی سطح آب جمع کنید. به علت داغ بودن آب مراقب دستتان باشید.
  • مواد غذایی چسبیده شده نیز با یک ملاقه چوبی یا پلاستیکی به راحتی جدا می‌شود. 
  • آب داخل ماهیتابه را داخل سینک بریزید و با مایع ظرفشویی مجدد ظرف را شستشو دهید. قبل از شستشو صبر کنید تا ماهیتابه خنک شود. ماهیتابه داغ را هیچ موقع مستقیم زیر آب سرد نگیرید، زیرا تفلون آن ضعیف می‌شود و به مرور زمان از بین می‌رود.
  • پس از شستشو ماهیتابه را با یک دستمال نرم خشک کنید و در جای خود بگذارید.

 

تمیز کردن مواد غذایی سوخته در ماهیتابه نچسب

بهترین روش برای تمیز کردن مواد غذایی سوخته در ماهیتابه نچسب، استفاده از جوش شیرین است. روش تميز كردن ماهيتابه تفلون سوخته با جوش شیرین نیز به این ترتیب است. 

  • هنگامی که ماهیتابه کاملا خنک شد روی مواد غذایی سوخته درون ماهیتابه جوش شیرین ریخته و چند قطره آب به آن اضافه کنید تا خمیری شکل شود. اجازه دهید این مواد یک شب تا صبح درون ماهیتابه باقی بماند تا بتواند به راحتی مواد غذایی سوخته را حل کند.
  • سپس با کمی آب و اسکاج نرم ظرف را تمیز کنید. مواد غذایی سوخته با این روش به راحتی از ماهیتابه جدا می‌شود.
  • پس از جدا شدن مواد غذایی سوخته درون ماهیتابه، آن را با یک اسکاج نرم و چند قطره مایع ظرفشویی شستشو دهید و با یک دستمال نرم خشک کنید.

 

تميز كردن ماهيتابه تفلون سوخته

 

نکات ضروری برای نگهداری از ماهیتابه نچسب

۱- ماهیتابه نچسب را نباید با دمای بالا استفاده کنید. موقع استفاده بعد از گرم شدن روغن، درجه گاز را روی متوسط قرار دهید و کار طبخ را ادامه دهید. دمای زیاد کفی نچسب ماهیتابه را خراب می‌کند.

۲- از روغن‌های اسپری برای پختن غذا در ماهیتابه نچسب استفاده نکنید. اسپری‌های پخت و پز حاوی موادی هستند که روی ماهیتابه نچسب واکنش نشان داده و باعث ورود مواد سمی به غذا می‌شوند، به علاوه ماهیتابه نچسب را نیز خراب می‌کنند. موقع طبخ غذا با ماهیتابه نچسب از روغن معمولی استفاده کنید.

۳- موقع درست کردن غذا با ماهیتابه نچسب، از اشیای فلزی و نوک تیز برای هم زدن غذا استفاده نکنید. همچنین هرگز غذای پخته شده را درون ماهیتابه نچسب برش ندهید، زیرا این کار باعث خراشیده شدن کف ماهیتابه می‌شود.

 

نکات مهم در نگهداری از ظروف تفلون

 

۴- موقع استفاده از ماهیتابه نچسب تغییر ناگهانی دما ایجاد نکنید. برخی از غذاها را باید با تکه‌های یخ یا سبزیجات یخ زده درست کنید، اما توجه داشته باشید این نوع غذاها نباید در ماهیتابه نچسب طبخ شود زیرا به آن صدمه می‌زند و عمر ماهیتابه را کوتاه می‌کند.

۵- سعی کنید برای ماهیتابه و ظروف نچسب خود یک کمد یا کشو جدا در نظر بگیرید. آنها را از اشیای فلزی دیگر دور نگه دارید. همچنین می‌توانید روی کفی نچسب ماهیتابه را با یک حوله نرم و مناسب بپوشانید تا دیگر ظروف باعث خراشیدگی روی آن نشود.

 

سخن آخر

همانگونه که شما نیز می‌دانید ماهیتابه‌های نچسب پر طرفدار هستند، زیرا موقع آشپزی با این ماهیتابه‌ها پختن و سرخ کردن غذا برای آشپزها آسان‌تر می‌شود. باید توجه داشته باشید اگر این ظروف خوب شسته نشوند باقی مانده غذا روی آن می‌تواند باعث خراب شدن ماهیتابه و ورود مواد سمی به غذا شود. بنابراین بعد از هر بار استفاده، ماهیتابه نچسب را با اسفنج‌های نرم و مواد شوینده لطیف تمیز کنید. در انتها پیشنهاد می‌کنیم با نحوه تمیز کردن ظروف مسی با مواد ساده در منزل و روش تمیز کردن قابلمه سوخته با ۳ راهکار کاربردی نیز آشنا شوید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید