خواص عسل و آبلیمو ؛ ۱۲ خاصیت باورنکردنی از این ترکیب ساده!

انگیزه – خواص شگفت‌انگیز عسل برای همگی روشن است و ترکیب آن با مواد دیگر، خواص آن را دو چندان می‌کند. ترکیب عسل و آبلیمو یکی از شناخته شده‌ترین نوشیدنی‌ها است. هم عسل و هم لیمو دارای خواص زیادی هستند و ترکیب این دو معجونی فوق العاده خواهد شد. در این مقاله با خواص عسل و آبلیمو بیشتر آشنا شوید.   خواص عسل و آبلیمو هم عسل و هم لیمو دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی هستند. از این رو، مصرف آن‌ها به صورت همزمان و البته مداوم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. از طرفی دیگر، ترکیب عسل…

خواص عسل و آبلیمو

انگیزه – خواص شگفت‌انگیز عسل برای همگی روشن است و ترکیب آن با مواد دیگر، خواص آن را دو چندان می‌کند. ترکیب عسل و آبلیمو یکی از شناخته شده‌ترین نوشیدنی‌ها است. هم عسل و هم لیمو دارای خواص زیادی هستند و ترکیب این دو معجونی فوق العاده خواهد شد. در این مقاله با خواص عسل و آبلیمو بیشتر آشنا شوید.

 

خواص عسل و آبلیمو

هم عسل و هم لیمو دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی هستند. از این رو، مصرف آن‌ها به صورت همزمان و البته مداوم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. از طرفی دیگر، ترکیب عسل و آبلیمو می‌تواند به کاهش وزن و افزایش سلامت پوست و مو کمک کند. در قسمت پایین به تعدادی از خواص این معجون شگفت‌انگیز خواهیم پرداخت.

۱. با چربی‌های اضافه بدن خود خداحافظی کنید

استفاده از یک رژیم غذایی که در آن به مصرف مداوم عسل و آبلیمو توصیه شود، می‌تواند به کم شدن وزن شما کمک کند. اگر اضافه وزن داشته باشید، رسوب بیش از اندازه چربی درون بافت‌ها موجب فشار آمدن به قلب، کلیه‌ها، کبد و مفاصلی مثل مفصل ران، زانو و مچ پا می‌شود. از این رو، افراد دارای اضافه وزن مستعد بیماری‌های گوناگونی نظیر دیابت، فشار خون بالا، آرتروز و اختلالات کبد و کیسه صفرا هستند. با مصرف این ترکیب، از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

خواص عسل و آبلیمو

۲. انرژی شما را افزایش می‌دهد

ترکیب عسل و آبلیمو، انرژی سریع و زیادی را برای زمانی طولانی در بدن شما فراهم می‌کند. باید اشاره داشت که عسل یک خوراکی انرژی‌زاست که از قندهای ساده نظیر فروکتوز و گلوکز تشکیل شده است. در مدت هضم، کربوهیدرات‌های اصلی، فروکتوز و گلوکز سریعا به خون انتقال می‌یابند و می‌توانند بر اساس نیاز شخص به انرژی در طول روز استفاده شوند. از طرفی دیگر، لیموترش، توانایی افزایش سوخت و ساز بدن را دارد. اسید سیتریک موجود در لیموترش، قسمتی از زنجیره واکنش‌های مهم برای متابولیسم انرژی است.

۳. میزان کلسترول را کاهش می‌دهد

عسل، دارویی طبیعی و خانگی بسیار مناسب برای مقابله با اضافه وزن و به تبع آن، کاهش مقادیر کلسترول است. این ماده چربی رسوب شده اضافه درون بدن را به عنوان منبع انرژی برای عملکردهای معمولی بدن به کار می‌گیرد. مصرف ترکیب عسل و آبلیمو به تنهایی به عنوان بک غذای قلیایی، در درمان چاقی بدون کاهش انرژی و اشتها مفید است.

۴. از یبوست پیشگیری می‌کند

هیچ ماده‌ای به اندازه آب گرم همراه با عسل و آبلیمو به مبارزه با یبوست کمک نمی‌کند. یبوست می‌تواند منجر به اضافه وزن شده و باعث ایجاد مشکلات گوارشی نظیر سندرم روده تحریک پذیر نیز شود. افراد مبتلا به یبوست می‌توانند از خواص عسل و آبلیمو برای رفع مشکل خود بهره ببرند.

۵. پوست شما را زیبا و شفاف می‌کند

آیا قصد دارید پوستی شفاف داشته باشید؟ مصرف ترکیب آبلیمو و عسل یکی از مؤثرترین روش‌های طبیعی در دسترس برای داشتن پوستی شفاف، بدون استفاده از ابزارها آرایشی است. لیمو ویتامین C مورد نیاز را برای فرآوری کلاژن فراهم می‌کند. باید بدانید که کلاژن نوعی بافت پیوندی مهم است که به استحکام و جوان ماندن پوست نیز کمک خواهد کرد. تعدادی از ترکیبات موجود در عسل نیز به شادابی پوست کمک می‌کنند. در نتیجه، شما پوستی سالم، جوان و شفاف خواهید داشت.

خواص عسل و آبلیمو

۶. گلودردهای شدید را درمان می‌کند

ترکیب عسل و آبلیمو در درمان و بهبود عفونت گلو فوق‌العاده عمل می‌کند. عسل با خواص خود، زخم را بهبود داده و می‌تواند گلودرد را تسکین دهد. در قسمت قبلی خواص ضد باکتری لیمو را بیان کردیم. لیمو در ترکیب با عسل، مثل سحر و جادو در برابر عفونت‌ها کار می‌کند. برای این کار، آب را به اندازه‌ای که موقع نوشیدن گلو را نسوزاند گرم کنید. اکنون به آب، یک قاشق غذاخوری عسل بیفزایید و خوب به هم بزنید. سپس آب کمی از لیمو را اضافه کنید و بلافاصله بنوشید.

۷. راهی ساده برای پیشگیری و درمان عفونت‌های ادراری است

عفونت‌ ادراری بیماری بسیار دردناکی است و هنگامی که شدت می‌یابد می‌تواند بسیار خطرناک باشد. عفونت ادراری به ویژه برای زنان می‌تواند مزمن شود. در زمان ابتلا به این بیماری، برای رهایی از این عفونت لازم است آنتی‌بیوتیک‌های بسیار زیاد و قوی مصرف شود. مصرف مداوم آبلیمو و عسل برای حل این مشکل یک راه طبیعی است. عسل حاوی مواد ضدباکتری‌های طبیعی است و آبلیمو با افزایش اسیدیته‌ ادرار، امکان رشد باکتری‌ها را در پیرامون پیشاب کاهش می‌دهد. از این رو مصرف این ترکیب علاوه بر پیشگیری، به درمان عفونت‌های ادراری نیز کمک می‌کند.

۸. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

کمبود خواب، استرس و رژیم غذایی نادرست، سیستم ایمنی بدن را با مشکل رو به رو می‌کند و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن با بروز بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا خودش را نشان می‌دهد. نکته مثبت این است که با نوشیدن ترکیب آبلیمو و عسل می‌توانید آسیب‌های صورت گرفته را بهبود دهید. ویتامین C لیمو و مواد معدنیِ عسل، سیستم ایمنی بدن‌ را تقویت کرده و مبارزه با باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر میکروب‌هایی که مایه بیماری می‌شوند را ساده‌تر می‌کند. علاوه بر این موارد، عسل شامل مواد ضدمیکروب‌ طبیعی است که سلامتی شما را حفظ می‌کند.

۹. باعث سم زدایی کبد می‌شود

هوایی که از آن تنفس می‌کنیم، نوشیدنی‌هایی که می‌نوشیم و غذاهایی که مصرف می‌کنیم ما را در معرض مواد شیمیایی و سموم مختلفی قرار می‌دهند. با توجه به اینکه بدن ‌به طور طبیعی از ما در مقابل این تهدیدها محافظت می‌کند، لازم است ما نیز با استفاده از راهکارهای طبیعی، سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم. ترکیب آبلیمو و عسل در این راه به ما کمک می‌کند. لیمو عملکرد سم‌زدایی کبد را افزایش می‌دهد؛ عسل نیز همانگونه که اشاره شد یک ضدمیکروب و ضدعفونی‌کننده‌ طبیعی است. در صورتی که بنا به مشغله یا محل زندگی خود در مکانی سرشار از آلودگی زندگی می‌کنید، حتماً از این ترکیب شگفت‌انگیز به صورت مداوم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: پاکسازی کبد با خاکشیر

خواص عسل و آبلیمو

۱۰. آکنه را درمان می‌کند

ترکیب آبلیمو و عسل می‌تواند پوست را تمیز، جوان و بدون آکنه کند. همان‌طور که قبل از این بیان کردیم، آب لیمو و عسل به نابود کردن سموم موجود در کبد و بدن کمک می‌کند و روده شما را تغذیه می‌کند. لازم به ذکر است داشتن یک روده و کبد خوب و سالم با پوست عاری از هر گونه جوش و آکنه مرتبط است. به علاوه، آبلیمو با تأثیرات ضد باکترییایی اثبات شده‌ای، همراه است.

خواص عسل و آبلیمو

۱۱. عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد

یک لیوان لیموناد خنک قطعاً به دفع گرما و رفع عطش در یک روز گرم کمک می‌کند و موجب رفع خستگی بیشتری پس از یک کار طاقت‌فرسا می‌شود ولی در صورتی که نگران وزن خود هستید، خوردن آب گرم هر روز صبح و به ویژه قبل از صبحانه به تصفیه سیستم گوارش کمک کرده و موجب آغاز متابولیسم مؤثر چربی‌سوزی بدن می‌شود و در مجموع به کاهش وزن کمک می‌کند. هضم ضعیف غذاها می‌تواند به ایجاد مواد سمی و پروتئین‌های هضم نشده درون روده منجر شود. این مواد سمی ممکن است سبب انباشته شدن سلول‌های چربی شده و به واکنش‌های ایمنی و التهابی منجر شوند که همگی با افزایش وزن ارتباط دارند.

مرکبات، مانند لیمو دارای آنتی اکسیدان هستند که به لطف ویتامین C و فلاونوئیدها، به هضم و جذب غذا در بدن کمک می‌کنند. اسید آسکوربیک و اسید سیتریک موجود در لیمو به تولید اسید معده برای کمک به هضم کمک می‌کنند. از سوی دیگر، عسل  باعث درمان اختلالات گوارشی مانند زخم معده، گاستریت و گاستروانتریت می‌شود. این معجون حتی دارای خاصیت پروبیوتیکی در روده است که باعث پرورش باکتری‌های خوب در روده می‌شود.

۱۲. از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند

بیماری‌های قلبی همیشه افرادی را در تمام دنیا به کام مرگ می‌کشاند و تهدیدی جدی برای سلامتی انسان به شمار می‌رود، اما ترکیب آبلیمو و عسل می‌تواند درصد ریسک ابتلا به این بیماری‌های خطرناک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. آبلیمو و عسل هر دو سرشار از پتاسیم هستند. مشاهدات نشان می‌دهد پتاسیم، فشارخون که از عوامل مهم حملات قلبی است را کم می‌کند. از طرفی، خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی این نوشیدنی، از قلب در مقابل التهاب‌های عضلانی و دیگر فشارها محافظت می‌کند.

 

چگونه عسل و آبلیمو را به شیوه درست با یکدیگر ترکیب کنیم؟

برای تولید این معجون شگفت‌انگیز، یک قاشق چای‌خوری عسل خام (عسل حرارت ندیده) را با دو قاشق چای‌خوری آبلیموی ترش یا شیرین درون یک لیوان آب ولرم (و نه آب داغ) مخلوط کنید. این دارو را به عنوان نوشیدنی اول صبح و به صورت ناشتا مصرف کنید. این ترکیب همچنین معمولاً پس از یک وعده غذایی سنگین یا چرب نیز مصرف می‌شود و نوعی داروی سم‌زدا و مؤثر بر گوارش نیز به شمار می‌رود و البته به خاطر داشته باشید که در هر برنامه کاهش وزن موفق، اصولی مانند شکل‌گیری رژیم‌ها و رفتارهای سالم تغذیه‌ای و حفظ یک رژیم تمرینی منظم برای مدتی طولانی نیز شدیداً حائز اهمیت است.

آیا شما تا به حال شربت عسل و آبلیمو میل کرده‌اید؟ این معجون بر روی سلامتی شما چه تأثیراتی داشته است؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در قسمت نظرات، با سایر کاربران “سایت انگیزه” به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید