خواص عناب خشک ؛ ۲۱ خاصیت عالی از درمان دیابت تا لاغری

عناب (Jujube) میوه‌ای است بیضی شکل و به رنگ قهوه‌ای-قرمز است که علاوه بر خواص تغذیه‌ای، دارای خواص طبی فراوانی است و در مکاتب طب سنتی کشورهای مختلف، جایگاه به سزایی برای کمک به سلامت و درمان بیماری‌ها دارد. در این مطلب از سایت انگیزه به بررسی مهم‌ترین خواص عناب خشک، مانند درمان دیابت، جوش صورت، کمک به لاغری و … خواهیم پرداخت.   خواص عناب خشک ۱. عناب خشک و درمان دیابت مصرف عناب خشک برای تنظیم قند خون مفید بوده و ترکیبات اتری موجود در عناب عامل مهار کننده‌ای در افزایش قند خون است. به علاوه مقادیر پارامترهای بیوشیمیایی…

خواص عناب خشک

عناب (Jujube) میوه‌ای است بیضی شکل و به رنگ قهوه‌ای-قرمز است که علاوه بر خواص تغذیه‌ای، دارای خواص طبی فراوانی است و در مکاتب طب سنتی کشورهای مختلف، جایگاه به سزایی برای کمک به سلامت و درمان بیماری‌ها دارد. در این مطلب از سایت انگیزه به بررسی مهم‌ترین خواص عناب خشک، مانند درمان دیابت، جوش صورت، کمک به لاغری و … خواهیم پرداخت.

 

خواص عناب خشک

۱. عناب خشک و درمان دیابت

مصرف عناب خشک برای تنظیم قند خون مفید بوده و ترکیبات اتری موجود در عناب عامل مهار کننده‌ای در افزایش قند خون است. به علاوه مقادیر پارامترهای بیوشیمیایی نظیر قند خون، اوره، کراتینین، کلسترول، تری‌گلیسیرید، HDL، LDL، هموگلوبین و هموگلوبین گلیکوزیله را تا اندازه زیادی به سطح طبیعی نزدیک می‌کند.

افرادی که دیابت دارند روزی ۵ دانه عناب خشک میل کنند.

خواص عناب خشک

۲. عناب خشک و درمان جوش صورت

عناب خشک سرشار از آنتی اکسیدآن‌های مفید است که برای سلامت پوست صورت الزامی هستند. آنتی اکسیدآن‌های موجود در عناب می‌توانند التهابات پوستی نظیر جوش و آکنه را درمان کنند. برای این کار می‌بایست از دم کرده عناب خشک به صورت ماسک روی پوست استفاده کنید. عناب خشک همچنین منافذ پوستی را باز کرده و زخم‌های ناشی از جوش و آکنه را نیز برطرف می‌کند.

خواص عناب خشک

۳. عناب خشک و بهبود سرماخوردگی

عناب خشک می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از این رو، برای بهبود بیماری‌های ویروسی مطلوب است. عناب خشک دارای مقادیر بالایی از ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم است که علاوه بر پیشگیری و درمان سرماخوردگی می‌تواند برای درمان سرفه نیز مؤثر باشد.

خواص عناب خشک در بهبود سیستم گوارش مصرف عناب خشک باعث بهبود عملکرد گوارش می‌شود. این تأثیر معمولاً به علت وجود فیبر در عناب است؛ اما ساپونین‌ها و تریترپین‌های موجود در عناب خشک نیز با بهینه‌سازی فرایند جذب مواد مغذی و بهبود حرکت غذا در مجاری گوارشی در این بین ایفای نقش می‌کنند. این خاصیت عناب می‌تواند به پیشگیری از یبوست، گرفتگی معده، نفخ، افزایش نفخ شکم و بیماری‌های خطرناک‌تر گوارشی مانند سرطان روده‌ی بزرگ کمک کند.

۴. حفظ سلامت مو

عناب خشک دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که برای رشد و تقویت موها نیز مفید است. عناب همچنین از بروز مشکلات موی سر مانند موخوره، ریزش مو، شکستن مو، کدری مو و … جلوگیری می‌کند.

خواص عناب خشک

۵. خواص عناب خشک برای لاغری

عناب یکی از میوه‌هایی است که به آسانی می‌توان در فهرست میوه‌های مصرفی روزانه برای دستیابی به وزنی متعادل گنجاند. عناب خشک با میزان کالری پایین و سطح پروتئین و فیبر بالا می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای‌ را برآورده کرده و شما را سیر نگه دارد؛ این میوه سبب می‌شود دیگر بین وعده‌های غذایی به دنبال تنقلات نباشید. از این رو، عناب کمک‌تان می‌کند تا یک رژیم غذایی‌ سالم را حفظ کنید یا از اضافه شدن وزن‌تان جلوگیری کنید.

خواص عناب خشک

۶. عناب خشک و بهبود سیستم گوارش

مصرف عناب خشک باعث بهبود عملکرد گوارش می‌شود. این تأثیر معمولاً به علت وجود فیبر در عناب است؛ اما ساپونین‌ها و تریترپین‌های موجود در عناب خشک نیز با بهینه‌سازی فرایند جذب مواد مغذی و بهبود حرکت غذا در مجاری گوارشی در این بین ایفای نقش می‌کنند. این خاصیت عناب می‌تواند به پیشگیری از یبوست، گرفتگی معده، نفخ، افزایش نفخ شکم و بیماری‌های خطرناک‌تر گوارشی مانند سرطان روده‌ بزرگ کمک کند.

خواص عناب خشک

۷. عناب خشک و درمان یبوست

یبوست به صورت مداوم می‌تواند باعث بروز درد فراوانی در ناحیه‌ باسن شود و شما احساس بسیار بدی خواهید داشت. نکته‌ بسیار مثبت در مورد عناب خشک این است که این میوه می‌تواند تاثیرات زیادی در درمان یبوست داشته باشد. تحقیقات صورت گرفته توسط یک مرکز پزشکی مشخص کرده که مصرف عصاره‌ عناب نه تنها از علائم یبوست کم می‌کند، بلکه موجب بهبود کیفیت زندگی فرد نیز می‌شود.

۸. عناب خشک و سلامت دندان

عناب خشک دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌کند. همچنین شما می‌توانید برای تسکین درد دندان، مقداری عناب خشک آسیاب شده را روی دندان خود قرار دهید.

خواص عناب خشک

۹. سم‌ زدایی کبد و درمان کبد چرب

عناب خشک به عنوان یک محافظ طبیعی برای کبد معروف است. عناب به دلیل اینکه دارای مقادیر سرشاری از آنتی اکسیدان است برای سم‌زدایی و بهبود عملکرد کبد بسیار مؤثر است. به علاوه عناب خشک می‌تواند به درمان بیماری‌های رایج کبدی نظیر کبد چرب نیز کمک کند.

۱۰. حفظ سلامت پوست

یکی دیگر از اثرات مثبت آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عناب خشک، بهبود سلامت پوست است. از عصاره‌ی عناب به صورت موضعی برای درمان آسیب‌ها و التهابات مختلف پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و آکنه استفاده می‌شود. البته با مصرف عناب نیز می‌توانید از همین تاثیرات و فواید بهره ببرید. به علاوه عناب می‌تواند از بروز چین و چروک و جای زخم نیز جلوگیری کند؛ عناب خشک، پوست را سفت می‌کند و با اکسیژن رسانی به خون، سلامت پوست را تضمین می‌کند.

خواص عناب خشک

۱۱. پیشگیری از سرطان

ترکیبات زیست ‌فعال موجود در عناب خشک نقش مؤثری در کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد و کاهش گسترش سلول‌های سرطانی دارند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عناب می‌توانند شما را در برابر سرطان ایمن کنند.

خواص عناب خشک

۱۲. بهبود کیفیت خواب

برای افرادی که به بی‌خوابی و بی‌قراری مبتلا هستند، مصرف عناب خشک می‌تواند درمانی عالی باشد. طبیعت آرامش‌بخش ترکیبات ارگانیک موجود در عناب می‌تواند ذهن و بدن را آرام کند؛ از این رو، در صورتی که شب‌ها خواب راحت و آرام ندارید، جوشانده‌ عناب دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

۱۳. بهبود عملکرد مغز

عناب از تحلیل سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند. به علاوه عناب خشک می‌تواند فعالیت گلوتامات (انتقال‌دهنده‌ عصبی تحریک‌کننده) را که ممکن است باعث بروز آسیب مغزی در افرادی شود که دچار سکته‌ی مغزی، تشنج یا بیماری پارکینسون شده‌اند، مهار کند.

خواص عناب خشک

۱۴. تقویت استخوان‌ ها

با افزایش سن، در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار خواهیم گرفت. این بیماری به ضعف استخوان‌ها منجر می‌شوند؛ از این رو، افزودن عناب خشک به رژیم غذایی‌ می‌تواند این روند را کند یا معکوس کند؛ زیرا عناب سرشار از مواد معدنی است که به تقویت استخوان کمک می‌کند.

۱۵. کاهش استرس و اضطراب

عناب خشک دارای تاثیرات ضد اضطراب و آرامش‌بخش ویژه‌ای در بدن است. استفاده از عناب می‌تواند روی سطوح هورمونی بدن‌ تأثیرگذار باشد و در سراسر ذهن و بدن‌تان حسی از آرامش و آسایش القا کند. از این رو، افرادی که دچار استرس و افسردگی یا سایر مشکلات عصبی هستند بهتر است استفاده از عناب خشک را جدی بگیرند.

جالب است بدانید: تفاوت اضطراب و استرس

۱۶. درمان تخمدان پلی کیستیک

بر طبق پژوهش‌های علمی مشخص شده که مصرف عناب خشک به اندازه قرص‌های جلوگیری از بارداری (که غالباً برای این اختلال تجویز می‌شود) در درمان تخمدان پلی کیستیک مفید است؛ بدون این‌که عوارض جانبی خاصی برای بدن به همراه داشته باشد.

خواص عناب خشک

۱۷. تصفیه خون با عناب

ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای موجود در عناب خشک مستقیماً با تصفیه‌ خون و دفع سموم خطرناک از اندام‌های بدن در ارتباط هستند. این میوه با تصفیه خون از بروز بیماری‌های دیگر نیز جلوگیری می‌کند.

۱۸. کنترل فشار خون

عناب سرشار از پتاسیم است و سدیم اندکی دارد. این خاصیت عناب خشک موجب می‌شود رگ‌های خونی سفت نشوند و سطح مناسبی از فشار خون را حفظ کنند. پس مصرف عناب یکی از راه‌های پایین آوردن فشارخون است.

خواص عناب خشک

۱۹. بهبود سلامت قلب و جلوگیری از بیماری‌ های قلبی

عناب خشک یک عامل برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است. عناب خشک مانع از انباشته شدن چربی در رگ‌ها و مسدود شدن آن‌ها می‌شود. عناب خشک مقدار چربی را در خون کاهش می‌دهد و به این روش احتمال بروز هر گونه بیماری قلبی را نیز کاهش می‌یابد.

۲۰. بهبود گردش خون

عناب خشک سرشار از آهن و فسفر و مواد الزامی برای گلبول‌های قرمز خون است. در صورتی که دچار کمبود آهن در خون یا کم‌خونی هستید، ممکن است نشانه‌هایی مانند ضعف ماهیچه‌ها، خستگی، سوء هاضمه و سرگیجه را تجربه کنید. با مصرف عناب خشک، گردش خون و اکسیژن رسانی به تمام بدن به خوبی صورت می‌گیرد و این علائم کاهش خواهد یافت.

۲۱. خواص عناب خشک در بارداری

مصرف عناب خشک در درمان نازایی مفید است. مصرف عناب در دوران بارداری و به خصوص در ماه دوم بارداری بر سلامت جنین مؤثر است. عناب خشک از تهوع و استفراغ جلوگیری کرده و به تسکین درد‌های شکمی در دوران بارداری کمک می‌کند.

جالب است بدانید در طب اسلامی توصیه شده که مادر در ماه دوم بارداری هر روز سوره‌ مبارکه توحید را بر دو عدد عناب بخواند و آن را ناشتا میل کند.

خواص عناب خشک

سخن پایانی

امروزه با تغییر سبک زندگی لازم است دید خود را نسبت به میوه‌ها و خوارکی‌هایی مانند عناب تغییر دهیم و آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. با مصرف مواد غذایی طبیعی و مقوی است که می‌توانیم بدنی سالم داشته باشیم و از بیماری‌ها در امان باشیم. شما استفاده از کدام میوه‌ها را برای حفظ سلامتی توصیه می‌کنید؟ لطفاً نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم با ۱۲ مورد از خواص انجیر سیاه نیز در سایت انگیزه آشنا شوید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید