دوره درمان زونا چقدر است و برای بهبودی سریع آن چه باید کرد؟

دوره درمان رونا بسته به روند سیر طبیعی بیماری در افراد مختلف متفاوت است. در این مطلب انگیزه، دوره درمان زونا را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین مختصری در مورد درمان قطعی زونا و واگیر دار بودن یا نبودن آن بحث خواهیم کرد.   زونا چیست؟ زونا نوعی بیماری ویروسی است که در اثر ویروس واریسلا زوستر که همان ویروس عامل بیماری آبله مرغان است، ایجاد می‌شود. در واقع هنگامی که فرد در زمان کودکی مبتلا به بیماری آبله مرغان می‌شود، حتی پس از بهبودی کامل باز هم این ویروس در بدن او از بین نمی‌رود و در سلول‌های عصبی…

دوره درمان زونا

دوره درمان رونا بسته به روند سیر طبیعی بیماری در افراد مختلف متفاوت است. در این مطلب انگیزه، دوره درمان زونا را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین مختصری در مورد درمان قطعی زونا و واگیر دار بودن یا نبودن آن بحث خواهیم کرد.

 

زونا چیست؟

زونا نوعی بیماری ویروسی است که در اثر ویروس واریسلا زوستر که همان ویروس عامل بیماری آبله مرغان است، ایجاد می‌شود. در واقع هنگامی که فرد در زمان کودکی مبتلا به بیماری آبله مرغان می‌شود، حتی پس از بهبودی کامل باز هم این ویروس در بدن او از بین نمی‌رود و در سلول‌های عصبی ناحیه نخاع فرد پنهان و نهفته باقی می‌ماند و هنگامی که شرایط برای این ویروس مناسب شود، دوباره فعال شده و علائم بیماری زونا نمایان می‌شود. با این حال لازم به ذکر است که بیماری زونا فقط در افرادی که به بیماری آبله مرغان شده‌اند ایجاد نمی‌شود بلکه احتمال بروز آن در افرادی که هرگز مبتلا به بیماری آبله مرغان نشده‌اند هم وجود دارد اما شرایط بیماری در این افراد اندکی وخیم‌تر است.

 

طول دوره درمان زونا به طور معمول چقدر است؟

حدوداً ۵ روز پس از آلوده شدن فرد به ویروس عامل بیماری زونا، یک سری التهاب قرمز رنگ روی پوست نمایان شده و همچنین احساس خارش در فرد شروع می‌شود. توأم با بیشتر شدن این التهابات، تاول‌های کوچکی بر روی پوست شکل می‌گیرند که این تاول‌ها همراه با ترشح آب هستند و معمولاً پس از یک تا دو هفته خشک شده و پوست پوست می‌شوند. در کل به طور معمول ۲ تا ۶ هفته برای اتمام طول دوره درمان و پایان یافتن درد زمان لازم است. درصورتی که فرد مبتلا شده به بیماری زونا در همان چهل و هشت ساعت اولیه نزد پزشک برود و درمان مناسب را شروع کند، مدت زمان درمان حدود یک هفته خواهد بود اما اگر به پزشک مراجعه نکند یا تحت درمان مناسبی قرار نگیرد طول دوره درمان طولانی‌تر می‌شود.

دوره درمان زونا

آیا درمان قطعی برای زونا وجود دارد؟

باید بگوییم که برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد و این بیماری هم درست مثل بیماری آبله مرغان دارای یک مسیر طبیعی است که باید پیموده شود. با این حال یک سری داروها، شیوه‌ها و توصیه‌های درمانی وجود دارند که برای کم کردن علائم این بیماری و طول دوره‌ی درمان آن و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات دیگر مفید و کمک کننده هستند. در ادامه یک سری از این موارد ذکر شده‌اند:

درمان دارویی

  • مصرف داروهایی که دارای خاصیت ضد ویروس هستند نظیر داروی آسیکلوویر که این داروها به کم شدن درد و مدت بیماری کمک می‌کنند.
  • داروهایی که دارای خاصیت ضد التهاب هستند نظیر داروی ایبوپروفن که به آرام شدن و تسکین درد و کاهش التهاب کمک می‌کنند.
  • استفاده از داروهایی که دارای خاصیت مسکن هستند مثل استامینوفن که برای کمتر شدن درد عمومی بدن مفید هستند.
  • تجویز داروهایی که دارای خاصیت ضد انعقاد و ضد افسردگی هستند مثل‌تری سیکلیک که برای کمتر شدن دردهای طولانی و بهبود استراحت مفید هستند.
  • مصرف داروهایی که دارای خاصیت ضد حساسیت هستند مثل آنتی هیستامین که سبب متوقف شدن خارش می‌شوند.
  • استفاده و استعمال خارجی کرم‌ها و ژل‌های موضعی مثل پماد لیدوکائین که سبب کمتر شدن تورم و حساسیت می‌شوند.

درمان خانگی

  • استحمام و شستشوی پوست بدن با آب و صابون را فراموش نکنید
  • در دوره بیماری استراحت کافی داشته باشید
  • برای کاهش احساس درد و تورم ناشی از تاول‌ها از کمپرس آب سرد یا کیسه یخ استفاده کنید.
  • جهت تسکین درد و خارش، بدن خود را با بلغور جوی دو سر بشویید.
  • به منظور تسریع بهبودی، دستمال‌های تمیز، نرم و خنکی را روی جوش‌ها قرار بدهید.
  • انجام دادن کارهای روزمره هم می‌تواند به آرام‌تر شدن ذهن شما کمک کند.

تزریق واکسن زونا

استفاده از واکسن زونا توسط سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا به افراد بالای ۶۰ سال توصیه شده است. بر اساس نتایج یک پژوهش صورت گرفته، استفاده از واکسن می‌تواند احتمال بروز عوارض زونا تا ۶۷ درصد کمتر کند.

دوره درمان زونا

برای بهبودی سریع زونا چه باید کرد؟

همان‌طور که قبلاً هم گفته شد دارویی برای درمان قطعی بیماری زونا وجود ندارد، اما با رعایت یک سری موارد که در زیر ذکر شده‌اند می‌توان به بهبود سریع‌تر بیماری زونا کمک کرد.

  • به منظور بهبود سریع‌تر بیماری زونا، مصرف مایعات را افزایش دهید و مایعات فراوانی بنوشید.
  • مراقب زخم‌های ایجاد شده بر روی پوست خود باشید
  • هرگز این زخم‌ها را نخارانید یا آن‌ها را نکنید تا با گذشت زمان و به صورت نرمال برطرف شوند.
  • هنگامی که این زخم‌ها را خنک و مرطوب می‌کنید از شدت ناراحتی آن‌ها کاسته می‌شود. برای این کار از کیسه‌های آب سرد و مرطوب استفاده کنید و در صورت لزوم، پس از این کار از لوسیون‌های مخصوص بهره ببرید
  • به منظور خشک شدن زخم‌ها از جوش شیرین و یا آرد ذرت استفاده کنید به سرعت بهبود یابند.
  • به منظور کمتر شدن تراوشات زخم‌ها و همچنین خشک و آرام شدن پوستتان، زخم‌ها را با استفاده از آب لوله‌کشی و یا محلول‌های مخصوص مرطوب کنید.
  • با نظر و تجویز پزشک خود، از پمادهای مختص کاهش التهاب پوست استفاده کنید.
  • درصورتی که پوست شما دچار عفونت شده است، با نظر و تجویز پزشکتان از کرم‌های آنتی بیوتیک استفاده کنید.
  • حتماً داروهای خود را مطابق دستور پزشک استفاده کنید. توجه داشته باشید گاهی اوقات امکان دارد که درد ناشی از بیماری زونا حتی تا ۳۰ روز بعد از معالجه ناراحتی‌های پوستی شکل گرفته، همچنان ادامه یابد.
  • به منظور کاهش درد ایجاد شده در اثر این بیماری با نظر و تجویز پزشک خود از مسکن‌ها استفاده کرده و از مصرف خودسرانه هرگونه دارو اجتناب کنید.

 

آیا بیماری زونا واگیر دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که بله زونا نوعی بیماری واگیردار و مسری است اما نه به شکلی که شما تصور می‌کنید. این بیماری سبب مبتلا شدن سایر افراد به بیماری زونا نمی‌شود اما می‌تواند سبب مبتلا شدن کودکان، افرادی که واکسینه شده‌اند و یا اشخاصی که تا به حال دچار بیماری آبله مرغان نشده‌اند به بیماری آبله مرغان شود. این ابتلا از طریق تماس مستقیم با تاول‌های بازشده بیمار صورت می‌گیرد. بنابراین لازم است که فرد مبتلا به بیماری، تاول‌های خود را پوشانده و تا زمان حصول بهبودی کامل از تماس با سایر افراد به خصوص نوزادان و خانم‌های بارداری که قبلاً واکسینه نشده‌اند یا تاکنون مبتلا به آبله مرغان نشده‌اند، اجتناب کند.

 

نتیجه گیری

دوره درمان زونا بسته به شدت بیماری و همچنین میزان رعایت نکاتی که در بالا مورد بحث قرار گرفت در افراد مختلف متفاوت است و فرد مبتلا باید با تشخیص پزشک متخصص درمان خود را آغاز کند. اگر در بارداری مبتلا به زونا شده اید، به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی‌های این بیماری در بارداری، مطلب انگیزه درباره زونا در بارداری را از دست ندهید. شما همچنین می‌توانید سوالات و دیدگاه‌هایتان را از طریق بخش ارسال نظر با مخاطبان انگیزه درمیان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید