راه های درمان پارکینسون در طب سنتی

انگیزه – بیماری پارکینسون یکی از بیماری‌های شایع در زمان پیری است که به فلج لرزشی نیز مشهور است. این بیماری علائم مختلفی دارد مانند خشک شدن دست و پا، لرزش بیش از حد آن‌ها و عدم کنترل تعادل بدن. در این مطلب قصد داریم به روش‌های درمان پارکینسون در طب سنتی پرداخته و با علائم پارکینسون نیز به طور مختصر آشنا شویم.   بیماری پارکینسون چیست؟ نخستین بار بیماری پارکینسون توسط دانشمند بریتانیایی، دکتر جیمز پارکینسون (James Parkinson) در سال ۱۸۱۷ میلادی کشف شد و از این رو نام این بیماری به او اختصاص داده شد. دکتر جیمز، خود…

انگیزه – بیماری پارکینسون یکی از بیماری‌های شایع در زمان پیری است که به فلج لرزشی نیز مشهور است. این بیماری علائم مختلفی دارد مانند خشک شدن دست و پا، لرزش بیش از حد آن‌ها و عدم کنترل تعادل بدن. در این مطلب قصد داریم به روش‌های درمان پارکینسون در طب سنتی پرداخته و با علائم پارکینسون نیز به طور مختصر آشنا شویم.

 

بیماری پارکینسون چیست؟

نخستین بار بیماری پارکینسون توسط دانشمند بریتانیایی، دکتر جیمز پارکینسون (James Parkinson) در سال ۱۸۱۷ میلادی کشف شد و از این رو نام این بیماری به او اختصاص داده شد. دکتر جیمز، خود نام این بیماری را فلج لرزان نام گذاری کرد.

بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease) یا PD، گونه‌ای از بیماری‌های عصبی‌ است که در بیشتر موارد با لرزش یکی از دست‌ها آغاز می‌شود و با عدم حفظ تعادل، کندی حرکات و سفتی عضلات در بدن پیشرفت می‌کند. این بیماری همچنین تعادل و تکلم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پارکینسون معمولاً در دوران سالمندی رخ می‌دهد، اما گاهی اوقات جوانان نیز به آن مبتلا می‌شوند.

 

درمان پارکینسون در طب سنتی

بیماری پارکینسون پیش رونده است و به مرور زمان شدت پیدا می‌کند، ولی در طب سنتی درمان‌های گیاهی ویژه‌ای برای درمان این بیماری وجود دارد که به کاهش علائم و عوارض آن کمک شایانی می‌کند. در زیر به بررسی مواردی خواهیم پرداخت که در طب سنتی، برای درمان پارکینسون به آن‌ها اشاره شده است.

۱. عرقیات گیاهی

مصرف مداوم و به میزان معین از عرقیات گیاهی که طبع گرمی دارند نظیر عرق بیدمشک، بابونه و نعناع و انواع دم‌نوش‌ها از پدیدار شدن فشارهای عصبی و علائم و نشانه‌های بیماری پارکینسون مانند گرفتگی عضلات، لرزش و بی‌خوابی جلوگیری می‌کند. از این رو این نوع عرقیات در طب سنتی برای درمان بیماری پارکینسون بسیار توصیه می‌شوند.

عرقیات گیاهی برای درمان پارکینسون در طب سنتی

۲. دارچین، یک معجون معجزه‌گر

بنابر پژوهش‌های صورت گرفته، مصرف دارچین در درمان ضایعات مغزی ناشی از ابتلا به بیماری پارکینسون، موثر است. مخلوطی به نام «بنزوات سدیم» که در دارچین وجود دارد، در کنترل مقدار تولید پروتئین‌ها در بدن تأثیرات مثبتی دارد. هنگامی که دارچین مصرف می‌کنید، این ترکیب در مغز مانع از تحلیل پروتئین‌های «پارکین و دی جی ۱» می‌شود. از طرفی دارچین در حفظ نورون‌های مغزی مؤثر است و سالم بودن نورون‌ها به معنی تولید دوپامین به میزان طبیعی است.

بیماران به پارکینسون می‌بایست صبح ناشتا، دارچین، عسل و آب جوش را با یکدیگر مخلوط کرده و بخورند. این ترکیب در طب سنتی برای پیشگیری و حتی درمان بیماری پارکینسون بسیار توصیه شده است.

دارچین برای درمان پارکینسون در طب سنتی

۳. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه

تمامی پزشکان بر این باورند که میوه‌های تازه‌ی خام و سبزی‌های ارگانیک، همه مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کرده و بدن را پاک‌سازی می‌کنند. این مواد مغذی شامل آنتی‌اکسیدان‌ها، فیتونوترینت‌ها، آنزیم‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها، فلاوونوئیدها، آمینو اسیدها، ترکیبات ضدالتهاب و فیبر هستند. مصرف این مواد مغذی برای هضم غذا لازم است و مصرف خوراکی‌هایی که این مواد مغذی را در خود ندارند می‌تواند آسیب‌های گوارشی و روده‌ای زیادی به بدن وارد کند. از این رو مصرف میوه‌ها و سبزی‌های ارگانیک به پیشگیری و درمان پارکینسون نیز کمک خواهد کرد.

سبزیجات تازه

۴. درمان پارکینسون در طب سنتی با زعفران

استفاده مکرر زعفران می‌تواند به درمان بیماری پارکینسون و دیگر بیماری‌های عصبی کمک کند. مصرف زعفران در دوران جوانی می‌تواند مانع از بروز بیماری‌های اعصاب، آلزایمر و از همه مهم‌تر پارکینسون در سنین پیری شود و مصرف متعادل آن در رژیم‌های غذایی توسط پزشکان طب سنتی بسیار توصیه شده است.

زعفران برای درمان پارکینسون در طب سنتی

۵. اجتناب از دریافت زیاد آهن

مسمومیت شدید با فلزات یکی از دلایل اصلی بیماری پارکینسون شناخته شده است. سرگیجه و غش هم می‌تواند از علائم فشار خون پایین بوده و هم ممکن است نتیجه‌ی مسومیت شدید با فلزات باشد. در بیشتر بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون که برای آن‌ها مکمل آهن تجویز شده است، کاهش سلامت مغز دیده شده است.

از سویی دیگر دلیل این‌که مردان بیش‌تر از زنان مستعد ابتلا به این بیماری هستند این است که برخلاف زنان، مردان راهی برای دفع خون اضافی و آهن همراه آن، از بدن ندارند. وجود آهن اضافی در بدن یک بیماری به نام هموکروماتوز ایجاد می‌کند که به اکسید شدن سلول‌های مغز و خون می‌انجامد.

۶. مصرف چای سبز

در صورتی که قصد دارید که همواره مغزتان سالم باشد و به انواع بیماری‌های عصبی و پارکینسون دچار نشوید، چای سبز را جدی بگیرید. توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون از مصرف این چای به هیچ عنوان غافل نشوید. حتی افرادی که از قبل به این بیماری دچار شده‌اند نیز حتماً چای سبز بنوشند.

چای سبز برای درمان پارکینسون در طب سنتی

چای سبز تمامی فلاوونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنول مورد نیاز را در خود جای داده است که برای مقابله با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن بسیار لازم هستند. وجود یک ماده‌ی معدنی دیگر، به نام تیامین در چای سبز نیز میزان دوپامین را افزایش خواهد داد. برای این که شاهد کاهش علائم و عوارض بیماری پارکینسون باشید، باید حدود سه فنجان چای سبز در روز میل کنید.

۷. میوه‌های قرمز رنگ مصرف کنید

محققان بر این عقیده‌اند، افرادی که به صورت مداوم میوه‌های قرمز میل می‌کنند به میزان ۴۰ درصد کمتر در معرض بیماری‌های مغزی و عصبی نظیر پارکینسون قرار دارند. توت فرنگی، مورد صحرایی، تمشک، شاه توت، قره قاط، زغال اخته برای درمان و پیشگیری از این بیماری فوق العاده هستند. ترکیب این میوه‌ها تأثیر بیشتری دارد و از ابتلا به پارکینسون پیشگیری می‌کنند. از این رو برای درمان پارکینسون در طب سنتی مصرف این میوه‌ها بسیار توصیه می‌شود.

۸. نوشیدن قهوه ممنوع

قهوه موجب تولید شدن اسید در معده شده و مصرف بیش از حد آن سبب آسیب مخاط روده‌ها می‌شود. باید دقت داشته باشید که بیماران پارکینسونی به هلیکوباکترپیلوری حساس‌تر هستند. این باکتری به سیستم گوارشی و بعضی از قسمت‌های مغز آسیب می‌زند. از این رو، توصیه می‌شود که در مصرف قهوه زیاده روی نکنید تا از ابتلا به عوارض این بیماری در امان باشید.

برای درمان پارکینسون قهوه ننوشید

۹. مصرف گردو

گردو بهترین منبع برای تأمین منگنز، مس، منیزیم، فسفر، روی، آهن، کلسیم و سلنیوم در بدن است. از این رو مصرف گردو باعث افزایش قابلیت ارتجاعی رگ‌های بدن می‌شود و برای افزایش قدرت ذهن و رفع تنگی نفس مؤثر است. در طب سنتی نیز برای درمان بیماری پارکینسون، مصرف گردو توصیه شده است.

کردو برای پارکینسون

۱۰. مصرف مرکبات

بر طبق عقیده متخصصان طب سنتی، مرکبات نظیر پرتقال و نیز شکلات‌ها دارای ترکیباتی موسوم به فلاوونوئیدها هستند که این ترکیبات خطر پدیدار شدن بیماری پارکینسون را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهند. بنابراین مبتلایان به پارکینسون برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری می‌بایست از مرکبات استفاده کنند.

مرکبات برای درمان پارکینسون در طب سنتی

۱۱. خوردن ماست

مصرف ماست می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون مؤثر باشد. به این دلیل که ماست دارای میکروارگانیسم‌هایی است که می‌تواند با هلیکوباکترپیلوری مبارزه کند. این باکتری سبب پدیدار شدن عفونت‌های معده می‌شود که بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون نسبت به آن‌ها بسیار حساس هستند. در طب سنتی ماست به عنوان درمانی برای بیماری پارکینسون معرفی شده است.

ماست برای درمان پارکینسون

۱۲- مصرف خوراکی‌های حاوی دوپامین و آنتی اکسیدان

بیماری پارکینسون معمولاً نتیجه‌ی کمبود دوپامین است. دوپامین یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که غالباً مسئول روحیه‌ی خوب است. استفاده از خوراکی‌هایی که تولید دوپامین را در مغز افزایش می‌دهد، برای کم کردن عوارض و علائم پارکینسون بسیار مفید است. تخم مرغ، روغن نارگیل، مغزها و خوراکی‌های غنی‌شده با امگا ۳ تعدادی از ابرخوراکی‌هایی هستند که به تقویت سلامت مغز کمک می‌کنند.

خوراکی‌های دیگری که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند نیز برای کاهش میزان رادیکال‌های آزاد که با افزایش سن در بدن شکل می‌گیرند، مفید است. علاوه بر این، خوراکی‌های دارای مواد مغذی که خواص ضدالتهابی دارند، وقوع التهاب را، نه فقط در مغز بلکه در تمامی بدن کاهش می‌دهند.

رژیم غذایی برای درمان پارکینسون

۱۳. رژیم غذایی مناسب

پژوهش‌های انجام شده حاکی از این است که بعضی از شیوه‌های درمانی طبیعی و رژیم‌های غذایی برای درمان بیماری پارکینسون مؤثر هستند. تعدادی از دانشمندان روده را «مغز دوم» می‌نامند، به این دلیل که هرگونه بهبود یا وخامت در سلامت روده، به صورت کلی بر روی سلامت کلی، خواه روانی باشد یا جسمانی، اثر می‌گذارد. نکات زیر در مورد رژیم غذایی به بیماران مبتلا به پارکینسون کمک می‌کند.

  • با توجه به اینکه اسید آمینه-L فنیل آلانین به کاهش علائم و عوارض بیماری پارکینسون کمک می‌کند، مواد غذایی نظیر بادام، مغزها، ماهی، گردو، کدوتنبل، کنجد را در رژیم غذایی خود جای دهید و به صورت مداوم از این مواد استفاده کنید.
  • سعی کنید سه چهارم دریافت غذایی شما از خوراکی‌های خام نظیر دانه‌ها و مغزها باشد. این کار نیز در طب سنتی به درمان و پیشگیری از این بیماری کمک می‌کند.
  • از میل کردن باقلا در رژیم غذایی خود جدا خودداری کنید. باقلا دارای دوپامین است و مصرف بیش از یک دوم لیوان آن همراه با داروهای شیمیایی تجویز شده توسط پزشک برای درمان این بیماری، می‌تواند موجب پدیدار شدن علائم ناشی از مصرف زیاد دوپامین شود.
  • با مشاوره گرفتن از پزشک، میزان پروتئین رژیم غذایی می‌بایست به هفت گرم در روز کاهش پیدا کند. به جای مصرف گوشت حیوانات، از دیگر منابع پروتئین نظیر جو، سویا، ماست، لوبیا و عدس استفاده کنید.
  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای که شامل انواع سبزی، میوه و حبوبات است خطر ابتلا به بیماری پارکسیون را کاهش خواهد داد.

 

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری پارکینسون

در حالی که عوامل افزایش دهنده این بیماری، ناشناخته هستند و تحقیقات و پژوهش‌های دانشمندان هنوز به نتیجه واحدی نرسیده‌اند، اما در چند سال گذشته تحقیقات گوناگون احتمال می‌دهند که موارد زیر در بروز این بیماری نقش داشته باشند.

  • مصرف چربی‌های اشباع شده و مضر، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.
  • حشره کش‌ها ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون را به میزان زیادی افزایش می‌دهند.
  • امکان ابتلا به بیماری پارکینسون در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع دو بیشتر از سایرین است.
  • کمبود اسید فولیک در بدن در به وجود آمدن این عارضه نقش دارد.

 

علائم و نشانه‌های بیماری پارکینسون

علائم و نشانه‌های بیماری پارکینسون بر طبق وجود دو نشانه یا بیشتر از چهار نشانه اصلی این بیماری در فرد مشخص می‌شود. این علائم عبارتند از:

  • سختی و خشک شدن دست و پا و بدن
  • عدم توانایی در حفظ تعادل یا تعادل ضعیف
  • ارتعاش و لرزش دست و پا در هنگام استراحت
  • کندی حرکات و کنش‌ها

علاوه بر علائم اصلی بالا، نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در افراد مبتلا به پارکینسون مشاهد شود. این علائم عبارتند از:

  • خشک شدن شانه‌ها و عدم توانایی در حرکت دست‌ها
  • اختلال بلع، آبریزش دهان
  • خمیده شدن بدن

خمیده شدن قامت

  • از دست دادن حس بویایی پیش نشانگر بیماری پارکینسون است، به صورتی که متخصصان این زمینه از دست دادن حس بویایی را از نخستین نشانه‌های بالینی ابتلا به بیماری پارکینسون می‌دانند.
  • تغییراتی که بر اثر بروز بیماری پارکینسون در حالت صورت و چهره روی می‌دهند شامل ثابت شدن (fixation) حالت صورت (ظاهراً احساسات کمی بر چهره نمایان می‌شود) و یا حالت خیرگی چشم (به دلیل کاهش پلک زدن) است.
  • توانایی ذهنی تا مراحل پیشرفته بدون تغییر باقی خواهد ماند و در مراحل پیشرفته به مرور توانایی ذهنی فرد بیمار کاهش پیدا می‌کند.
  • حرکت کردن برای این افراد مشکل است و این افراد برای حرکت به وسایلی مانند عصا و ویلچیر نیاز دارند.
  • در مراحل نخست ابتلا به بیماری پارکینسون، لرزش اندام‌ها ملایم و غالباً در یک طرف بدن اتفاق می‌افتد و نیازی به درمان نیست؛ ولی با پیشرفت بیماری پارکینسون، ارتعاش دست‌ها به مرور افزایش می‌یابد، به صورتی که فرد بیمار برای کنترل ارتعاش در دست‌های خود مدام اجسام ثابت پیرامون خود را در دست می‌گیرد و حتی فرد بیمار احساس می‌کند توانایی گذشتن از یک در را نیز ندارد. این حالت مثل این است که فرد پایش به زمین چسبیده است و قادر به حرکت نیست.

در صورتی که دو مورد یا بیشتر از این نشانه‌ها در بیمار مشاهده شود، به خصوص در زمانی که در یک طرف از بدن بیشتر از طرف دیگر، نمایان شوند، احتمال ابتلای فرد به بیماری پارکینسون وجود دارد؛ مگر در حالتی که نشانه‌های دیگری همزمان وجود داشته باشد که بیماری دیگری را پدیدار سازد.

اگر تجربه‌ای در زمینه درمان پارکینسون در طب سنتی دارید آن را با ما و سایر کاربران انگیزه به اشتراک بگذارید. 

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید