خواص آب برنج؛ ۲۸ خاصیت شگفت انگیز از آب برنج

برنج، غذای اصلی بسیاری از مردم دنیا به ویژه در چین، ژاپن و ایران است. در کشور ما برنج در انواع مختلف از برنج قهوه‌ای گرفته تا برنج‌های محلی استفاده می‌شود. با توجه به وجود فراوان برنج در سبد غذایی مردم عزیز کشورمان، لازم است از خواص آب برنج نیز دانست و بهره برد. آب برنج خواص بی‌شماری دارد که در ادامه این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.   خواص آب برنج ۱. زیبایی اندام داشتن عضلات زیبا آرزوی خیلی از افراد است؛ اما رسیدن به این خواسته تلاش زیادی می‌خواهد. در واقع رسیدن به عضلات زیبا کار راحتی نیست.…

آب برنج

برنج، غذای اصلی بسیاری از مردم دنیا به ویژه در چین، ژاپن و ایران است. در کشور ما برنج در انواع مختلف از برنج قهوه‌ای گرفته تا برنج‌های محلی استفاده می‌شود. با توجه به وجود فراوان برنج در سبد غذایی مردم عزیز کشورمان، لازم است از خواص آب برنج نیز دانست و بهره برد. آب برنج خواص بی‌شماری دارد که در ادامه این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

خواص آب برنج

۱. زیبایی اندام

داشتن عضلات زیبا آرزوی خیلی از افراد است؛ اما رسیدن به این خواسته تلاش زیادی می‌خواهد. در واقع رسیدن به عضلات زیبا کار راحتی نیست. اسید آمینه موجود در آب برنج، به رشد عضلات کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل، افرادی که دوست دارند عضلات زیبا و خوش‌فرمی داشته باشند، می‌تواند همراه با تمرینات ورزشی آب برنج را به عنوان مکمل استفاده کنند.

۲. درمان لکه‌ و جوش‌ صورت

آب برنج می‌تواند باکتری‌هایی را که عامل به وجود آمدن جوش صورت و آکنه هستند از بین ببرد. اما این روش در مواردی که استرس عامل اصلی آکنه باشد مؤثر نخواهد بود. ولی در اغلب موارد با استفاده از آب برنج می‌توان از به وجود آمدن آکنه جلوگیری کرد. اگر یک تکه پنبه را به آب برنج آغشته کنید و روی جوش قرار دهید، به مرور قرمزی و التهاب جوش کمتر می‌شود.

خواص آب برنج برای از بین بردن لکه و جوش

۳. درمان شوره سر

عوامل زیادی مثل استرس باعث شوره سر می‌شوند. با اینکه شوره سر برای سلامتی خطرناک نیست، اما می‌تواند موجب ناراحتی افراد بشود. آب برنج برای بر طرف کردن شوره سر مؤثر است. به این صورت که آب برنج باکتری‌هایی را که موجب شوره سر می‌شوند از بین برده و باعث رهایی شما از این مسئله می‌شود.

از بین بردن شوره سر با آب برنج

۴. تنظیم کننده دمای بدن

خاصیتی که اکثر افراد نمی‌دانند این است که آب برنج می‌تواند دمای بدن را تنظیم کرده و تب را کاهش دهد؛ بنابراین به کسانی که تب دارند توصیه می‌شود آب برنج مصرف کنند.

۵. تونر پوست

برای افرادی که می‌خواهند پوست نرم و شفاف داشته باشند، آب برنج روش مناسبی است. آب برنج می‌تواند پوست را پاک‌سازی و تمیز کند.

۶. نرم کننده طبیعی پوست

آب برنج باعث نرمی و رطوبت پوست می‌شود. پروتئین موجود در آب برنج باعث نگهداری رطوبت پوست شده و آن را مرطوب می‌کند. آنتی‌اکسیدان موجود در آب برنج، رادیکال‌های آزاد را که در اثر پیری، نور خورشید و عوامل محیطی به وجود می‌آیند کاهش می‌دهد.

۷. حفاظت از موی سر

آب برنج دارای نوعی کربوهیدرات ساده به نام اینوزیتول بوده که انعطاف‌پذیری موها را افزایش داده و اصطکاک سطحی موها را کاهش می‌دهد. در نتیجه از آسیب‌دیدگی و شکستگی موها جلوگیری می‌کند. رنگ کردن و آرایش زیاد مو، باعث حالت شکنندگی در موها می‌شود. در چنین حالتی می‌توان با استفاده از آب برنج که یک روش ساده و ارزان است موها را سالم نگه داشت.

خواص آب برنج برای مو

۸. جلوگیری از ریزش مو

اسید آمینه‌هایی که در آب برنج موجود است، ریشه مو را تقویت کرده و ریزش مو را از بین می‌برد. افرادی که می‌خواهند رشد موهای خود را افزایش دهند، پس از شستن موها، آن‌ها را با آب برنج شستشو دهند.

درمان ریزش مو با آب برنج

۹. درمان اسهال

بعضی از مردم اطلاعاتی درباره مواد مغذی موجود در آب برنج نداشته و استفاده از آن را بی فایده می‌دانند. در حالی که آب برنج موجب سلامتی بدن، درمان مشکلات گوارشی و معده می‌شود. برای افرادی که دچار اسهال شدند مصرف منظم آب برنج توصیه می‌شود.

۱۰. بهبود اگزمای پوستی

نشاسته موجود در آب برنج باعث درمان اگزما شده و یک روش درمان خانگی به حساب می‌آید؛ بنابراین از آب برنج به‌طور منظم بر روی ناحیه آسیب‌دیده پوستی استفاده کنید.

۱۱. بستن منافذ پوستی

آب برنج باعث کاهش منافذ پوستی می‌شود. برای داشتن پوستی زیبا و سالم، صورتتان را با آب برنج به آرامی ماساژ داده و بعد از مدتی با آب بشوئید. این روش پوست را سفت و در عین حال نرم می‌کند.

۱۲. نرم کردن موهای مجعد

آب برنج موهای خشک و مجعد را تبدیل به موهای نرم و خوش‌حالت می‌کند. پروتئین موجود در آب برنج باعث نرمی و افزایش الاستیسیته موها می‌شود. با توجه به بررسی‌های انجام شده، زنان ژاپنی در قدیم از این روش استفاده می‌کردند.

درمان موهای مجعد با آب برنج

۱۳. تقویت سیستم ایمنی بدن

آب برنج دارای آنتی‌اکسیدان و انواع ویتامین از جمله A و C بوده که موجب تقویت سیستم ایمنی شده و بدن را در برابر انواع بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

۱۴. جوانی و طراوت پوست

به دلیل تأثیرات محیط و بالا رفتن سن، پوست به مرور زمان به سمت کدرشدن و پیری می‌رود. به همین علت اکثر آدم‌ها برای کند شدن روند پیری، به مصرف غذاهای مفید و مکمل‌ها ترغیب شده‌اند. از طرفی دیگر، خیلی از افراد مواد و درمان‌های طبیعی را ترجیح می‌دهند. آب برنج از جمله موادی هست که موجب نرمی و لطافت پوست شده و جوانی و طراوت آن را به همراه دارد.

خواص آب برنج برای پوست

۱۵. پر کردن صورت

آب برنج شامل مقدار زیادی کربوهیدرات و نشاسته است؛ در نتیجه نوشیدن آب برنج برای چاقی صورت و بدن مؤثر است. در ضمن ماسک آب برنج الاستیسیته پوست را افزایش داده و موجب چاقی صورت و گونه‌ها می‌شود.

۱۶. بهبود اسکار و جای زخم و جوش

برای افرادی که آکنه یا جوش روی صورت دارند که باعث ناراحتی و استرس آن‌ها شده، مصرف آب برنج توصیه می‌شود. آب برنج می‌تواند باکتری‌هایی را که باعث تولید آکنه می‌شوند از بین ببرد.

۱۷. درمان موخوره

اگر مشکل موخوره دارید، انتهای موهای خود را به مدت ۱۵ دقیقه در آب برنج قرار داده و بعد با آب معمولی شستشو دهید.

از بین بردن موخوره با آب برنج

۱۸. کاهش منافذ پوست

آب برنج موجب کاهش منافذ باز پوست می‌شود. منافذ باز پوست، باعث می‌شوند پوست زشت و ناسالم به نظر بیاید. مقداری پنبه را در آب برنج خیس کرده و روی پوست صورت مالش دهید. آب برنج با ایجاد انقباض در منافذ پوست باعث کوچک‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

۱۹. چاقی و افزایش حجم بدن

اسید آمینه موجود در آب برنج، افزایش حجم عضلات را به همراه داشته و برای بدنسازان مفید است. همچنین باعث افزایش انرژی و استقامت بدنی ورزشکاران می‌شود.

۲۰. خواص ضد التهابی

آب برنج شامل انواع ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی است. به همین دلیل به صورت طبیعی خاصیت ضد التهابی داشته و برای پیشگیری و درمان بیماری‌های التهابی مؤثر است.

۲۱. درخشانی مو

ویتامین E موجود در آب برنج باعث نرمی، لطافت و درخشندگی موهای فرخورده و آسیب ‌دیده می‌شود.

آب برنج و موی درخشان

۲۲. درمان آفتاب سوختگی

افرادی که دچار آفتاب سوختگی شده‌اند، می‌توانند صورت خود را با آب برنج شستو داده و قرمزی و سوزش پوست خود را برطرف کنند. آب برنج از پوست در برابر اشعه‌های خورشید نیز محافظت می‌کند.

۲۳. افزایش سطح انرژی بدن

آب برنج منبع غنی کربوهیدرات بوده و باعث افزایش انرژی بدن می‌شود.

۲۴. رشد جنین

این ماده در افزایش وزن هنگام بارداری نیز تأثیرگذار است. همچنین آب برنج به دلیل مواد معدنی و ویتامین‌هایی که دارد به رشد جنین و سلامت مادر کمک می‌کند.

آب برنج بع رشد جنین کمک می کند

۲۵. سلامت مو

مو از پروتئین تشکیل شده در نتیجه پروتئین موجود در آب برنج باعث تقویت موها می‌شود. کربوهیدرات موجود در برنج، موها را محافظت کرده و از آسیب دیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

۲۶. بهبود معده درد

آب برنج شامل مقدار زیادی فیبر بوده که باعث می‌شود غذا راحت‌تر هضم شود. همچنین با مصرف آب برنج درد معده برطرف شده و دستگاه گوارش سالم می‌ماند.

۲۷. کاهش تب

آب برنج می‌تواند دمای بدن را متعادل کند. افرادی که تب دارند می‌توانند با نوشیدن آب برنج، دمای بدن خود را کاهش دهند.

خواص آب برنج برای کاهش تب

۲۸. خواص آب برنج برای نوزادان

  • آب برنج به دلیل هضم راحت و داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی، برای نوزادانی که تازه از شیر گرفته شده‌اند مناسب است.
  • ویتامین‌های موجود در آب برنج برای سیستم عصبی، پوستی، گوارشی و افزایش انرژی کودکان و نوزادان توصیه می‌شود.
  • آب برنج اسهال نوزادان را درمان کرده و کربوهیدرات موجود در برنج باعث افزایش انرژی کودکان در سنین رشد می‌شود.

هشدار

  • جایگزینی آب برنج به جای شیر مادر توصیه نمی‌شود.
  • نوزادان و کودکانی که به آب برنج حساسیت داشته و دچار نفخ، درد معده، استفراغ، تنگی نفس و جوش‌های پوستی می‌شوند، باید قبل از مصرف آب برنج احتیاط کرده و با پزشک مشورت کنند.
  • اگر شیر سویا را به آب برنج اضافه کنید امکان دارد باعث به وجود آمدن آلرژی در بدن شود.
  • اگر آب برنج آلوده باشد، سلامتی نوزادان را به خطر می‌اندازد. پس حتما قبل از مصرف، برنج را خوب شسته و تمیز کنید.

 

طرز تهیه آب برنج به سه روش

۱. آب برنج جوشیده

  • یک لیوان برنج را در مقدار زیادی آب (چهار برابر مقدار برنج) بجوشانید.
  • بعد از اینکه برنج کاملا پخته شد، با قاشق فشار داده تا مواد مفید و مغزی برنج خارج شود.
  • در نهایت برنج را ابکشی کنید.
  • آب اضافی شیری رنگی که به دست می‌آید را در ظرفی بریزید.
  • این آب برنج را می‌توان تا یک هفته در یخچال نگه‌داری کرد.
  • در زمان استفاده،  آب معمولی نیز به آن اضافه کنید.

۲. آب برنج خیس شده

  • مقداری برنج را در یک ظرف آب خیس کنید.
  • بعد از گذشت ۳۰ دقیقه، برنج خیس شده را کمی فشار داده و هم بزنید تا مواد مفید و مغذی آن خارج شود.
  • سپس آب برنج را در یک ظرف دیگر بریزید.
  • این آب برنج را می‌توان به مدت ۳ تا ۴ روز در بخچال نگه‌داری کرد.

۳. آب برنج تخمیر شده

  • یک فنجان برنج را خوب بشوئید تا گرد و خاک آن از بین برود.
  • برنج را به مدت ۱۵ دقیقه در یک ظرف آب بخیسانید.
  • آب آن را در یک بطری ریخته، یک روز در دمای اتاق قرار داده تا کمی ترش شود.
  • سپس آب برنج تخمیر شده را در یک ظرف ریخته و بجوشانید؛ کمی منتظر بمانید تا خنک شود.
  • اگر می‌خواهید موهای خود را با آب برنج بشوئید، می‌توانید چند قطره روغن گیاهی مثل اسطوخدوس یا رزماری به آن اضافه کنید.

 

سخن آخر

آیا خواص دیگری را برای آب برنج می‌شناسید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را با سایر کاربران سایت انگیزه در قسمت ارسال نظر به اشتراک بگذارید. حال که با خواص بی‌نظیر و طرز تهیه آب برنج آشنا شدید، از شما دعوت می‌کنیم از مطلب «طرز تهیه ۱۰ ماسک زردچوبه برای جوش صورت» در سایت انگیزه نیز دیدن کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید