خواص لبو برای کبد (درمان کبد چرب با آنتی اکسیدان های چغندر)

انگیزه – کبد چرب از جمله بیماری‌هایی است که با مصرف آنتی اکسیدان ها درمان و از التهاب آن کاسته می‌شود. لبو سرشار از آنتی اکسیدان است؛ از اینرو مصرف آن در درمان کبد چرب موثر خواهد بود. در این مقاله از سایت انگیزه به بررسی خواص لبو برای کبد و روش‌های درست مصرف آن خواهیم پرداخت.   خواص لبو برای کبد ۱. لبو کبد چرب را درمان می‌کند بسیاری از افراد جامعه به بیماری کبد چرب مبتلا هستند. بیماری کبد چرب از جمله بیماری‌هایی است که به دلیل رژیم غذایی نادرست افراد شکل می‌گیرد. بهتر است بدانید که کبد…

درمان کبد چرب با چغندر

انگیزه – کبد چرب از جمله بیماری‌هایی است که با مصرف آنتی اکسیدان ها درمان و از التهاب آن کاسته می‌شود. لبو سرشار از آنتی اکسیدان است؛ از اینرو مصرف آن در درمان کبد چرب موثر خواهد بود. در این مقاله از سایت انگیزه به بررسی خواص لبو برای کبد و روش‌های درست مصرف آن خواهیم پرداخت.

 

خواص لبو برای کبد

۱. لبو کبد چرب را درمان می‌کند

بسیاری از افراد جامعه به بیماری کبد چرب مبتلا هستند. بیماری کبد چرب از جمله بیماری‌هایی است که به دلیل رژیم غذایی نادرست افراد شکل می‌گیرد. بهتر است بدانید که کبد چرب یک بیماری قابل برگشت است و می‌توان با بهره بدن از مواد غذایی سالم از جمله میوه و سبزیجات به مبارزه با کبد چرب برخاست. یکی از موادی که در این زمینه به شما کمک زیادی خواهد کرد، لبو است.

۲. لبو سرشار از آنتی اکسیدان

باید اشاره کرد که لبو سرشار از موادی مانند بتاکاروتن، کاراتنوئیدها و فلاوونوئیدها است که تماما آنتی اکسیدان های مؤثری به شمار می‌روند. در مجموع، سبزیجات و میوه‌های رنگی بیشترین میزان آنتی اکسیدان ها را دارند. هر ماده غذایی دارای این ترکیبات مغذی برای تصفیه و تمیزی کبد بسیار مفید بوده و به ویژه برای افرادی که از بیماری کبد چرب رنج می‌برند، بسیار مؤثر است. نتایج یک تحقیق علمی حاکی از این حقیقت است که مصرف آنتی اکسیدان ها موجب کاهش قابل توجه میزان چربی کبد و التهاب آن می‌شود. این تأثیر ویژه مربوط به وجود نوعی از آنتی اکسیدان ها به نام «بتالائین» است که قدرت بالایی داشته و در جلوگیری از پیری نیز بسیار مؤثر است.

۳.  فعال کردن سوخت و ساز بدن و دفع چربی‌های کبد

چغندر برای افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند و به دنبال روشی مطمئن برای لاغری هستند نیز بسیار مؤثر است. دلیل آن نیز این است که لبو یک ماده‌ی غذایی انرژی‌زا، سیرکننده و سرشار از فیبر به شمار می‌آید. به عنوان نمونه، در صورتی که شما پیش از غذا یک لیوان آب لبو نوش جان کنید، مواد مغذی فوق العاده ای جذب خواهید کرد که سبب ایجاد سیری نیز می‌شوند و شما را از پرخوری و ریزه خواری بین وعده‌های غذایی خلاص می‌کنند.

۴. لبو باعث پاک‌سازی کبد می‌شود

لبو به دلیل دارا بودن فیبر زیاد موجود، به تصفیه و پاکسازی کبد کمک زیادی می‌کند. این سبزی پرخاصیت با تحریک عملکرد روده‌ها و پیشگیری از یبوست، از احتباس آب در بدن و همچنین تجمع توکسین‌ها پیشگیری می‌کند. لبو با جلوگیری از تجمع چربی‌ها در سلول‌های کبدی، به کنترل عملکرد آن کمک شایانی می‌کند. در صورتی که که تمایل دارید متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن خود را فعال‌تر کنید و از این طریق به پاکسازی کبد خود تسریع ببخشید نیز می‌توانید به این سبزی اعتماد کنید چرا که لبو هم‌زمان باعث بهبود عملکرد کبد و روده‌ها می‌شود. این ماده همچنین باعث بهبود عملکرد سیستم لنفاوی شده و به دفع توکسین ها از بدن کمک می‌کند.

خواص لبو برای کبد

بهترین روش مصرف لبو برای درمان کبد چرب

۱. مصرف خام لبو

بهترین شیوه برای بهره مندی از خواص چغندر در جهت درمان کبد و تصفیه خون، مصرف خام آن است؛ بنابراین بهتر است که چغندر را به صورت رنده شده، داخل سالاد و یا به همراه هویج رنده شده مصرف کنید. می‌توانید مقداری روغن زیتون و لیموترش نیز به این سبزی اضافه کنید.

۲. استفاده از پودر خشک شده آن

روش دیگر برای مصرف لبو برای درمان کبد چرب این است که لبو را حلقه حلقه کرده و روی بخاری یا شوفاژ خشک کنید. بعد از اینکه لبو به صورت کامل خشک شد، باید آن را پودرش کنید. بعد از پودر شدن می‌توانید آن را مثل زعفران دم کرده و نوش جان کنید.

۳. مصرف آن در آشپزی

در روش دیگر می‌توانید از لبو به عنوان رنگ غذا یا دسر استفاده کنید. برای این کار آب لبو را در قالب یخ بریزید و آن را در فریزر قرار دهید. هر وقت لازم داشتید یک حبه را از فریزر بیرون بیاورید و برای تزیین پلو، دسر، فرنی و حتی مربا به از آن استفاده کنید. با انجام این روش هم به زیبایی غذاهای خود کمک خواهید کرد و هم کبدی سالم‌تر خواهید داشت.

طرز تهیه یک نوشیدنی با استفاده از لبو برای کبد

مواد مورد نیاز برای تهیه نوشیدنی لبو برای کبد چرب

  • یک لیوان (۲۰۰ میلی لیتر) آب
  • یک عدد لبو متوسط
  • یک عدد هویج متوسط
  • یک عدد سیب متوسط

طرز تهیه

  • برای شروع پیش از هر کاری مواد ذکر شده را به دقت هر چه تمام‌تر بشویید
  • بعد از شستشوی کامل این میوه‌ها آن‌ها را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا در مخلوط کن بهتر میکس شوند
  • دقت داشته باشید که لبو، هویج و سیب می‌بایست خام باشند، بنابراین از پختن آن‌ها اجتناب کنید
  • مواد تهیه شده را درون مخلوط کن بریزید تا به صورت کامل میکس و یکدست شوند
  • در این مرحله یک لیوان آب به آن اضافه کنید و نوشیدنی خود را میل کنید. البته می‌توانید چند قالب یخ نیز به نوشیدنی‌تان اضافه کنید.

طریقه مصرف

این نوشیدنی را نیم ساعت قبل از صبحانه میل کنید. برای تصفیه و پاکسازی کبد کافی است به مدت ۵ روز پی در پی روزانه یک لیوان از این نوشیدنی سالم میل کنید. سپس ۱۰ روز فاصله داده و دوباره شروع کنید. با همین کار ساده از یک مخزن طبیعی و درمانگر بهره مند خواهید شد.

آیا به بیماری کبد چرب مبتلا هستید؟ آیا توانسته اید با مصرف لبو بیماری خود را کنترل یا درمان کنید؟ چه میوه‌ها و سبزیجات دیگری را می‌شناسید که برای درمان کبد مؤثر باشند؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را با سایر کاربران سایت انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید