آشنایی با خواص آب پیاز

پیاز از آن دسته مواد غذایی است که از دیرباز در اکثر غذاها به کار می‌رفته و در همه آشپزخانه‌ها وجود داشته است. امروزه هم با توجه به خواص زیادی که دارد همچنان محبوبیت خود را از دست نداده و حتی کارایی آن نیز بیشتر شده است. از این رو قصد داریم در این مطلب شما را با خواص آب پیاز آشنا کنیم.   خواص آب پیاز چیست؟ آب پیاز نیز مانند خود پیاز دارای طبع گرم و از نظر ارزش غذایی دارای قندها، ویتامین‌ها از جمله ویتامین ث، مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و پتاسیم است. از خواص آب…

خواص آب پیاز برای زیبایی پوست و مو

پیاز از آن دسته مواد غذایی است که از دیرباز در اکثر غذاها به کار می‌رفته و در همه آشپزخانه‌ها وجود داشته است. امروزه هم با توجه به خواص زیادی که دارد همچنان محبوبیت خود را از دست نداده و حتی کارایی آن نیز بیشتر شده است. از این رو قصد داریم در این مطلب شما را با خواص آب پیاز آشنا کنیم.

 

خواص آب پیاز چیست؟

آب پیاز نیز مانند خود پیاز دارای طبع گرم و از نظر ارزش غذایی دارای قندها، ویتامین‌ها از جمله ویتامین ث، مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و پتاسیم است. از خواص آب پیاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خواص ضدالتهابی و تقویت سیستم ایمنی بدن
  • از بین برنده تب و تهوع
  • تقویت پوست و مو
  • درمان سرطان
  • درمان دیابت
  • ضد آب مروارید
  • درمان عفونت و اختلالات گوش
  • و درمان واریس، کمردرد، جوش‌های قرمز پوستی، مسمومیت، چاقی، ورم مثانه، یبوست، گرفتگی صدا، پرخوری، استفراغ، ورم ساق، سنگ کیسه صفرا و تقویت حافظه.

خواص آب پیاز

۱. خواص ضدالتهابی و تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از خواص آب پیاز، خاصیت ضدالتهابی آن است که می‌تواند آثار سوختگی پوست را رفع کند. همچنین می‌تواند درد و آثار ناشی از گزیدگی حشرات را رفع کند. آب پیاز حاوی سلنیوم است، به همین دلیل می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. همچنین پروتئین و کلسیم زیادی نیز تولید می‌کند که در درمان آسم و سایر بیماری های تنفسی نیز تاثیر گذار است. اندام‌های دفع کننده مانند ریه و روده را نیز تقویت می‌کند. کافی‌ است یک ورقه تازه بریده شده از پیاز را روی موضع سوختگی یا گزیدگی حشرات به آرامی بمالید، تا روند بهبودی را تسریع ببخشد.

۲. از بین برنده تب و تهوع

پیاز سموم و حرارت بالای بدن را کاهش می‌دهد. به همین علت درمان مناسبی برای از بین بردن تب و تهوع است. برای از بین بردن تب قبل از خواب چند ورقه پیاز به کف پای خود بگذارید و جوراب بپوشید تا پیازها جا به جا نشوند. این کار علاوه بر پایین آوردن دمای بدن شما، سموم را از کف پای شما جذب خواهد کرد. همچنین خوردن دو قاشق غذاخوری آب پیاز، استفراغ را متوقف و احساس تهوع را کاهش می‌دهد.

 

بهره‌مندی از خواص آب پیاز برای تقویت پوست و مو

۱. مبارزه با آکنه

خاصیت ضد میکروبی، ضد باکتریایی و ضد التهابی پیاز می‌تواند پوست را در برابر آکنه و عفونت های پوستی دیگر محافظت می کند. به همین منظور می‌توانید ۱ قاشق سوپ خوری آب پیاز را با ۱ قاشق سوپ خوری روغن زیتون مخلوط کرده و آن را روی صورت بمالید. مصرف منظم این کار موجب بهبود آکنه می‌شود.

۲. مبارزه با اثرات پیری

ویتامین‌های آنتی اکسیدان، آ، ث، ایی در برابر آسیب ناشی از اشعه‌های مضر فرابنفش و همچنین جلوگیری از آسیب رادیکال آزاد که مسئول پیری زودرس پوست است مبارزه می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های قوی در پیاز باعث می‌شود روند پیری و چروک صورت دیرتر انجام شود. برای این کار پوست را با آب پیاز ماساژ دهید. این کار به نرمی و لطافت پوست نیز کمک می کند.

۳. درخشش پوست

یکی دیگر از خواص آب پیاز، ایجاد درخشش در پوست شماست. ویتامین‌های موجود در پیاز علاوه بر جلوگیری از پیری زودرس، می‌تواند پوست را از باکتری‌هایی که  که موجب مشکلات پوستی می‌شوند، محافظت کند. به این ترتیب، تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین ث برای درخشندگی پوست اهمیت دارد. برای تهیه ماسک صورت می‌توانید ۲ قاشق سوپ خوری آرد، ۲ قاشق سوپ خوری آب پیاز تازه، ۲ قاشق چای خوری شیر و یک قاشق چای خوری جوز را مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. این ماسک را به طور مساوی روی صورت و گردن خود بمالید. بعد از این که ماسک خشک شد (ممکن است حدود ۲۰ دقیقه طول بکشد)، با مالش ملایم آن را با شیر پاک کنید؛ این ماسک نه تنها پوست را درخشان می‌کند، بلکه پوست را پوسته پوسته می‌کند.

۴. جلوگیری از ریزش مو

مواد مغذی موجود در آب پیاز می‌تواند فولیکول‌های مو را تغذیه کند که در نتیجه موجب افزایش حجم، درخشندگی و تقویت رشد مو خواهد شد. ضمنا مواد مغذی فراوان آب پیاز می‌تواند نازک شدن و شکنندگی موها را به حداقل برساند. برای این کار یک ربع قبل از حمام کردن آب پیاز را به ریشه موهای خود زده و ماساژ دهید. برای از بین بردن بوی تند پیاز می توانید چند قطره آبلیمو یا اسانسرا به آن اضافه کنید. عصاره‌ی نعنا فلفلی، استوقدوس یا رزماری نیز می‌توانند گزینه‌های خوبی هستند.

 آب پیاز و مو

۵. درمان سرطان

مصرف پیاز، بیشترین اثربخشی را در از بین بردن سلول‌های سرطانی سینه و سرطان روده دارد. افراد با بالاترین میزان مصرف پیاز، کمترین میزان سرطان را دارند. به عنوان یک معیار پیشگیرانه می‌توانید پیاز قرمز مصرف کنید. همچنین مصرف آب پیاز برای افراد مبتلا به کلسترول خون و تصلب شرایین و بیماری قلبی نیز مفید است.

۶. درمان دیابت

یکی دیگر از مواد ارزشمند موجود در پیاز و خواص آب پیاز، کروم است که باعث تنظیم بهتر و پایدارتر قند خون می‌شود. این مسئله در حفظ حساسیت طبیعی بدن در برابر انسولین و جلوگیری از دیابت، تنظیم اشتها و همچنین جلوگیری از چاقی تاثیر مثبت دارد. پیاز سطح قند خون را کاهش می‌دهد بنابراین افراد دیابتی باید قبل از مصرف آن قند خون خود را بررسی کنند زیرا ممکن است میزان قند خون‌شان را بیش از اندازه پایین بیاورد.

۷. ضد آب مروارید

پیاز منبع غنی کوئرستین است که برای درمان آب مرواریدی که در اثر دیابت ایجاد شده‌، مفید است. جهت درمان آب مروارید، آب پیاز را با آب لیموترش تازه مخلوط کنید و برای ۷ تا ۱۰ روز بر روی چشم بمالید و یا در داخل چشم بچکانید.

 

درمان عفونت و اختلالات گوش

یکی دیگر از خواص آب پیاز، خاصیت مدر بودن آن است و از این رو برای دفع سموم بدن مانند اوره و اسید اوریک مفید است. علاوه بر این، اثر ضد عفونی کننده مجاری ادرار و کمک به درمان ورم کلیه و حبس البول را دارد. چکاندن چند قطره آب پیاز در داخل گوش، به تقویت شنوایی و جلوگیری از وزوز گوش کمک می‌کند.

درمان با آب پیاز

نکات و موارد منع مصرف

  • سطح قند خون را به شدت کاهش می‌دهد
  • سبب سوزش معده می‌شود
  • سبب تحریک پوست می‌شود
  • سبب بروز سوزش سر دل در زنان باردار و شیرده می‌شود
  • سبب بوی بدن دهان می‌شود
  • فشار خون را کاهش می‌دهد
  • حساسیت را افزایش می‌دهد

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید