۱۰ روش تشخیص ادویه اصل و مرغوب

روش های تشخیص ادویه اصل و مرغوب چیست؟ چطور فلفل، زردچوبه، زعفران، هل، رازیانه، میخک، دارچین، جوز هندی و زنجبیل اصل و غیر اصل را تشخیص دهیم؟ اگر می‌خواهید با نکات اصولی برای خرید و انتخاب ادویه اصل و مرغوب آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

روش تشخیص ادویه اصل و مرغوب

ادویه از جمله موادی است که در آشپزی و گاهی در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقاله‌ای جداگانه شما را با لیست ادویه جات لازم در خانه آشنا کرده‌ایم. اگر قصد خرید و تهیه آن‌ها را دارید بهتر است با روش صحیح انتخاب آن‌ها آشنا شوید. از این رو قصد داریم شما را با ذکر نکاتی برای تشخیص ادویه اصل و مرغوب آشنا کنیم.

با چند ترفند ساده می‌توانید به تقلبی یا نامرغوب بودن ادویه‌ها پی ببرید و در انتخاب خود دقت کنید. اکثر آنها را می‌توانید از بو و شکل تشخیص دهید و هنگام خرید به این ضرب المثل که هر ارزانی بی علت نیست توجه داشته باشید!

 

روش های تشخیص ادویه اصل و مرغوب

ادویه‌های تقلبی زیادی وارد بازار شده است که استفاده از آنها باعث ورود سم به بدن می‌شود و بیماری‌های متفاوتی از جمله سرطان به وجود می‌آید. در نهایت تشخیص ادویه مرغوب باعث جلوگیری از ورود سم به بدن خواهد شد. برای تهیه ادویه‌ها، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

۱. تشخیص فلفل قرمز اصل

فلفل قرمز اصل را از بوی تند و تیز آن می‌توان تشخیص داد. حتی هنگام لمس کردن و بو کردن تندی را کاملا حس می‌کنید، اما در فلفل قرمزهای تقلبی، از پودر گوجه خشک شده، پودر پوست فندق خشک، بلوط و رنگ غیرمجاز شیمیایی استفاده می‌کنند! اکثر فلفل‌های تقلبی هیچ تندی ندارند و بیشتر به خاطر رنگ گوجه و فندق باعث می‌شوند رنگ غذایتان تغییر کند.

 

تشخیص فلفل قرمز اصل از تقلبی

 

۲. فلفل سیاه

فلفل سیاه بر خلاف فلفل قرمز از تند و تیزی کمتری برخوردار است، اما به دلیل بوی خاصی که دارد خیلی راحت قابل تشخیصی است. فلفل سیاه اصل وقتی آسیاب می‌شود به قطعات درشتی تبدیل می‌شود و کمی هم چرب است. از طرف دیگر محصول بی‌کیفیت و تقلبی، یا خیلی خشک است یا قطعات آن خیلی ریز است. فلفل تقلبی می‌تواند حاوی آرد نخودچی، آرد عدس، خاک اره و تفاله زیتون باشد. بنابراین برای تشخیص ادویه مرغوب و خرید فلفل سیاه یا قرمز به این موارد توجه کنید.

 

تشخیص فلفل سیاه اصل از تقلبی

 

۳. روش تشخیص زردچوبه اصل

زردچوبه‌ی اصل رنگش خیلی نارنجی نیست و بوی مطبوع زردچوبه را می‌توانید از آن حس کنید. شکل آن به صورت یک پودر صاف و الک کرده است. رنگ زیاد زردچوبه کمی مشکوک است، بنابراین اگر می‌خواهید بدانید اصلی است یا تقلبی، یک قاشق چای‌خوری از زردچوبه را درون یک لیوان آب جوش بریزید و هم بزنید، اگر در چند ثانیه آب جوش رنگی شد یا روی آب لکه‌های سفید ایجاد شد، به وجود رنگ‌های شیمیایی غیرمجاز در آن شک کنید.

زردچوبه اصلی که از ریشه این گیاه به دست می‌آید خیلی دیر رنگ پس می‌دهد و زردی ملایمی دارد. از موادی که در زردچوبه تقلبی استفاده می‌کنند، می‌توان به پوست پسته آسیاب شده، پودر هویج خشک، رنگ‌های مصنوعی، آرد و البته پودر نان خشک اشاره کرد.

 

تشخیص زردچوبه اصل از تقلبی

 

۴. روش تشخیص دارچین

دارچین را نیز مانند بقیه ادویه‌ها می‌توان از شکل و بوی آن تشخیص داد. به همین علت پیشنهاد می‌شود چوب دارچین را تهیه کنید و خودتان آسیاب کنید تا از مرغوب بودن آن اطمینان کافی کسب کنید.

پودر دارچین اصلی نباید زیاد قهوه‌ای و پررنگ باشد. همچنین باید بویی قوی و ماندگار داشته باشد. وقتی کف دستتان می‌ریزید باید تا چند دقیقه یا حتی یک ساعت بوی آن را احساس کنید. 

ادویه سنا چینی اغلب به جای دارچین به فروش می‌رسد. چوب سنا ضخیم‌تر و درشت‌تر است و معمولا به یک طرف جمع شده‌اند. اگر با افزودن ید به دارچین رنگ آن آبی شد، می‌توانید متوجه شوید که ادویه سنا است. در دارچین تقلبی از پودر پوست فندق و رنگ‌های شیمیایی و آرد نشاسته استفاده می‌کنند.

 

تشخیص دارچین اصل از تقلبی

 

۵. روش تشخیص زعفران

زعفران به علت قیمت گران آن باید حتما از مکان‌های مورد اعتماد تهیه شود. زعفران‌های با کیفیت یک شکل، بدون خرده، و دارای یک رنگ قرمز یا رنگ قرمز تیره هستند. اگر زعفران اصل را در آب حل کنید، پس از ۱ ۵ دقیقه رنگ آن در کل آب پخش می‌شود. زعفران طبیعی بسیار گران است؛ از این رو هنگام خرید آن با قیمت مناسب، شما ریسک خرید یک نوع زعفران جعلی را به جان می‌خرید. زعفران جعلی از زردچوبه، گلرنگ یا چغندر سرخ شده ساخته شده است! زعفران های با کیفیت یک شکل هستند، بدون خرده، و دارای یک رنگ قرمز یا رنگ قرمز تیره.

 

تشخیص زعفران اصل از تقلبی

 

۶. تشخیص ادویه مرغوب؛ تشخیص زنجبیل با کیفیت

ریشه گیاه زنجبیل باید صاف، سخت و بدون چروک باشد و پوست بسیار نازکی داشته باشد. اگر زنجبیل چروکیده باشد یا داخلش ریشه داشته باشد کهنه و نامرغوب است.

 

تشخیص زنجبیل اصل از تقلبی

 

۷. روش تشخیص هل مرغوب

در این روش تشخیص ادویه اصل و مرغوب باید به شکل ظاهری آن توجه کنید. هر غلاف هل باید بزرگ و به رنگ زیتونی یا سبز باشد. اگه رنگ آن زرد یا سبز روشن باشد نشان دهنده غیر مرغوب بودن یا بسیار کهنه بودن آن است.

 

تشخیص هل اصل از تقلبی

 

۸. روش تشخیص جوز هندی تقلبی

جوز هندی اصل، بزرگ، بیضی شکل و داخل آن پر از شیار است. گاهی اوقات نوعی گیاه وحشی نمونه جوز هندی جایگزین آن به فروش می‌رسانند که شکل کشیده‌تری داشته و داخل آن شیارهای کمتری دیده می‌شود. جوز هندی هم از دسته ادویه‌های گران‌قیمت به شمار می‌آید.

 

۹. روش تشخیص میخک مرغوب

میخک‌های با کیفیت، قهوه‌ای رنگ و سر آن کمی روشن‌تر است. اگر میخک را بشکنید کمی روغن پس می‌دهد. این گیاه بوی تند و مزه تلخی دارد. برای آزمودن تازگی میخک‌ها، آنها را داخل آب بیندازید. میخک‌های تازه به‌طور عمقی در آب شناور می‌شوند اما میخک‌های کهنه کاملا روی سطح آب شناور می‌شوند.

 

تشخیص میخک اصل از تقلبی

 

۱۰. روش تشخیص رازیانه با کیفیت

بوی رازیانه ستاره‌ای شبیه رازیانه معمولی است و رنگ آن قرمز مایل به قهوه‌ای می‌باشد. رازیانه اصلی باید دارای ۸ قسمت دانه‌های براق باشد. در صورت خرد شدن رازیانه تازه باید اندکی روغن پس دهد. اگر برگ‌ها بیش از حد شکننده و یا بیش از حد تاریک باشد، محصول قدیمی و دارای کیفیت پایین است.

 

نکات مهم در تهیه ادویه

علاوه بر روش‌های بالا برای تشخیص ادویه اصل و مرغوب لازم است به نکات زیر نیز دقت کنید:

  • رطوبت و تاریکی اولین عامل در آلودگی ادویه‌هاست. ادویه‌ها به دلیل بافت پودری که دارند در رطوبت دچار نم گرفتکی و درنتیجه کپک می‌شوند.
  • ادویه فله‌ای را از جای مطمئن بخرید.
  • زیاد به دنبال رنگ و لعاب نباشید. مواد غیر مرغوب و تقلبی دارای رنگ‌های شیمیایی هستند که برای گمراه کردن مشتری به کار می‌رود.
  • سموم ادویه‌های تقلبی را با حرارت دادن نمی‌توانید ازبین ببرید. پس اگر به تقلبی بودن ادویه‌ای شک داشتید به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.

 

سخن آخر

در انتها باید به یاد داشته باشید تشخیص ادویه اصل و مرغوب سخت است و برای اطمینان باید ادویه را از فروشگاه های مرغوب بخرید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید