تمیز کردن اجاق گاز با مواد طبیعی و شیمیایی به روش های عالی!

برای تمیز کردن اجاق گاز روش‌های مختلفی وجود دارد. در این مقاله شما را با تمام روش های تمیز کردن اجاق گاز با مواد طبیعی و شیمیایی آشنا خواهیم کرد.

تمیز کردن اجاق گاز

ممکن است تمیز کردن اجاق گاز به نظر شما کاری سخت و طاقت فرسا باشد، اما با روش‌هایی که در اینجا به شما می‌آموزیم می‌بینید که در واقع این کار خیلی ساده است. فرقی نمی‌کند که یک اجاق گاز با مشعل گازی دارید یا یک اجاق الکتریکی، در هر صورت به راحتی می‌توانید مشعل‌ها، حلقه‌های دور شعله و میز گاز را تمیز  و درخشان  کنید.

از قدیم باب بوده است که آشپزخانه، قلب خانه است. یکی از وسایل مهم در آشپزخانه اجاق گاز است که حداقل در هفته چند بار مورد استفاده قرار می‌گیرد و با هر بار استفاده از آن، احتمالا شاهد لکه‌های چربی و غذاهای باقی مانده روی آن خواهید بود. برای تمیز کردن اجاق گاز دو روش وجود دارد:

  • تمیز کردن اجاق گاز با مواد طبیعی
  • تمیز کردن اجاق گاز با مواد شیمیایی

 

روش های تمیز کردن اجاق گاز

پیشنهاد: در ستاره می توانید راه های تمیز کردن آشپزخانه و ضدعفونی کردن اسکاچ را نیز بخوانید.

نکات کاربردی برای تمیز کردن اجاق گاز

هنگام تمیز کردن اجاق گاز به این نکات توجه کنید.

  • لکه‌های بسیار سفت و سخت را می‌توانید با یک تیغ، قاشق و یا چاقو بردارید و سپس بقیه آثار را به صورت معمولی پاک کنید. دقت کنید سطح گاز خش پیدا نکند.
  • به‌صورت روتین بعد از غذا پختن، ۱۰ دقیقه از زمان خود را به تمیز کردن اجاق‌گاز اختصاص دهید. به‌وسیله اسفنج مواد غذایی اضافی را پاک کرده و اجاق‌گاز را تمیز کنید تا از ایجاد جرم جلوگیری شود.
  • تمیز کردن اجاق به طور مرتب، کمک می‌کند تا به راحتی تمیز شود هر چه زمان تمیز کردن اجاق و وسایل آشپزخانه را به تاخیر بیندازید، لکه‌ها سخت‌تر می‌شوند.
  • از سیم ظرف‌شویی و تمیزکننده‌های قوی استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد خط و خش روی استیل می‌شود.
  • برای تمیز کردن اجاق‌گاز استیل فقط از پارچه و اسفنج نرم استفاده کنید.
  • هیچ‌گونه وایتکس یا سفیدکننده‌ای نباید روی استیل استفاده شود. کلر موجود در این مواد باعث وارد کردن آسیب جدی به استیل می‌شود.
  • بعد از پخت‌وپز غذا، بلافاصله اجاق‌گاز را تمیز نکنید، زیرا ممکن است باعث سوزاندن پوست خود شوید.  

 

تمیز کردن اجاق گاز با مواد طبیعی

✅ اولین نکته مهم قبل از تمیز کردن اجاق گاز این است که ابتدا صبر کنید تا سطح آن کاملا سرد شود تا بتوانید تمام قطعات روی سطح آن را ­(چدن یا همان میله‌ها، پولکی شعله و سر شعله) جدا کنید.

حال تمام قطعات را داخل یک تشت یا ظرفشویی بریزید و جداگانه با یک مسواک و مواد شوینده تمیز کنید. تا زمانی که بقیه قسمت‌های گاز را تمیز می‌کنید، بگذارید قطعات درون ظرف‌شویی باقی بمانند و خیس بخورند. در ادامه برای تمیز کردن سطح اجاق گاز به یکی از روش‌های زیر اقدام کنید:

 

۱. استفاده از آب جوش

آب جوش تنها ماده‌ای است که می‌توانید به راحتی آن را تهیه کنید. برای تمیز کردن اجاق گاز، آب جوش را روی سطح گاز ریخته و بگذارید آنقدر بماند تا سرد شود. با این کار جرم‌های سختی که در حین آشپزی بر روی گاز ایجاد شده‌اند، به راحتی نرم و محو می‌شود. حتی می‌توانید از اسفنج برای تمیز کردن کثیفی استفاده کنید.

 

۲. نمک و جوش شیرین

به مقدار یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین و نمک را با یک قاشق سوپ خوری آب مخلوط کنید تا یک خمیر تمیز کننده ایجاد شود. پارچه‌ای را داخل مخلوط فرو کنید و روی کثیفی‌ها بکشید. سپس با یک پارچه تمیز آن را پاک کنید.

 

۳. استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید یکی از بهترین تمیز کننده‌های طبیعی است. برای تمیز کردن و محو کردن لکه در ظروف شیشه‌ای نیز می‌توانید از این ماده استفاده کنید. برای این کار یک لیوان سرکه سفید را با دو لیوان آب در یک بطری اسپری مخلوط کنید و سپس محلول را روی جرم‌ها بپاشید. سرکه به نرم شدن و حذف کثیفی‌ها کمک می‌کند. از این ترکیب می‌توانید برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن آشپزخانه نیز استفاده کنید.

 

۴. ترکیب جوش شیرین و لیمو

جوش شیرین دارای خاصیت ضد باکتری است و برای پاک کردن لکه‌ها، گزینه خوبی به شمار می‌آید. برای تمیز کردن اجاق گاز با این روش، جوش شیرین را روی سطح گاز بپاشید و نصف لیمو را روی آنها بکشید، سپس با یک دستمال مرطوب سطح آغشته شده به این مواد را پاک کنید.

 

۵. سیب زمینی

سیب زمینی یکی از مواد طبیعی برای پاک کردن ظروف استیل و از بین بردن خش استیل به حساب می‌آید و از آن برای برق انداختن زودپز استیل نیز استفاده می‌شود. همانگونه که در مقاله تمیز کردن سینی فر با مواد خانگی و شیمیایی به آن اشاره کردیم، چند عدد سیب زمینی را داخل قابلمه آب ریخته و بگذارید به جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب سیب زمینی ها را روی سطح گاز بریزید و بگذارید تا سرد شود. پس از سرد شدن با یک دستمال مرطوب سطح گاز را پاک کنید و شاهد براقی آن باشید.

 

سیب زمینی برای تمیز کردن اجاق گاز

 

تمیز کردن اجاق گاز با مواد شیمیایی

روش تمیز کردن اجاق گاز با مواد شیمیایی مختلف به صورت زیر می باشد. 

۱. مواد تمیز کننده صنعتی گاز

مواد شوینده و تمیز کننده گاز را می‌توانید از فروشگاه‌های سطح شهر و یا در فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنید. پس از تهیه این مواد، مقداری از آن را روی سطح گاز بریزید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند. سپس با یک اسفنج نرم روی سطح گاز بکشید و برای سطوح غیر صاف از قسمت زبر اسفنج استفاده کنید. در آخر با یک دستمال مواد شوینده را از سطح گاز پاک و خشک کنید.

 

۲. مایع ظرفشویی و جوش شیرین

نسبت‌های مساوی از صابون ظرفشویی و جوش شیرین را در یک کاسه کوچک ترکیب کنید تا یک بافت کف آلود ایجاد شود. سپس مخلوط را به مقدار زیاد روی سطح گاز بمالید تا کثیفی را شل کند. پس از آن با یک اسفنج تمیز، آثار کثیفی را پاک کنید. از این ترکیب می توانید برای تمیز کردن قابلمه چدنی سوخته، تمیز کردن قابلمه سوخته استیل و تمیز کردن ظروف مسی سوخته نیز استفاده کنید. 

 

مایع ظرفشویی و جوش شیرین برای تمیز کردن اجاق گاز

 

تمیز کردن قطعات اجاق گاز

۱- محفظه اجاق گاز، مشعل گاز، دکمه‌ها، دستگیره‌ها و همه اجزای قابل جدا شدن را از اجاق گاز جدا کنید. مطمئن شوید که اجاق گاز قبل از شروع به کار کاملا خنک است. اگر روش جدا کردن قطعه‌ای را نمی‌دانید بهتر است به دفترچه راهنما مراجعه کنید. سپس تمام قطعات جدا شدنی را در یک کیسه زباله بزرگ قرار دهید.

 

عکس تمیز کردن قطعات اجاق گاز

 

۲- حال باید حدود یک لیوان (۲۳۷ میلی لیتر) آمونیاک تهیه کنید و آن را داخل کیسه زباله‌ای که قطعات اجاق گاز را داخل آن قرار دادید، بریزید.

❌ توجه: هنگام کار با آمونیاک، از دستکش پلاستیکی و محافظ چشم استفاده کرده و اطمینان حاصل کنید که فضایی که در آن هستید تهویه هوای مناسب دارد. پس از اضافه کردن آمونیاک، کیسه را ببندید و آن را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید یا اینکه داخل حمام بگذارید.

۳- اجازه دهید قطعات اجاق گاز به مدت ۲۴ ساعت در آمونیاک بماند. بخار حاصل از آمونیاک، کثیفی، روغن و چربی روی محفظه‌ها، مشعل‌ها، دکمه‌ها و دستگیره‌ها را از بین می‌برد، اما برای این کار نیاز به زمان دارد و باید صبر کنید تا آمونیاک کار خود را بکند.

۴- حالا وقت آن است که قطعات اجاق گاز را در آب گرم و صابون بشویید.

یک سطل متوسط را با آب گرم و پودر صابون پر کنید و مواد را خوب هم بزنید، سپس قطعات را از کیسه زباله‌ی پر شده با آمونیاک در بیارید و در این سطل قرار دهید. برای پاک کردن هر قطعه از یک اسفنج یا پد تمیز استفاده کنید. قطعات را با آب گرم شستشو دهید.

 

 عکس تمیز کردن قطعات اجاق گاز

 

توجه: پیشنهاد می‌کنیم که آمونیاک باقی مانده را دور نریزید، زیرا از آمونیاک باقی مانده می‌توانید برای تمیز کردن دستشویی و حمام و یا جرم گیری فاضلاب آشپزخانه استفاده کنید. دقت داشته باشید که پس از استفاده از این ماده در هر جایی باید مقدار زیادی آب ریخته و آن را بشویید.

۵- تمام اجزای گاز را به طور کامل خشک کنید و سپس بخش‌هایی که جدا کرده‌اید را با دقت سرجای خود قرار بدهید.

 

 عکس تمیز کردن قطعات اجاق گاز

 

تمیز کردن قطعات اجاق برقی

۱- سر پیچ شعله‌ها یا همان مشعل را از اجاق جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع این کار، مشعل‌ها به طور کامل خنک شده‌اند و اجاق شما به برق وصل نیست. به آرامی مشعل را بلند کنید و از نقطه اتصال بیرون بکشید و سپس آن را جدا کنید. اگر نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام بدهید، به کتابچه راهنمای اجاق مراجعه کنید.

 

عکس تمیز کردن اجاق برقی

 

۲- برای پاک کردن مشعل‌ها از یک اسفنج نرم آشپزخانه و مایع ظرفشویی استفاده کنید. مقدار کمی مایع را روی اسفنج بریزید و آن را خیس کنید. آب اضافی را آن بگیرید تا دستمال شما فقط مرطوب باشد. سپس برای پاک کردن مشعل، اسفنج را روی آن بکشید.

❌ توجه: مواظب باشید که هیچ بخشی از اجاق برقی را خیس نکنید و حتی نباید مقدار کمی آب روی سطح آن بریزد.

۳- لکه‌های سخت را با مخلوطی از جوش شیرین و آب تمیز کنید. به مقدار مساوی آب و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید تا شکل خمیر شود. سپس آن را روی لکه‌های سخت یا خیلی چرب مشعل بمالید. اجازه دهید تا ۲۰ دقیقه این خمیر روی مشعل بماند، بعد آن را با یک اسفنج مرطوب پاک کنید.

۴- برای پاک کردن باقی مانده‌های کف، غذا یا هر ماده چسبیده روی مشعل‌ها، با یک پارچه مرطوب به خوبی مشعل‌ها را تمیز کنید.

۵- قبل از اینکه قطعات را سر جای خود قرار دهید، اجازه دهید تا آن‌ها کاملا خشک شوند. می‌توانید تهویه را روشن کنید یا از یک حوله میکروفایبر استفاده کنید تا مشعل‌ها سریع‌تر خشک شوند. مجددا هر مشعل را به نقطه اتصال مخصوص به خودش وصل کنید.

۶- برای تمیز کردن چدن اجاق گاز نیز می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کرده یا آن را با اسکاچ و مایع ظرفشویی بشویید. 

 

تمیز کردن حلقه های آهنی دور لوله گاز

عکس تمیز کردن حلقه های آهنی دور لوله گاز

 

۱- اتصالات برقی و الکتریکی را از پریز بیرون بکشید. سپس حلقه‌های آهنی را به آرامی از روی اجاق بردارید.

۲- برای از بین بردن هر گونه تکه‌های بزرگ و کوچک مواد غذایی، حلقه‌های آهنی را روی سطل زباله تکان دهید و یا در آب فرو ببرید. سپس آن را با آب گرم بشویید.

۳- حلقه‌های آهنی را با مخلوطی از مایع ظرفشویی و جوش شیرین بپوشانید. از یک نسبت مساوی مایع ظرفشویی و جوش شیرین استفاده کنید سپس مواد را مخلوط کرده و آن را بر روی تمام قسمت‌های حلقه بمالید.

۴- حلقه‌های آهنی را در کیسه زباله قرار داده و در آن را محکم ببندید. آن‌ها را به مدت ۱ ساعت در کیسه نگه دارید. بهتر است هر حلقه آهنی را در یک کیسه جدا قرار دهید و آن را ببندید. اجازه دهید حلقه‌ها یک ساعت یا بیشتر در کیسه بمانند تا مخلوط بتواند به خوبی چربی، کثیفی و غذا‌های چسبیده را از بین ببرد.

۵- بعد از یک ساعت، حلقه‌های آهنی را از کیسه‌ها بیرون آورده و هر یک را با آب گرم بشویید. برای خشک کردن آن‌ها از یک حوله میکروفایبر استفاده کنید. سپس حلقه‌های آهنی و همچنین مشعل‌های الکتریکی را سر جای خود قرار دهید.

 

سخن آخر

اگر از آموزش مربوط به تمیز کردن اجاق گاز لذت بردید می توانید نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید