خواص انار پخته برای درمان سرماخوردگی

انگیزه – با رسیدن فصول سرد سال، احتمال بروز سرماخوردگی بسیار بالا است. از این رو می توانید به جای مصرف داروهای شیمیایی سرشار از عوارض، از مواد طبیعی استفاده کنید. یکی از این معجزه های طبیعت، انار است. در صورتی که انار را بپزید، خواص آن در درمان سرماخوردگی چند برابر می شود. در این مطلب از سایت انگیزه به بررسی خواص انار پخته در سرماخوردگی و طرز تهیه آن خواهیم پرداخت.   خواص انار پخته در سرماخوردگی و طرز تهیه آن با فرارسیدن فصول سرد سال، احتمال بروز بیماری هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا افزایش پیدا می کند.…

خواص انار پخته در سرماخوردگی

انگیزه – با رسیدن فصول سرد سال، احتمال بروز سرماخوردگی بسیار بالا است. از این رو می توانید به جای مصرف داروهای شیمیایی سرشار از عوارض، از مواد طبیعی استفاده کنید. یکی از این معجزه های طبیعت، انار است. در صورتی که انار را بپزید، خواص آن در درمان سرماخوردگی چند برابر می شود. در این مطلب از سایت انگیزه به بررسی خواص انار پخته در سرماخوردگی و طرز تهیه آن خواهیم پرداخت.

 

خواص انار پخته در سرماخوردگی و طرز تهیه آن

با فرارسیدن فصول سرد سال، احتمال بروز بیماری هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا افزایش پیدا می کند. افراد در بسیاری از موارد در صورت مشاهده اولین علائم سرماخوردگی نظیر گلودرد و عطسه به پزشک مراجعه کرده و به تبع آن شروع به مصرف انواع آنتی بیوتیک ها می‌کنند. بر اساس شواهد به دست آمده از پژوهش های صورت گرفته، بسیاری از افراد در آینده ای نزدیک در خطر مرگ ناشی از مقاوم شدن بدن در برابر آنتی بیوتیک ها قرار دارند. لذا مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها بسیار خطر آفرین است.

خواص انار پخته در سرماخوردگی

ولی چاره کار در چیست؟ باید به دنبال راه حل در طبیعت بگردیم. انار به عنوان معجزه طبیعت در اختیار ماست. انار دارای خواص بی نظیری برای درمان سرماخوردگی و عفونت های ناشی از آن است. بر اساس تحقیقات علمی می توان به سادگی انار را جایگزین آنتی بیوتیک های شیمیایی کرد. جالب این جاست که خواص آنتی بیوتیکی انار و به تبع آن خواص ضد سرماخوردگی انار زمانی افزایش پیدا می کند که این میوه را بپزید.

در صورتی که انار را بپزید، آنتی بیوتیکی بسیار قوی از آن به وجود خواهد آمد که هر نوع عفونت ناشی از سرما خوردگی مثل گلو درد، سرفه، گوش درد، عفونت های ریه ها و… را بهبود می‌دهد و در صورت مصرف مرتب سرماخوردگی را به طور کامل درمان می‌کند.

برای استفاده از خواص انار پخته لازم است که یک عدد انار را روی شعله پخش کن با حرارت خیلی کم قرار دهید تا به آرامی درون خودش به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد و پخته شود. فقط توجه داشته باشید که اجازه ندهید انار بسوزد. برای همین لازم است هر چند لحظه یکبار آن را بچرخانید.

بعد از اینکه انار به خوبی پخته شد، پرده ها و رگه ها و دانه های انار را به صورت کامل میل کنید. به خاطر داشته باشید که انار پخته را باید شب ها و پیش از اینکه به تخت خواب بروید میل کنید و پس ازآن چیز دیگری میل نکنید. در صورتی که عفونت ها و علائم ناشی از سرماخوردگی در شما شدید است، بهتر این است که ۳ شب این کار را تکرار کنید و این معجون شگفت انگیز را میل کنید.

خواص انار پخته

دیگر خواص بی نظیر انار

  • انار منبع مهم آنتی اکسیدان‌ها، پتاسیم و ویتامین C است. به طور کلی آب انار یکی از مهمترین منابع پلی فنل هاست که این دسته در واقع گروهی از آنتی اکسیدان های قوی هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که می توانند با تاثیرات مضر ولی طبیعی، با فرآیند فیزیولوژیک اکسیداسیون در بافت ها برخورد و مبارزه کنند.
  • علاوه بر آنتی اکسیدان ها، آب انار دارای دیگر مواد مفید مانند تانن ها و آنتوسیانین هاست که به میزان قابل توجهی با بیماریها مقابله می‌کنند.
  • با شروع فصول پاییز و زمستان و سرمای هوا، ابتلا به سرما خوردگی به شدت شایع می شود. از این رو، مصرف برخی از میوه های پاییزی که حاوی ویتامین c هستند، در جلوگیری از سرماخوردگی مفید است. افراد با مصرف انار در این فصل می توانند از ابتلا به سرما خوردگی، پیشگیری کنند.
  • این میوه با دارا بودن آهن در کم خونی و فقرآهن مؤثر است. باید اشاره داشت که از تمامی بخش های انار می‌توان استفاده کرد. انار را می توان به صورت میوه و آب انار، رب، لواشک، انار پخته و مربای انار مصرف کرد.
  • آنتی اکسیدان موجود در میوه انار، سه برابر چای سبز است وهمان طور که احتمالا اطلاع دارید، نقش آنتی اکسیدان ها در بدن حفاظت از بدن دربرابر عوامل تنش زا و آلودگی های شیمیایی و مقابله با انواع سرطان هاست
  • باید اشاره داشت که انار جلوی مسدود شدن رگ ها و در نهایت بیماری قبلی را می‌گیرد. مکانیزم این کار به این صورت است که از اکسیده شدن LDL (چربی بد خون) جلوگیری می کند و مانع ازچسبیدن پلاکت های خونی به یکدیگر و لخته شدن خون می‌شود. نتیجه مطلوب این کار این است که انار چربی خون و درنتیجه فشار خون راکاهش می‌دهد.

خواص انار پخته

  • افراد از انار برای بهبود مشکلاتی مانند درمان بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، درمان بیماری های قلبی، کاهش فشار خونکاهش فشار خون بالا و ریکاوری پس از ورزش استفاده می کنند.
  • انار نقش پر رنگی در درمان آرتروز دارد. میل کردن میوه انار باعث سفت شدن و استحکام دیواره های شریانی در بافت مفاصل و غضروف می شود. از این رو مصرف انار در درمان آرتروز و آترواسکلروز موثر است. از سویی دیگر مصرف این میوه به مهار کردن آنزیم های که در شکستن بافت های همبند در بدن نقش دارند، کمک خواهد کرد.
  • بهره بردن از پوست و برگ انار نیز برای بهبود تعدادی از مشکلات گوارشی مانند نارسایی های معده و اسهال مفید است، از طرفی دیگر آب انار به درمان وبا و اسهال خونی کمک زیادی می کند.
  • لانوئید (آنتی اکسیدان) که در انار به میزان زیادی وجود دارد سبب مهار رادیکال های آزاد می شود.
  • مصرف مرتب آب انار برای کاهش خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان سینه و پروستات بسیار مفید است و از طرفی با کاهش سطوح psa بدن با سلول های سرطانی مبارزه می کند.

خواص انار

  • دیگر خاصیت انار به خصوص حالت پخته آن، کم کردن تاثیرات پلاک دندان و حفظ سلامت لثه و دندان‌هاست.
  • انار به علت آهنی که دارد، در بهبود کم خونی و مشکلات ناشی از آن مانند کاهش شنوایی، خستگی، ضعف، سرگیجه تاثیرگذار است.
  • مصرف انار باعث نظم بخشیدن به مکانیزم گردش خون در بدن می شود.

 

گیاه شناسی و تاریخچه درمانی انار

کلمه انگلیسی انار (Pomegranate) از زبان یونانی مشتق شده که به معنی سیب با هسته‌های زیاد است. انار درخت کوچکی است که ارتفاع آن تا ۶ متر می‌رسد و در مناطق نیمه گرمسیری می‌روید. گلهای انار درشت بوده، رنگ قرمز اناری دارد و بی ‌بوست. میوه آن کروی با اندازه های مختلف دارای پوستی قرمز رنگ و یا زرد رنگ است. روی هم رفته در حدود بیست نوع مختلف انار در دنیا وجود دارد.

انار برای هزاران سال است که کشت می شود. انار در اسطوره شناسی و نوشته های یونانی، عبری، بودایی، اسلامی و مسیحی وجود دارد. سند هایی که از حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح وجود دارد، نشان می دهد که در آن زمان انار به عنوان درمان انگل مورد استفاده قرار می گرفته است.

بسیاری از فرهنگ ها از انار به عنوان یک داروی عامه استفاده می کنند. انار بومی ایران است ولی در مناطق مدیترانه، بخش هایی از ایالات متحده، افغانستان، روسیه، هند، چین و ژاپن کشت می‌شود. نوع ترش مزه انار به صورت وحشی در جنگلهای شمالی ایران به صورت خودرو دیده می‌شود.

از نظر طب سنتی و کهن ایران، میوه انار، پوست انار و به خصوص پوست ریشه درخت انار سرد و قابض‌ است. کلیه قسمتهای درخت انار دارای تان بوده و بسیار قابض به نظر می‌رسد. برای مصارف دارویی از گل، برگ، پوست درخت، پوست ریشه و دانه انار استفاده می‌شود.

آیا برای درمان سرماخوردگی خود از انار پخته استفاده کرده اید؟ نتیجه آن چطور بود؟ لطفا تجربیات خود را با سایر کاربران مجله اینترنتی انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید