۱۰ خاصیت جادویی از خواص قلم گاو و گوساله

اگر از خواص قلم گاو و گوساله مطلع شوید، همین حالا برای تهیه و پخت آن اقدام می‌کنید. شاید برایتان جالب باشد بدانید یکی از این خواص کاهش وزن است که بر خلاف اعتقاد رایج نسبت به قلم گاو گوساله است!در ادامه این مطلب، به بررسی کامل ارزش غذایی و خواص قلم گاو و گوساله می‌پردازیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!   خواص قلم گاو و گوساله بر اساس گفته متخصصان تغذیه، آب قلم گاو و گوساله خواص متعددی از استحکام استخوان‌ها و بهبود مفاصل تا زیبایی پوست دارد. مواد موجود در قلم گاو و گوساله شامل…

یکی از خواص قلم گاو و گوساله تقویت سیستم ایمنی بدن است

اگر از خواص قلم گاو و گوساله مطلع شوید، همین حالا برای تهیه و پخت آن اقدام می‌کنید. شاید برایتان جالب باشد بدانید یکی از این خواص کاهش وزن است که بر خلاف اعتقاد رایج نسبت به قلم گاو گوساله است!در ادامه این مطلب، به بررسی کامل ارزش غذایی و خواص قلم گاو و گوساله می‌پردازیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

 

خواص قلم گاو و گوساله

بر اساس گفته متخصصان تغذیه، آب قلم گاو و گوساله خواص متعددی از استحکام استخوان‌ها و بهبود مفاصل تا زیبایی پوست دارد. مواد موجود در قلم گاو و گوساله شامل چربی، سدیم، پتاسیم، کربوهیدارات، فیبر رژیمی، پروتئین، کلسترول، ویتامین آ، کلسیم، ویتامین C و آهن است.

۱. تقویت سیستم ایمنی

یکی از خواص قلم گاو و گوساله تقویت سیستم ایمنی بدن است. زیرا این ماده غذایی ارزشمند حاوی مقدار زیادی آرژنین، گلوتامین و سیستنین است که به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. با مصرف قلم گاو و گوساله می‌توان از ضعف بدن در برابر برخی از بیماری‌ها جلوگیری کرد. خوب است قلم گاو و گوساله را در برنامه غذایی سالمندان و کودکان که بدن ضعیف‌تری در برابر بیماری‌ها دارند، قرار دهید.

۲. کمک به سیستم تنفسی در فصول سرد سال

کمک به کاهش علائم بیماری آنفلونزا و باز کردن مسیرهای تنفسی یکی دیگر از خواص قلم گاو و گوساله است. زمانی که به این بیماری مبتلا می‌شوید، به دلیل سرفه‌های زیاد، تنفس با مشکل مواجه خواهد شد. در این شرایط مصرف آب قلم باعث بهبود سیستم تنفسی و رفع تنگی نفس می‌گردد. همچنین گفته می شود به دلیل اینکه قلم گاو و گوساله حاوی اسید آمینه است، می‌تواند همچون داروی برونشیت عمل کند.

۳. درمان التهاب

از دیگر خواص قلم گاو و گوساله درمان التهاب است. به طوری که اسید آمینوهای موجود در آب قلم که شامل هیستیدین، گلایسین و سیستین هستند، التهاب را درمان می‌کنند. اگر به التهاب روده یا معده مبتلا هستید، می‌توانید با مصرف سوپ که در پخت آن از آب قلم استفاده شده است، بیماری خود را در مدت کوتاهی بهبود ببخشید.

خواص قلم گاو و گوساله و بهبود مفاصل

۴. استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها

مصرف قلم گاو و گوساله در استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها بسیار موثر است. به دلیل اینکه آب قلم گاو و گوساله دارای مواد مغذی بسیاری از جمله فسفر، منگنز، مس، بور، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C و چندین نوع ویتامین B است، می‌تواند به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک کند. بر اساس گفته متخصصان این ماده غذایی ارزشمند همچون ماهی که حاوی ویتامین D است و لبنیات که حاوی کلسیم است، عمل می‌کند.

۵. کاهش وزن

برخلاف تصور رایج که گفته می شود آب قلم باعث افزایش وزن می‌شود، یکی از خواص قلم گاو و گوساله کمک به روند کاهش وزن است! زیرا قلم گاو و گوساله حاوی یک نوع اسید آمنه به نام ال-گلوتومین است که باعث کاهش چربی های اضافه بدن می شود.

براساس تحقیقات صورت گرفته، آنچه که باعث تجمع چربی‌های اضافه در بدن می‌شود، یک نوع باکتری به نام فیرمیکوتس است. در همین حال بدن به یک نوع دیگر باکتری به نام باکتریودتس در بخش‌های گوارشی نیاز پیدا می‌کند.

عدم تناسب بین میزان باکتری‌های فیرمیکوتس و باکتریودتس، باعث افزایش وزن می‌شود. در حالی که آب قلم با وجود ال گلوتومین می‌تواند میزان باکتری‌های فیرمیکوتس را در روده کاهش دهد. همچنین با افزایش باکتری باکتریودتس در سیستم گوارش از افزایش وزن جلوگیری کند. اگر قلم گاو و گوساله برای طبخ سوپ استفاده شود و این سوپ قبل از غذا مصرف شود، بعد از مدت کوتاهی اثر آن را در کاهش وزن مشاهده خواهید کرد.

۶. زیبایی پوست

یکی دیگر از خواص قلم گاو و گوساله جوانسازی پوست است. بسیاری از افراد برای جوانسازی پوست خود به کلینیک های زیبایی مراجعه می کنند. آنها با تزریق چربی سعی می‌کنند تا کلاژن های از دست رفته پوست خود را بدست آورند. در عین حال صورتی پُر و زیبا داشته باشند. در حالی که مصرف قلم گاو و گوساله که حاوی مواد معدنی (الکترولیت ها) و کربوهیدرات است به زیبایی پوست کمک می‌کند.

مطالعات نشان می دهد کسانی که به همراه آب قلم از سبزیجات استفاده کرده اند، در مدت کوتاهی پوستشان شروع به کلاژن سازی کرده است. به همین دلیل توصیه می‌شود این ماده غذایی در سنین میانسالی و یائسگی حتما استفاده شود.

۷. کمک به ساخت ماهیچه

برای تشکیل ماهیچه و عضله به سنتز پروتئین نیاز است. در حالی که آمینو اسیدهای موجود در قلم گاو و گوساله باعث تحریک سنتز پروتئین در بدن می‌شود. همین موضوع باعث می‌گردد که با مصرف قلم گاو و گوساله پس از مدتی توده های عضلانی اسکلتی در بدن تشکیل شود. البته باید در کنار مصرف قلم گاو و گوساله، به تحرک جسمانی و ورزش هم توجه داشته باشید.

۸. تقویت اعصاب

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مصرف قلم گاو و گوساله در مقابله با استرس و اضطراب چقدر موثر است. استرس و اضطراب در اثر دستورات مغز بروز می‌کند. مغز هم بر اساس مواد غذایی که از خون به سمت آن هدایت می‌شود، دستورات خود را به سایر اعضا ارسال می کند. باکتری های شکمی یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی عملکرد و دستورات مغز هسستند.

برای مثال زمانی که گرسنه هستید، سیگنال‌های عصبانیت به سمت مغز ارسال می‌شود. وقتی سیستم گوارش سالم است، سیگنال های شادی به سمت مغز مخابره می شود. عصب شناسان معتقدند مصرف آب قلم گاو و گوساله می‌تواند به تولید باکتری های سالم در دستگاه گوارش کمک کند. به همین دلیل این ماده غذایی ارزشمند در درمان اختلالات مربوط به افسردگی و اضطراب موثر است.

۹. بهبود درد مفاصل

به دلیل اینکه طبع قلم گاو و گوساله گرم است، به همراه داروهای گرم می‌تواند برای افراد سرد مزاج موثر باشد. در مواردی که مزاج بیمار مبتلا به آرتروز و ساییدگی مفاصل، خشک باشد، می‌توان مغز قلم گاو و گوساله را به همراه روغن تخم کدو، پیه مرغ و روغن بادام ترکیب کرد. سپس در زمان شب و قبل از خواب، این ترکیب را بر روی مفاصل مالید. بعد از مدتی باعث بهبودی درد مفاصل می‌شود. همچنین در قلم گاو و گوساله یک نوع پروتئین ژلاتینی وجود دارد و از خواص ژلاتین باید به استحکام و انعطاف پذیری مفاصل اشاره کرد.

۱۰. بهبود عملکرد مغز و عروق خونی

با توجه به این که این ماده غذایی سرشار از چندین نوع ویتامین و مواد معدنی مفید است، باعث افزایش جریان خون و تولید خون بیشتر در بدن می شود. بهبود حافظه، ایجاد آرامش روانی و جلوگیری از گرفتگی رگ‌های خونی یکی دیگر از فواید و خواص قلم گاو و گوساله است. زیرا پرولین (نوعی اسید آمینه) موجود در قلم، باعث رهایی کلسترول‌های کوچک و چسبیده به دیواره‌های رگ‌های خون می‌شود.

پختن قلم گاو و گوساله

اگر گیاه‌خوار هستید، آب قلم را از برنامه غذایی خود حذف نکنید!

یکی از توصیه های مهم متخصصان تغذیه به کسانی که گیاه خوار هستند مصرف آب قلم گاو و گوساله در برنامه غذایی به همراه سبزیجات است. براساس گفته این دسته از متخصصان مصرف بیش از حد و مدام گیاهان و سبزیجات به مرور زمان باعث آسیب به سیستم گوارش می‌شود. در حالی که مصرف آب قلم در سوپ سبزیجات می‌تواند تا حد زیادی به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک کرده، در عین حال کمبودهای ناشی از عدم مصرف گوشت را جبران کند.

 

سخنی با خوانندگان

پیشنهاد ما به شما برای مصرف درست و بهره‌مند شدن از خواص قلم گاو و گوساله این است که آن را پس از شکستن بشویید و درون یک قابلمه قرار دهید. آن وقت با مقداری پیاز، برگ بو، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مدت تا ۶ تا ۸ ساعت بپزید. پس از پخت کامل و خارج کردن مغز قلم در آب باقی مانده از پخت، آن را با گوشتکوب بکویید. این کار برای له شدن کامل مواد در یکدیگر است. طعم ادویه، نمک، پیاز و مغز قلم در هم ترکیب می شود. بعد از اینکه کاملا له شد، اجازه دهید تا مواد خنک شود. حالا مغز قلم را درون قالب‌های کوچک بریزید و در فریزر بگذارید تا منجمد شود. زمان استفاده می‌توانید یک تکه از آنها را در غذا استفاده کنید.

اگر شما نیز روشی برای استفاده از این ماده غذایی مفید می‌شناسید و یا تجربه ای از مصرف آن و تاثیرش بر سلامتی دارید، حتما از طریق ارسال پیام ما و خوانندگان مجله انگیزه را از دانش خود بهره‌مند سازید.

حالا که با خواص قلم گاو و گوساله آشنا شدید پیشنهاد می‌کنیم خواص سنگدان مرغ را نیز بخوانید و بدین طریق تغییری مفید در رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید