بررسی طریقه مصرف قرص اورژانسی (انواع قرص ها)

برای جلوگیری از بارداری روش‌های مختلفی وجود دارد؛ اما قرص‌های اورژانسی بعد از رابطه جنسی محافظت نشده و برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شوند. در این مطلب از سایت انگیزه انواع قرص اورژانسی، زمان و طریقه مصرف قرص اورژانسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.   قرص اورژانسی و موارد مصرف مصرف قرص اورژانسی، یکی از انواع روش‌هایی است که برای جلوگیری از بارداری مورد توجه قرار می‌گیرد. البته باید اشاره داشت که زمانی باید از این قرص‌ها استفاده کرد که رابطه‌ جنسی از نوع محافظت ‌نشده باشد یا روش‌هایی که در هنگام رابطه جنسی برای جلوگیری از بارداری به…

طریقه مصرف قرص اورژانسی

برای جلوگیری از بارداری روش‌های مختلفی وجود دارد؛ اما قرص‌های اورژانسی بعد از رابطه جنسی محافظت نشده و برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شوند. در این مطلب از سایت انگیزه انواع قرص اورژانسی، زمان و طریقه مصرف قرص اورژانسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

قرص اورژانسی و موارد مصرف

مصرف قرص اورژانسی، یکی از انواع روش‌هایی است که برای جلوگیری از بارداری مورد توجه قرار می‌گیرد. البته باید اشاره داشت که زمانی باید از این قرص‌ها استفاده کرد که رابطه‌ جنسی از نوع محافظت ‌نشده باشد یا روش‌هایی که در هنگام رابطه جنسی برای جلوگیری از بارداری به کار رفته، موفق نبوده است. لازم به ذکر است، مصرف قرص اورژانسی به زمان‌هایی ویژه تعلق داشته و راهکاری عمومی برای پیشگیری از بارداری محسوب نمی‌شود. قرص اورژانسی با تأخیر انداختن تخمک‌گذاری به پیشگیری از بارداری کمک می‌کند.

طریقه مصرف قرص اورژانسی

زمان مصرف قرص‌های اورژانسی و اثربخشی آن

قرص‌های اورژانسی ضدبارداری تا ۸۹ درصد از بارداری جلوگیری می‌کنند و اثربخشی صددرصدی ندارند؛ اما زمان مناسب مصرف و همچنین نحوه صحیح مصرف قرص‌های اورژانسی، در جلوگیری از بارداری اهمیت بالایی دارد. قرص‌های اورژانسی زمانی که در طی ۲۴ ساعت بعد از رابطه جنسی مصرف شوند، بیشترین تأثیر را خواهند داشت. اما می‌توانید تا سه روز پس از داشتن رابطه محافظت نشده و مشکوک نیز از این قرص‌ها استفاده کنید.

توجه کنید که مدت زمانی که از رابطه جنسی شما می‌گذرد در تأثیرگذاری این قرص‌ها مؤثر است؛ بعد از رابطه جنسی مشکوک، هرچه سریع‌تر قرص را استفاده کنید. عامل مؤثر دیگر در تأثیرگذاری قرص اورژانسی این است که در زمان رابطه جنسی در کدام نقطه از سیکل ماهانه خود هستید؛ هر چه فرد به زمان تخمک گذاری خود نزدیک‌تر باشد، تأثیرگذاری قرص اورژانسی کمتر می‌شود.

همچنین دقت داشته باشید که قرص اورژانسی را در هر زمانی از روز می‌توانید، مصرف کنید. در واقع، لازم است همواره یک بسته از قرص‌ اورژانسی را در دسترس داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز، فورا آن را مصرف کنید و زمان را با مراجعه به پزشک و داروخانه از دست ندهید. برای اطمینان از تأثیرگذاری دارو، آن را در دمای اتاق قرار دهید و در صورت اتمام تاریخ انقضای آن، قرص اورژانسی جدیدی را تهیه کنید.

طریقه مصرف قرص اورژانسی

طریقه مصرف قرص اورژانسی

۱. قرص اورژانسی اچ دی (HD)

در اولین فرصت بعد از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده دو عدد از این قرص را به صورت یک‌جا مصرف کنید و سپس ۱۲ ساعت بعد نیز دو عدد دیگر را به صورت یک‌جا استفاده کنید.

نکات

  • ترکیبات قرص اورژانسی ال دی و اچ دی مثل یکدیگر بوده و هر دو دارای ترکیب استروژن و پروژسترون هستند.
  • تفاوت این دو قرص در این است که میزان دز قرص اچ دی تقریباً دو برابر ال دی است. نام این قرص نیز به همین دلیل (High Dose) است.
  • در سال‌های گذشته و قبل از ارائه ال دی به بازار، مصرف اچ دی آمار بالایی را به خود اختصاص می‌داد. این قرص به دلیل داشتن دز بالاتر، عوارض به نسبت بیشتری نسبت به ال دی خواهد داشت.

۲. قرص اورژانسی ال دی (LD)

۳ روز پس از رابطه کنترل نشده، فرصت حیاتی محسوب می‌شود. در این زمان می‌بایست در ابتدا ۴ قرص ال دی را همزمان مصرف کنید. حالت تهوع، استفراغ، حساس شدن پستان‌ها و … از عوارض مصرف این قرص هستند که بعد از گذشت یکی دو روز خود به خود از بین خواهند رفت؛ پس نگران نباشید. ۱۲ ساعت پس از مصرف ۴ قرص اولیه، ۴ قرص دیگر بخورید. مصرف این ۸ قرص اورژانسی بسیار الزامی است.

نکات

  • این موضوع را در نظر بگیرید که استفاده از ال دی ۱۰۰ درصد اطمینان بخش نیست.
  • بعد از مصرف قرص ال دی باید زیاد آب بنوشید.
  • در صورت هرگونه حساسیت نسبت به قرص ال دی از دیگر روش‌های جلوگیری اورژانسی از بارداری کمک بگیرید. (استروژن موجود در ال دی باعث افزایش مس و در نتیجه باعث تغییرات در خلق و خوی فرد، ریزش مو و اضطراب می شود.)
  • اگر قرص‌ها بعد از شام و یا پیش از خواب مصرف شوند، تا حدودی می‌توان از بروز استفراغ و حالت تهوع جلوگیری کرد.
  • اگر تا دو ساعت پس از استفاده از این روش استفراغ کردید، خوردن دوباره قرص‌ها الزامی است.
  • پیش از مصرف قرص‌ها از عدم بارداری خود مطمئن شوید. زیرا مصرف قرص‌های اورژانسی می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

۳. قرص اورژانسی اووسیز

در صورتی که از قرص اورژانسی اووسیز با دز ۱.۵ میلی‌گرم استفاده می‌کنید، یک عدد قرص اوسیز برای جلوگیری از بارداری کفایت می‌کند. باید دقت داشته باشید که بهترین زمان مصرف این قرص در بازه‌ زمانی ۱۲ ساعت بعد از رابطه جنسی حفاظت نشده است.

همچنین در صورتی که از قرص اورژانسی اووسیز با دز ۰.۷۵ استفاده می‌کنید، باید در کمترین زمان بعد از برقراری رابطه جنسی محافظت نشده یا مشکوک، دو عدد از این قرص را به صورت همزمان مصرف کنید. همچنین می‌توانید بین هر کدام از قرص‌ها ۱۲ ساعت فاصله انداخته و آن‌ها را با فاصله از هم مصرف کنید.

نکات

  • مصرف قرص اووسیز می‌تواند موجب تغییر در زمان قاعدگی شود؛ لذا اگر تأخیر قاعدگی بیش از هفت روز شود، احتمال بارداری وجود دارد و برای انجام تست بارداری باید به پزشک مراجعه کنید.
  • چنانچه به بیماری‌هایی مثل سرطان سینه یا سرطان رحم، تومورهای کبدی، خونریزی واژینال، فشارخون کنترل نشده، اختلالات ترومبوفلبیت، انفارکتوس مغزی و قلبی مبتلا هستید، از قرص اوسیز استفاده نکنید.
  • در صورت خونروی‌ بیش از حد یا لکه بینی بین دوره‌های قاعدگی، فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر تا دو ساعت بعد از مصرف قرص اووسیز استفراغ کردید دوباره این قرص را مصرف کنید؛ اما در صورتی که پس از این زمان استفراغ کردید، نیازی به مصرف دوباره این قرص ندارید.
  • قرص اووسیز را ناشتا مصرف نکنید.
  • در‌ صورت عدم بروز قاعدگی طی ۴۵ روز، انجام آزمون بارداری الزامی است.

۴. قرص اورژانسی لوونورژسترل

۲ عدد از این قرص با دز ۰.۷۵ را باید بلافاصله و در اسرع وقت، بعد از برقراری رابطه محافظت نشده یا مشکوک، به صورت یک‌جا مصرف کنید. سپس ۱۲ ساعت بعد از آن ۱ عدد دیگر نیز از این قرص را مصرف کنید.

اما در صورتی که دز ۱.۵ میلی‌گرمی این قرص را مصرف می‌کنید، در اولین فرصت ممکن بعد از رابطه محافظت نشده یا مشکوک باید یک عدد از این قرص را به صورت کامل مصرف کنید. دقت داشته باشید که این قرص اورژانسی ضدبارداری می‌بایست نهایتا تا ۷۲ ساعت پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده یا مشکوک مصرف شود.

نکات

  • قرص های لوونورژسترلی که برای پیشگیری اورژانس از بارداری ساخته شده‌اند در بسته های دو تایی یا تکی قرار دارند.
  • بسته دو تایی دارای دو عدد قرص لوونورژسترل ۰٫۷۵ میلی‌گرمی بوده و بسته تکی دارای یک عدد قرص لوونورژسترل ۱٫۵ میلی گرمی است.

طریقه مصرف قرص اورژانسی

۵. قرص اورژانسی لونژیل

در اولین فرصت بعد از برقراری رابطه جنسی محافظت نشده یک عدد از این قرص با دز ۱.۵ را استفاده کنید.

اما اگر قصد استفاده از قرص لونژیل با دز ۰.۷۵ را داریئ، در اولین فرصت بعد از رابطه جنسی، برای جلوگیری از بارداری یک عدد از این قرص اورژانسی را مصرف کنید، سپس بعد از ۱۲ ساعت یک عدد دیگر را نیز استفاده کنید.

نکات

  • قرص لونژیل بدون نسخه و به سادگی از داروخانه قابل تهیه است.
  • بهتر است تا ۲۴ ساعت ابتدایی بعد از رابطه این قرص اورژانسی مصرف شود. ولی پژوهش‌های گوناگون نشان داده است که قرص لونژیل گاهی از اوقات تا ۷۲ ساعت و یا ۱۲۰ ساعت بعد از رابطه نیز برای جلوگیری از بارداری مؤثر بوده است؛ اما در این شرایط احتمال جلوگیری از بارداری کاهش پیدا می‌کند.
  • دقت داشته باشید که قرص اورژانسی لونژیل تأثیر خود را در خانم‌هایی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند از دست می‌دهد.

۶. قرص اورژانسی تری ‌فازیک

در اولین فرصت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، تعداد چهار عدد قرص سفید تری فازیک را به صورت یک‌جا مصرف کرده و بعد از ١٢ ساعت چهار عدد دیگر نیز مصرف کنید.

نکات

  • قرص اورژانسی تری فازیک به قرص سه رنگ نیز مشهور است.
  • قرص‌های تری فازیک یکی از انواع قرص‌های ترکیبی هستند و دارای دو نوع هورمون استروژن و پروژسترون هستند.
  • هر بسته دارای ۲۱ عدد قرص بوده و به علت نوع و مقدار هورمونی که در آن استفاده شده است به سه رنگ مختلف موجود است.

۷. قرص اورژانسی الا

در اولین فرصت بعد از رابطه محافظت نشده، یک عدد قرص اورژانسی الا مصرف کنید.

نکات

  • دقت داشته باشید که قرص اورژانسی الا را می‌توان تا ۱۲۰ ساعت بعد از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده برای جلوگیری از بارداری نیز استفاده کرد.
  • اگر تا سه ساعت پس از مصرف این قرص استفراغ کردید، باید با مشورت پزشک دوباره آن را مصرف کنید.
  • برای کاهش تهوع از یک قرص ضد تهوع استفاده کنید.
  • ممکن است با مصرف این قرص احساس خواب‌آلودگی کنید؛ از این رو، توصیه می‌شود تا حد امکان بعد از مصرف آن رانندگی نکنید.
  • این قرص را با مقدار زیادی آب میل کنید.
  • برای کاهش احتمال ابتلا به تهوع، این قرص را به همراه غذا مصرف کنید.

۸. قرص اورژانسی تنسی

در صورتی که از زمان رابطه جنسی محافظت نشده شما کمتر از ۱۲ ساعت گذشته است، باید ابتدا یک قرص ضد بارداری اورژانسی تنسی ۰٫۷۵ میلی‌گرمی و سپس ۱۲ ساعت بعد، قرص دوم با دز ۰٫۷۵ میلی‌گرمی همراه با آب مصرف شود؛ اما اگر از زمان مقاربت محافظت نشده شما بیش از ۱۲ ساعت گذشته، می‌بایست هر دو قرص تنسی ۰٫۷۵ میلی‌گرمی به صورت یک‌جا و همزمان مصرف شوند و یا باید یک قرص تنسی ۱٫۵ میلی‌گرمی همراه با آب خورده شود.

نکات

  • در دوران شیردهی، این قرص باید بلافاصله پس از شیر دادن مصرف شده و پس از آن به مدت ۶ ساعت شیر توسط پمپ سینه کشیده و دور ریخته شود.
  • استفاده از قرص اورژانسی تنسی در ۷۲ ساعت اول پس از نزدیکی محافظت نشده، بیشترین تأثیر را جهت جلوگیری ایفا می‌کند.
  • قرص اورژانسی تنسی تا ۵ روز پس از نزدیکی محافظت نشده مؤثر است، ولی بدیهی است که هر چه از زمان مقاربت محافظت نشده بیشتر بگذرد، از تأثیر آن کاسته می‌شود.
  • قرص ضدبارداری اورژانسی تنسی باید طبق دستور پزشک یا داروساز مصرف شود.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی طریقه مصرف قرص اورژانسی پرداخته شد. اما دقت داشته باشید که استفاده از قرص‌های اورژانسی عوارض زیان‌باری را نیز به همراه داشته و شما در طول یکسال، دوبار مجاز به استفاده از آن‌ها هستید. برای اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم تا با عوارض قرص‌های اورژانسی نیز در انگیزه آشنا شوید.

آیا با طریقه مصرف قرص اورژانسی آشنایی داشتید؟ به نظر شما کدامیک از قرص‌های اورژانسی تأثیر بیشتری در جلوگیری از بارداری دارد؟ لطفاً تجربیات خود را با ما و سایر کاربران انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید