خواص پیاز عنصل؛ از پرپشت کردن ابرو تا درمان تنگی نفس

پیاز عنصل با اسم‌های دیگری مثل اسقیل یا سیل دریایی شناخته می‌شود. این گیاه از لحاظ ظاهری برگ‌هایش شبیه گل نرگس، سوسن و زنبق است و فصل رویش آن بهار است؛ اما می‌تواند در هوای سرد هم طاقت بیاورد. البته گذشته از خواص پیاز عنصل، این گیاه سمی نیز هست. در این مقاله قصد داریم از خواص پیاز عنصل برای سلامتی و زیبایی بگوییم؛ با ما همراه باشید.   مهم‌ترین خواص پیاز عنصل ۱. از بین بردن دردهای جسمی پیاز عنصل برای تقویت معده و رفع خون مردگی، کارساز است. همچنین برای کسانی که این موارد آزارشان می‌دهد موثر واقع…

پیاز عنصل با اسم‌های دیگری مثل اسقیل یا سیل دریایی شناخته می‌شود. این گیاه از لحاظ ظاهری برگ‌هایش شبیه گل نرگس، سوسن و زنبق است و فصل رویش آن بهار است؛ اما می‌تواند در هوای سرد هم طاقت بیاورد. البته گذشته از خواص پیاز عنصل، این گیاه سمی نیز هست.

در این مقاله قصد داریم از خواص پیاز عنصل برای سلامتی و زیبایی بگوییم؛ با ما همراه باشید.

 

مهم‌ترین خواص پیاز عنصل

۱. از بین بردن دردهای جسمی

پیاز عنصل برای تقویت معده و رفع خون مردگی، کارساز است. همچنین برای کسانی که این موارد آزارشان می‌دهد موثر واقع خواهد شد:

سرفه کهنه، بیماری‌های سیاتیک، درد مفاصل و نقرس، سنگ مثانه و گرفتگی مجاری ادراری.

۲. رفع سوء هاضمه با مصرف پیاز عنصل و عسل

اگر دچار سوء هاضمه هستید، می‌توانید پیاز عنصل پخته شده را به همراه دو قاشق عسل میل کنید. این گیاه موجب تقویت معده و سیستم گوارش شما می‌شود.

گیاه عنصل برای تنگی نفس

۲. شربت صدری (سکنجبین عنصلی) درمان نفس تنگی

بی شک می‌توان گفت یکی از پراستفاده‌ترین خواص پیاز عنصل، درست کردن شربت صدری است. این دارو از ترکیب سرکه، عسل و پیاز عنصل به دست می‌آید و برای درمان نفس تنگی عالی است.

همچنین در رابطه با تنگی نفس، چاره کار آن است که آن را با عسل بجوشانید و میل کنید.

۳. خلاص شدن از شر حشرات

می‌توانید با پاشیدن آب برگ‌های این گیاه در محیط و همچنین آبی که در آن پیاز و برگ عنصل وجود دارد، حشرات را فراری دهید.

۴. معجزه پیاز عنصل برای مشکلات پوستی

ضماد کوبیده پیاز عنصل که مخلوط با عسل و کمی گوگرد است، برای از بین بردن عفونت و تاول‌ها مفید است. اگر ضماد پیاز عنصل با زفت و حنا ترکیب شده باشد، می‌توان از آن برای معالجه دانه‌‌های روی سر اطفال استفاده کرد. برای معالجه‌ ترک پوست که اغلب به دلیل سرمای زمستان ایحاد می‌شود، پیاز عنصل را با ریشه‌هایش در سرکه قرار دهید و سپس روی پوست خود بمالید. همچنین برای از بین بردن لکه‌های تیره پوست بسیار خوب است.

۵. پیاز عنصل حکم مرگ موش را دارد!

اگر پیاز عنصل پخته شده را در سرکه مخلوط کنید، می‌توانید برای کشتن موش‌ها از آن کمک بگیرید که واقعاً موثر است.

به علاوه، اگر می‌خواهید از شر شپش، مورچه، مگس و مار خلاص شوید، این گیاه باعث می‌شود تا این جانوران از آن دوری کنند. ابتدا لازم است که مقداری از پیاز عنصل را بکوید، سپس آن را در محل مورد نظر خود قرار دهید و شاهد تاثیر آن باشید.

پیاز عنصل و فراری دادن جانوران موزی

۶. رویش مجدد مو با پیاز درمانی

ریشه گیاه عنصل برای درمان ریزش مو تاثیرگذار است و به خصوص کسانی که ریزش موی سکه‌ای دارند می‌توانند از این گیاه کمک بگیرند. افرادی که این مشکل را دارند، با این موضوع آشنا هستند که پس از مدتی پوست سرشان سفت و سخت می‌شود. طبیبان سنتی این گیاه را برای نازک کردن و ضعیف کردن پوست سر در نقاط ریزش موی سکه‌ای توصیه کرده‌اند و معتقد هستند در صورت استفاده مداوم، موی سر مجدداً رشد می‌کند.

۷. روغن عنصل و تقویت مو، ابرو و حتی ریش و سبیل!

اگر شما دنبال راه چاره‌ای برای داشتن ابروهای پر پشت هستید، پس شک نکنید که باید از روغن عنصل  استفاده کنید. این روغن از پیاز عنصل حاصل می‌شود؛ البته به مدت یک سال باید این گیاه در روغن کنجد و زیتون خوابانده شود تا روغن عنصل به دست آید.

روغن پیاز عنصل می‌تواند پیاز مو را تقویت کند و موجب رشد سریع موهای سر شود. برای درمان ریزش مو و تقویت پیاز مو، ابتدا ریشه موها را به مقداری از روغن آغشته کنید و به مدت ۱۰ دقیقه به آرامی ماساژ دهید، برای اثربخشی لازم است تا ۷ الی ۸ ساعت روی سر باقی بماند.

روغن پیاز عنصل

۸. درخت پر ثمر با پیاز عنصل

در قدیم الایام برای آن‌که درختان بیشتر ثمر دهند، پیاز عنصل را پای درختانی مثل انار و به می‌کاشتند، این کار سبب می‌شد تا شکوفه‌ درختان کمتر بریزد و  باروری‌شان بهتر شود.

۹. بهبود درد مفاصل با استفاده از پیاز عنصل

پیاز عنصل کمک بسیاری در تخفیف دردهای مفصلی می‌کند؛ در رابطه با بیماری‌های سیاتیک نیز موثر است.

رفع سردرد با خوردن پیاز عنصل

۱۰. رفع سردرد با مصرف پیاز عنصل

کسانی که دچار سردرد می‌شوند می‌توانند با مصرف این گیاه این درد را تسکین دهند. همچنین، برای درد در قسمت شقیقه تاثیر بسزایی دارد.

۱۱. پیاز عنصل برای درمان صرع

در طب سنتی برای درمان صرع از پیاز عنصل استفاده می‌شود که تاثیر فراوانی داشته است.

۱۲. روغن پیاز عنصل برای رفع سرمازدگی انگشتان دست و پا

روغن این گیاه می‌تواند سرمازدگی انگشتان دست و پا را برطرف کند. ابتدا باید پیاز عنصل را خرد کرده که به صورت ریز درآید، سپس در روغن زیتون جوشانده شود تا زمانی که پیاز خشک شود. حال، روغن مورد نظر آماده است. به علاوه، از این روش درمانی می‌توان برای درمان بیماری نقرس کمک گرفت.

 

موارد منع مصرف پیاز عنصل

  • در رابطه با خام‌های باردار، مصرف آن ابدا توصیه نمی‌شود؛ چرا که باعث سقط جنین می‌شود.
  • اشخاصی که طبع گرم دارند نیز بهتر است از این پیاز استفاده نکنند.
  • کسانی که ناراحتی کلیه دارند، باید از مصرف پیاز عنصل اجتناب کنند.

 

سخن آخر

در کتب طب سنتی ایران، از پیاز عنصل با نام‌هایی همچون پیاز دشتی، پیاز موش، اسقیل و بصل الفار هم یاد شده است. باید بدانید که قسمت‌های سفید این گیاه، مهم‌ترین بخش برای درمان است. شما نیز اگر تجربه استفاده از پیاز عنصل و یا روغن عنصل را داشته‌اید، در انتهای همین مطلب، خواص آن را با ما به اشتراک بگذارید.

در انتها پیشنهاد می‌کنیم که با خواص آب پیاز نیز در انگیزه آشنا شوید و از فواید درمانی آن بهرمند شوید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید