هر آنچه در مورد خواص پوست هندوانه نمی‌دانستید!

در مورد خواص پوست هندوانه و تاثیر آن روی سلامت بدن چه می‎دانید؟ هندوانه یک میوه محبوب برای ایرانی هاست. اما خواص این میوه تنها در مغز آن خلاصه نمی‌شود. پوست این میوه نیز سرشار از مواد معدنی و مغذی برای بدن است. پس از این به بعد پوست هندوانه را دور نیندازید و از خواص آن بهره‎مند شوید.   خواص پوست هندوانه ۱. درمان دیابت یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین خواص پوست هندوانه درمان بیماری قندخون است. پوست هندوانه با افزایش دفعات ادرار در طی روز، باعث خروج مواد زائد از جمله قند اضافه از بدن می‎شود. پس از…

یکی دیگر از خواص پوست هندوانه تقویت معده است.

در مورد خواص پوست هندوانه و تاثیر آن روی سلامت بدن چه می‎دانید؟ هندوانه یک میوه محبوب برای ایرانی هاست. اما خواص این میوه تنها در
مغز آن خلاصه نمی‌شود. پوست این میوه نیز سرشار از مواد معدنی و مغذی برای بدن است. پس از این به بعد پوست هندوانه را دور نیندازید و از خواص آن بهره‎مند شوید.

 

خواص پوست هندوانه

۱. درمان دیابت

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین خواص پوست هندوانه درمان بیماری قندخون است. پوست هندوانه با افزایش دفعات ادرار در طی روز، باعث خروج مواد زائد از جمله قند اضافه از بدن می‎شود. پس از این طریق به کاهش قند خون و درمان دیابت در بدن کمک می‎کند. از سوی دیگر هندوانه
دارای مقدار زیادی پتاسیم است. این ماده به افزایش قند خون می‎انجامد. اما وقتی بعد از مصرف هندوانه، پوست آن را میل می‎کنید، این تاثیر
مضر هندوانه خنثی می‎شود.

۲. افزایش گردش خون

یکی دیگر از خواص پوست هندوانه بهبود گردش خون است. پوست هندوانه حاوی مقدار زیادی سیترولین (نوعی اسیدآمینه) است. این ماده
می‎تواند سرخرگ‎ها را گشادتر کند و با این کار به گردش بهتر خون در بدن کمک کند. پس اگر فعالیت بدنی کمی دارید، روی تاثیر مصرف پوست هندوانه برای افزایش گردش خون بدن حساب کنید.

۳. افزایش قدرت جنسی مردان

افزایش میل جنسی در مردان از مزایای دیگر مصرف پوست هندوانه است. طبق تحقیقات به عمل آمده، مردانی که به اختلال خفیف نعوظ مبتلا هستند، می‎توانند با مصرف پوست هندوانه این اختلال را درمان کنند. زیرا پوست هندوانه سرشار از سیترولین آمینو اسید است. این ماده به افزایش میل جنسی در مردان می‎انجامد.

آب پوست هندوانه
آب پوست هندوانه

۴. دفع اوره

پوست هندوانه حاوی سیترولین است که در سیکل و تنظیم میزان اوره بدن نقش زیادی دارد. همچنین پوست هندوانه با جذب نیتروژن اضافه از بدن، آن را به ادرار تبدیل می‎کند. در نتیجه اوره اضافه بدن براحتی دفع می‎شود.

۵. درمان زخم

درمان زخم از دیگر مزایا و خواص پوست هندوانه است. زیرا حاوی ماده ای به نام آرگنین است. این ماده باعث رشد ماهیچه، گردش خون در
بدن و درمان آنژین و بیماری‎های قلبی و عروقی است. زمانی که قسمتی از بدن زخم می‎شود، با مصرف پوست هندوانه می‎توانید سرعت بهبود
زخم را افزایش دهید.

۶. پیشگیری از سرطان

پوست هندوانه با تقویت سیستم ایمنی بدن، از ابتلا به سرطان پیشگیری می‎کند. همچنین اگر در طی روز احساس خستگی مفرط دارید،
می‎توانید با مصرف یک لیوان آب پوست هندوانه، انرژی بدن خود را افزایش دهید. ورزشکاران و کسانی که مجبور به فعالیت‎های سنگین در طی
روز هستند، توصیه می‎شود آب پوست هندوانه مصرف کنند.

۷. کاهش فشارخون

کسانی که به فشار خون مبتلا هستند، می‎توانند پوست هندوانه مصرف کنند. در واقع پوست هندوانه با کاهش فشار خون از بروز سکته جلوگیری می‎کند. محققان ثابت کرده اند که پوست هندوانه برای افراد بزرگسال مبتلا به فشارخون مانند یک داروی گیاهی موثر عمل می‎کند.

همچنین بخوانید: خواص روغن هسته انگور

۸. تقویت معده

افرادی که به ضعف معده مبتلا هستند می‎توانند هر روز صبح پوست هندوانه را به همراه عسل طبیعی میل کنند. تکرار این کار باعث درمان امراض معده و ضعف این عضو گوارشی می‎شود.

۹. پیشگیری از پروستات

پوست هندوانه یک منبع غنی از لیکوپن به شمار می‎رود. این ماده بدن را در برابر سرطان پروستات محافظت می‎کند.

۱۰. زیبایی پوست

زیبایی و شفافیت پوست یکی از دیگر از مزیت‎های مصرف پوست هندوانه است. زیرا یک ماده غذایی ادرارآور است که باعث خروج
مواد زائد و سموم از بدن می‎شود. در نتیجه مصرف مکرر این ماده غذایی به پاکسازی کبد و جوانسازی و زیبایی پوست کمک می‎کند.
از سوی دیگر پوست هندوانه برخلاف الکل و کافئین که ادرارآور هستند، به کلیه‎ها فشار وارد نمی‌کند. زیرا این ماده غذایی به پردازش آمونیاک کبد (ماده زائد ناشی از گوارش پروتئین) کمک می‎کند. آمونیاک به کلیه‎ها فشار وارد می‎کند که با حذف آن، فشار کمتری به کلیه‎ها وارد می‎شود.

پوست هندوانه

خواص پوست هندوانه پخته

افرادی که به دلیل ضعف معده قادر به مصرف پوست هندوانه به صورت خام نیستند، می‎توانند آن را به صورت پخته مصرف کنند. از جمله خواص پوست این میوه به صورت پخته می‎توان به تعادل اعمال کبد، کلیه و دستگاه مجاری ادراری اشاره کرد. براساس نظر متخصصان اگر پوست هندوانه را پخته و آب حاصل از آن را میل ‎کنید، تاثیر زیادی بر روی سلامت کلیه‎ها دارد.

همچنین برای درمان سنگ کلیه می‎توانید هندوانه را همراه با پوست درون قابلمه انداخته و روی اجاق گاز بگذارید. بعد از اینکه به جوش آمد، چند عدد چوب دارچین در آن بیندازید و درب قابلمه را ببندید. بعد از چند دقیقه که از پخت کامل پوست هندوانه مطمئن شدید، شعله را خاموش کنید. بعد با گوشت کوب هندوانه را همراه با پوست له کنید. مجددا آن را بجوشانید و بعد از چند دقیقه بردارید. پس از خنک شدن آن را میل کنید. با تکرار این روش، سنگ‎های کوچک مثانه و کلیه خارج می‎شوند.

 

چطور پوست هندوانه را مصرف کنیم؟

برای بهره مند شدن از خواص پوست هندوانه روش‎های زیادی وجود دارد. به دلیل اینکه پوست هندوانه طعم خوشایندی ندارد، بسیاری از خوردن آن امتناع می‎کنند. برای اینکه راحت‌تر بتوانید آن را میل کنید، می‎توانید آب پوست هندوانه را با دستگاه آبمیوه‌گیری بگیرید.

روش دیگر اینکه پوست هندوانه را با قسمت ریز رنده، رنده کنید. بعد از صافی بگذرانید تا آب آن بدست آید. سپس آب پوست هندوانه را با چند قاشق عسل و یا چند قطره آبلیمو و شکر میل کنید.

یک روش دیگر برای مصرف پوست هندوانه، استفاده از آن در تهیه سالاد است. پوست هندوانه را خرد کنید و همراه با سایر سبزیجات و آبلیمو در زمان صرف غذا، میل کنید.

اگر شما نیز مصرف پوست هندوانه را به هر دلیلی تجربه کرده اید؛ از طریق ارسال پیام ما و خوانندگان را در تجربیات و دانش خود سهیم کنید.

شاید برایتان جالب باشد که درباره خواص هندوانه زرد نیز بخوانید. مطالب سلامت انگیزه را دنبال کنید تا از خواص مواد خوراکی بیشتر بدانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید