خواص نمک دریا در طب سنتی؛ ۱۷ خاصیت با ارزش

نمک دریا یا نمک دریایی دارای خواص بی‌نظیری برای پوست، مو و درمان بسیاری از بیماری‌هاست. قرن هاست که در بسیاری از اشکال طب سنتی، نمک دریایی یکی از عناصر تشکیل‌دهنده این صنعت بوده ‌است. در ادامه به بررسی کامل خواص نمک دریا در طب سنتی خواهیم پرداخت.    خواص نمک دریا در طب سنتی نمک دریا که به نام‌های نمک خلیج یا نمک خورشیدی نیز شناخته می‌شود؛ به نمک به جا مانده از تبخیر آب دریا یا اقیانوس، نمک دریا گفته می‌شود که گران‌تر از نمک معمولی بوده و به دلیل مقادیر بالای مواد معدنی موجود در آن رنگ…

خواص نمک دریا در طب سنتی

نمک دریا یا نمک دریایی دارای خواص بی‌نظیری برای پوست، مو و درمان بسیاری از بیماری‌هاست. قرن هاست که در بسیاری از اشکال طب سنتی، نمک دریایی یکی از عناصر تشکیل‌دهنده این صنعت بوده ‌است. در ادامه به بررسی کامل خواص نمک دریا در طب سنتی خواهیم پرداخت. 

 

خواص نمک دریا در طب سنتی

نمک دریا که به نام‌های نمک خلیج یا نمک خورشیدی نیز شناخته می‌شود؛ به نمک به جا مانده از تبخیر آب دریا یا اقیانوس، نمک دریا گفته می‌شود که گران‌تر از نمک معمولی بوده و به دلیل مقادیر بالای مواد معدنی موجود در آن رنگ تیره‌تری دارد. این نمک دارای کاربردهای زیادی در طب سنتی است.

۱. تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن

نمک دریا دارای بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی است. امروزه به دلیل کمبود خاک مغذی و سرشار از مواد معدنی، هر روزه دریافت مواد معدنی از غذاها مشکل‌تر می‌شود. با این وجود، مواد معدنی هنوز هم در دریاها و اقیانوس‌ها به مقدار زیاد قابل دسترسی بوده و با مصرف نمک دریا می‌توان از آن‌ها بهره برد. در مجموع می‌توان گفت که نمک دریا منبع بسیار کاربردی برای دریافت مواد مغذی است.

خواص نمک دریا

۲. درمان جوش و آکنه

یکی از روش‌های خانگی برای پاکسازی پوست چرب، استفاده از نمک دریاست. نمک دریا منافذ پوست را پاکسازی کرده و با کنترل چربی و نابود کردن باکتری‌های پوست، جوش و آکنه را از بین می‌برد.

خواص نمک دریا برای از بین بردن جوش و آکنه

۳. جلوگیری از کم آبی بدن

در صورتی که شما مقدار سدیم دریافتی بدن خود را افزایش دهید، حفظ آب نیز صورت می‌پذیرد. البته عکس این قضیه نیز صادق است؛ از دست دادن سدیم، موجب از دست دادن آب نیز می‌شود که این شرایط باعث ایجاد علائمی مانند کم آبی و تشنگی مفرط می‌شود.

سدیم و پتاسیم دو الکترولیت بوده که موجب حفظ تعادل مایعات موجود در سلول‌های بدن، پلاسمای خون و مایع خارج سلولی ‌می‌شوند. با مصرف میزان مناسب از نمک دریا، می‌توانید مطمئن شوید که میزان سدیم کافی برای متعادل کردن نسبت‌های سدیم و پتاسیم را دریافت می‌کنید.

۴. درمان مشکلات قلبی عروقی

نمک دریا سطح فشار خون را در حالت متعادل حفظ کرده و ضربان قلب را منظم می‌کند. باید اشاره داشت که نمک دریا تاثیر قابل توجهی در کاهش کلسترول بد خون دارد و خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کم می‌کند.

۵. درمان شوره سر

نمک دریا با ضدعفونی کردن پوست سر و از بین بردن آلودگی و چربی اضافه پوست، شوره سر را ریشه‌ کن می‌کند.

خواص نمک دریا برای از بین بردن شوره سر

۶. تامین الکترولیت‌ های ضروری بدن

نمک دریا سرشار از مواد مهمی مانند سدیم، منیزیم، کلسیم و پتاسیم است که برای سلامت بدن الزامی هستند. مواد الکترولیت در منظم کردن ضربان قلب و انقباض ماهیچه‌ها، نقش مهمی را ایفا می‌کنند. نمک دریا می‌تواند از عدم تعادل الکترولیت‌هایی که می‌توانند باعث بروز هر نوع علائم منفی شوند، پیشگیری کند.

۷. بهبود عملکرد هماهنگ مغز، ماهیچه و سیستم عصبی

نمک دریا به دلیل داشتن سدیم کافی، عملکرد درست مغز، ماهیچه و سیستم عصبی را تضمین می‌کند. سدیم نه تنها در تنظیم تعادل مایعات بدن شما نقش مهمی ایفا می‌کند، بلکه برای انتقال سیگنال‌های الکتریکی در بدن نیز ضروری است. باید اشاره داشت که عدم انتقال مناسب سیگنال‌های الکتریکی در بدن، خطرات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. در صورت نبود سیستم ارتباطی، مغز، ماهیچه‌ها و سیستم عصبی نمی‌توانند به درستی کار کنند.

۸. درمان بی‌خوابی

نمک دریا بسیار آرامش‌بخش بوده و به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. یکی از بهترین روش‌ها برای درمان بی‌خوابی، حمام نمک دریا پیش از رفتن به تخت خواب است. برای این منظور مقداری نمک دریا را در داخل آب وان حمام حل کرده و دقایقی در آن دراز بکشید.

۹. کمک به لاغری

نمک دریا نقش مهمی در لاغری و حفظ تناسب اندام دارد. این نمک شفابخش بدن را سم‌زدایی کرده و به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین نمک دریا هضم را بهبود بخشیده، حرکات روده را تنظیم می‌کند و در کالری‌سوزی مؤثر است.

خواص نمک دریا برای لاغری

۱۰. درمان افسردگی

این نمک نقش پررنگی در تولید هورمون‌های سروتونین و ملاتونین دارد؛ این هورمون‌ها با استرس مقابله کرده و به درمان افسردگی کمک می‌کنند و شما با مصرف این نمک زندگی شادتری خواهید داشت.

۱۱. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

مصرف نادرست نمک در رژیم غذایی سلامت گوارش را به خطر می‌اندازد. در صورتی که با کمبود اسید معده مواجه هستید، نمک دریایی می‌تواند به بهبود مسائلی مانند سوزش معده، درد معده، استفراغ و یبوست کمک کند.

نبود نمک در رژیم غذایی اسید هیدروکلریک (HCL) در معده را کاهش می‌دهد. مصرف درست نمک دریا می‌تواند به بدن شما کمک کرده تا مقادیر مناسب HCL را تولید کند؛ زیرا نمک دریا کلرید تولید می‌کند که یکی از اجزای سازنده اسید معده است.

۱۲. رفع پف زیر چشم

نمک دریا پف اطراف چشم و سیاهی دور آن را از بین می‌برد. توصیه می‌شود برای از بین بردن سیاهی و پف دور چشم مقداری نمک دریا را به صورت کمپرس روی محل قرار دهید.

۱۳. کنترل دیابت

یکی دیگر از خواص نمک دریا در طب سنتی، توانایی این نمک در کنترل قند خون است. نمک دریا تعادل قند خون را حفظ کرده و با تنظیم قند خون نیاز بدن به داروهای انسولین را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

خواص نمک دریا در طب سنتی برای دیابت

۱۴. بهبود جذب مواد مفید

مصرف نمک دریا باعث تولید اسید معده می‌شود. داشتن اندازه کافی از اسید معده باعث می‌شود که ویتامین و مواد معدنی مانند کلسیم، روی، آهن، اسید فولیک و ویتامین ب ۱۲ بهتر در بدن جذب شوند. از این رو، مصرف نمک دریایی با کیفیت بالا به‌طور منظم، می‌تواند به بدن شما کمک کند تا مواد غذایی بیشتری را از غذاهایی که میل می‌کنید، جذب کند.

۱۵. کاهش علائم حساسیت

این نمک خاصیت ضد حساسیتی داشته و علائم آسم و دیگر انواع آلرژی را کاهش می‌دهد. اسپری بینی نمک دریا، تورم و احتقان تنفسی را رفع کرده و برای درمان سینوزیت نیز مفید است.

۱۶. پیشگیری از بروز بیماری‌ های التهابی

یکی دیگر از خواص نمک دریا در طب سنتی، این است که این نمک دارای خواص ضد التهابی بوده و از بروز بیماری‌های التهابی نظیر آرتروز، آرتریت روماتوئید و مشکلات تنفسی پیشگیری می‌کند.

۱۷. جلوگیری از پوکی استخوان

نمک دریا دارای مواد معدنی الزامی مانند کلسیم بوده که استخوان‌ها را تقویت کرده، ساختار و تراکم آن‌ها را حفظ می‌کند و از بروز بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

نکته مهم: مصرف بیش از اندازه نمک دریا به علت دارا بودن مقادیر زیادی از سدیم، می‌تواند باعث بروز فشار خون بالا شود.

 

سخن آخر

در این مقاله ۱۷ مورد از خواص نمک دریا در طب سنتی معرفی شد. این نمک در درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کننده بوده و طب سنتی توصیه می‌کند این نمک در رژیم غذایی گنجانده شود. آیا شما تصمیمی برای افزودن نمک دریا به رژیم غذایی خود دارید؟ شما چه خواص دیگری از نمک دریا می‌شناسید؟ لطفاً تجربیات خود را با سایر کاربران مجله اینترنتی انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید