نحوه ضد عفونی کردن وسایل خانه در برابر ویروس کرونا

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری در صورت رفت و آمد افراد به بیرون از خانه، دانستن نحوه ضد عفونی کردن وسایل خانه و سطوح در دسترس مثل گوشی، کلید و … است. در این مقاله می‌خواهیم نحوه صحیح ضد عفونی کردن وسایل خانه برای پیشگیری هر چه بیشتر از ویروس کرونا را به شما عزیزان آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.   نحوه ضد عفونی کردن وسایل خانه مواد ضد عفونی کننده موجود در بازار از نظر ساختاری و نوع کاربردشان بسیار متفاوت هستند. بنابراین زمانی که می‌خواهید مواد را خریداری کنید حتما روی محصول را بخوانید تا مطمئن…

نحوه ضد عفونی کردن وسایل خانه در برابر کرونا

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری در صورت رفت و آمد افراد به بیرون از خانه، دانستن نحوه ضد عفونی کردن وسایل خانه و سطوح در دسترس مثل گوشی، کلید و … است. در این مقاله می‌خواهیم نحوه صحیح ضد عفونی کردن وسایل خانه برای پیشگیری هر چه بیشتر از ویروس کرونا را به شما عزیزان آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

 

نحوه ضد عفونی کردن وسایل خانه

مواد ضد عفونی کننده موجود در بازار از نظر ساختاری و نوع کاربردشان بسیار متفاوت هستند. بنابراین زمانی که می‌خواهید مواد را خریداری کنید حتما روی محصول را بخوانید تا مطمئن شوید محصول درستی برای سطح مورد نظرتان انتخاب کرده‌اید. همچنین زمانی که می‌خواهید در خانه از آن استفاده کنید به طور کامل طریقه مصرف آن را بخوانید. زیرا مدت زمانی که باید روی سطوح مختلف بمانند و سپس پاک شوند، بسته به کارخانه سازنده متفاوت است.

برای ضد عفونی کردن وسایل خانه از کجا باید شروع کنیم؟

مهم‌ترین کار و اولین کاری که باید انجام دهیم، شستن و ضد عفونی کردن دست‌هایمان است، که باید به روش صحیح و حد اقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون انجام شود. در مرحله بعد باید از مکان‌های آلوده مثل بیمارستان و افراد مبتلا حتی الامکان دوری کنید.

بیشتر بخوانید: روش صحیح شستن دست ها

وسایل را ابتدا تمیز کنید، بعدا ضد عفونی کنید!

تمیز کردن به معنی پاک کردن سطوح از چربی‌ها، گرد و غبار و میکروب‌های سطحی جدا شونده است. برای آن که به طور کامل و عمقی وسایل را ضد عفونی کنید، ابتدا باید آن‌ها را تمیز کنید. مثلا اگر فقط گرد و غبار روی آن‌ها نشسته، با یک دستمال خشک آن ها را پاک کنید و اگر مواد چربی دارد باید با مواد پاک کننده حلال ابتدا آن‌ها را از بین ببرید.

ضد عفونی کردن به معنی از بین بردن میکروب‌های چسبنده به سطوح است که با پاک کردن ساده یا پاک کردن با آب تمیز نمی‌شوند و نیاز به مواد ضد عفونی کننده دارند. انجام این دو کار با همدیگر یعنی تمیز کردن و ضد عفونی کردن، تا حد زیادی شیوع انواع بیماری‌های عفونی بخصوص ویروس کرونا را کاهش می‌دهد.

برای ضد عفونی کردن یکبار دستمال کشیدن کافی است.

چه ضد عفونی کننده‌ ای برای پیشگیری از کرونا بهتر است؟

  • برای ضد عفونی کردن سطوح و بخصوص سطوحی که بیشتر در دسترس هستند، باید از محلول‌های الکلی که حداقل ۷۰% الکل دارند یا محلول‌های رقیق شده سفید کننده خانگی (وایتکس رقیق شده) استفاده کنید.
  • به هیچ وجه از محصولات تاریخ گذشته، برای ضد عفونی کردن سطوح و وسایل استفاده نکنید.
  • سفید کننده را با هیچ پاک کننده دیگری مخلوط نکنید.
  • از برندهای معتبر و دارای نشان استاندارد برای ضد عفونی کردن استفاده کنید.
  • میزان رقیق کردن وایتکس باید به این شکل باشد که برای یک گالن یا یک تشت بزرگ آب، تنها ۵ قاشق غذاخوری وایتکس استفاده کنید. (مصرف بیشتر موجب مسمومیت و آسیب به پوست می‌شود.)

هنگام تمیز کردن، از دستکش استفاده کنید و از تهویه مناسب خود اطمینان حاصل کنید.

  • با توجه به توصیه های  CDC( سازمان پیشگیری و درمان بیماری جهانی)، برای تمیز کردن سطوح و وسایل خانگی حتما باید از دستکش‌های یک بار مصرف استفاده کنید و پس از اتمام کار، آن‌ها را درون یک سطل درب دار بیندازید. همچنین در هنگام در آوردن دستکش‌ها مواظب باشید سطح خارجی دستکش که در تماس با سطوح بوده با پوستتان برخورد نداشته باشد.
  • به دلیل سمی بودن مواد الکلی ضد عفونی کننده و مضر بودن آن‌ها برای دستگاه تنفسی و چشم‌ها در هنگام تمیز کردن سطوح باید تهویه مناسب باشد و اگر فضای خانه‌تان بسته است، بهتر است یک پنکه روشن کنید و یا یکی از درب‌ها را تا زمان پاک سازی منزل باز بگذارید.

روش صحیح ضد عفونی کردن با محلول‌های رقیق شده

بهتر است از کدام قسمت ضد عفونی کردن را شروع کنیم؟

برای ضد عفونی کردن بهتر است ابتدا سطوحی که بیشتر در دسترس قرار می‌گیرند ضدعفونی شوند. بهترین حالت برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن استفاده از الگوی زیر است:

  1. دسته‌های درب در هر دو طرف
  2. کلیدها و پریزهای برق
  3. لباس‌های پوشیده شده
  4. گوشی تلفن، گوشی همراه، کنترل تلویزیون، تبلت، لپ تاپ و سیستم‌های خانگی
  5. درب یخچال
  6. اجاق گاز
  7. سینک ظرفشویی
  8. دستشویی و حمام به طور کامل
  9. میزها و مبل‌ها
  10. آینه و میز کنسول
  11. کف زمین در صورت سرامیک یا پارکت بودن
  12. روی سرویس‌ها
  13. سطوح دیگری که فکر می‌کنید به آن‌ها دست زده‌اید.
هشدار: از حرکت‌های رفت و برگشتی برای ضد عفونی کردن یک قسمت خودداری کنید و فقط یک بار دستمال حاوی مواد ضد عفونی را روی یک نقطه یا مکان بکشید.

ضد عفونی کردن همه سطوح در دسترس برای پیشگیری از کرونا

نکات مهم برای ضدعفونی کردن لباس‌ها

  • نیازی به تکان دادن لباس های کثیف نیست، زیرا این امر می‌تواند ویروس‌ها را از طریق هوا پخش کند.
  • برای شستن لباس‌ها بهتر است از گرم‌ترین درجه تنظیم آب مناسب لباس شویی استفاده کنید و بگذارید بعد از آن کاملاً خشک شوند.
  • اگر این امکان را داشته باشید که لباس‌هایتان در برابر آفتاب خشک شود برای از بین رفتن میکروب‌های احتمالی بسیار مناسب‌تر است.
  • بهتر است لباس‌ها را با دستکش یکبار مصرف در لباس شویی بریزید.
  • اگر از دستکش استفاده نمی‌کنید، حتما بعد از انداختن لباس‌ها در ماشین لباسشویی، دست‌هایتان را به روش صحیح بشویید.
  • در پایان نیز، سبدی که لباس‌هایتان را در آن قرار می‌دهید به خوبی بشویید زیرا ویروس‌ها و میکروب‌ها ممکن است از لباس‌ها به آن انتقال پیدا کرده باشند.

نکات مهم برای ضد عفونی کردن وسایل الکتریکی

از نظر سازمان CDC (سازمان جهانی جلوگیری و درمان بیماری) تلفن همراه، تلفن و تبلت وسایل الکتریکی هستند که بیشترین لمس از طریق دستان در طول روز را دارند و به سطوح لمس بالا در این سازمان معروف هستند. از طرفی به دلیل وجود پوشش محافظ صفحه نمایشگر این وسایل ممکن است تمیز کردن آن‌ها توسط مواد ضد عفونی کننده برای وسایل دیگر مناسب نباشد و خراب شوند. بنابراین بهتر است برای تمیز کردن این وسایل ابتدا آن‌ها را خاموش کرده و سپس یک پارچه میکرو فیبر( پارچه مخصوص برای پاک کردن کامپیوتر، تلویزیون و گوشی که در مغازه‌های فروش گوشی و رایانه موجود است) را ذر محلول آب و صابون زده و گوشی یا تبلت خود را با آن پاک کرده و با یک دستمال یک بار مصرف آن را خشک کنید. سپس دستمال را نیز در یک سطل درب دار بیندازید.

ضد عفونی کردن دستگاه‌های الکتریکی با دستمال مخصوص خودشان

سخن آخر

رعایت بهداشت، آگاه بودن از نحوه ضد عفونی کردن وسایل خانه و نظافت به موقع همیشه ما را از انواع بیماری‌ها و بخصوص بیماری‌های عفونی مصون نگه می‌دارد. در شرایط کنونی کشور که بحران ویروس کرونا تقریبا در تمام مناطق کشور شیوع پیدا کرده است، نحوه ضد عفونی کردن وسایل خانه، دست ها و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امید است همه ما دست در دست همدیگر با رعایت موارد پیشگیرانه به روش صحیح با موفقیت و سلامتی این دوره را پشت سر گذاشته و قدر سلامتیمان را بیشتر بدانیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطلب نحوه ساخت محلول ضد عفونی کننده خانگی را نیز در انگیزه بخوانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید