خواص آب خیار؛ ۱۱ خاصیت غیر قابل باور از خیار و آب آن

در مورد خواص آب خیار و تاثیر معجزه آسای آن بر روی سلامت دستگاه گوارش، زیبایی پوست، رشد مو و تناسب اندام چه می‎دانید؟ باورتان می‎شود که آب این میوه می‎تواند به لاغری و تقویت حافظه‌تان کمک کند؟ اگر کنجکاوید در این مورد بیشتر بدانید، این مطلب را تا انتها بخوانید.   خواص آب خیار ۱. درمان یبوست وقتی قوت غالب بیشتر مردم جامعه ما برنج و نان است، طبیعی است که یبوست هم بیش از گذشته شایع شود. در حالی که پزشکان و متخصصان به خوردن مایعات بیشتر در طی روز تاکید زیادی دارند، یک لیوان آب خیار در…

یکی از خواص آب خیار تقویت سیستم ایمنی بدن است

در مورد خواص آب خیار و تاثیر معجزه آسای آن بر روی سلامت دستگاه گوارش، زیبایی پوست، رشد مو و تناسب اندام چه می‎دانید؟ باورتان می‎شود که آب این میوه می‎تواند به لاغری و تقویت حافظه‌تان کمک کند؟ اگر کنجکاوید در این مورد بیشتر بدانید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

خواص آب خیار

۱. درمان یبوست

وقتی قوت غالب بیشتر مردم جامعه ما برنج و نان است، طبیعی است که یبوست هم بیش از گذشته شایع شود. در حالی که
پزشکان و متخصصان به خوردن مایعات بیشتر در طی روز تاکید زیادی دارند، یک لیوان آب خیار در طی روز می‎تواند نقش زیادی در تامین آب بدن
داشته باشد. در واقع آب خیار با نرم کردن روده به خروج مواد زائد از بدن کمک زیادی می‎کند.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص آب خیار بالا بدن ایمنی بدن در برابر بیماری‎های ‎ویروسی و میکروبی است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است. وجود این
عنصر باعث مقاومت بدن را در برابر انواع ویروس‌ها افزایش می‎دهد.

۳. دفع سموم

دفع سموم و مواد زائد از بدن نیز یکی دیگر از خواص آب خیار  است. این میوه با افزایش تعداد دفعات ادرار، باعث می‎شود تا مواد زائد و سموم از طریق معده به سمت کبد و سپس کلیه ها و مجاری ادراری هدایت شود. اگر آب خیار را با یک لیموی تازه و چند برگ نعناع استفاده کنید، تاثیر آن چند برابر می‎شود.

نوشیدنی خیار

۴. تنظیم فشار خون

پایین آوردن فشار خون یکی دیگر از خواص آب خیار  است. این میوه سرشار از منیزیم است که از افزایش فشار خون جلوگیری می‎کند. در واقع
این سدیم است که باعث بالا رفتن فشار خون می‎شود. در حالی که پتاسیم موجود در خیار، باعث دفع سدیم اضافه بدن می‎شود. افرادی که به
بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند، می‎توانند روی آب خیار حساب باز کنند.

۵. رفع خستگی

به دلیل اینکه خیاز منبع عالی ویتامین B است، می‎تواند باعث افزایش انرژی بدن شود. کمبود ویتامین ب در بدن یکی از دلایل خستگی، ضعف
تمرکز و عصبانیت‎های ‎بی دلیل است. در حالی که با نوشیدن آب خیار می‎توانید این ویتامین را به راحتی دریافت کنید.
همچنین زمانی که به دلیل استرس و اضطراب، خواب شما مختل شده است، بهتر است یک لیوان آب خیار را در برنامه غذایی روزانه خود
بگنجانید.

۶. پیشگیری از سرطان

همانطور که گفتیم این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است. همچنین در این میوه یک ماده دیگر به نام cucurbitacins وجود دارد که هر دو در جلوگیری از بیماری سرطان موثر هستند. البته آب خیار باید به صورت مداوم مصرف شود تا تاثیر آن را روی بدن مشاهده کنید.

۷. خنک شدن در تابستان

آب خیار به دلیل سبک بودن جذب بدن می‎شود. از طرفی آب‎های ‎اضافه قبلی را از بدن به صورت ادرار خارج می‎کند. بدن افرادی که آب اضافه را نگه
می‎دارد و در طی روز ادرار کمتری دارند، توصیه اکید می‎شود که آب خیار مصرف کنند.

۸. زیبایی پوست

خیار یک میوه آبرسان محسوب می‎شود. دلیل آن وجود سیلسیم در این میوه است. از خیار به شکل های مختلف همچون ماسک ماست و خیار برای طراوتو زیبایی پوست استفاده می‍شود. زمانی که آب خیار مصرف می‎کنید، آب مورد نیاز بدن تامین می‎شود. در نتیجه از غلظت خون در امان می‎مانید و خونرسانی به قسمت‎های ‎رویین بدن (پوست) بیشتر می‎شود.

یکی از خواص آب خیار زیبایی و جوانی پوست است. آب این میوه با خارج کردن سموم و مواد زائد از بدن، باعث پاکسازی کبد می‎شود. همانطور که می‎دانید بین زیبایی پوست و سلامت کبد ارتباط نزدیکی وجود دارد. در صورت بیماری کبد، پوست صورت به سرعت واکنش نشان می‎دهد و زیبایی خود را از دست می‎دهد.

آب خیار را می‎توانید در ماسک‎های ‎زیبایی هم استفاده کنید. با فریز کردن آب خیار و گذاشتن قطعه‎های ‎یخ آن بر روی پوست از جوش زدن جلوگیری کنید. همچنین این میوه با مواد معدنی و ویتامین هایی که دارد به بهبود و احیا پوست کمک می‎کند و می‎تواند التهاب، قرمزی و پف پوست را کاهش دهد.

آب خیار

۹. کاهش وزن از خواص آب خیار

آب این میوه شگفت آور جایگزین مناسبی برای نوشابه ها و نوشیدنی‎های ‎ورزشی است. نوشابه ها و حتی نوشیدنی‎های ‎رژیمی، به دلیل کالری
زیاد باعث چاقی بدن می‎شوند. آب خیار بخش زیادی از کالری‎های ‎اضافه بدن را می‎سوزاند و از طرفی باعث حس سیری در بدن می‎شود.
می‌توان گفت یکی از مزایای مصرف آب خیار سوزاندن چربی‎های ‎شکم است.

۱۰. استحکام استخوان‌ها

استحکام استخوان و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، یکی دیگر از فواید باورنکردنی آب خیار است. زیرا آب منبع غنی از ویتامین K است. ویتامین کا به انتقال کلسیم مورد نیاز استخوان‌ها کمک می‎کند. از سوی دیگر به دلیل وجود منگز، سیلیس و پتاسیم موجود در خیار، استحکام استخوان‌ها بیشتر می‎شود.

۱۱. تقویت حافظه

یکی دیگر از خواص آب خیار تقویت حافظه و پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر است. این میوه حاوی یک نوع فلاونولی به نام فیرتین است. فیرتین در جلوگیری از زوال عقل و حافظه تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل به افراد میانسال توصیه اکید می‌شود از آب خیار برای جلوگیری از آلزایمر در سنین بالاتر، بهره‌مند شوند.

 

طرز تهیه آب خیار

یک روش ساده برای گرفتن آب خیار، این است که ابتدا پوست آن را بگیرید. (به این دلیل که طعم آب خیار برایتان خوشایندتر باشد.) بعد با قسمت ریز رنده، آن را رنده کنید. سپس خیارهای رنده شده را داخل یک پارچه تمیز بریزید و آب آن را بگیرید.

اگر در منزل از غذاساز استفاده می کنید، بعد از پوست گرفتن خیار آن را به قطعه های کوچک برش بزنید و داخل میکسر بریزید. پس از له شدن کامل خیار، آن را از صافی یا یک پارچه تمیز عبور دهید.

 

سخن آخر

مصرف آب خیار در روز برای هر نفر حدود نیم کیلو خیار است که با گرفتن آب آن، تقریبا نیم لیتر آب‌خیار بدست می‌آورید. این مقدار آب خیار می‌تواند ۲۰% درصد از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنتان را تامین کند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید