آشنایی با خواص لیمو عمانی

انگیزه – سلامت – لیمو عمانی یا لیمو امانی از آن دسته گیاهانی هست که در آشپزخانه های ایرانی پیدا می‌شود و در اکثر موارد آن در خورشت ها مخصوصا خورشت سبزی به کار می‌رود. لیمو عمانی گونه‌ی دیگری از لیمو ترش و درخت آن از خانواده ی نارنج است. این گیاه در مناطق مختلف جنوب و جنوب شرقی ایران نظیر بندر عباس، میناب، جهرم و شیراز به طور فراوان کاشته می‌شود. لیمو عمانی تازه، رنگ خردلی داشته و بسیار ترش است؛ به طوری که تازه ‌اش را نمی‌توان به تنهایی مصرف کرد. به همین دلیل آن را در آفتاب خشک می‌‌کنند تا…

خواص لیمو عمانی

انگیزه – سلامت – لیمو عمانی یا لیمو امانی از آن دسته گیاهانی هست که در آشپزخانه های ایرانی پیدا می‌شود و در اکثر موارد آن در خورشت ها مخصوصا خورشت سبزی به کار می‌رود. لیمو عمانی گونه‌ی دیگری از لیمو ترش و درخت آن از خانواده ی نارنج است. این گیاه در مناطق مختلف جنوب و جنوب شرقی ایران نظیر بندر عباس، میناب، جهرم و شیراز به طور فراوان کاشته می‌شود. لیمو عمانی تازه، رنگ خردلی داشته و بسیار ترش است؛ به طوری که تازه ‌اش را نمی‌توان به تنهایی مصرف کرد. به همین دلیل آن را در آفتاب خشک می‌‌کنند تا قابلیت مصرف آن افزایش یابد.

لیمو عمانی طی فرآیند خشک‌ شدن از رنگ مایل به زرد و سبز به رنگ قهوه‌ای تیره یا سوخته تبدیل می‌شود. همچنین هر چه درشت‌تر و تیره‌تر باشد از مرغوبیت و کیفیت بالاتری برخوردار است. لیمو عمانی از ترکیبات تلخ، فلاونوئیدها، اسید سیتریک، املاح، ویتامین ‌ها به ویژه ویتامین C و مواد فرار تشکیل می‌شود. در ادامه بیشتر شما را با خواص لیمو عمانی آشنا خواهیم کرد.

لیمو عمانی

این میوه از نظر کلسیم و پتاسیم غنی بوده و از نظر ویتامین C از سایر مرکبات پیشی گرفته و به عنوان کاهنده ی فشار خون و چربی خون شناخته شده است. همچنین لیمو عمانی خیلی ترش، خنک‌کنند‌ه، اشتها‌آور، ضد‌عفونی کنند‌ه، مقوی معد‌ه، مسکن سردرد، التیام‌ دهنده ی سرفه و سرماخوردگی و موثر برای رفع عوارض کمی ویتامین C است. این چاشنی به دلیل مواد آنتی‌ اکسیدانی، ضدسرطان شناخته شده و در دفع مواد صفراوی موثر است.

 

خواص لیمو عمانی

۱. کاهش فشار خون

لیمو عمانی سرشار از کلسیم و پتاسیم است و از نظر ویتامین C از سایر مرکبات بیشتر است. به همین علت به عنوان کاهنده‌ی فشار خون و چربی خون شناخته شده است. شما می‌توانید از دم کرده آن با چای یا گل گاوزبان نیز استفاده کنید.

۲. مسکن سردرد

یکی دیگر از خواص لیمو عمانی، خاصیت مسکن آن است. از این رو این گیاه به عنوان مسکنی برای درمان سردرد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این کار می‌توانید دم کرده آن را با گل گاوزبان یا بابونه که جزء گیاهان آرام بخش هستند، استفاده کنید. همچنین می‌توانید برگ‌های لیمو عمانی را له ‌کنید‌ و برای رفع سرد‌رد‌ روی پیشانی قرار دهید.

۳. اشتها‌آور، ضد‌عفونی کنند‌ه و مقوی معد‌ه

لیمو عمانی سرشار از ویتامین C است و طعم ترش آن اشتها آور است. از این رو می‌توانید دم کرده آن را برای ضدعفونی کردن و تقویت معده استفاده کنید. همچنین مصرف جوشاند‌ه ریشه‌های لیموعمانی، برای قطع اسهال خونی بسیار مفید است‌ و باعث از بین رفتن باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در روده و عفونت‌های مثانه می‌شود.  در طب سنتی برای درمان دل درد عصاره برگ‌های د‌رخت لیمو عمانی را با عصاره برگ‌های فوفل مخلوط می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌دهند.

لیمو عمانی اشتهاآور

۴. بهبود سرفه و سرماخوردگی

از دیگر خواص لیمو عمانی، درمان سرماخوردگی است. از ویتامین های مفید موجود در این میوه، برای درمان سرفه و سرماخوردگی، می‌توان به ویتامین C اشاره کرد. به همین علت لیمو عمانی از آن دسته مواد غذایی است که به هنگام سرماخورگی مورد تجویز طب سنتی قرار می‌گیرد. می‌توانید از آب لیمو عمانی یا دم کرده آن را با عسل برای درمان سرفه استفاده کنید.

۵. لاغری

می‌توانید از دم کرده آن به عنوان یک دمنوش استفاده کنید. با مصرف صحیح آن طی ۶۰ روز می‌توانید لاغر شوید. استفاده از دمنوش یک بار در روز بیشتر توصیه نمی‌شود. همان طور که گفته شد لیمو عمانی اشتها آور نیز است و مصرف زیاد آن باعث ضعف و گرسنگی می‌شود.

۶. ضد سرطان

آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه رادیکال‌های آزاد را از بین برده، بنابراین ضد سرطان است و مصرف آن به صورت دم کرده یا به صورت چاشنی در خورشت، ویتامین‌های خود را به بدن می‌رساند.

لیمو عمانی ضد سرطان

۷. گرمازدگی

یکی دیگر از خواص لیمو عمانی، طبع خنک آن است. در واقع لیمو عمانی بواسطه طبع خنکی که دارد، می‌تواند در روزهای گرم سال، به صورت شربت، برای جلوگیری از گرمازدگی استفاده شود.

 

نکات مهم در مصرف لیمو عمانی

  • تخم‌های لیمو عمانی را قبل از جوشاندن آن جدا کنید، در غیر اینصورت عصاره حاصل آن تلخ می‌شود.
  • از خرید لیمو عمانی به صورت فله‌‌ای و روباز اجتناب کنید. لیمو عمانی‌‌هایی را که به صورت سنتی خشک می‌‌کنند، غیر بهداشتی و محل تجمع میکروب‌‌ها هستند.
  • لیمو عمانی به دلیل دارا بودن مواد فراری که عامل ایجاد عطر و بوی آن است، حتما باید در محل خشک، خنک و در ظروف سربسته و به دور از نور نگهداری شود.
  • لیمو عمانی درست شده در خورشت‌ها و خوراک‌‌ها محل تجمع روغن غذا خواهد بود. بنابراین خوردن آن توصیه نمی‌‌شود.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید