خواص گیاه انغوزه ؛ معجزه‌ای برای بیماری‌های زنانه و دیگر امراض

در مورد خواص گیاه انغوزه چه می‎دانید؟ این گیاه به طرز معجزه آسایی در رفع بیماری‎های ‎زنانه، بهبود بخشیدن به دستگاه گوارش و هضم غذا، درمان نقرس، سیاتیک و رماتیسم موثر است. همچنین برای درمان دردهای مفاصل و کمر مورد استفاده قرار می‎گیرد. برای آشنایی کامل با این گیاه و خواص آن تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.   خواص گیاه انغوزه ۱. درمان یبوست یکی از خواص گیاه انغوزه درمان یبوست است. این گیاه در طی سنتی ایران به عنوان یک داروی کرم کش هم محسوب می‎شود. به همین دلیل از دمنوش آن برای بهبود کارایی دستگاه گوارش…

آشنایی با خواص گیاه انغوزه

در مورد خواص گیاه انغوزه چه می‎دانید؟ این گیاه به طرز معجزه آسایی در رفع بیماری‎های ‎زنانه، بهبود بخشیدن به دستگاه گوارش و هضم غذا، درمان نقرس، سیاتیک و رماتیسم موثر است. همچنین برای درمان دردهای مفاصل و کمر مورد استفاده قرار می‎گیرد. برای آشنایی کامل با این گیاه و خواص آن تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

خواص گیاه انغوزه

۱. درمان یبوست

یکی از خواص گیاه انغوزه درمان یبوست است. این گیاه در طی سنتی ایران به عنوان یک داروی کرم کش هم محسوب می‎شود. به همین دلیل از دمنوش آن برای بهبود کارایی دستگاه گوارش و درمان یبوست استفاده می‎شود.

۲. رفع زودانزالی

یکی دیگر از خواص گیاه انغوزه افزایش میل جنسی است. در واقع این گیاه یک محرک نیروی جنسی محسوب می‌شود. در طب سنتی ایران از این گیاه برای درمان زود انزالی و به عنوان محرک نیروی جنسی استفاده می‎شود.

۳. از بین بردن بوی بد دهان

انغوز به دلیل باکتری زدایی از دهان، بوی بد را از بین می‎برد.  همچنین با افزایش قدرت هاضمه هم می‎تواند بوی بد دهان را که ناشی از عملکرد
بد معده است، از بین ببرد.

۴. کاهش فشار خون

یکی دیگر از خواص گیاه انغوزه کاهش فشار خون است. به همین دلیل می‎توان از آن به عنوان یک داروی گیاهی موثر در درمان بیماری‎های ‎قلبی و
عروقی نام برد. از سوی دیگر انغوزه خاصیت تسکین درد هم دارد.

۵. درمان بیماری رماتیسم، نقرس و سیاتیک

از دیگر خواص گیاه انغوزه باید به درمان بیماری‎های ‎نقرس، روماتیسم و سیاتیک اشاره کرد. همچنین این گیاه رطوبت ناشی از بلغم را هم کاهش می‎دهد. برای درمان این بیماری‌ها آن را به صورت دم کرده مصرف می‎کنند. همینطور مالیدن شیره آن روی بدن و نواحی صدمه دیده می‎تواند به تسریع روند درمان کمک کند. 

۶. درمان جای نیش حشرات

گیاه انغوزه می‌تواند درمان جای نیش حشرات و زخم و ورم باشد. برای این منظور باید مقداری از شیره یا صمغ این گیاه را با مقداری روغن زیتون حل کرده و حرارت دهید. سپس همانطور که مایع بدست آمده گرم است، آن را روی نیش حشرات، زخم و یا تورم بگذارید. اگر این کار را در زمان شب و قبل از خواب انجام دهید، بهبودی سریع‌تر حاصل می‎شود.

 

۶. درمان کزاز

یکی دیگر از خواص گیاه انغوزه درمان بیماری کزاز است. برای این منظور باید صمغ گیاه انغوزه را با مقداری فلفل و سداب ترکیب و میل کنید. همچنین می‎توانید آن را با مقداری سرکه ترکیب کرده و میل نمایید. این روش برای درمان اعصاب هم مفید است. در روش دیگر برای آرامش روحی، ترکیب صمغ گیاه انغوزه با مقداری عسل است.

یکی از خواص گیاه انغوزه درمان یبوست است.

۷. خواص گیاه انغوزه برای بیماری‎های ‎زنانه

اگر بدانید خواص گیاه انغوزه برای رحم زنان و پیشگیری و درمان بیماری‎های ‎زنانه تا چه حد است، حتما یک بار آن را امتحان می‎کنید.

  • این گیاه محرک رحم است و می‎تواند اسپاسم را از بین ببرد.
  • همچنین اگر بانوان از انغوزه بالافاصله پس از زمان زایمان استفاده کنند، از هر گونه عفونت در امان می‎مانند.
  • گفته می‎شود یکی دیگر از خواص گیاه انغوزه برای بانوان معالجه ترشحات ادراری و منظم کردن سیکل عادت ماهیانه است. به طوری که اگر انغوز را با فلفل ترکیب و میل کنید، ترشحات بیش از حد رحم درمان می‎شود.
  • برای خارج کردن جنین سقط شده از شکم مادر هم شیاف گیاهی انغوزه تهیه می‎شود.
  • این گیاه خاصیت ضدبارداری هم دارد. به طوری که اگر بلافاصله بعد از اتمام عادت ماهیانه به مدت یک هفته روی نیم گرم از صمغ آن خورده شود، از بارداری به طور موقت جلوگیری می‎کند. البته زیاده روی در این کار گاهی باعث نازا شدن هم می‎شود.

 

روش مصرف گیاه انغوزه

با وجود خواص فراوان گیاه انغوزه، باید در مصرف آن نکاتی را مد نظر داشته باشید. اول اینکه مصرف بیش از حد این گیاه می‎تواند مضر باشد. میزان مناسب گیاه انغوزه در طی روز بین ۰.۳ تا ۱ گرم در سه نوبت است و بیش از این توصیه نمی‌شود.
گیاه آنغوزه را می‌توان با انواع خوراکی‌ها مثل سبزیجات، برنج و گوشت مخلوط و میل کرد.

گیاه دارویی انغوزه

همه چیز درباره گیاه دارویی انغوزه

گیاه انغوزه با نام علمی Ferula assa-foetida L یکی از گیاهان دارویی محسوب می‎شود. این گیاه دارویی در نواحی استپی و بیابانی ایران مانند
کرمان، نائین، خراسان و بلوچستان می‎روید. از جمله شرایط رویش گیاه انغوزه، آهکی بودن خاک و گرم بودن منطقه است. به همین دلیل در منطقه گرم و خشک شرایط بهتری برای رشد و نمو این گیاه فراهم است.

طبع گیاه انغوزه نیز بسیار گرم و تقریبا خشک است. 

زمانی که ساقه گیاه انغوز را می‎شکنید، از درون آن یک شیره سفید رنگ بیرون می‎زند. جالب است بدانید که همین شیره گیاه انغوزه هم خاصیت
درمانی دارد. این گیاه ارزشمند دارویی از طریق تخم کاشته می‎شود. تخم آن به رنگ‎های ‎قهوه ای و سیاهرنگ در عطاری ها موجود است.

دو گونه گیاه انغوزه وجود دارد که یک نوع آن دارای بوی خوب و خوشایند و دیگری بدبوست. در ایران گونه بدبوی این گیاه می‎روید که البته خواص درمانی آن بیشتر از نوع خوشبو است.

تجربه شما از استفاده این گیاه یا دیگر گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها چیست؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را از طریق ارسال پیام با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید. اگر به طب سنتی و آشنایی با خواص معجزه آسای گیاهان دارویی علاقه‌مندید پیشنهاد می‌کنیم حتما خواص گیاه شنگ را نیز در مجله انگیزه بخوانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید