خواص کلم سفید و عوارض احتمالی آن

خواص کلم سفید برای سلامتی، شامل موارد بسیاری از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا جوانسازی پوست و افزایش عملکرد ذهن می‌شود. کلم سفید حاوی مقدار زیادی فیبر خوراکی، کلسیم و پتاسیم است. همچنین در آن ویتامین‌های C، B6، A، K و E و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئد، زیکسانتین، لوتئین، چالین و بتاکاروتن یافت می‎شود. به همین دلیل باید از این گیاه به عنوان یک منبع غذایی سالم و نشاط آور نام برد. در ادامه به بررسی خواص کلم سفید برای سلامت بدن می‎پردازیم. پس با ما همراه باشید.   خواص کلم سفید ۱. بهبود عملکرد سیستم ایمنی همانطور که گفتیم این…

خواص کلم سفید

خواص کلم سفید برای سلامتی، شامل موارد بسیاری از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا جوانسازی پوست و افزایش عملکرد ذهن می‌شود.

کلم سفید حاوی مقدار زیادی فیبر خوراکی، کلسیم و پتاسیم است. همچنین در آن ویتامین‌های C، B6، A، K و E و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئد، زیکسانتین، لوتئین، چالین و بتاکاروتن یافت می‎شود. به همین دلیل باید از این گیاه به عنوان یک منبع غذایی سالم و نشاط آور نام برد. در ادامه به بررسی خواص کلم سفید برای سلامت بدن می‎پردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

خواص کلم سفید

۱. بهبود عملکرد سیستم ایمنی

همانطور که گفتیم این گیاه حاوی مقدار زیادی از انواع آنتی اکسیدان است. به همین دلیل یکی از خواص کلم سفید تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین این گیاه به دلیل وجود ویتامین C و سولفور قادر است انواع سموم و رادیکال‎های ‎آزاد شده و اسید اوره را از بدن خارج کرده و به تصفیه خون و پاکسازی کبد کمک کند. در نتیجه بدن را از ابتلا به بیماری‎های ‎سنگ کلیه، اختلالات پوستی و اگزما، آرتروز، رماتیسم و نقرس محافظت می‎کند.

۲. جلوگیری از التهاب بدن

یکی دیگر از خواص کلم سفید جلوگیری از التهاب و درمان آن است. به دلیل اینکه یکی از ترکیبات اصلی در کلم، گلوتامین است. این ماده قدرت زیادی در مقابله با التهاب بدن دارد. همچنین با مصرف کلم سفید علائم ناشی از درد مفاصل، تب، مشکلات پوستی و آلرژی هم از بین می‎رود.

کلم پیچ

۳. پیشگیری از سرطان

با توجه به اینکه کلم سفید حاوی مقادیر زیادی از انواع آنتی اکسیدان است، می‎تواند با رادیکال‎های ‎آزاد شده‏ی بدن مقابله کند. این رادیکال‎های ‎آزاد شده دلیل اصلی ابتلا به سرطان و بیماری‎های ‎قلبی هستند. در کلم سفید ماده ای به نام سولفورفان می‎تواند عملکرد هیستون داستیلاز (نوعی آنزیم مضر) را متوقف کند.

وجود آپیگترین در کلم سفید از رشد تومور در سرطان سینه پیشگیری می‎کند. همچنین وجود گلوکوزینولات در کلم سفید که در بدن به ایزوتیوسیانات تبدیل می‎شود، در پیشگیری از سرطان مثانه و سرطان روده‌ی بزرگ مؤثر است. بتاکاراتن موجود در این سبزی مانع از ابتلا به سرطان پروستات می‎شود.

۴. تسکین درد مفاصل

تسکین درد ناشی از آرتریت یکی دیگر از خواص کلم سفید است. دلیل آن وجود فلانوئید و اپیگنین موجود در برگ‎های ‎کلم سفید است. اگر به طور منظم کلم سفید مصرف کنید، می‎تواند دردهای جسمی و حتی خارش‎های ‎پوستی را هم درمان کند. این سبزی در بهبود بخشیدن به رفلاکس و زخم معده نیز موثر است.

۵. ضد چین و چروک

کلم پیچ حاوی مقدار زیادی ویتامین ث است. این ویتامین از پیری زودرس و چین و چروک بر روی پوست پیشگیری می‎کند. همچنین عصاره این سبزی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A است که باعث لطافت و زیبایی پوست می‎شود. از دیگر مزایای مصرف کلم سفید برای پوست، محافظت از سلول‎های ‎پوست در مقابل تخریب اشعه ماوراء بنفش است.

اگر در محیط‎ های ‎آزمایشگاهی یا بیمارستان قرار دارید و بخاطر شرایط کاری در برابر اثرات مضر پرتو درمانی قرار می‎گیرید، مصرف کلم سفید می‎تواند بدن شما را در برابر اشعه‎های ‎مضر محافظت کند.

‎۶. محافظت از چشم‎ها

به دلیل وجود مقدار زیاد بتاکاروتن در کلم سفید، مصرف آن باعث محافظت از چشم‌ها می‌شود. این ماده به بهبود وضعیت چشم‎ ‎بیمار کمک می‎کند. از سوی دیگر چشم‎ ‎را در برابر التهاب حفظ می‎کند. همچنین از ابتلا به آب مروارید پیشگیری می‌کند.

۷. کاهش وزن

کلم سفید سرشار از ویتامین و مواد معدنی برای بدن است. در عین حال میزان کالری و کربوهیدرات موجود در این سبزی بسیار محدود است. به همین دلیل اگر در طی روز به جای مصرف بیش از حد غذاهای پرکالری، کلم سفید را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید، از افزایش وزن جلوگیری می‎کند.

کلم پیچ به دلیل فیبر رژیمی، باعث افزایش حجم روده می‎شود. در نتیجه اگر پخته مصرف شود، از ماندن مواد غذایی اضافه در بدن جلوگیری می‎کند. از سوی دیگر با کمک به روده بزرگ در دفع مواد اضافه، به کاهش وزن بدن کمک می‎کند. با مصرف برگ کلم قبل از صرف غذا احساس سیری خواهید کرد؛ در نتیجه غذای کمتری میل می‎کنید.

خواص کلم سفید برای کاهش وزن

۸. افزایش عملکرد مغز

از دیگر خواص کلم سفید برای بدن باید به افزایش قدرت تمرکز اشاره کرد. سلامت ذهنی شما با وجود ویتامین کا و آنتوسیانین تامین می‎شود. این دو ماده در کلم سفید موجود است.  ویتامین کا باعث تولید اسفنگولیپید در بدن می‎شود. این ماده با قرار گرفتن در اطراف سلول‎های ‎عصب باعث افزایش قدرت تمرکز می‎شود. همچنین ویتامین K موجود در کلم پیچ، باعث افزایش قدرت بدن در برابر بیماری‎های ‎عصبی و آلزایمر می‎شود.

۹. استحکام استخوان

زمانی که کلم سفید مصرف می‌کنید کلسیم موجود در بدنتان حفظ می‌گردد. این سبزی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که تاثیر سدیم اضافه بدن را از بین می‎برد. سدیم که اغلب در نمک موجود است، باعث از بین رفتن کلسیم بدن و تشکیل سنگ کلیه و ابتلا به پوکی استخوان است. در حالی که با مصرف کلم سفید، تاثیر منفی سدیم خنثی می‎شود. از سوی دیگر کلم پیچ حاوی مقدار زیادی منیزیم و کلسیم است که نقش زیادی در پیشگیری و درمان پوکی استخوان دارد.

 

چرا کلم سفید در طب سنتی کاربرد دارد؟

کلم سفید به دلیل طبع گرم و خشک برای افراد سرد مزاج توصیه می‎شود. بنابراین اگر به سالاد علاقه زیادی دارید، در کنار کاهو، خیار و گوجه که همگی طبع سرد دارند، مقداری کلم سفید هم استفاده کنید.

اگر به بی خوابی مبتلا هستید، کلم پخته می‎تواند به شما کمک کند. از دیگر خواص درمانی این سبزی باید به خاصیت مسهل بودن آن اشاره کرد. البته به شرطی که پخته مصرف شود.

اگر کلم سفید را به صورت خام مصرف کنید، نتیجه عکس می‎دهد و باعث یبوست می‎شود. کلم به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی گوگرد و سیلیسیم است، از خشکی مو جلوگیری می‎کند. همچنین با وجود ویتامین A باعث رشد موها می‎شود.

 

عوارض احتمالی مصرف کلم سفید

مصرف کلم سفید می‌تواند عوارضی را هم به دنبال داشته باشد. افرادی که طبع گرم دارند، بهتر است از مصرف این سبزی خودداری کنند. همچنین اگر به ورم معده مبتلا هستید، بهتر است کلم سفید مصرف نکنید؛ زیرا این سبزی نفخ شدید را به دنبال دارد و بیماری شما را تشدید می‎کند.

گواتر، افزایش ید بدن، مسمویت غذایی، افت قند خون و قولنج از دیگر عوارض احتمالی مصرف زیاد کلم سفید هستند. بنابراین بهتر است از مصرف بیش از حد کلم سفید خودداری کنید.

 

سخنی با شما

در خانواده‎های ‎ایرانی از کلم سفید اغلب به عنوان یکی از ترکیبات ترشیجات استفاده می‎شود. اما بر اساس نظر متخصصان تغذیه بهتر است آن را به صورت خام یا پخته در سالاد مصرف کنید. به دلیل اینکه کلم سفید حاوی مقدار زیادی ید است، بهتر است آن را  بدون نمک مصرف کنید. همچنین اگر به بیماری یبوست و بیماری‎های ‎گوارشی مبتلا هستید، از مصرف خام آن خودداری کنید. افراد مبتلا به سرطان نیز بهتر است از مصرف زیاد کلم سفید خودداری کنند.

شما از خواص کلم سفید برای سلامتی چقدر بهره برده اید؟ تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان انگیزه به اشتراک بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم درباره خواص کلم بروکلی نیز مطالعه کنید و از این به بعد خانواده کلم‌ها را بیش از پیش در برنامه غذایی خود قرار دهید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید