بافت پیچ | آموزش انواع بافت پیچ با دو میل

از مدل های بافت پیچ، مدل پیچ باد در ماسه،مدل بافت پیچ حصیر چهارتایی، مدل بافت پیچ ساده، مدل بافت پیچ دوقلو بافت پیچ مدل سنگ خارا می باشد و در این آموزش به خوبی یاد داده شده است

بافت پیچ

در هنر بافتنی با استفاده از مدل های مختلف بافت، اعم از بافت لانه زنبوری، بافت پیچ لوزی، انواع بافت کشباف و … می‌توان در بافتنی‌ها تنوع ایجاد کرد. در این میان بافت پیچ یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین انواع بافت است که زیبایی خاصی به بافتنی ها می بخشد. در این مطلب قصد داریم روش بافت چند نوع بافت پیچ را به شما آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید.

 

۱. بافت پیچ مدل باد در ماسه

 

عکس آموزش بافت پیچ مدل باد در ماسه
بافت پیچ مدل باد در ماسه

 

این مدل بافت پیچ به ۱۲ دانه به اضافه ۱ حاشیه تقسیم می‌شود.

رج ۱: همه دانه‌ها از زیر بافته می‌شوند.

رج ۲ و ۴ و ۶: همه دانه‌ها از رو بافته می‌شوند.

رج ۳: ۳۰ دانه روی میل سوم در جلو قرار داده، ۳ دانه زیر، سپس ۳ دانه میل سوم را از زیر ببافید، ۶ دانه زیر) داخل پرانتز را تکرار کنید.

رج ۵:  همه دانه‌ها از زیر بافته می‌شوند.

رج ۷: (۶ دانه زیر، ۲ دانه روی میل سوم در عقب قرار داده، ۳ دانه زیر، سپس ۳ دانه میل سوم را از زیر ببافید) داخل پرانتز را تکرار کنید.

رج ۸: همه دانه‌ها از زیر

رج ۹: تکرار از رج ۳ به بعد.

 

۲. بافت پیچ حصیری

 

بافت پیچ حصیری
بافت پیچ حصیری

 

برای این بافت پیچ تعداد دانه‌ها باید مضرب ۶ + ۲ باشد. ما رج به رج برای شما توضیح می‌دهیم.

رج اول: ۲ تا رو، ۴ تا زیر، ۲ تا رو،۴ تا زیر،… به همین ترتیب تا آخر رج که می‌شود ۲ تا رو.

رج دوم: رج دوم و تمام رج‌های زوج که پشت کار هستند، دانه‌ها را همانطور که می‌بینید ببافید.

رج سوم: ۲ تا رو،۴ تای زیر رو پیچ ۲ تایی معمولی ببافید به این ترتیب که دو تای دوم را از رو با دو تای اول جابجا کرده و به زیر ببافید. به همین ترتیب تا آخر رج ادامه دهید.

رج پنجم: یکی رو، دو تا دانه زیر اول پیچ را با یک دانه را که قبل از پیچ قرار دارد از سمت رو جابجا کرده و دانه‌های زیر را از زیر و دانه رو از رو بافته بشه.

حالا دو تا دانه دوم زیر پیچ را با یک دانه رو که بعد از پیچ قرار دارد جابجا کنید (یک دانه رو از زیر با دو تا دانه زیر جابجا شود) و دانه رو از رو و دانه‌های زیر از زیر بافته شوند. در واقع دو تا دانه رو از طرفین پیچ به وسط دانه‌های پیچ برده می‌شوند.

در این مرحله از بافت پیچ دوباره دو تا دانه اول پیچ با یک دانه رو که قبل از پیچ قرار دارد جابجا شود (دانه‌های زیر از رو با دانه رو جابجا بشه) و بافت را انجام دهید. دو تا دانه دوم پیچ را با یک دانه رو که بعد از پیچ قرار دارد (یه دانه رو از زیر با دانه‌های زیر جابجا شود) جابجا کرده و بافت دانه‌ها به همان صورت که دیده می‌شود بافته شود. و … به همین صورت تا آخر رج بافته می‌شود. (بعد از بافت این رج می‌بینید که بین دانه‌های زیر که در رج قبل پیچ خورده بودند دو تا دانه رو قرار گرفته و بین پیچ‌های رج قبل که دو تا دانه رو بود دیگر دانه‌ای وجود ندارد و دانه‌های زیر کنار هم قرار دارند.

رج هفتم: ۱ رو، ۲ زیر،۲ رو،۴ تا دانه زیر بصورت پیچ بافته می‌شوند اما برعکس پیچی که تو رج سوم بود. در رج سوم جای دو تا دانه دوم را از رو با دو تا دانه اول عوض کردیم، اینجا جای دو تا دانه دوم از زیر با دو تا دانه اول عوض می‌شود و به همین ترتیب تا آخر رج دانه‌های رو از رو بافته می‌شود و ۴ تا دانه زیر پیچ خورده و ۲ تا دانه زیر آخر رج از زیر بافته می‌شود.

رج نهم: در این مرحله از بافت پیچ ۱ رو، ۲ تای زیر با یه دانه رو که بعد از آن قرار دارد جابجا می‌شود. (دانه رو از زیر با دو تا دانه زیر جابجا می‌شود) و دانه‌ها را به همون صورت که می‌بینیم می‌بافیم. یک دانه رو که قبل از پیچ قرار دارد با دو تا دانه اول پیچ جابجا می‌شود (دو تا دانه زیر اول پیچ از رو با یه دانه رو جابجا می‌شود). دو تا دانه دوم پیچ با یه دانه رو که بعد از پیچ قرار دارد جابجا می‌شود (یه دانه رو از زیر با دو تا دانه زیر جابجا میشه) و… به همین ترتیب تا آخر رج.

از اینجا به بعد تکرار رج سوم تا نهم هست.

 

۳. بافت پیچ مدل حصیر چهارتایی

عکس آموزش بافت پیچ مدل حصیر چهارتایی
بافت پیچ مدل حصیر چهارتایی

 

این مدل بافت پیچ به ۲۳ دانه تقسیم می‌شود، به اضافه ۵ دانه + ۱ دانه حاشیه

رج ۱ و ۵: (۵ دانه رو، ۱۸ دانه زیر) داخل پرانتز را تکرار کنید ۵ دانه آخر از رو بافته می‌شود.

رج ۲ و تمام رج های زوج: همان طور که دانه‌ها دیده می‌شوند ببافید.

رج ۳: ۵ دانه از رو، * ۳ دانه روی میل سوم در عقب، ۳ دانه زیر، سپس ۳ دانه میل سوم را از زیر ببافید* (۳ بار تکرار شود)) داخل پرانتز را تکرار کنید، ۵دانه آخر از رو بافته شود.

رج ۷: (۵ دانه رو، ۳ دانه زیر، * ۳ دانه روی میل سوم در جلو قرار داده ۳ دانه زیر، و سپس ۳ دانه میل سوم را از زیر ببافید * (۲دفعه) ۳ دانه زیر،) داخل پرانتز را تکرار کنید، ۵دانه آخر از رو بافته شود.

رج ۹:  تکرار از رج ۳ انجام شود.

 

۴. بافت پیچ مدل سنگ خارا

عکس آموزش بافت پیچ مدل سنگ خارا
بافت پیچ مدل سنگ خارا

 

این مدل بافت پیچ به ۸ دانه تقسیم می‌شود به اضافه ۲ دانه  + ۱ دانه حاشیه

رج ۱: (۲ دانه زیر، ۲ دانه ضربدری به راست (۳دفعه)) داخل پرانتز را تکرار کنید، ۲ دانه آخر از زیر بافته می‌شود.

رج ۲ و تمام رج‌های زوج:  همه دانه‌ها از رو بافته می‌شود.

رج ۳: (۲ دانه زیر، ضربدری، * ۳ دانه زیر، (اول سومی را بافته بعد دومی و سپس اولی بعد هر سه تا را باهم بیاندازید * ۲ دفعه) داخل پرانتز را تکرار کنید، ۲ دانه آخر از زیر بافته می‌شود.

در ادامه رج های ۱ تا ۴ را تکرار کنید.

 

۵. بافت مدل گیس علامت صلح

 

عکس آموزش بافت مدل گیس علامت صلح
بافت مدل گیس علامت صلح

 

این مدل بافت پیچ به ۷ دانه تقسیم می‌شود به اضافه ۳ دانه  + ۱ دانه حاشیه

رج ۱: (۳ دانه از رو، ۴ دانه زیر،) داخل پرانتز را تکرار کنید ۳دانه آخر ۳ دانه از رو،

رج ۲ و ۳ و ۴: همان طور که دانه‌ها دیده می‌شوند ببافید.

رج ۵: (۳ دانه از رو، ۲ دانه روی میل سوم در جلو قرار داده ۲ دانه زیر،  ببافید سپس ۲ دانه میل سوم را از زیر ببافید) داخل پرانتز را تکرار کنید ۳دانه آخر ۳ دانه از رو،

رج ۶ و۷ و۸ و۹ و۱۰: همان طور که دانه‌ها دیده می‌شوند ببافید.

رج ۱۱: ۲ دانه از رو، ۲ دانه روی میل سوم در جلو قرار داده و بعد ۲ دانه زیر، سپس میل سوم را از زیر ببافید) داخل پرانتز را تکرار کنید ۳دانه آخر ۳ دانه از رو،

رج ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ و ۱۶: همانطور که دانه‌ها دیده می‌شوند ببافید.

رج ۱۷: تکرار از رج ۵ انجام شود.

 

۶. بافت پیچ ساده

 

بافت پیچ ساده
بافت پیچ ساده

🧶 چند نکته:

  • مهمترین نکته‌ای که برای بافت پیچ باید در نظر داشته باشید این است که هیچ‌گاه این بافت را از لبه کار شروع نکنید و حتما مقداری بافته و پیچ را وسط کار بیندازید.
  • در بافت پیچ ساده می‌توان تعداد دانه‌های پیچ را تغییر داد اما همه باید زوج باشند.
  • بسته به بزرگی و کوچکی پیچ، تعداد دانه‌ها را انتخاب می‌کنیم که به پیچ ۴ تایی، پیچ ۶ تایی و پیچ ۸ تایی می‌توان اشاره کرد.

«در ادامه توضیحات مربوط به پیچ ۶ تایی که معمول‌ترین پیچ است آموزش داده می‌شود.»

باید دقت داشته باشید که ۲ دانه قبل و ۲ دانه بعد از پیچ را از رو می‌بافیم تا فاصله ای ایجاد شود و پیچ حالت برجسته بگیرد.

  • ابتدا بافت را به صورت ساده می‌بافیم.
  • باید رجی که می‌خواهیم پیچ را شروع کنیم، دانه‌ها به زیر باشند.
  • ۲ دانه از رو بافته و بعد به ۶ دانه پیچ می‌رسیم که آنها را به صورت زیر می‌بافیم.
  • ۳ دانه اول را از میل در آورده و داخل میل کمکی می‌کنیم.
  • سپس ۳ دانه دوم را می‌بافیم و در آخر ۳ دانه اول که داخل میل کمکی بودند را داخل میل اصلی کرده و می‌بافیم.

نکته: این که ۳ دانه اول از روی ۳ دانه دوم رد و داخل میل اصلی شوند یا از زیر ۳ دانه دوم رد شود جهت پیچ را مشخص می‌کند. به این صورت که اگر از روی دانه‌ها رد شود پیچ به سمت چپ می‌چرخد. به این نوع یافت پیچ روی کار می‌گویند.

 

۷. بافت پیچ دوقلو

در این مدل بافت پیچ به ۱۳ دانه احتیاج است؛ ۹ دانه برای پیچ که به زیر بافته می‌شود، ۲ دانه قبل از پیچ و ۲ دانه بعد از پیچ که به رو بافته می‌شوند.

  • پیچ به این صورت بافته می‌شود که:
  • بعد از ۲ دانه ای که از رو بافتیم یک بار ۶ دانه ی اول را پیچ می اندازیم، سپس ۳ دانه بعد را ساده می‌بافیم.
  • بعد از ۴ تا ۶ رج ساده بافی در رجی که می‌خواهیم دوباره پیچ بیندازیم، ۳ دانه اول را ساده بافته و ۶ دانه بعدی را پیچ می‌اندازیم.
  • هر ۴ یا ۶ رج یکی در میان جای پیچ جابجا می‌شود.

 

سخن آخر

در این مفاله شما را با ۷ مدل بافت پیچ آشنا کردیم؛ توجه داشته باشید که مدل پیچ با کمی تغییر انواع دیگری نیز دارد که تنوع زیادی به این بافت بخشیده است. شما می‌توانید با این بافت به بافت شال گردن، بافت کلاه و یا بافت شنل بپردازید. فراموش نکنید که نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید