تسکین درد قاعدگی با روش های خانگی و دارویی

درد قاعدگی در بیشتر خانم‌هایی که پریود می شوند وجود دارد. پس از تخمک گذاری، درد پریود آغاز می‌شود و این درد در قسمت پایین شکم و کمر رخ می‌دهد. معمولا ۱ تا ۲ روز قبل از قاعدگی این درد شروع شده و ۲ تا ۴ روز طول می‌کشد. میزان درد در خانم‌ها متفاوت است. از دیگر علائم این درد در دوران قاعدگی می‌توان به تهوع، استفراغ، عرق کردن، سرگیجه، سردرد و اسهال اشاره کرد. چندین روش متفاوت برای کاهش و تسکین درد قاعدگی دارد که در اینجا به آنها اشاره خواهیم کرد.   تسکین درد قاعدگی با دارو ۱. استفاده…

تسکین درد قاعدگی

درد قاعدگی در بیشتر خانم‌هایی که پریود می شوند وجود دارد. پس از تخمک گذاری، درد پریود آغاز می‌شود و این درد در قسمت پایین شکم و کمر رخ می‌دهد. معمولا ۱ تا ۲ روز قبل از قاعدگی این درد شروع شده و ۲ تا ۴ روز طول می‌کشد. میزان درد در خانم‌ها متفاوت است. از دیگر علائم این درد در دوران قاعدگی می‌توان به تهوع، استفراغ، عرق کردن، سرگیجه، سردرد و اسهال اشاره کرد. چندین روش متفاوت برای کاهش و تسکین درد قاعدگی دارد که در اینجا به آنها اشاره خواهیم کرد.

درد قاعدگی

 

تسکین درد قاعدگی با دارو

۱. استفاده از مسکن

در هنگام بروز درد پریودی، اولین گزینه‌ای که به ذهن همه می‌رسد استفاده از داروهای مسکن است. این داروها نیازی به نسخه ندارند و می‌توان به راحتی آن‌ها را از داروخانه خریداری کرد. مسکن‌ها جریان خون را تسکین بخشیده و گرفتگی رحم را کاهش می‌دهند و بدین طریق به تسکین درد قاعدگی کمک می‌کنند. مسکن‌های مورد مصرفریال داروهایی نظیرد ایبوپروفن یا ناپروکسن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) هستند.

۲. داروهای ضد بارداری

داروهای ضد بارداری هورمونی برای جلوگیری از تخمک گذاری و کاهش شدت درد پریود مفید هستند. این داروها باعث نازک شدن پوشش رحم، تنگی و خونریزی می‌شوند. انواع دیگر داروهای کنترل بارداری، از جمله برخی از انواع IUD هورمونی، حلقه‌های واژینال، پچ‌ها و تزریق‌ها نیز می‌توانند به کاهش گرفتگی کمک کنند. تمام این داروها باید تحت نظر پزشک مصرف شوند و مصرف غیر تجویزی آن‌ها موجب بهم ریختگی هورمون‌ها و به تبع آن به هم ریختگی سیکل قاعدگی می‌شود.

 

تسکین درد قاعدگی با درمان های خانگی

۱.گیاه درمانی(طب سنتی)

داروهای گیاهی متفاوتی وجود دارد که به تسکین درد قاعدگی کمک می‌کند و عوارض جانبی آن بسیار کمتر از داروهای شیمیایی است.

  • استفاده از بابونه به صورت دم کرده در طول روز و هنگاه خواب
  • اسطوخودوس، رازیانه و پیکنوژنول به صورت دم کرده
  • صرف پودر زنجبیل در ۳ تا ۴ روز اول قاعدگی
  • استفاده از عرق یا دم کرده بومادران
  • استراحت و خواب راحت و ورزش منظم
  • مصرف یک فنجان سنبل الطیب قبل از غذا

۲. حمام آب داغ یا کیسه آب گرم

حمام آب گرم برای کاهش درد و تسکین درد قاعدگی مفید است. می‌توانید در آب داغ بشینید یا کیسه آب گرم به شکم خود بگذارید.

۳. رژیم غذایی مناسب

یک رژیم غذایی کم چرب باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود. رژیم غذایی کم چربی و حاوی سبزیجات نه تنها باعث بهبود سلامتی شما می‌شود، بلکه باعث کاهش درد پریودی نیز می‌شود. به جای استفاده از چربی‌های حیوانی از چربی‌های اشباع نشده مثل روغن زیتون، روغن ماهی، ویتامین ب ۱ و لبنیات کم چرب استفاده کنید.

مصرف این اسیدهای چرب که عمدتا در غذاهایی مانند ماهی، آجیل‌ها مثل گردو، بادام و یا دانه‌هایی مانند کنجد وجود دارد، سبب کاهش علائم درد هنگام پریود می‌گردد. همچنین از زعفران، رازیانه، ترخون، تره‌فرنگی، موسیر، فلفل‌سیاه، دارچین و پوست پرتقال بیشتری در موقع طبخ غذاها استفاده کنید.

مواد غذایی که در این دوران مصرف می‌شود، اهمیت زیادی در حفظ توانایی بدن و حتی تسکین دردها دارد. بهتر است در این دوران از غذاهایی با طبع گرم استفاده شود. به علاوه خوردن غذاهایی که خونساز هستند نیز در این دوران توصیه می‌شود. غذاهایی مثل زرده تخم مرغ عسلی، حلوا، آب سیب و. . . مفید است.

تسکین درد قاعدگی با رژیم غذایی مناسب

۴. مصرف منیزیم

افزایش مقدار منیزیم در رژیم غذایی باعث کاهش درد پریودی می‌شود. در واقع منیزیم باعث تنظیم عملکرد اعصاب و عضلات شده و از این طریق به تسکین درد قاعدگی کمک می‌کند. مقدار مناسب منیزیم برای خانم‌ها در سن باروری ۳۲۰ میلی گرم در روز است. یک اونس بادام یا نصف فنجان اسفناج جوشیده ۸۰ میلیگرم منیزیم دارد. مقدار منیزیم مصرفی به شدت درد شما و عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

۵. ماساژ و طب سنتی

ماساژ با روغن‌های مسکن باعث کاهش درد پریودی می‌شود. برای این کار روغن زنجبیل یا روغن بابونه را یک تا دو روز قبل از شروع قاعدگی در محل درد بمالید. همچنین طب سوزنی باعث آرام شدن سیستم عصبی می‌شود و خون بیشتری به اندام‌های داخلی منتقل می‌کند. طب سوزنی تاثیر ضد التهابی نیز دارد.

 

نکات قابل توجه

  • درباره درد قاعدگی باید توجه داشت که بهتر است بررسی‌هایی توسط پزشک متخصص انجام شود تا در صورت وجود بیماری رحمی، این بیماری‌ها به موقع تشخیص داده شده و سپس دارو تجویز شود.
  • در برخی موارد در سال‌های آغازین شروع قاعدگی درد وجود دارد که اکثرا طبیعی بوده و مطرح کننده بیماری نیست ولی دردی که در سال‌های بعد ایجاد شود، نیاز به بررسی دارد.
  • اکثر خانم‌ها در دوران قاعدگی تا حدی درد دارند و این موضوع طبیعی است. تحمل درد زیاد توصیه نمی‌‏شود اما در صورتی که درد کم است و می‌شود تحمل کرد، برای تسکین درد قاعدگی از مسکن‌ها استفاده نکنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید