خواص خرمالو برای کودکان ؛ معرفی ۸ خاصیت عالی

میوه‌ها نقش مؤثری در رشد و تأمین سلامتی کودکان دارند. امروزه خواص خرمالو برای کودکان بر هیچ کس پوشیده نیست و بسیاری از خانواده‌ها از این میوه در رژیم غذایی کودک خود استفاده می‌کنند. ما نیز در این مطلب از سایت انگیزه، به بررسی خواص این میوه برای کودکان خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.   خواص خرمالو برای کودکان ۱. تأمین عناصر مورد نیاز بدن خرمالو سرشار از ویتامین A، بتاکاروتن و همچنین مقدار بسیار زیادی از ویتامین‌های B1، B2، B3 و ویتامین C است. به علاوه این میوه مواد معدنی گوناگون مورد نیاز کودکان نظیر کلسیم، گوگرد، آهن،…

خواص خرمالو برای کودکان

میوه‌ها نقش مؤثری در رشد و تأمین سلامتی کودکان دارند. امروزه خواص خرمالو برای کودکان بر هیچ کس پوشیده نیست و بسیاری از خانواده‌ها از این میوه در رژیم غذایی کودک خود استفاده می‌کنند. ما نیز در این مطلب از سایت انگیزه، به بررسی خواص این میوه برای کودکان خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

 

خواص خرمالو برای کودکان

۱. تأمین عناصر مورد نیاز بدن

خرمالو سرشار از ویتامین A، بتاکاروتن و همچنین مقدار بسیار زیادی از ویتامین‌های B1، B2، B3 و ویتامین C است. به علاوه این میوه مواد معدنی گوناگون مورد نیاز کودکان نظیر کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم را به همراه دارد؛ به همین جهت برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید شناخته شده است.

۲. جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی

خرمالو نیز مانند بسیاری از میوه‌ها سرشار از فیبر است. این مقدار تقریباً برابر ۲۰ درصد نیاز روزانه در یک وعده غذایی است. فیبر، مواد غذایی را از مسیر دستگاه گوارش جا به جا می‌کند و موجب افزایش ترشحات مناسب سیستم گوارشی می‌شود. فیبر همچنین علائم یبوست و اسهال را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در مجموع، میوه‌هایی نظیر خرمالو که از میزان فیبر بالایی برخوردارند، می‌تواند به سیستم گوارش کودکان کمک شایانی کنند و از بروز بیماری‌های گوارشی شایع در میان کودکان جلوگیری کنند.

خواص خرمالو برای کودکان

۳. افزایش بینایی و سلامت چشم

ترکیبات موجود در خرمالو دارای خواص بی‌نظیری برای سلامت چشم و افزایش بینایی کودکان هستند! زیاکسانتین موجود در خرمالو، با توجه به عملکرد آن به عنوان یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی، به سلامت چشم کودکان کمک شایانی می‌کند. پژوهش‌های فراوان در این زمینه نشان می‌دهد که این ترکیب، علائم بیماری‌های چشمی نظیر دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و شب کوری را کاهش می‌دهد و از بروز آن نیز در سنین پایین جلوگیری می‌کند.

۴. تامین سلامت پوست و مو

همانطور که اشاره شد، خرمالو سرشار از ویتامین A است. چنانچه این ویتامین به مقدار کافی به بدن نرسد، نه تنها قدرت بینایی را کم می‌کند، بلکه باعث شکننده شدن پوست، ناخن و موهای کودکان می‌شود. از این‌رو، مصرف خرمالو توسط کودکان، می‌تواند سلامت پوست و مو را به کودک شما هدیه دهد.

خواص خرمالو برای کودکان

۵. افزایش اشتها

خرمالو میوه‌ای سرشار از عنصر پتاسیم است. پتاسیم موجود در خرمالو باعث افزایش اشتها می‌شود. از این‌رو، مصرف خرمالو می‌تواند باعث تمایل بیشتر کودکان به غذا خوردن شود و به رشد آن‌ها نیز کمک کند. در ضمن هر یک از مواد معدنی موجود در خرمالو نقش مؤثری در سلامتی و تندرستی بدن کودک دارند. اگر خرمالو به خوبی رسیده باشد، برای کودکان نیز میوه‌ای مفید محسوب می‌شود و در رشد و نمو آن‌ها مؤثر است.

خواص خرمالو برای کودکان

۶. جلوگیری از بروز کم خونی

خرمالو میوه‌ای با خاصیت اسیدی است. این میوه دارای اسیدهای مالیک-تارتاریک و اسید سیتریک است. این اسیدها سبب جذب بهتر آهن و روی در بدن کودکان می‌شوند. آهن عنصری اصلی برای خون‌سازی محسوب می‌شود و از بدن در برابر بیماری‌هایی نظیر کم خونی محافظت می‌کند.

۷. یک میان میوه بی خطر برای کودکان مبتلا به دیابت

مواد قندی خرمالو شامل لوولز و گلوکز می‌شود و با آن که مقدار آن ۲۰ درصد است، برای کودکان مبتلا به بیماری دیابت، زیان بخش نیست و می‌تواند یک میان وعده سالم برای آن‌ها باشد.

۸. افزایش هوش کودک 

مطالعات انجام شده روی خرمالو مشخص می‌کند که ویتامین A نقش مؤثری میزان هوش کودکان دارد. خرمالو سرشار از ویتامین A بوده و از این رو، با گنجاندن این میوه در رژیم غذایی فرزندتان، کودکی باهوش تر خواهید داشت.

 

نکات تکمیلی

  • مصرف این میوه با معده خالی به خصوص برای کودکان، توصیه نمی‌شود و بهتر است به عنوان دسر بعد از غذا مصرف شود.
  • طبع خرمالو گرم است، بنابراین از این لحاظ نیز باید محتاط بود.
  • خوردن بیشتر از ۱ تا ۲ عدد از آن در روز توصیه نمی‌شود.
  • مصرف این میوه به صورت نرسیده مناسب نیست و بهتر است خرمالوی رسیده و شیرین را برای مصرف کودکان انتخاب کنید.

خواص خرمالو برای کودکان

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی خواص خرمالو برای کودکان پرداختیم؛ اما باید دقت داشته باشید که در تشویق کودکان به مصرف این میوه، نباید زیاده‌روی کنید، زیرا مصرف زیاد این میوه در کودکان می‌تواند باعث مشکلات جدی نظیر یبوست شود. به نظر شما بهترین میوه‌ها برای رشد کودکان کدامند؟ لطفاً تجربیات خود را با ما و سایر کاربران انگیزه به اشتراک بگذارید.
در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم با فواید خرمالو برای سرماخوردگی و روش کاشت هسته خرمالو نیز در انگیزه آشنا شوید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید