طبع سیرابی و مصلحات سیرابی چیست؟

سیرابی چیست؟ طبع سیرابی سرد است یا گرم؟ آیا می‌دانید مصلح سیرابی چه ماده‌ای است؟ برای دریافت اطلاعات از خواص سیرابی در طب سنتی و طبع سیرابی گوسفند و گاو همراه ما باشید.

آیا می‌دانید سیرابی چیست؟ سیرابی و شیردان از قسمت‌های داخلی شکم و بخشی از معده حیوانات نشخوارکننده است. خوردن این خوراک، به خصوص سیرابی گوسفند در کشور ما رایج است و در کشورهای دیگر طرفداران زیادی ندارد. اما ارزش تغذیه‌ای آن از نظر پروتئین، چربی، مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها بسیار بالاست. طبع سیرابی نیز با طبع گوشت حیوانی که سیرابی از آن گرفته شده است مثل گوسفند، فرق دارد.

در این مقاله ابتدا طبع سیرابی از نظر طب سنتی را بیان کرده، به بررسی خواص این خوراک خوشمزه پرداخته و به شما راه تشخیص یک سیرابی خوب را خواهیم آموخت.

 

طبع سیرابی سرد است یا گرم؟

مزاج سیرابی از نظر طب سنتی سرد و خشک است و مصلحات آن گلپر، سرکه، مرزه، زنجبیل و دارچین است.

مزاج انواع مصلحات
سرد و خشک گلپر، سرکه، مرزه، زنجبیل، دارچین

 

خواص سیرابی در طب سنتی

۱. ۱۰۰ گرم سیرابی، حاوی ۱۱۳ میلی‌گرم کلسیم

سیرابی یک منبع فوق‌العاده از کلسیم است. به طوری که در هر ۱۰۰ گرم سیرابی حدودا ۱۱۳ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. طبق گفته سازمان FAO (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) نیاز روزانه بدن به کلسیم ۱۰۰۰ میلی‌گرم است. کلسیم از مواد اساسی لازم در حفظ تراکم استخوان و سلامتی دندان‌هاست. همچنین این ماده در کنار منیزیم، باعث بهبود انقباض عضلات شده و بدن فرد را آرام می‌کند.

 

سیرابی منبعی غنی از کلسیم
سیرابی منبعی غنی از کلسیم

 

۲. منبع سلنیوم و جوان کننده پوست

در مواد مغذی بسیار کمی ماده معدنی سلنیوم وجود داشته و بدن روزانه به ۷۰ میکروگرم سلنیوم احتیاج دارد. یک منبع خوب از سلنیوم سیرابی گوسفند و گاو است. در واقع سلنیوم در بدن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند که رادیکال‌های آزاد ایجاد شده در بدن را از بین می‌برد. رادیکال‌های آزاد در صورت وجود در بدن، باعث پایین آمدن سطح ایمنی بدن و افزایش بیماری‌ها و عارضه‌های پوستی مثل التهابات و چین و چروک‌های زودرس می‌شوند.

 

۳. منبع روی و رفع مشکلات آقایان!

مهم‌ترین عامل ریزش مو در خانم‌ها کمبود آهن و در آقایان کمبود روی است. سیرابی یک منبع سرشار از روی است و می توان از آن به عنوان روش درمان خانگی ریزش مو  استفاده کرد. هر ۱۰۰ گرم سیرابی حدود ۱۳ درصد نیاز روزانه بدن به روی را تامین می‌کند.

علاوه بر این، روی باعث بهبود سیستم تناسلی آقایان شده و در سنین بالاتر از سرطان پروستات در مردان جلوگیری می‌کند. همچنین روی باعث بهتر شدن حس چشایی و بویایی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود یافتن سریع زخم‌ها می‌شود.

 

۴. کمک به افزایش رشد کودکان

با اینکه طعم سیرابی زیاد مورد علاقه کودکان نیست، اما یکی از مواد غذایی بسیار عالی برای رشد و تقویت بهتر کودکان است. زیرا دارای پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است که در رشد کودکان و نوجوانان بسیار نقش دارد. همچنین کلسیم فراوان این خوراک، استخوان‌های در حال رشد را متراکم‌تر و محکم‌تر می‌سازد که در سنین بالا از بیماری‌های مربوط به استخوان پیشگیری خواهد کرد.

 

افزایش رشد کودکان با مصرف سیرابی
افزایش رشد کودکان با مصرف سیرابی

 

۵. درمان کم خونی با مصرف سیرابی

برخلاف پروتئین، مقدار آهن موجود در سیرابی تقریبا با گوشت برابری می‌کند. هر ۱۰۰ گرم سیرابی تقریبا ۵.۶۴ میلی‌گرم آهن دارد. کمبود آهن و کمبود ویتامین‌های گروه ب، باعث ایجاد بیماری کم خونی می‌شوند. مصرف سیرابی می‌تواند این کمبود را جبران کند. البته این خوراک خوشمزه را به دلیل مقدار چربی بالایی که دارد، نمی‌توان بیش از اندازه استفاده کرد، اما به عنوان یک غذای متنوع و کامل در کنار خوراک‌های دیگر کاربرد دارد.

 

۶. خوش خلق شوید!

ویتامین‌های گروه B، به ویتامین‌های خوش خلقی معروف هستند و غذاهایی که مثل سیرابی حاوی این دسته از ویتامین‌ها باشند، باعث ایجاد خلق و خوی بهتر به خصوص در خانم‌هایی که به دلایل مختلف دچار تغییرات هورمونی شده‌اند، می‌شود.

 

۷. افزایش بینایی چشم

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی که در سیرابی وجود دارد، ویتامین A است. این ویتامین علاوه بر حفظ بینایی باعث بهبود کیفیت کلی پوست، دستگاه تنفسی و از بین بردن عفونت‌ها می‌شود.

 

خواص و طبع سیرابی
خواص و طبع سیرابی

 

سیرابی خوب چه سیرابی است؟

در این جا به دلیل اهمیت این موضوع لازم دانستیم نحوه انتخاب درست سیرابی را برای شما توضیح دهیم. در خرید سیرابی باید به دو نکته بسیار مهم توجه کنید:

  • سیرابی که انتخاب می‌کنید بوی تعفن ندهد و بوی معقولی داشته باشد.
  • فصلی که در آن سیرابی تهیه می‌کنید را در نظر بگیرید؛ زیرا بسته به فصل رنگ سیرابی تغییر می‌کند. این ماده غذایی در تابستان و پاییز به دلیل خوراک تازه مورد استفاده دام سفید است، اما در بهار و زمستان تیره رنگ است و این به معنی خرابی سیرابی نیست.

‍شکل و ظاهر سیرابی چندان جذاب نیست و به همین دلیل علاقه‌مندان مخصوص به خود را دارد. طرز تهیه سیرابی و مهم‌تر از پخت، پاک کردن سیرابی نیازمند مهارت خاصی است. پس کارتان را به افراد کار بلد بسپارید.

 

سخن آخر

افرادی که فشار خون یا کلسترول بالایی دارند، باید با احتیاط از این خوراک استفاده کنند. به دلیل طبع سرد و خشکی که این خوراک سرد مزاج دارد، اگر در کنار خوراک جگر استفاده شود، حالت ایده‌آل‌تری برای بدن ایجاد می‌کند. شما چگونه سیرابی را طبخ می‌کنید؟ چه مصلحاتی را در پخت آن بکار می‌برید؟ منتظر خواندن پیشنهادات و نظرات عالی شما عزیزان هستیم

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید