آشنایی با خواص ارده و خرما برای سلامتی

انگیزه – سلامت – ارده یک ماده غذایی کامل و پر انرژی است که بیشتر به عنوان صبحانه، برای بدست آوردن انرژی در طول روز مصرف می‌شود. ارده را از کنجد کوبیده شده بدست می‌آورند و صدرصد طبیعی است. کنجد منبع غنی از پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات، تمام ویتامین‌های گروه ب، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، فسفر، سدیم و پتاسیم است و در ترکیب با خرما قطعا بر فواید آن اضافه می‌شود. خواص ارده و خرما برای سلامتی چیست؟ ترکیب ارده و خرما ارده دارای طبع بسیار گرمی است و اصولا آن را با خوراکی‌هایی نظیر عسل، شیره خرما و شیره انگور مخلوط می‌کنند تا…

ارده و خرما برای سلامتی

انگیزه – سلامت – ارده یک ماده غذایی کامل و پر انرژی است که بیشتر به عنوان صبحانه، برای بدست آوردن انرژی در طول روز مصرف می‌شود. ارده را از کنجد کوبیده شده بدست می‌آورند و صدرصد طبیعی است. کنجد منبع غنی از پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات، تمام ویتامین‌های گروه ب، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، فسفر، سدیم و پتاسیم است و در ترکیب با خرما قطعا بر فواید آن اضافه می‌شود. خواص ارده و خرما برای سلامتی چیست؟

ارده

ترکیب ارده و خرما

ارده دارای طبع بسیار گرمی است و اصولا آن را با خوراکی‌هایی نظیر عسل، شیره خرما و شیره انگور مخلوط می‌کنند تا ارزش غذایی آن چند برابر شود. شیره خرما نیز دارای ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین A,B،C,E و مقداری املاح معدنی است. این دو ترکیب با هم دارای انرژی زیادی هستند و می‌توان به عنوان تغذیه سالم به فرزندانتان بدهید تا یادگیری آنها بالا برود.

شیره‌ی خرما نیز همان خواص خرما را دارد و حاوی فسفر و آهن است. مصرف شیره‌ی خرما در وعده‌ی صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد می‌شود. شیره خرما، تسکین دهنده‌ی دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی است.

ارده و خرما

خواص ارده و خرما برای سلامتی

۱- جذب بهتر آهن و کلسیم

کنجد یکی از منابع بسیار مفید برای جذب آهن، روی و کلسیم به شمار می‌آید. این ماده منبع غنی از پروتئین‌هاست و ارزش غذایی بالایی دارد. هر قاشق غذاخوری کنجد نیاز روزانه بدن به کلسیم را فراهم می‌کند. افرادی که شیر دوست ندارند یا به مزاجشان سازگار نیست  می‌توانند از کنجد و خرما برای تأمین کلسیم، روی و آهن خود که از مواد معدنی مهم به شمار می‌آید، استفاده کنند.

۲- پیشگیری از کم خونی

کنجد و خرما هر دو منبع آهن گیاهی است که برای رفع خستگی مفید است همچنین مصرف کنجد گیاهی برای افرادی که مبتلا به کم‌خونی فقر آهن هستند می‌تواند بسیار موثر باشد. به دلیل داشتن فولات، خوردن آن به زنان باردار توصیه می‌شود.

۳- تقویت نیروی جنسی و چاق کننده

ارده و شیره یک چاق کننده و تقویت کننده نیروی جنسی بوده و دیر هضم است. همچنین برای سلامتی، تعادل اعصاب، رفع خستگی و ضعف مفید بوده و منیزیم و فسفر موجود در آن سبب تقویت و سر زنده نگهداشتن سلول‌های عصبی می‌شود. در نهایت مصرف این دو ماده مفید غذایی با هم، باعث گرم شدن بدن شده و از این رو دارویی شفا بخش برای تمامی بیماری‌های ناشی از سرد شدن مزاج بدن است.

شیره خرما

۴- ضد سرطان طبیعی

همان طور که گفته شده شیره خرما و کنجد هر کدام به تنهایی دارای خواص بسیاری هستند که برای بدن و مخصوصا سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. آنتی اکسیدان‌های موجود در این دو ماده نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد.

۵- تقویت استخوان ها و بهبود عملکرد مغز

کنجد و خرما منبع غنی از کلسیم، فسفر و منیزیم است و مصرف آن‌ها به درمان استخوان درد، تقویت استخوان‌ها، پیشگیری از پوکی استخوان و تسکین درد مفاصل کمک می‌کند. همچنین باعث تقویت حافظه، افزایش تمرکز و قدرت یادگیری و در نهایت تقویت اعصاب می‌شود.

۶- سلامت قلب و رگ ها

از خواص ارده و خرما برای سلامتی می‌توان به کمک به کاهش کلسترول اشاره کرد. ارده و روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌اند که باعث کاهش کلسترول بد و فشار خون بالا می‌شود و مصرف متعادل آن، برای بیماران قلبی عروقی مفید است.

ارده برای قلب

نحوه تهیه ارده و شیره خرما در منزل

برای بهره‌مندی از خواص ارده و خرما برای سلامتی و اطمینان از کیفیت و نداشتن مواد نگهدارنده، می‌توانید ارده و شیره را در منزل خود درست کنید.

  • برای تهیه ارده، ابتدا دانه‌های کنجد را بخیسانید تا پوسته سیاه یا قهوه‌ای رنگ و نازک آن به راحتی جدا شود. سپس با آسیاب له کنید تا به صورت خمیر نسبتا شلی درآید.
  • برای تهیه شیره خرما نیز، هسته‌های خرما را جدا و با مقداری آب مخلوط کنید و به مدت ۴۵ دقیقه بجوشانید تا کاملا پخته و له شود. سپس آن را از پارچه صافی عبور دهید.

ارده و خرما

نکات مهم در مصرف ارده و خرما

  • شیره و ارده هر دو طبیعت گرم دارند و مصرف آن برای گرم ‌مزاج‌ها موجب غلیظ شدن صفرایشان می‌شود و نتیجه آن، جوش زدن در صورت و بدن‌شان است. برای مقابله با آن خوردن میوه‌های تازه با طبیعت سرد توصیه می‌شود.
  • ارده و روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌اند که اگر در معرض هوای گرم و نور قرار بگیرند، چربی‌هایشان اکسید شده و روغن به اصطلاح فاسد می‌شود بنابراین کنجد و فرآورده‌های تهیه‌شده از آن باید در جای خشک، خنک و دور از نور آفتاب نگهداری ‌شود.
  • زیاده‌روی در مصرف ارده و خرما، باعث بروز چاقی و اضافه وزن می‌شود.
  • به علت داشتن قند طبیعی، افراد دیابتی در مصرف آن احتیاط کنند.
  • ارده هضم سنگینی دارد و برای افراد با معده ضعیف مناسب نیست.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید