۱۵ مورد از مهم‌ترین خواص شیر الاغ که تا به حال نمی‌دانستید!

آیا می‌دانستید شیر الاغ یکی از بهترین شیرهایی است که از حیوانات اهلی بدست می‎آید؟ خواص شیر الاغ آن را در ردیف یکی از گران‌قیمت‌ترین شیرهای حال حاضر بازار کرده است. این شیر ۲۰۰ برابر شیر گاو خاصیت میکروب‌زدایی دارد. به همین دلیل از آن برای درمان برخی از امراض و بیماری‌‏ها از جمله سل، آسم، عفونت‏های سینوسی و … استفاده می‎شود. در ادامه به بررسی خواص شیر الاغ برای سلامت بدن می‎پردازیم.   خواص شیر الاغ برای سلامتی ۱. رفع بی خوابی شاید باور نکنید که یکی از خواص شیر الاغ برطرف کردن بیخوابی است! همچنین این شیر می‎تواند کیفیت…

یکی از خواص شیر الاغ برطرف کردن بیخوابی است

آیا می‌دانستید شیر الاغ یکی از بهترین شیرهایی است که از حیوانات اهلی بدست می‎آید؟ خواص شیر الاغ آن را در ردیف یکی از گران‌قیمت‌ترین شیرهای حال حاضر بازار کرده است. این شیر ۲۰۰ برابر شیر گاو خاصیت میکروب‌زدایی دارد. به همین دلیل از آن برای درمان برخی از امراض و بیماری‌‏ها از جمله سل، آسم، عفونت‏های سینوسی و … استفاده می‎شود. در ادامه به بررسی خواص شیر الاغ برای سلامت بدن می‎پردازیم.

 

خواص شیر الاغ برای سلامتی

۱. رفع بی خوابی

شاید باور نکنید که یکی از خواص شیر الاغ برطرف کردن بیخوابی است! همچنین این شیر می‎تواند کیفیت و عمق خواب را بهبود ببخشد. در متون قدیم و طب به این خاصیت شیر الاغ به کرات اشاره شده است. به طوری که اگر چند قطره شیر الاغ را در بینی بچکانید، باعث رفع بی‌خوابی می‎شود.

۲. برطرف کردن سوزش چشم

اگر به دلیل قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب یا برق زدگی، به سوزش چشم مبتلا شده اید، شیر الاغ را فراموش نکنید. برای اینکه نتیجه آن را ببینید، چند قطره شیر الاغ را در داخل چشم بچکانید. این روش با رفع سوزش چشم، باعث بهبود بینایی هم می‎شود. در واقع شیر الاغ با داشتن مولکول‏های زیستی ایمونوگلوبولین می‎تواند التهاب، عفونت و باکتری‏‌های مضر چشم را از بین ببرد.

۳. درمان خون دماغ

استفاده از شیر الاغ یکی از روش‌های درمان خون دماغ در طب سنتی است. گاهی خون دماغ شدن به دلیل خشکی مخاط بینی رخ می‎دهد. اگرچه با چرب کردن این قسمت‏های بینی با پمادهای چرب می‎توانید از تکرار آن جلوگیری کنید؛ اما پماد حالت مایع ندارد و نمی‌توانید آن را به قسمت‏های فوقانی بینی هدایت کنید. اگر تنها ۲ قطره شیر الاغ را در داخل حفره‌‏های بینی بریزید، از خون دماغ شدن جلوگیری می‎کند.

۴. بهبود دردهای مزمن

یکی دیگر از مزیت‏‌ها و خواص شیر الاغ درمان دردهای مزمن است که در نتیجه عفونت بوجود می‎آید. اگر به دندان‌درد مبتلا شدید، با قرقره کردن شیر الاغ، درد شما تسکین می‎یابد. همچنین این روش باعث از بین بردن باکترهای مضر و ایجاد بوی خوب دهان می‎شود. اگر به عفونت لثه مبتلا باشید، با قرقره کردن شیر الاغ، این بیماری درمان می‎شود. این روش می‎تواند خونریزی لثه را هم متوقف کند.

۵. درمان اسهال‏‌های مزمن

به دلیل وجود لاکتوباسیلوس (مقوی‌ترین نوع پروبیوتیک) در شیر الاغ، این ماده لبنی قادر است مزمن‌ترین اسهال‏‌ها را درمان کند. حتی شیر الاغ می‎تواند اسهال خونی را هم بهبود بخشد.

هشدار: البته نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. در این صورت باعث یبوست شدید می‎شود و مشکلات دیگری را به دنبال دارد.

۶. درمان مسمومیت

درمان مسمومیت یکی دیگر از خواص شیر الاغ است. خاصیت این ماده لبنی تا درمان مسمومیت‏‌های دارویی هم پیش می‎رود! اگر کسانی که مسموم می‎شوند، شیر تازه الاغ و یا شیر استرلیزه شده آن را مصرف کنند، درمان می‎شوند. تاثیر شیر الاغ بر درمان مسمومیت‏های دارویی بیش از انواع دیگر شیر به اثبات رسیده است. زیرا حاوی مقدار زیادی امگا ۳ و ویتامین C – B12 – B است. وجود این مواد به درمان مسمومیت کمک می‎کند.

عکس شیر الاغ

۷. بهبود بیماری آسم

شیر الاغ به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‏‌های فراوان، خاصیت تصفیه خون و پاکسازی کبد دارد. در واقع با مصرف این شیر می‎توانید به جنگ بیماری‏های ویروسی و عفونی بروید. آسم یکی از بیماری هایی است که با خوردن شیر الاغ تا حدود زیادی درمان می‎شود. اگر کره الاغ، ماده باشد، تاثیر شیر آن الاغ بر روی بیماری آسم بیشتر خواهد بود.

یکی از ترکیبات اصلی داروی آیورودیکی برای درمان بیماری سل شیر الاغ است. همچنین این محصول لبنی یک داروی طبیعی و موثر برای بهبود عملکرد سیستم تنفسی است. در واقع با باز کردن برونشیت ها، از بین بردن مخاط و عوامل تنگی نفس، می‎تواند آسم را بهبود ببخشد. از سوی دیگر شیر الاغ به دلیل داشتن ویتامین B12 می‎تواند از حساسیت و آلرژی‏های تنفسی جلوگیری کند. البته باید به مدت چند ماه و روزانه مصرف شود تا تاثیر آن مشاهده کنید.

۸. بهترین نوع شیر برای نوزاد

اگر به مادران بگویید شیر الاغ برای نوزاد آنها بهتر از انواع دیگر شیر و شیرخشک است، شاید با شما مخالفت شدیدی کنند. در حالی که این شیر از نظر پاکیزگی به شیر انسان نزدیک‌تر است. بنابراین همچون شیر مادر می‎تواند به بهبود سیستم ایمنی نوزاد کمک کند. برخلاف گاو که برای هضم غذا از یک معده ۴ قسمتی برخوردار است، الاغ تنها یک معده دارد. همین ویژگی میکروب و باکتری‏‌های مضر شیر الاغ را نسبت به شیر گاو کم می‎کند. از سوی دیگر قادر است مشکلات تنفسی در نوزادان نارس را هم از بین ببرد. بنابراین می‎تواند جایگزین شیر مادر باشد.

۹. جوانسازی پوست

شیر الاغ به دلیل داشتن مولکول‏های زیستی ایمونوگلوبولین قادر به از بین بردن باکتری مضر و عفونی است. در نتیجه از ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست جلوگیری می‎کند. به همین دلیل در صنعت لوازم آرایش از شیر الاغ استفاده می‎شود.

یکی از خواص شیر الاغ برای پوست درمان خارش ریش و اگزماست. در عین حال این ماده غذایی باعث نرمی و لطافت پوست می‎شود. از آن برای ساخت لوسین و صابون استفاده می‎شود.
درمان پیسی و کک و مک یکی دیگر از فواید شیر الاغ برای پوست گزارش شده است. پیسی در اثر از بین رفتن رنگدانه‌‏های پوست ایجاد می‎شود. شیر الاغ می‎تواند این بیماری را بهبود ببخشد.

۱۰. سلامت دستگاه گوارش

یکی دیگر از مزیت‏‌ها و خواص شیر الاغ افزایش کارایی و بهبود سلامت دستگاه گوارش است. این ماده لبنی به دلیل اینکه حاوی انواع پروبیوتیک است، می‎تواند باکتری‏‌ها و مخمرهای مفید دستگاه گوارش را تامین کند. همچنین به دلیل خاصیت ضدمیکروبی، میکروب‌‏ها و باکتری‏‌های مضر دستگاه گوارش را از راه روده بزرگ دفع می‎کند.

۱۱. مقابله با سرماخوردگی

افزایش قدرت ایمنی بدن از دیگر مزایای مصرف این شیر است. به دلیل اینکه شیر الاغ حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، یک ماده غذایی ارزشمند برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا محسوب می‎شود. میزان تاثیر این ماده لبنی برای درمان سرماخوردگی بیش از ۶۰ برابر شیر سایر حیوانات اهلی است.

۱۲. درمان بیماری‌های قلبی عروقی

این شیر نسبت به سایر شیرها، چربی و کلسترول کمتری دارد. به همین دلیل به عروق خونی آسیب وارد نمی کند و باعث انسداد آن‌ها نمی‌شود. از سوی دیگر به دلیل اینکه این ماده لبنی حاوی مقادیر بالایی از امگا۳، ویتامین‏های C، B1 و B است، می‎تواند از بروز انواع بیماری‌ های قلبی و عروقی پیشگیری کند.

۱۳. استحکام دندان و استخوان

یکی دیگر از خواص شیر الاغ استحکام دندان‏ها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان است. کلسیم موجود در این محصول لبنی مانع از پوسیدگی دندان می‎شود. البته به شرط اینکه به آن نمک نزنید. در این صورت کلسیم آن از بین می‎رود. زنانی که در سنین یائسگی هستند می‎توانند با مصرف شیر الاغ خود را از ابتلا به پوکی استخوان حفظ کنند.

عکس الاغ

۱۴. کاهش وزن

به دلیل نداشتن پروتئین و چربی، این شیر هیچ تاثیری بر روی افزایش وزن ندارد. از سوی دیگر به دلیل اینکه سرشار از مواد معدنی مفید و ویتامین است، به سوخت و ساز چربی‏‌های اضافه بدن کمک می‎کند.
یکی دیگر از خواص آن بازسازی فلو گوارشی است. بنابراین اگر قصد گرفتن رژیم لاغری دارید، شیر الاغ می‎تواند مواد معدنی و ویتامین‌‏های مورد نیاز بدن را تامین کند. در عین حال با مصرف این شیر انرژی بیشتری دریافت می‎کنید.

۱۵. پیشگیری از سرطان

به دلیل خاصیت میکروب زدایی، شیر الاغ قادر است از سرطان پیشگیری کند. این ماده لبنی مفید با از بین بردن سلول های سرطان، مانع از ابتلا به این بیماری می‎شود. همچنین می‎تواند سلول های بنیادی سازنده خون را بازسازی کند. شیر الاغ برای کسانی که به دلیل بیماری سرطان تحت شیمی درمانی قرار می‎گیرند، مفید است. زیرا عوارض ناشی از شیمی درمانی را در بدن خنثی می‎کند.

 

سخنی با شما

اگر چه خواص شیر الاغ متعدد و بی شمار است، اما در مواردی هم نباید مصرف شود. از جمله اینکه طبع آن سرد است و برای افراد سرد مزاج مناسب نیست. بانوان باردار  نیز بهتر است از مصرف شیر الاغ خودداری کنند. پس از مصرف شیر الاغ نیز رعایت یک نکته الزامی است و آن اینکه بلافاصله بعد از مصرف آن به هیچ عنوان نخوابید. اگر تجربه یا دیدگاهی درباره مصرف شیر الاغ دارید حتما آن را از طریق ارسال پیام با ما و مخاطبین مجله انگیزه در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید