پولیپ دهانه رحم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

انگیزه – سلامت – پولیپ دهانه رحم یا پولیپ گردن رحم، بافتی کوچک است که بر روی دهانه رحم رشد می‌کند، جایی که کانال ارتباطی رحم به واژن است. اسپرم باید از طریق این کانال عبور کرده تا تخمک را بارور کند. پولیپ های دهانه رحم معمولاً تومورهایی غیر سرطانی و یا خوش‌خیم هستند. با این‌ حال، از آنجایی که پولیپ‌ها برخی از نشانه‌های سرطان را دارند، لازم است که پزشک این نشانه‌ها را بررسی کند تا مطمئن شود آن‌ها سرطانی نیستند. پولیپ گردن رحم می‌تواند به‌صورت تکی یا به‌صورت خوشه‌ای رشد کند. اندازه آن‌ها باهم متفاوت است اما معمولاً طول…

انگیزه – سلامت – پولیپ دهانه رحم یا پولیپ گردن رحم، بافتی کوچک است که بر روی دهانه رحم رشد می‌کند، جایی که کانال ارتباطی رحم به واژن است. اسپرم باید از طریق این کانال عبور کرده تا تخمک را بارور کند. پولیپ های دهانه رحم معمولاً تومورهایی غیر سرطانی و یا خوش‌خیم هستند. با این‌ حال، از آنجایی که پولیپ‌ها برخی از نشانه‌های سرطان را دارند، لازم است که پزشک این نشانه‌ها را بررسی کند تا مطمئن شود آن‌ها سرطانی نیستند.

پولیپ گردن رحم می‌تواند به‌صورت تکی یا به‌صورت خوشه‌ای رشد کند. اندازه آن‌ها باهم متفاوت است اما معمولاً طول آن‌ها بین ۱ تا ۲ سانتی‌متر است. خانم‌هایی که بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی قرار داشته و بیشتر از یک کودک را به دنیا آورده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به این پولیپ قرار دارند. سطوح بالای استروژن در افراد باردار نیز آن‌ها را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد.

 

علت پولیپ دهانه رحم چیست و آن‌ها چه شکلی هستند؟

پولیپ‌ها می‌توانند به رنگ‌های خاکستری، سفید، قرمز روشن یا بنفش دیده شوند. آن‌ها می‌توانند در اندازه‌های مختلف رشد کرده و همانند بافتی پیاز مانند و دارای ساقه دیده شوند.

دو نوع مختلف پولیپ می‌تواند روی دهانه رحم رشد کند:

پولیپ اکتوسرویکال

خانم‌ها پس از یائسگی بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ اکتوسرویکال قرار دارند که روی سلول‌های لایه سطح بیرونی گردن رحم رشد می‌کند.

پولیپ دهانه رحم

پولیپ اندوسرویکال

پولیپ های اندوسرویکال از غدد سرویکال داخل کانال گردن رحم رشد می‌کنند. این نوع از پولیپ، خانمها را در سنین پیش از یائسگی درگیر می‌کند.

دلیل اینکه چرا برخی از خانم‌ها، پولیپ‌ها را توسعه می‌دهند مشخص نیست، اگرچه علت آن ممکن است پاسخ غیرطبیعی بدن به استروژن باشد. علت‌های دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سطوح بالای استروژن
  • رگ‌های خونی مسدود شده
  • التهاب دهانه رحم، واژن یا رحم

استروژن هورمون جنسی خانم‌هاست و سطح این هورمون در طول زندگی آن‌ها افزایش و کاهش می‌یابد. بیشترین سطوح استروژن در سال‌های نخست تولد است، بنابراین پولیپ دهانه رحم بیشتر در این زمان شکل می‌گیرد. سطوح استروژن در دوران بارداری نیز افزایش می‌یابند. همچنین ممکن است استروژن‌های شیمیایی در محصولاتی مانند خوشبوکننده هوا وجود داشته و بر سطوح استروژن تأثیر بگذارند.

التهاب گردن رحم ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، ازجمله:

  • عفونت‌های منتقل یافته از راه جنسی (STIs) مانند هرپس و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV).
  • عفونت‌های باکتریایی
  • بارداری
  • سقط‌ جنین
  • تغییر در سطح هورمون‌ها
  • ابتلا به پولیپ دهانه رحم در افرادی که هنوز چرخه قاعدگی آن‌ها شروع نشده بسیار نادر است.
بیشتر بخوانید: علت بزرگ شدن رحم چیست؟

علائم پولیپ دهانه رحم چیست؟

ممکن است فردی پولیپ دهانه رحم داشته باشد اما علائمی را تجربه نکند. بقیه افراد ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • در صورت وجود عفونت، ترشح واژن ممکن است بوی بدی داشته باشد
  • قاعدگی سنگین و طولانی
  • لکه بینی بین دوره‌ها
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی، بعد از دوش گرفتن و بعد از یائسگی

پولیپ دهانه رحم

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر فردی هر یک از علائم بالا را تجربه کند، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نماید. درحالی‌که این علائم می‌توانند نشانه‌های پولیپ گردن رحم باشند، آن‌ها همچنین می‌توانند سرطان را نشان دهند. پولیپ دهانه رحم از طریق آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش لگن خاصره تشخیص داده می‌شود.

اگر وجود پولیپ تشخیص داده شود، پزشک ممکن است اقدام به برداشتن آن کند. پزشک ممکن است نمونه بافتی را که بیوپسی نامیده می‌شود برای بررسی اینکه آیا آن‌ها سرطانی یا خوش‌خیم هستند، آزمایش کند.

 

راه‌ های درمان پولیپ دهانه رحم

اکثر پولیپ های گردن رحم خوش‌خیم بوده و از طریق جراحی برداشته می‌شوند. درصورتی‌که پولیپ ها علائمی در پی نداشته یا ناراحتی ایجاد نکنند، ممکن است نیازی به درمان نباشد، اما پزشک همچنان به نظارت بر پولیپ ها ادامه می‌دهد.

روش‌های مختلفی برای از بین بردن پولیپ ها طی جراحی وجود دارد. این روش‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از پنس پولیپ برای نگه‌داشتن پولیپ و بیرون آوردن آن به‌آرامی
  • استفاده از حلقه سیمی در اطراف پولیپ قبل از برش آن
  • پیچاندن پولیپ و خارج کردن آن

پس‌ازآن پزشک با استفاده از نیتروژن مایع، جراحی لیزر یا تخریب الکتروکوتر اقدام به از بین بردن پایه پولیپ می‌کند. برای پولیپ های خیلی بزرگ، عمل جراحی در اتاق عمل بیمارستان و طی بیهوشی انجام می‌شود.

پس از حذف پولیپ، بیمار ممکن است خونریزی و درد شکم را تجربه کند. فروش داروی بدون نسخه (OTC) تسکین‌دهنده درد، ناراحتی را کاهش می‌دهد. پولیپ یا پولیپ ها برای بررسی وجود یا عدم وجود سرطان آزمایش می‌شوند. اگر پولیپی سرطانی باشد، درمان با جدیت بیشتری ادامه می‌یابد. روش درمان به نوع سرطان بستگی دارد.

پولیپ دهانه رحم

روند بهبودی پولیپ گردن رحم

هنگام برداشتن پولیپ ها ممکن است درد و ناراحتی کمی احساس شود. با این‌حال، هنگامی‌که پولیپ برداشته شد، بیمار می‌تواند به خانه خود برگردد و برای کاهش درد از داروهای تسکین‌دهنده درد استفاده کند. حتی اگر عمل جراحی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام شود، بیمار همچنان باید بتواند در همان روز به خانه برود.

پزشکان توصیه می‌کنند که افراد حداقل تا ۳ روز بعد از جراحی برای خارج کردن پولیپ، از رابطه جنسی خودداری کنند!

چشم‌انداز افرادی که اقدام به حذف پولیپ کرده‌اند مثبت است. پولیپ معمولاً بعد از جراحی برنمی‌گردد؛ اما برای اطمینان از این مورد لازم است سالانه آزمایش لگن خاصره انجام دهند.

 

راه‌های پیشگیری

در اغلب موارد پولیپ‌های گردن رحم قابل‌ پیشگیری نیستند. با این‌ حال معاینات منظم لگن خاصره و انجام آزمایش‌های پاپ اسمیر لازم است. ممکن است برخی از عفونت‌ها در ایجاد پولیپ دهانه رحم نقش داشته باشند. به همین علت، داشتن رابطه جنسی سالم و رعایت بهداشت برای جلوگیری از پولیپ دهانه رحم بسیار کمک‌کننده است. همچنین توصیه می‌شود برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، از لباس‌زیر پنبه‌ای استفاده شود. این امر موجب می‌شود واژن به محیط گرم و مرطوبی برای رشد عفونت‌ها تبدیل نشود.

برگرفته از:medicalnewstoday.com

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید