خواص کلم بروکلی چیست؟

بروکلی لغتی ایتالیایی و به معنای بازوهای کوچک است. این سبزی در خانواده کلم‌ها قرار گرفته است. ظاهر آن درخت مانند است با شکلی گوشتی که سبز رنگ بوده است. شباهت زیاد این سبزی به گل کلم و دیگر اعضای خانواده آن می‌باشد. این سبزی مورد علاقه بسیاری از خانواده‌ها است و به راحتی در بازار یافت می‌شود. پخت بروکلی به روش های بخارپز کردن، جوشاندن، کباب کردن و سرخ کردن قابل انجام است.   یادتان نرود که بروکلی سالم و خوب باید سبز رنگ بوده و دارای گلچه‌های سفت باشد. اگر شما کلم بروکلی کامل بخرید، می‌توانید از ساقه…

خواص کلم بروکلی

بروکلی لغتی ایتالیایی و به معنای بازوهای کوچک است. این سبزی در خانواده کلم‌ها قرار گرفته است. ظاهر آن درخت مانند است با شکلی گوشتی که سبز رنگ بوده است. شباهت زیاد این سبزی به گل کلم و دیگر اعضای خانواده آن می‌باشد. این سبزی مورد علاقه بسیاری از خانواده‌ها است و به راحتی در بازار یافت می‌شود. پخت بروکلی به روش های بخارپز کردن، جوشاندن، کباب کردن و سرخ کردن قابل انجام است.

خواص کلم بروکلی

 

یادتان نرود که بروکلی سالم و خوب باید سبز رنگ بوده و دارای گلچه‌های سفت باشد. اگر شما کلم بروکلی کامل بخرید، می‌توانید از ساقه آن در سوپ‌ها به همراه سبزیجات تفت داده شده استفاده کنید. اگر می‌خواهید وعده غذایی سالمی را تجربه کنید کلم بروکلی را در وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. در اینجا به نوع مصرف و ویتامین های این سبزی خوشمزه اشاره خواهیم کرد.

 

خواص کلم بروکلی

  • بروکلی سرشار از فیبر و ویتامین‌ها است.

این سبزی خاصیت ضد سرطانی بالایی در خود دارد. فراموش نکنید که اگر این سبزی بیش از ده دقیقه بجوشد، خواص خود را از دست خواهد داد. این سبزی به طور معمول بصورت آب پز و یا بخارپز پخته می‌شود، اما بعضی‌ها آن را خام نیز مصرف می‌کنند. اگرچه طبق تحقیقات به عمل آمده آب پز کردن بروکلی خاصیت ضد سرطانی آن را کاهش می‌دهد. بروکلی را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.

  • مخلوط کلم بروکلی و گوجه فرنگی داروی پر قدرتی بر ضد سرطان است.
  • بروکلی به علت وجود ماده ی سولفورافان، تعداد و اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد
  • خاصیت ضد سرطانی از دیگر خواص کلم بروکلی است.

این سبزی دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامینA، ویتامین C و ویتامین K می‌باشد و از سرطان سینه، معده، روده بزرگ جلوگیری می‌کند. بروکلی به دلیل داشتن مقادیر زیاد ویتامینC، فیبر و بتاکاروتن از رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری کرده و در نتیجه از بروز بیماری های سرطانی، آلزایمر، بیماری های قلبی، آرتریت، پیشگیری کرده و از پیری جلوگیری می‌کند.

  • مقدار زیاد فیبر در بروکلی برای افراد دیابتی مفید است و برای کنترل بیماری خود باید این سبزی ارزشمند را در وعده های غذایی خود اضافه کنند.
  • کلسیم در بروکلی همان کلسیم موجود در شیر است و این سبزی برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند مفید بوده و از پوکی اسنخوان جلوگیری می کند.
  • از دیگر خواص کلم بروکلی خاصیت سم زدایی آن است.

بروکلی به علت مقادیر زیاد ویتامین ث، سولفور، آمینواسیدهای خاص یک سم زدای قوی است. بروکلی به دفع سمومی مانند اسید اوریک کمک کرده و خون را پاکسازی می کند و به این ترتیب از وجود جوش، خارش، کهیر، نقرس، التهاب مفاصل، روماتیسم سنگ کلیه، بیماری های پوستی، اگزما و اسکلرودرمی جلوگیری می کند.

 

خواص کلم بروکلی

 

بروکلی و زیبایی پوست

مصرف کلم بروکلی باعث حفظ درخشش و جوانی پوست می‌شود. به علت وجود آنتی اکسیدان‌های فراوان، بتاکاروتن، ویتامین ث، ویتامین ب کمپلکس، ویتامین ای، ویتامین آ، کا، اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند پوستی زیبا را برای شما به ارمغان آورد. این سبزی، خواص یک ضد آفتاب در مقابل نور خورشید را دارد. بروکلی اشعهUV را جذب کرده و مانع از آسیب‌های این اشعه به پوست می‌شود. التهاب و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد و از خطر آفتاب سوختگی پوست جلوگیری می‌کند.

 

خواص کلم بروکلی و زیبایی مو

با توجه به ویتامین آ، ویتامین سی و کلسیم موجود در این گیاه، در رشد و ساختار ضخامت مو بسیار تاثیر گذار است. کلسیم در بروکلی، فولیکول‌های ساختاری مو را تقویت و تنظیم می‌کند. روغن دانه بروکلی هم به عنوان ماده‌ای مغذی برای پوست و مو مفید است و موها را ابریشمی، صاف و ضخیم می‌کند. آنتی اکسیدان موجود در دانه بروکلی، از ریزش موها جلوگیری کرده و موهایی سالم و ضخیم را بوجود می‌اورد. ویتامین B و ویتامین B6 موجود در بروکلی به کاهش استرس کمک کرده و از لحاظ روحی، ذهنی سالم و شاداب خواهید داشت و این مساله به نوبه خود باعث جلوگیری از ریزش مو در اثر اضطراب می شود.

  • بروکلی سبزی مفید برای لاغری است و کالری بسیار کمی دارد و با وجود فیبر بالا به کاهش وزن و لاغری کمک می کند تا حدی که شما احساس سیری خواهید کرد.
  • منیزیم موجود در بروکلی، هوش را زیاد کرده و عملکرد مناسبی برای مغز فراهم می‌کند.
  • سدیم موجود در بروکلی عملکرد مناسبی برای قلب و کبد فراهم می‌کند.
  • بروکلی باعث ایجاد پوست و ناخن هایی سالم شده و از زخم‌های دهانی، لب‌ها و زبان جلوگیری می‌کند.
  • ویتامین E موجود در بروکلی از ۱۰۰ گرم روغن زیتون به مراتب بیشتر است.
  • بروکلی از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.
  • کربوهیدارات موجود در بروکلی باعث ایجاد انرژی در بدن می‌شود.متخصصین تغذیه به ورزشکاران توصیه می‌کنند که قبل از تمرینات ورزشی حتما از یک تا دو ساعت قبل بروکلی مصرف کنند.
  • بروکلی قوای جنسی مردان را افزایش می‌دهد و از سرطان پروستات جلوگیری و به استخوان‌ها قدرت می‌بخشد.

 

خواص کلم بروکلی برای کودکان

بروکلی بهترین غذا برای کودکان است و از حساسیت، عفونت، بیماری‌های دوران کودکی جلوگیری می‌کند بچه‌هایی که گوشت دوست ندارند، کلم بروکلی برای آن‌ها منبع غذایی سالمی است.

  • بروکلی مانع از بروز تهوع می‌شود و سبزی مفید برای درمان تهوع است.
  • طبق تحقیقات به عمل آمده، بروکلی با بیماری پارکینسون مبارزه کرده و از بروز آلزایمر و از دست رفتن نرون‌های مغزی جلوگیری می‌کند.
  • بروکلی به علت سولفورافان در بدن و از تشنج جلوگیری می کند.
  • بروکلی بهبود دهنده بیماری اسکیزوفرنی است و تا حدی علائم اوتیسم را بهبود می‌بخشد.
  • کسانی که به کبد چرب مبتلا هستند، با استفاده مداوم و خوردن بروکلی می‌توانند از بیماری های کبدی جلوگیری کند.
  • بروکلی آسیب های آلودگی هوا را کاهش داده و به دفع سموم می‌پردازد.

 

خواص کلم بروکلی در درمان بیماری‌های مفاصل

بروکلی می تواند برای درمان آرتروز و بهبود آن مفید عمل کند. از پوکی استخوان جلوگیری کرده، جلوی التهاب را می‌گیرد و از بدن در برابر تخریب‌های غضروفی مواظبت به عمل می‌آورد. آنتی اکسیدان قوی در بروکلی می‌تواند از خستگی و آسیب‌های عضلانی جلوگیری کند.

  • به علت شیمی درمانی مداوم در بیماری‌های سرطانی و سمی شدن کلیه، بروکلی می‌تواند جلوی ورود مواد سمی به کلیه را بگیرد و از بروز بیماری‌های کلیوی جلوگیری کند.
  • کودکانی که با سندرم پیری زودرس مواجه هستند، بروکلی مورد مناسبی برای جلوگیری و درمان این بیمارری است.
  • اگر به مدت یک هفته و مداوم بروکلی مصرف کنید، به طور معجزه آسایی کلسترول خون شما توسط بروکلی کاهش پیدا خواهد کرد.
  • بروکلی اثر ضد ویروسی زیادی در بدن انسان دارد و آنفولانزا را از بین می‌برد.
  • بروکلی از التهاب‌ها، عفونت‌های باکتریایی و قارچی جلوگیری می‌کند.

 

تاثیر کلم بروکلی بر بیماری‌های گوارشی

به علت فیبر موجود در بروکلی، اختلالات معده را برطرف می کند. بروکلی درمان کننده مناسبی برای یبوست است. فیبر موجود در این گیاه باعث می‌شود تا آب در بدن حفظ شده و حرکت سالم روده را فراهم می‌شود. منیزیم و ویتامین‌های موجود در بروکلی توانایی این را دارند که اسید معده را درمان کنند و در جذب گوارش و مواد غذایی و کاهش التهاب معده تاثیر بسزایی دارد.

 

خواص کلم بروکلی در بیماری‌های فشار خون

بروکلی به علت وجود فیبر بالا، بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین‌های دیگر باعث تنظیم فشار خون و کاهش کلسترول خون و حفظ مناسب عملکرد قلب می‌شود. زمانی که شما بروکلی را بخار پز می‌کنید، ترکیبات فیبری با صفرا ترکیب شده و عمل دفع را ساده‌تر خواهد کرد. پتاسیم موجود در بروکلی باعث گشاد شدگی عروق شده و با کاهش استرس، رگ‌های خونی و عروقی را تقویت می‌کند. وجود کروم در بروکلی سبب تنظیم قند خون و انسولین شده و فشار خون را تنظیم می‌کند. کلم بروکلی سرشار از آهن و پروتئین بوده و درمان خوبی برای کم خونی است. سعی کنید بروکلی بخورید تا افزایش خون را در بدنتان احساس کنید. مس موجود در بروکلی، ماده مناسبی برای تولید گلبول های قرمز خونی است.

  • در بروکلی به علت وجود مقادیر زیاد زآگزانتین، بتاکروتن، ویتامین آ، فسفر، ب کمپلکس و ویتامین ث می‌توانید تاثیر زیادی در دید و بینایی چشم بگذارد و باعث جلوگیری از آب مروارید می شود.
  • بروکلی با ویتامین های فراوان خود از سرماخوردگی جلوگیری کرده وعفونت های بدنی را کاهش می دهد.

 

خواص کلم بروکلی در دوران بارداری

پروتئین، کلسیم، آنتی اکسدان، فسفر برای دوران بارداری بسیار مفید است که تمامی این ها در بروکلی وجود دارند. زنان باردار می توانند با مصرف بروکلی به صورت روزانه از یبوست جلوگیری کنند. بعلاوه آنکه هیچ نقص مادرزادی بر علیه کودک اتفاق نخواهد افتاد. مادرانی که با فقر اسید فولیک مواجه می‌شوند، متاسفانه با کودکانی دارای نقص مادرزادی روبرو خواهند شد. به همین عنوان بروکلی تامین کننده خوبی برای اسید فولیک در بدن مادران است.

 

ضررهای بروکلی چیست؟

در مصرف بروکلی باید احتیاط کنید. بروکلی در بعضی افراد ایجاد آلرژی و حساسیت کرده و موجب آفت دهانی و یا کهیر می شود.

اگر شما از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنید، توجه داشته باشید که غذاهایی که دارای ویتامین K هستند مانند بروکلی، مصرف آن باید با دستور پزشک انجام شود. به جای آنکه بر روی یک ماده غذایی تمرکز کنیدف بهتر است تا از تمام مواد غذایی برای جذب ویتامین ها با یکدیگر استفاده نمایید.

 

ضررهای کلم بروکلی

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید