نکات مهم و اصولی برای نگهداری ادویه جات در آشپزخانه

در این مقاله می آموزیم که چطور ادویه تقلبی را از ادویه اصل و ادویه خراب را از ادویه سالم تشخیص دهیم. همچنین با روش های نگهداری ادویه آشنا می شویم

نگهداری ادویه
نسخه صوتی این مطلب را بشنوید! 🎧

برخی تصور می‌کنند که ادویه جات هیچ‌گاه خراب نمی‌شوند و نیاز به روش خاصی برای نگهداری ندارند، در صورتی که این تصور اشتباه است. سبزی و ادویه جات نیز به روش‌های خاصی برای نگهداری نیاز داشته و طول عمر مشخصی دارند. پس از آن مدت مشخص، خواص خود را از دست داده و خراب و غیرقابل استفاده می‌شوند. ما در این متن به شما روش صحیح نگهداری ادویه جات را آموزش می‌دهیم تا بتوانید مدت بیشتری آنها را سالم نگه داشته تا طعم خود را حفظ کرده و قابل استفاده باشند.

 

 ادویه جات

 

نکات مهم برای نگهداری ادویه جات به روش اصولی

در همه خانه‌ها ادویه جات وجود دارد و البته بسته به سبک زندگی هر خانواده این ادویه‌ها می‌توانند متفاوت باشند. طول عمر ادویه جات خرد شده، ادویه جات کامل و گیاهان خشک شده متفاوت است. عمر ادویه جات خرد شده مانند دارچین و جوز هندی و گیاهان خشک شده حدود ۳ سال هست. ادویه جات کامل که درسته خشک می‌شوند نیز تا ۵ سال ماندگاری دارند، البته به شرطی که بهترین روش نگهداری ادویه جات را بدانید.

برخی از مهمترین نکات مربوط به نگهداری ادویه عبارت است از:

۱. نگهداری ادویه جات به دور از حرارت و گرما

برای اینکه بتوانید ادویه جات را سالم نگه دارید و عمر استفاده از آنها را بالا ببرید بهتر است آنها را در جایی خشک و خنک نگهداری کنید. مثلا قرار دادن آنها کنار پنجره‌ای که در معرض نور خورشید و حرارت است کار خوبی نیست. نور و حرارت خیلی زود ادویه جات را از بین خواهد برد.

۲. شکل ادویه خریداری شده

اگر ادویه جات را به شکل کامل بخرید و سپس خودتان به میزان مورد نیاز آنها را آسیاب کرده و مورد استفاده قرار دهید، هم عطر و طعم بهتری را تجربه خواهید کرد و هم مدت زمان طولانی‌تری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال عمر چوب دارچین دو برابر پودر دارچین است. فلفل نیز یکی از ادویه هایی است که نگهداری دانه کامل آن بهتر از نوع پودر شده آن است. 

۳. ظرف مورد استفاده برای نگهداری ادویه جات

برای نگهداری ادویه جات بهتر است از ظروف تیره‌ای استفاده کنید و حتما آنها را در یک کابینت تاریک نگه دارید. حتما ظرف نگهداری ادویه تمیز و خشک و در دار باشد. ظروف شیشه‌ای و یا ظروف فلزی بهترین گزینه برای نگهداری ادویه جات و سبزیجات خشک هستند و استفاده از ظروف پلاستیکی توصیه نمی‌شود.

 

نگهداری ادویه جات

 

۴. استفاده از برچسب

اگر بر روی شیشه هر ادویه‌ای نام آن را با برچسب بچسبانید، هربار که ادویه‌ای نیاز داشتید، لازم نیست که درب همه را باز کنید تا ادویه مورد نظر خود را پیدا کنید؛ اینگونه دیگر رطوبت و هوای اضافی را در هر بار چک کردن وارد ظرف ادویه خود نمی‌کنید.

۵. عدم وجود رطوبت

ادویه جات خشک نباید در معرض رطوبت باشند. خشک بودن ادویه موجب می‌شود که مدت بیشتری طعم خود را حفظ کند و سالم باقی بماند. برای اینکه رطوبت اضافی وارد ظرف نگهداری ادویه‌ نشود، هر بار که از آن استفاده می‌کنید، به جای اینکه ظرف را مستقیما بالای ظرف و قابلمه غذا بگیرید، از یک قاشق برای ریختن ادویه استفاده کنید تا رطوبت غذا وارد ظرف نگهداری ادویه نشود.

۶. ظرف‌های کوچکتر برای استفاده آسان‌تر

اگر مقداری زیادی ادویه دارید، برای استفاده از آنها مدام ظرف بزرگ آن را باز و بسته نکنید، شما می‌توانید مقداری از آن را در داخل قوطی کوچکتری ریخته و نسبت به نگهداری ادویه در ظروف کوچک اقدام کنید و هرگاه محتویات قوطی تمام شد، مجددا از داخل ظرف اصلی آن را پر کنید. با این روش دیگر مرتبا هوا و رطوبت را وارد ظرف اصلی نمی‌کنید و عمر و دوام ادویه جات شما بیشتر خواهد شد.

۷. استفاده از ظروف فلزی و تیره

ظرف مناسب برای نگهداری ادویه جات، ظروف فلزی است که به خوبی در آن بسته می‌شود. می‌توانید از ظروف شیشه‌ای کدر نیز برای نگهداری ادویه جات استفاده کنید. ظروف تیره بهترین گزینه برای نگهداری ادویه جات هستند و باید در کابینت تاریک قرار گیرند.

۸. روش تهیه ادویه

ادویه‌هایی که خوب خشک و پودر شده باشند، مانند دارچین؛ زردچوبه و … حدود دو تا سه سال می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و عطر و طعم اولیه خود را حفظ کنند. سبزی جات خرد شده نیز همین حدود دوام خواهند داشت. اما اگر ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه یا دارچین به همان شکل چوبی خود خشک و نگهداری شوند، طول عمر و دوامشان از حالت پودری نیز بیشتر شده و تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

 

نگهداری ادویه جات

 

چطور بفهمیم ادویه‌ای خراب شده است؟

گاهی ادویه‌ها ممکن است از لحاظ ظاهری نشان ندهند که دیگر قابل استفاده نیستند و شما هم فراموش کرده باشید که آن را کی خریداری کرده‌اید. در این صورت مقداری از ادویه را روی کف دستتان بریزید و آن را بو کنید، اگر عطر و بوی قوی دارد، یعنی هنوز قابل استفاده و سالم است در غیر این صورت بهتر است ادویه را دور بریزید زیرا دیگر کارآیی برای شما نخواهد داشت.

در انتخاب مغازه‌ای که می‌خواهید از آن ادویه تهیه کنید بیشتر دقت کنید که ادویه‌ها در خارج از محیط مغازه و در معرض گرما، نور آفتاب، آلودگی هوا یا سایر آلودگی‌های محیطی نباشند. زیرا ادویه‌ها پیش از مصرف شسته نمی‌شوند و مستقیما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ادویه جات اغلب در غذا جوشیده می‌شوند و میکروب آنها کشته می‌شود اما اگر می‌خواهید از ادویه‌ای به صورت خام استفاده کنید حتما از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

ایده‌هایی برای محل نگهداری ادویه جات

  • ادویه جات خود را در یک طبقه نگه دارید. بهتر است همه ادویه‌ها را در یک طبقه قرار داده و روی ظرف آنها نیز برچسب بزنید تا راحت‌تر بتوانید آنها را تشخیص بدهید.
  • جا ادویه‌ای دیوار آویز؛ برای برخی از ادویه‌ها که بیشتر مورد مصرف هستند، می‌توانید یک دیوار آویز تهیه کنید و آنها را داخل آن قرار دهید تا به راحتی بتوانید آنها را برداشته و استفاده کنید.
  • کشوی ادویه جات؛ نگهداری ادویه در داخل یک کشو نیز ایده خوب و کارآمدی است. به این ترتیب با قرار دادن ادویه‌ها در داخل یک کشو، هر وقت که خواستید به همه آنها دسترسی دارید و هر وقت که لازمشان ندارید، آنها دیگر جلوی چشم شما نیستند. 

 

کشوی ادویه جات

 

تشخیص ادویه جات تقلبی

اگر ادویه جات خود را از محل معتبری تهیه نکنید ممکن است در آن ناخالصی وجود داشته و ادویه شما طبیعی و خالص نباشد. تشخیص اینکه ادویه‌ای که خریداری کرده‌اید خالص است یا ناخالصی دارد، کار سختی است و نیاز به انجام آزمایش‌های کمی و کیفی و استفاده از دستگاه‌های خاصی دارد. اما با داشتن اطلاعات بیشتر در مورد ادویه‌ها می‌توانید ادویه بهتری را بخرید.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید ادویه مطلب روش تشخیص ادویه اصل و مرغوب از ادویه تقلبی را حتما مطالعه کنید. همچنین می‌توانید برای اطمینان خاطر ادویه‌های مورد نظر خود را به شکل کامل تهیه کرده و خودتان آنها را آسیاب نموده و به شکل پودری در بیاورید.

 

حرف آخر

اگر روش‌هایی که در این متن برای نگهداری ادویه توضیح داده شد را رعایت کنید و آنها را در محیط مناسبی نگهداری کنید، حداقل دو تا سه سال سالم باقی خواهند ماند. البته توصیه می‌شود که همواره به میزان نیاز خود سبزی و ادویه تهیه کنید تا بتوانید کمتر از چند ماه آنها را استفاده کرده و برای مصارف بعدی خود مجددا و به صورت تازه ادویه تهیه کنید تا خواص و عطر و طعم خود را داشته باشند.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید