تمیز کردن کابینت آشپزخانه با ۳ روش ویژه

یکی از دغدغه‌های مرتبط با تمیزی آشپزخانه، تمیز کردن کابینت‌ها از روغن و کثیفی‌های حاصل از پخت و پز غذا است. اگر شما کابینت‌های براق مانند جنس لمینت دارید و راهکار‌های تمیز کردن آن را نمی‌دانید، در اینجا می‌توانید سه روش مختلف تمیز کردن کابینت آشپزخانه را بیاموزید.

تمیز کردن کابینت آشپزخانه

کابینت‌های آشپزخانه از جنس چوب، ام دی اف، فلز و جنس‌های متنوع دیگر هستند. اگر کابینت آشپزخانه شما با ورقه‌های براق (لمینت) پوشیده شده است یا جنس آن براق است، خوشحال باشید، زیرا این نوع کابینت‌های پرکاربرد، علاوه بر زیبایی که به آشپزخانه می‌دهند به راحتی تمیز شده و لکه‌ها و روغن‌های موجود در آشپزخانه را به خود جذب نمی‌کنند.

ستاره در اینجا سه روش عالی به شما یاد می‌دهد که به کمک این روش‌ها می‌توانید به تمیز کردن کابینت آشپزخانه خود بپردازید و از تمیز و براق بودن آن‌ها لذت ببرید. از خاطر نبرید که در کنار تمیز کردن بدنه کابینت، تمیز کردن سنگ روی کابینت و داخل کابینت را فراموش نکنید.

 

تمیز کردن کابینت آشپزخانه از آلودگی‌های سطحی

۱- گرد و غبار، ذرات روغن و چربی روزانه به دلیل پخت و پز یا عبور جریان هوا، روی کابینت‌های شما می‌نشیند. برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه از این آلودگی‌ها یک قلمو مخصوص گردگیری یا یک حوله نرم تهیه نموده و گرد و غبار را از روی کابینت‌ها پاک کنید.

 

عکس گردگیری کابینت براق

پیشنهاد: شما عزیزان می توانید روش های خوشبو کردن خانه، تیز کردن تیغه چرخ گوشت و تمیز کردن مسواک را نیز در ستاره بخوانید. 

۲- سپس یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را با یک لیتر آب مخلوط نمایید. یک پارچه کتانی نرم برداشته و داخل محلول فرو کنید، سپس درب‌های کابینت را با آن پاک کنید.

 

🧺 نکات قابل توجه:

  • درهای کابینت را از داخل و بیرون تمیز کنید.
  • تمیز کردن دستگیره‌ها و لولا‌های در را فراموش نکنید.
  • اگر آشپزخانه شما پر رفت و آمد است هر روز کابینت‌ها را تمیز کنید، اما اگر مجرد هستید یا تازه ازدواج کردید، تمیز کردن کابینت آشپزخانه با آب و مایع ظرفشویی هفته‌ای یک بار کافی است.

 

عکس شستشوی کابینت براق

 

۳- بعد از اتمام تمیزکاری کابینت با آب و مایع ظرف‌شویی، یک کاسه آب گرم بردارید و دستمال مناسبی را به آب آغشته کنید و مواد شوینده باقی مانده روی کابینت‌های براق را با آن تمیز کنید.

 

عکس پاک کردن کابینت براق

 

۴- در این مرحله از تمیز کردن کابینت آشپزخانه یک دستمال خشک بردارید و کابینت‌ها را با آن خشک کنید. توجه داشته باشید که کابینت‌های براق رد آب را نمایان می‌کند. پس باید با دستمال خشک شود تا لکه‌ای روی آن نمانده یا کدر نشود.

 

عکس پاک کردن کابینت براق

 

تمیز کردن کابینت آشپزخانه از روغن و چربی

۱- اگر روی کابینت‌های شما لایه‌ای چربی گرفته و کابینت براق شما مات شده است، تمیز کردن کابینت آشپزخانه باید اساسی باشد. برای تمیز کردن کابینت، یک پیمانه سرکه سفید را با دو پیمانه آب گرم مخلوط کنید.

یک دستمال نرم را درون این مخلوط گذاشته و ۳ الی ۵ دقیقه صبر کنید. سپس دستمال را برداشته و برای پاک کردن چربی از روی کابینت های خود از این دستمال مخصوص استفاده کنید.

 

عکس تمیز کردن کابینت براق

 

۲- بعد از اینکه کابینت‌ها را با دستمال مخصوص پاک کردید، اگر قسمت‌هایی هنوز چرب و کثیف بود سرکه را مستقیم روی آن ریخته و دوباره با دستمال روی آن را پاک کنید. همچنین می‌توانید برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه سرکه را داخل یک بطری اسپری ریخته و روی لکه اسپری کنید.

 

عکس تمیز کردن کابینت آشپزخانه

 

۳- حالا باید با آب گرم و یک دستمال تمیز کابینت را پاک کنید تا اثری از سرکه روی آن باقی نماند. در انتها کابینت‌ها را با حوله خشک کنید تا مثل روز اول براق و درخشان شوند.

 

عکس تمیز کردن کابینت آشپزخانه

 

تمیز کردن کابینت آشپزخانه از لکه‌های زرد و قهوه‌ای

۱- اگر روی کابینت‌های براق شما رنگ گرفته و با روش‌های قبلی لکه‌ها تمیز نشدند، ترکیب سرکه و جوش شیرین را برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه امتحان کنید. برای این کار یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک قاشق چایخوری سرکه مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یک خمیر فوق‌العاده برای تمیز کاری به شما بدهد.

 

عکس تمیز کردن لکه های کابینت

 

۲- حالا باید یک دستمال تمیز را با آب گرم خوب بشویید. خمیر سرکه و جوش شیرین را با این دستمال روی لکه‌های زرد یا قهوه‌ای بکشید. ۳ الی ۵ دقیقه صبر کنید تا این خمیر تمیز کننده اثر خود را بگذارد. سپس با یک دستمال یا قلمو نرم این خمیر را از روی کابینت بردارید.

 

عکس تمیز کردن لکه های کابینت

 

۳- در مرحله آخر از تمیز کردن کابینت آشپزخانه یک ظرف آب گرم برداشته و با دستمال خیس روی لکه را پاک کنید. با دستمال خشک کابینت براق را تمیز کنید. می‌بینید که دیگر اثری از لکه‌های رنگی روی کابینت شما باقی نمانده است.

 

عکس تمیز کردن لکه های کابینت

 

روش تمیز کردن کابینت چوبی

در بازار پاک کننده‌های مخصوص سطوح چوبی و تمیز کردن کابینت آشپزخانه وجود دارد. این محصولات به راحتی چربی‌ها و مواد چسبنده روی کابینت‌ها را بدون خش انداختن و آسیب رساندن، از بین می‌برند. اگر شما مرتبا کابینت خود را تمیز می‌کنید، استفاده از سرکه یا محلول آب و صابون نیز می‌تواند این کار را برایتان انجام دهد. در غیر این صورت باید از پاک کننده‌های مخصوص این کار که قوی‌تر هستند استفاده کنید.

با اینکه این مواد مخصوص سطوح چوبی و ام دی اف درست شده‌اند، برای اطمینان بیشتر بهتر است قبل از شروع به تمیز کردن کابینت آشپزخانه حتی با سرکه، مقدار کمی از آن را روی یک نقطه کوچک غیرقابل مشاهده از کابینت امتحان کنید. اگر محلول، سطح مورد نظر را کمرنگ یا مات کرد، نباید از آن استفاده کنید؛ در عوض باید از مواد ملایم‌تری استفاده کنید.

پس از انجام تست، برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه چوبی به روش زیر عمل کنید:

  • ماده تمیز کننده را روی قسمت کوچکی اسپری کرده و با یک پارچه نرم به صورت دورانی کابینت را تمیز کنید و دوباره برای قسمت بعد این کار را تکرار کنید. باید حواستان باشد که در هنگام کشیدن دستمال بیش از حد به کابینت فشار نیاورید زیرا ممکن است روی آن خط و خش ایجاد شود.
  • پس از اتمام تمیز کردن کابینت آشپزخانه دوباره یک پارچه تمیز دیگر روی کل کابینت‌ها بکشید تا مواد باقی مانده احتمالی نیز کاملا پاک شوند.
  • اگر در داخل یا روی کابینت لکه غذایی سختی وجود دارد که با محلول پاک نشده است، می‌توانید از خمیر جوش شیرین استفاده کنید. برای این کار مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید. طوری که خمیر نسبتا سفتی به دست بیاید. سپس با یک پارچه مقداری از خمیر را برداشته و به آرامی روی لکه بزنید و اجازه دهید ده الی ۱۵ دقیقه بماند، سپس آن را تمیز کنید. برای این کار نیز بهتر است ابتدا تست انجام شود.

 

تمیز کردن کابینت آشپزخانه فلزی

در خانه‌های قدیمی ایرانی اکثر کابینت‌ها از جنس فلز هستند. تمیز کردن کابینت آشپزخانه فلزی به صورت مرتب و با روش صحیح به طول عمر و زیبایی کابینت‌ها اضافه می‌کند. برای تمیز کردن کابینت های فلزی باید به روش زیر عمل کنیم:

  • با استفاده از جاروبرقی و نازل کوچک آن داخل کابینت را از مواد خشک احتمالی و گرد و غبار تمیز کنید.
  • با استفاده از الکل ضد عفونی کننده و یک دستمال تمیز، به راحتی مواد چربی و روغنی ایجاد شده روی کابینت‌ها را پاک کنید. این الکل هم ارزان است و هم به خوبی چربی‌ها را پاک کرده و سریعا خشک می‌شود.
  • با استفاده از یک سیم ظرفشویی نرم، زنگ زدگی داخل کابینت‌ها را تمیز کنید. برای انجام این کار اول روی یک قسمت کوچک زنگ زده امتحان کنید و بعد بقیه جاها را پاک کنید. دقت کنید هر چقدر این کار را با ملایمت بیشتری انجام دهید، کابینت‌ها کمتر دچار آسیب و خط و خش می‌شوند.
  • سپس با یک دستمال و آب و مایع ظرفشویی همه قسمت‌ها را کاملا بشویید. بعد با یک دستمال دیگر کف‌ها را پاک کنید. می‌توانید با آب کف‌ها را بشویید و سریعا کابینت‌ها را خشک کنید که دچار زنگ زدگی نشوند.
  • در این مرحله از تمیز کردن کابینت آشپزخانه باید تمام قسمت‌های کابینت مثل درزها و گوشه و کنارشان را با سشوار کاملا خشک کنید، تا زنگ نزند.
  • با استفاده از یک ابر تمیز، یک لایه نازک پولیش روی تمام قسمت‌های کابینت بزنید. این کار باعث می‌شود کابینت‌ها در برابر رطوبت و کثیفی مقاوم‌تر شوند و دفعه بعد راحت‌تر تمیز شوند. همچنین باعث زیبایی بیشتر کابینت‌ها می‌شود.

 

تمیز کردن کابینت‌ براق یا های گلاس

کابینت‌های‌ های‌گلاس کابینت‌های بسیار زیبایی هستند که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این کابینت‌ها یکی از انواع کابینت‌های ام دی اف با یک لایه رویی براق هستند. به همین دلیل نگهداری، مراقبت و تمیز کردن کابینت آشپزخانه هایگلاس نسبت به جنس‌های دیگر کمی سخت‌تر است. اگر این کابینت‌ها به صورت مرتب و هفتگی تمیز شوند، به راحتی مواد روی آن پاک شده و طول عمرشان نیز زیاد می‌شود. اما در صورت تمیز کردن آن‌ها با فاصله زمانی طولانی برای تمیز کردنشان به خصوص تمیز کردن چربی‌ها به درد سر می‌افتید و ممکن است خط و خش روی آن ایجاد شود که ظاهر زیبایش را از دست می‌دهد.

در ادامه شما را با روش تمیز کردن کابینت آشپزخانه هایگلاس و همچنین تمیز کردن چربی از روی این نوع کابینت‌ها آشنا خواهیم کرد.

 

پاک کردن آلودگی‌‌های سطحی از روی کابینت های‌گلاس

  • استفاده از یک قلموی مخصوص گردگیری یا یک حوله نخی و نرم برای پاک کردن گرد و غبار و چربی‌های تازه ضروری است.
  • با مخلوط کردن یک قاشق چای خوری مایع ظرف شویی و یک لیتر آب، یک محلول پاک کننده ملایم بسازید و نسبت به تمیز کردن کابینت آشپزخانه اقدام کنید. با یک پارچه کتانی نرم آغشته به این محلول درب‌های کابینت‌ها را به آرامی تمیز کنید.
  • پس از اتمام کار، دوباره با یک کاسه آب گرم و دستمال خشک تمیز و نرم، روی کابینت‌ها به آرامی بکشید تا مواد باقیمانده احتمالی از بین رفته و کابینت‌ها براق‌تر شوند.
  • سپس با یک دستمال خشک دیگر، کابینت‌ها را خشک کنید. این کار را باید حتما انجام دهید. زیرا جنس این کابینت‌ها رد آب را مشخص می‌کند و باید حتما پاک شوند تا لکه ایجاد نشده و سطح کابینت کدر نشود.

 

نحوه از بین بردن روغن و چربی از روی کابینت‌ هایگلاس

  • در صورت مشاهده لکه روغن یا چربی روی این کابینت‌ها تمیز کردن کابینت آشپزخانه کمی سخت می‌شود. بهترین روش برای این کار استفاده از یک پیمانه سرکه سفید به همراه ۲ پیمانه آب گرم است.
  • سپس یک دستمال نرم را داخل این محلول گذاشته و اجازه دهید ۳ الی ۵ دقیقه خیس بخورد. بعد این دستمال را آبگیری کرده و لکه‌های چربی را با آن تمیز کنید.
  • در صورت ماندن چربی، می‌توانید مقدار کمی از سرکه را به صورت مستقیم روی لکه زده و دوباره با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید. برای راحت تر انجام دادن این کار می‌توانید سرکه را در یک قوطی اسپری ریخته و به راحتی روی لکه‌ها اسپری کنید.
  • سپس با آب گرم و یک دستمال تمیز آن را پاک کرده تا تمام سرکه‌ها کاملا از بین بروند.
  • در پایان با یک حوله خشک روی کابینت را دوباره پاک کنید تا براق و تمیز شود.
  • دقت داشته باشید که همه مراحل باید پشت سر هم انجام شوند و نباید بینشان وقفه زمانی بیافتد؛ زیرا باعث خرابی لایه براق کابینت‌ها می‌شود.

 

کلام آخر

همچنین در ارتباط با این مطلب مطالعه چه مدل کابینت‌ های گلاسی خریداری کنیم؟ را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما از چه روش‌هایی برای تمیز کردن کابینت‌های براق آشپزخانه استفاده می‌کنید؟ راهکارهای‌خود را با ما و سایر همراهان مجله ستاره به اشتراک بگذارید.

شما می توانید بهترین روش برای تمیز کردن کابینت های چوبی آشپزخانه و مدل برچسب کابینت mdf؛ یک تغییر کم هزینه برای دکوراسیون آشپزخانه! و آموزش صحیح تمیز کردن هود آشپزخانه را نیز در ستاره بخوانید.

 

برگرفته از: Wikihow

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید