روش صحیح خشک کردن میوه در ماکروفر

برای خشک کردن میوه در ماکروفر باید به نکاتی مانند انتخاب میوه مناسب، برش دادن میوه ها، استفاده از درجه حرارت مناسب و… را مد نظر داشته باشید.

خشك كردن ميوه در ماكروفر

یکی از روش‌های نگهداری و مصرف میوه‌ی برخی از فصل‌ها در طول سال، خشک کردن آن‌ها است. در واقع با انجام این کار شما این امکان را دارید که در طول سال، میوه‌های خوشمزه فصل‌های دیگر سال را نیز برای مصرف در اختیار داشته باشید. اما اگر کالری مواد غذایی که مصرف می‌کنید برای شما مهم است، شاید جالب باشد بدانید که در اغلب موارد، کالری میوه های خشک شده بیشتر است؛ موضوعی که در مطلبی جداگانه به آن پرداخته‌ایم.

با این توضیحات قصد داریم تا شما را با نحوه خشک کردن میوه در ماکروفر آشنا کنیم. روش‌های مختلف و آسانی برای خشک کردن میوه در خانه وجود دارد. در این مقاله درباره خشک کردن میوه با مایکروفر نکات و توضیحاتی عنوان شده است.

 

برای خشک کردن میوه در ماکروفر چه میوه هایی را انتخاب کنیم؟

به طور معمول اکثر میوه‌ها ماننده انواع مرکبات، سیب، آلو، موز، هلو، انگور، خرما، انجیر و … را می‌توان به وسیله ماکروفر خشک کرده و برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار داد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خشک کردن میوه در ماکروفر می‌توانید به مقاله‌های خشک کردن موز، خشک کردن سیب و خشک کردن زردآلو رجوع نمایید.

 

نکات نگهداری از میوه های خشک

 

مراحل خشک کردن میوه در ماکروفر

برای خشک کردن انواع میوه‌ها با ماکروفر مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. انتخاب میوه مناسب

به منظور خشک کردن میوه‌ها به طور صحیح، بهتر است از میوه‌های تازه و سالم و بدون زدگی استفاده کنید؛ چرا که در صورت خرابی، طعم میوه‌ها پس از خشک شدن تحت تاثیر قرار گرفته و مزه خوشایندی نخواهند داشت.

۲. شستشو برای خشک کردن میوه در ماکروفر

به طور کلی باید هر نوع میوه را قبل از خشک کردن به خوبی شستشو داده و با قرار دادن آن‌ها درون یک آبکش، آب آن‌ها خارج شود.

۳. برش دادن میوه‌ها و تمیز کردن آن‌ها

بهتر است قبل از خشک کردن هر نوع میوه آن‌ها را برش داده و در صورت وجود هسته آن را خارج کنید. همچنین میوه‌های بزرگتر مانند سیب و به را باید به صورت ورقه‌های بسیار نازک یا خلال‌های باریک درآورید. توجه کنید که بهتر است پوست میوه‌هایی مانند پرتقال و نارنگی به طور کامل جدا شود.

۴. جلوگیری از سیاه شدن میوه‌ها

برخی از میوه‌ها مانند سیب و موز پس از برش، خیلی سریع در معرض هوا سیاه می‌شوند. برای جلوگیری از این موضوع، می‌توانید از مقداری آب لیمو به همراه شکر استفاده کنید. برای این منظور به مدت چند دقیقه این میوه‌ها را درون این محلول قرار داده و سپس خارج کنید.

۵. قرار دادن میوه‌ها در ماکروفر

در این مرحله برش‌های میوه را با فاصله مناسب در سینی ماکروفر بچینید. برای آنکه میوه‌ها پس از خشک شدن به کف سینی چسبیده نشوند، از یک کاغذ روغنی در زیر آن‌ها استفاده کنید.

۶. خشک کردن میوه در ماکروفر

در این مرحله درجه حرارت ماکروفر را بر روی درجه حرارت ۳۶۰ درجه و با مدت زمان ۵ دقیقه تنظیم کنید. پس از خاموش شدن ماکروفر، میوه‌ها را چک کرده و این کار را تا زمان خشک شدن کامل میوه‌ها داد تکرار کنید. در طول این مدت هر از گاهی لازم است میوه‌ها را چک کرده و آن‌ها را جابجا کنید. بدین ترتیب از سوختن آن‌ها جلوگیری به عمل آورده و نیز باعث یکدست خشک شدن آن‌ها خواهید شد.

۷. زمان مناسب درآوردن میوه‌ها از ماکروفر

هنگامی‌که میوه‌ها حالت چرمی و کمی چروکیده پیدا کردند زمان مناسبی برای خارج کردن آن‌ها از ماکروفر است.

 

طرز صحیح خشك كردن ميوه در ماكروفر

 

نکات لازم پس از خشک کردن میوه در ماکروفر

برای نگهداری صحیح از میوه‌های خشک شده نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • پس از آنکه عملیات خشک کردن میوه در ماکروفر به اتمام رسید، آن‌ها را به مدت ۱ الی ۲ ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا به خوبی سرد شده و رطوبت موجود در آن‌ها کاملاً خارج شود.
  • در هنگام استفاده از میوه‌های خشک شده می‌توانید از کمی پودر دارچین یا هل به منظور خوش عطر و طعم نمودن آن‌ها استفاده کنید.
  • برای نگهداری میوه‌های خشک به طولانی مدت از ظرف‌های دردار پلاستیکی استفاده کنید. همچنین می‌توانید میوه‌های خشک شده را در کیسه‌های پلاستیکی و در فریزر نگهداری کنید.
  •  میوه های کاملاً خشک شده و ترد را می‌توانید در ظرف پلاستیکی دردار بریزید و در آشپزخانه نگهداری کنید.
  •  میوه‌هایی که هنوز کمی رطوبت دارند را در ظرفی پلاستیکی بگذارید و یا روی آن‌ها را با سلفون بپوشانید و تا چندین روز آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید.
  •  اکثر میوه‌ها بعد از خشک کردن میوه در ماکروفر به مدت ۹ تا ۱۲ ماه قابل استفاده هستند.
  •  از میوه خشک می‌توانید در غذاهای مختلف استفاده کنید یا آنها را به تنهایی بخورید.
  •  برخی از میوه های خشک را مانند سیب، زردآلو، هلو، آلو و گلابی می‌توان با خیساندن در آب گرم یا آهسته جوشاندن دوباره آبدار و مرطوب کرد و سپس استفاده نمود.

 

نکات مهم در خشک کردن میوه در ماکروفر

 

دلایل و فواید استفاده از میوه خشک

همانگونه که میوه‌های تازه دارای فواید زیادی برای بدن هستند میوه‌های خشک نیز دارای کاربرد‌های زیادی از جمله موارد زیر خواهند بود:

  • استفاده از میوه خشک در فصلی به غیر از فصل برداشت آن‌ها
  • نگهداری طولانی مدت میوه‌های خشک نسبت به میوه‌های تازه
  • استفاده از میوه‌های خشک به عنوان یکی از تنقلات مفید برای کودکان
  • استفاده از برخی از میوه‌های خشک برای درمان‌های دارویی

 

سوالات متداول درباره خشک کردن میوه در ماکروفر

چه میوه هایی را می‌توان در ماکروفر خشک کرد؟ تقریبا همه میوه هایی که قایل برش دادن هستند را می‌توان در ماکروفر خشک کرد.

آیا میوه در ماکروفر به صورت کامل ترد و خشک می‌شود؟ خیر! با استفاده از ماکروفر تا ۹۰ درصد آب میان بافتی میوه خارج می‌شود و میوه‌هایی که خیلی آبدار هستند را حتما باید چند ساعتی در فضای باز نگهداری کنیم تا کاملا ترد شوند.

آیا رنگ میوه‌ها در ماکروفر عوض نمی‌شود؟ خیر؛ فقط برای میوه هایی مانند سیب و موز که زود سیاه می‌شوند، لازم است قبل از گذاشتن آنها درون ماکروفر، آنها را درون شربت آبلیمو و شکر بزنید. (یک لیوان آب + ۲ قاشق غذاخوری شکر + ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو)

اصلا چرا میوه را خودمان خشک کنیم؟ چون بسیاری از میوه‌های خشک رایج در بازار قبل از بسته بندی با دی اکسید گوگرد خشک می‌شوند که این روش خشک کردن میوه در ماکروفر به میوه کمک می‌کند تا رنگ، طعم و شکل خود را حفظ کند.

مارک ماکروفر در فرآیند خشک کردن میوه تاثیری دارد؟ خیر؛ خشک کردن ميوه در ماکروفر سولاردام، ال جی، سامسونگ، پاناسونیک و … تفاوت چندانی ندارد و شما با روش زیر، به راحتی می‌توانید با هر ماکروویوی میوه ها را خشک کنید.

 

نتیجه گیری

خشک کردن میوه، بهترین راه برای نگهداری و مصرف آن در فصول دیگر سال است. روش‌های گوناگونی علاوه بر استفاده از مایکروفر برای خشک کردن میوه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از آفتاب و دستگاه خشک کن میوه اشاره کرد. به نظر می‌رسد خشک کردن میوه در ماکروفر روش‌ سریع‌تری برای خشک کردن میوه باشند. شما کدام روش را می‌پسندید و دلیلتان برای این انتخاب چیست؟ دیدگاه‌ها و تجربیات شما می‌تواند به دیگران در این رابطه کمک شایانی کند. قسمت “ارسال نظرات” آماده دریافت و به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند شماست.

نحوه خشک کردن خرمالو به روش های ساده و تهیه میوه خشک روی بخاری یا شوفاژ را نیز در ستاره بخوانید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

  • سلام. من 10 دقیقه گذاشتم داخل مایکرو اماخشک نشد. اینکه آبلیمو به سیب بزنی داخل مایکرو عطر خوشایندی نداشت

  • ممنون از دستور پختتون

  • ماکروفر من دوو است طریقه خشک کردن میوه رو بلد نیستم

    • نرگس یزدان پناه

      با سلام . روش کار با ماکروفر رو میتونین از داخل دفترچه راهنمای اون بخونین . . . و بعد درجه حرارت ماکروفر را روی درجه حرارت ۳۶۰ درجه و با مدت زمان ۵ دقیقه تنظیم کنید.

نظر خود را بنویسید