خارش بیضه ؛ علل ایجاد و انواع روش‌های درمانی آن

بیماری خارش بیضه در مردان، که باعث خارش‌های شدید و تحریک‌کننده همراه با زخم و التهاب است، می‌تواند بسیار اذیت کننده باشد. در اکثر مواقع دست زدن به آن‌ و خاراندنش، عارضه را تشدید می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم هفت علت مهم ایجاد خارش بیضه که از نظر علمی ثابت شده است را به همراه روش‌های جلوگیری و درمان آن برایتان بگوییم.   علت ایجاد خارش بیضه در مردان چیست؟ هفت مورد از شایع‌ترین دلایل ایجاد خارش بیضه در مردان شامل موارد زیر است: ۱. زگیل تناسلی زگیل‌ تناسلی یکی از عفونت‌های مقاربتی است که باعث ایجاد خارش و التهاب…

خارش بیضه یک عارضه ناراحت کننده در مردان

بیماری خارش بیضه در مردان، که باعث خارش‌های شدید و تحریک‌کننده همراه با زخم و التهاب است، می‌تواند بسیار اذیت کننده باشد. در اکثر مواقع دست زدن به آن‌ و خاراندنش، عارضه را تشدید می‌کند.

در این مقاله می‌خواهیم هفت علت مهم ایجاد خارش بیضه که از نظر علمی ثابت شده است را به همراه روش‌های جلوگیری و درمان آن برایتان بگوییم.

 

علت ایجاد خارش بیضه در مردان چیست؟

هفت مورد از شایع‌ترین دلایل ایجاد خارش بیضه در مردان شامل موارد زیر است:

۱. زگیل تناسلی

زگیل‌ تناسلی یکی از عفونت‌های مقاربتی است که باعث ایجاد خارش و التهاب روی بیضه‌ها و دستگاه تناسلی می‌شود. زگیل‌های تناسلی با نوعی ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی همراه است که ممکن است حتی بعد از درمان کامل، مجددا برگردند و فرد را دچار کنند؛ زیرا هنوز درمان قطعی برای این ویروس وجود ندارد.

خارش زگیل‌های تناسلی نسبت به موارد دیگر کمتر است و به شکل برجستگی‌های کوچک و بزرگ خود را نشان می‌دهند.

زگیل تناسلی از علل ایجاد خارش بیضه

۲. اینترتریگو (Intertrigo)

اینترتریگو پاسخ التهابی پوست بیضه‌ها به یک نوع عفونت باکتریایی یا قارچی است. رنگ بثورات ایجاد شده در این مورد اغلب قرمز رنگ است. اینترتریگو بیشتر در اطراف بیضه و مناطق مرطوب دیگر مانند قسمت‌های ناحیه تناسلی مردان پدیدار می‌شود. کشاله ران نیز که دارای پوست‌های چین‌دار و روی هم افتاده است و رطوبت بالایی را در خود نگه می‌دارد، یک منطقه ایده‌آل برای رشد این نوع باکتری یا قارچ است.

۳. چفینگ یا عرق سوز شدن کشاله ران

عرق سوز شدن زمانی رخ می‌دهد که بخشی از پوست به طور مداوم و طولانی در اصطکاک با بخشی دیگر یا در تماس با پارچه‌های پلاستیکی باشد. این اصطکاک در زمان پیاده‌روی‌های طولانی، دویدن و دوچرخه سواری به خصوص در هوای گرم بیشتر ایجاد می‌شود. در این مواقع روی بیضه‌ها و پوست چین‌دار اطراف آن، ترک‌های ریزی ایجاد می‌شود که ملتهب شده و خارش ایجاد می‌کند.

۴. درماتیت تماسی

درماتیت تماسی یک واکنش آلرژیک است. به احتمال زیاد وقتی پوست با ماده جدیدی از جمله مایع شستشوی بدن جدید و به طور کلی هر  ماده شوینده یا پارچه جدید تماس پیدا می‌کند، این آلرژی ایجاد می‌شود. (حتی اگر لباس فرد با ماده شست و شوی جدیدی شسته شود ممکن است این حساسیت را ایجاد کند.)

علائم آن ورم قرمز و خارش‌دار است که با مایع سفید یا زرد رنگ همراه است. به دلیل این که پوست بیضه‌ها نازک است، این آلرژی خارش شدیدی در این مناطق ایجاد می‌کند.

۵. شپش‌های پوستی

شپش‌های پوستی نیز ممکن است باعث خارش بیضه شوند. شپش‌های پوستی در واقع مانند نیش‌های کوچک پشه‌ها حالت سوزش و خارش در بیضه‌ها ایجاد می‌کنند. در بعضی افراد، تخم‌های شپش در نزدیکی ریشه موهای ناحیه تناسلی رشد می‌کنند و به رنگ خاکستری و بسیار ریز هستند.

نکته مهم این است که شپش‌ها در برقراری رابطه جنسی می‌توانند در محیط پخش شده و به فرد مقابل نیز سرایت کنند. بنابراین باید سریعا تحت درمان تخصصی قرار بگیرند.

۶. خارش ژوک

خارش ژوک، که با نام علمی tinea cruris (تینیا کرونیز) شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین عوامل ایجاد خارش در بیضه‌هاست. در واقع خارش ژوک نوعی عفونت قارچی است که در مناطق مرطوب بدن، اغلب در نزدیکی پا و چین‌های پوستی رخ می دهند. خارش ژوک می‌تواند روی کشاله ران‌ها یا دستگاه تناسلی نیز ایجاد شود.

این عفونت معمولا به شکل تاول و بثورات پوستی به رنگ قرمز و مایل به صورتی خود را نشان می‌دهد. در این حالت فرد مبتلا، التهابات شدید و خارش‌دار، همراه با رطوبت و ترشحات سفیدرنگ را تجربه می‌کند.

۷. تبخال یا هرپس

تبخال یک عفونت مقاربتی است که باعث ایجاد خارش در بیضه‌ها می‌شود و پس از گذشت تقریبا یک روز تبدیل به بثورات قرمز رنگ و یک یا چند تاول شده که سوزش شدیدی ایجاد می‌کند. در نهایت این تاول‌ها ترک خورده و فرد را دچار زخم‌های دردناک شدید در این ناحیه می‌کند.

عفونت قارچی علت اصلی ایجاد خارش بیضه

چگونه از ایجاد خارش بیضه جلوگیری کنیم؟

اقدامات پیشگیرانه و رعایت بهداشت فردی می‌توانند به راحتی از بروز عوامل ایجاد خارش بیضه جلوگیری کنند. در زیر به مهم‌ترین موارد بهداشت فردی برای جلوگیری از این عارضه اشاره کرده‌ایم:

  • در مورد عفونت‌های باکتریایی یا قارچی، فرد باید همیشه ناحیه تناسلی را به صورت مرتب تمیز و خشک نگه دارد. همچنین باید در روزهای گرم یا هنگام ورزش از لباس‌های گشاد و نخی استفاده کند تا حتی‌الامکان ناحیه تناسلی خشک مانده و دچار عرق سوزی نشود.
  • در موارد واکنش های آلرژیک، فرد باید با توجه به شناختی که از خود دارد از مواد غذایی یا موارد دیگری که نسبت به آن‌ها آلرژی دارد اجتناب کند.
  • در هنگام فعالیت‌های جنسی هر دو نفر باید کاملا بهداشت فردی را رعایت کرده و با وسایل محافظت کننده خود را در برابر ایجاد عوامل خارش محافظت کنند. بهتر است قبل از فعالیت جنسی، از سابقه جنسی شریک خود اطلاع داشته و نسبت به این موضوع که آن فرد دچار بیماری‌های عفونی مقاربتی هست یا خیر آگاه شوید.

 

درمان های خارش بیضه

چه پمادی برای خارش بیضه خوب است؟ این سوال بسیاری از افراد درگیر این عارضه است. برخی از درمان‌های متداول شامل موارد زیر است:

۱. درمان های پزشکی

  • کرم‌های ضد قارچ

کرم‌های ضد قارچ یا آنتی‌بیوتیکی خارش ایجاد شده به دلیل ژوک و سایر عفونت‌های باکتریایی یا قارچی را درمان می‌کند.

  • مرطوب‌کننده‌ها و روان‌کننده‌های ضد قارچ

از مرطوب‌کننده‌ها و روان‌کننده‌ها برای درمان خارش و بثورات ناشی از فعالیت‌های جنسی استفاده می‌شود.

  • داروهای رفع عفونت‌های مقاربتی

این داروها برای درمان زگیل‌های تناسی ایجاد شده به دلیل فعالیت‌های جنسی تجویز می‌شود. در مورد زگیل‌های تناسلی در صورت وخیم بودن، پزشک ممکن است آن‌ها را با نیتروژن مایع بسوزاند.

  • اجتناب از مواد آلرژی‌زای احتمالی مانند لباس‌های پلاستیکی

جلوگیری از استفاده از مواد آلرژی‌زا که باعث ایجاد بثورات می‌شوند، اولین درمان برای ایجاد خارش بیضه به دلیل آلرژی است. واکنش آلرژیک باید طی حدود یک هفته درمان شود. در غیر این صورت، باید به پزشک مراجعه کرده تا کرم مخصوص برای درمان آن تجویز کند.

  • لوسیون‌ها و شامپوهای دارویی

لوسیون‌های مخصوص و شامپو برای درمان شپش‌های پوستی تجویز می‌شوند. این محصولات دارویی حاوی موادی هستند که شپش‌ها و تخم آن‌ها را از بین می‌برند.

لوسیون‎‌های مرطوب کننده برای درمان خارش بیضه

۲. درمان خانگی خارش بیضه

  • درمان خانگی خارش بیضه مردان با سرکه سیب
  • نصف فنجان سرکه سیب
  • ۲ فنجان آب
  • دستمال نخی پنبه‌ای

روش استفاده:

  • سرکه را با آب مخلوط کرده و آن را گرم کنید.
  • دستمال نخی را به این محلول آغشته کرده و  ۱۰-۵ دقیقه روی بیضه‌ها قرار دهید.
  • دستمال را برداشته و اجازه دهید پوست خشک شود.
  • این کار را ۳-۲ بار در روز تکرار کنید.
  • درمان خانگی خارش بیضه با جوش شیرین

  • ۲-۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • مقداری آب

روش استفاده:

  • یک خمیر با جوش شیرین و آب تهیه کنید؛ آن را روی بیضه قرار دهید.
  • حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید.
  • خود را بشویید و پوست ناحیه بیضه را با پارچه‌ای لطیف پاک کنید.
  • این کار را دو بار در روز انجام دهید.
  • درمان خانگی خارش بیضه با نشاسته ذرت
  • نشاسته ذرت

روش استفاده:

  • مقداری نشاسته ذرت را روی محل خارش بپاشید و مدتی صبر کنید.
  • برای درمان خارش، این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید.
  • درمان خانگی خارش بیضه با الکل
  • الکل
  • پنبه

روش استفاده:

  • با استفاده از پنبه، الکل را به مناطق دچار خارش بمالید و صبر کنید تا خشک شود.
  • این کار را ۴-۳ بار در روز انجام دهید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بیضه‌های خارش دار ممکن است در ابتدا زیاد نگران‌کننده نباشند. با توجه مطالب بالا در اکثر مواقع خود فرد می‌تواند علت را تشخیص دهد و با رعایت بیشتر بهداشت و احتیاط های لازم نیاز به مراقبت پزشکی نداشته باشد. اما زمانی که خارش‌ها و التهابات پوستی در این منطقه شدید و طولانی باشند، فرد باید حتما تحت درمان پزشک قرار بگیرد.

همچنین در صورتی که نسبت به ایجاد تخم‌های شپش در این منطقه مشکوک هستید حتما باید با پزشک در میان بگذارید تا سریع‌تر درمان شود زیرا به شدت مسری است.

برای خارش بیضه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای این عارضه، توصیه می‌شود به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

 

سخن آخر

ابتلا به عارضه خارش بیضه به راحتی با رعایت بهداشت قابل پیشگیری است. اما چنان چه مبتلا به این بیماری شدید، به شدت موارد گفته شده در متن را رعایت کرده و احتیاط‌های لازم را انجام دهید تا شدیدتر نشود. همچنین در صورت طولانی شدن حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای ما در پایین همین صفحه بنویسید آیا تا به حال تجربه بیماری‌های عفونی و قارچی را داشته‌اید و چگونه آن را درمان کرده‌اید؟ همچنین پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به مطلب پسوریازیس تناسلی و روش‌های درمان آن که یک عارضه شبیه به خارش بیضه از نظر ظاهری است، بزنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید