خواص کشمش سیاه یا مویز چیست؟

کشمش سیاه یا مویز، دانه خشک شده انگور سیاهی است که آن را به ۲ روش سنتی یا صنعتی خشک کرده‌اند. شکل ظاهری آن ممکن است کمی با کشمش سبز متفاوت باشد اما خواص آن تا حدود زیادی شبیه به هم است. مویز طبع گرمی دارد و سرشار از خواص طبیعی است که به عنوان یک غذای کامل شناخته می‌شود. از این رو قصد داریم در ادامه شما را با خواص کشمش سیاه بیشتر آشنا کنیم مویز در خشکبار استفاده می‌شود و برخلاف باور عموم با خشک شدن انگور سیاه خاصیت آن از دست نمی‌رود؛ بلکه تمامی خاصیت آن حفظ می‌شود…

خواص کشمش سیاه

کشمش سیاه یا مویز، دانه خشک شده انگور سیاهی است که آن را به ۲ روش سنتی یا صنعتی خشک کرده‌اند. شکل ظاهری آن ممکن است کمی با کشمش سبز متفاوت باشد اما خواص آن تا حدود زیادی شبیه به هم است. مویز طبع گرمی دارد و سرشار از خواص طبیعی است که به عنوان یک غذای کامل شناخته می‌شود. از این رو قصد داریم در ادامه شما را با خواص کشمش سیاه بیشتر آشنا کنیم

مویز در خشکبار استفاده می‌شود و برخلاف باور عموم با خشک شدن انگور سیاه خاصیت آن از دست نمی‌رود؛ بلکه تمامی خاصیت آن حفظ می‌شود و اثر نیرو بخش آن زیاد می‌شود. نوع کم دانه یا بی‌دانه آن بهترین نوع کشمش سیاه است.

کشمش سیاه یا مویز

خواص کشمش سیاه

مویز سرشار از ویتامین های E ،A ،B و املاحی مانند کلسیم، فسفر و پتاسیم است و دارای اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. مویز از ابتلا به آلزایمر، سرطان و دیابت جلوگیری می‌کند. برخی از مهمترین خواص دیگر آن عبارتند از:

  • تقویت حافظه
  • تقویت معده
  • کمک به کنترل دیابت
  • تصفیه خون، پیشگیری و درمان کم خونی
  • سلامت قلب و خاصیت ضد سرطان
  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • رفع خستگی و تقویت اعصاب
  • کنترل فشار خون و کاهش خطر بروز سکته مغذی
  • افزایش وزن و تقویت نیروی جنسی

در ادامه شما را با دلایلی که باعث خواص کشمش سیاه و تاثیرات آن بر روی بدن می‌شود، بیشتر آشنا خواهیم کرد.

۱. تقویت حافظه

مویز به علت غنی بودن از ویتامین‌ها و مواد مغذی کمک شایانی به تقویت حافظه، افزایش قدرت یادگیری و درک و فهم می‌کند. استفاده از مویز در تمام سنین توصیه می‌شود، در کودکان برای رشد مغز و یادگیری بهتر و در افراد بزرگسال برای پیشگیری از آلزایمر بسیار مفید است. مصرف این میوه برای مادران شیرده نیز بسیار توصیه می‌شود.

۲. تقویت معده

مویز برای افرادی که ناراحتی گوارشی دارند بسیار مفید است. از دیگر خواص مهم آن می‌توان به اثرات ضد درد، ضد باکتری و اثرات محافظت کنندگی از کبد، قلب و سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. به طور کلی مصرف آن به سلامت عمومی بدن کمک می‌کند.

۳. کمک به کنترل دیابت

یکی دیگر از خواص کشمش سیا، کمک به کنترل دیابت است. مصرف کشمش و مویز به جای قند همراه چای، از قدیم به خصوص در افراد دیابتی مرسوم بوده است. در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف این ماده خوراکی موجب کاهش قند خون نیز می‌شود. افراد دیابتی برای مصرف مویز باید با پزشک خود مشورت کنند و از زیاده‌روی در مصرف آن جدا خودداری کنند.

۴. تصفیه خون، پیشگیری و درمان کم خونی

مویز به دلیل دارا بودن اسید فولیک و آهن برای پیشگیری و درمان کم خونی مفید است. همچنین مصرف آن، به دفع مواد زائد در خون که رسوبات زاید را در بدن ایجاد می‌کند، کمک می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین‌های گروه C است و برای کسانی که مبتلا به سردردهای میگرنی هستند، مفید است.

۵. سلامت قلب و خاصیت ضد سرطان

ترکیبات سیاه و یا قرمز در انگور سیاه و میوه خشک شده آن (مویز)، دارای خاصیت ضد سرطان است و مصرف آن در پیشگیری از انواع بیماری‌ها و سرطان موثر است و موجب کاهش کلسترول خون افراد نیز می‌شود. ترکیبات موجود در این میوه، علاوه بر تصفیه خون، می‌تواند از غلظت خون کاسته و به ارتجاعی بودن رگ‌ها کمک کند. از این رو مصرف آن در پیشگیری از حملات قلبی موثر است. همچنین به پمپاژ قلب و عملکرد کبد کمک کرده و گرمی و حرارت را در سرتاسر بدن پخش می‌کند.

۶. پیشگیری از پوکی استخوان

مویز، منبع غنی از کلسیم است و موجب تقویت و استحکام مفاصل می‌شود. بطوری که مصرف آن در دوران یائسگی، به جلوگیری از پوکی استخوان کمک شایانی می‌کند.

۷. رفع خستگی و تقویت اعصاب

این میوه سرشار از ویتامین‌های گروه ب است که برای سلامت اعصاب بسیار موثر است و به طور کلی به داشتن خلق و خوی بهتر کمک می‌کند. کاهش استرس و افسردگی نیز از دیگر خواص کشمش سیاه یا مویز است. می‌توان آن را به صورت معجون با ترکیب در شیر نیز مصرف کرد.

۸. کنترل فشار خون و کاهش خطر بروز سکته مغزی

ترکیبات موجود در مویز می‌تواند از چسبندگی پلاکت‌ها جلوگیری کند. با خوردن مویز، غلظت خون کاهش می‌یابد و رگ‌های خونی منبسط می‌شود؛ به همین علت خون می‌تواند با سرعت بیشتر در بدن جریان یابد و از لخته شدن خون پیشگیری می‌کند.

۹. افزایش وزن و تقویت نیروی جنسی

کشمش سیاه میزان کالری بالایی دارد که در افزایش وزن موثر است و برای رژیم غذایی بدنسازان یا ورزشکارانی که به مقدار زیادی انرژی نیاز دارند، بسیار مفید است. مصرف آن نیز برای کودکانی که دچار کمبود وزن هستند توصیه می‌شود؛ زیرا باعث بهتر جذب شدن مواد غذایی و پروتئین‌ها در بدن می‌شود.

همچنین به علت داشتن اسید آمینه به درمان مشکلات مربوط به نعوظ کمک می‌کند. با توجه به طبع گرمی که دارد و به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه ب از شدت استرس روابط جنسی می‌کاهد و به بهتر شدن کیفیت روابط کمک می‌کند.

مویز

چند نکته در مصرف زیاد کشمش سیاه یا مویز

در کنار خواص کشمش سیاه یا همان مویز، مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در برخی افراد شود؛ از این رو از مصرف زیاد آن پرهیز کنید. عوارض مصرف بیش از حد این خوراکی به شرح زیر است:

  • سبب بروز اسهال می‌شود
  • ناراحتی معده و سوء هاضمه ایجاد می‌کند
  • تهوع، استفراغ، سرفه، خشکی دهان، گلو درد
  • عفونت، سردرد و مشکلات عضلانی
  • افزایش غلظت خون و بالا رفتن فشار خون
  • افزایش وزن و قند خون

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید