دعای نور حضرت زهرا (س) و فواید معجزه آسای آن

در کتابی به نام صحیفه فاطمیه، روایات و دعاهای بسیاری از حضرت زهرا (س) گردآوری شده است که می‌توان از این ادعیه برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی استفاده کرد. یکی از این دعاها، دعای نور حضرت زهراست که بسیار مجرب ذکر شده است. در این مطلب متن دعای نور و ترجمه فارسی آن آورده شده است؛ با ما همراه باشید تا از معجزات این دعا برای شما بگوییم.   متن دعای نور حضرت زهرا (س) به همراه ترجمه بسْمِ اللّهِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورٌ عَلى نُورٍ  به نام خدای نور (عالم) به نام خدا…

دعای نور حضرت زهرا

در کتابی به نام صحیفه فاطمیه، روایات و دعاهای بسیاری از حضرت زهرا (س) گردآوری شده است که می‌توان از این ادعیه برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی استفاده کرد. یکی از این دعاها، دعای نور حضرت زهراست که بسیار مجرب ذکر شده است.

در این مطلب متن دعای نور و ترجمه فارسی آن آورده شده است؛ با ما همراه باشید تا از معجزات این دعا برای شما بگوییم.

 

متن دعای نور حضرت زهرا (س) به همراه ترجمه

بسْمِ اللّهِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورٌ عَلى نُورٍ 

به نام خدای نور (عالم) به نام خدا نور نور (جهان هستى) به نام خدا که نورى است فوق نور

بِسْمِ اللّهِ الَّذى هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ بِسْمِ اللّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَْ النُّورِ اَلْحَمْدُ لِلّهِ

 به نام خدایى که تدبیرکننده کارهاست به نام خدایى که نور (عالم ) را از نور (خود) آفرید ستایش خاص خدایى است

الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَاَنْزَلَ النُّورَ عَلىَ الطُّورِ فى کِتابٍ

که آفرید نور را از نور و نازل فرمود نور را بر کوه طور در میان نامه

مَسْطُورٍ فى رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ عَلى نَبِی مَحْبُورٍ اَلْحَمْدُ لِلّهِ

نوشته شده و ورقه‌اى گشوده به اندازه معین بر پیامبرى دانشمند، ستایش خاص خدایى است

الَّذى هُوَ بِالْعِزِّ مَذْکُورٌ وَبِالْفَخرِ مَشْهُورٌ وَعَلَى السَّرّاَّءِ وَالضَّرّاَّءِ

که او به عزت و شوکت یاد شده و به فخر مشهور است و در هر حال در خوشى و ناخوشى

مَشْکُورٌ وَ صَلَّى اللّهُ عَلى سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ

سپاسگزارى شده و درود خدا بر آقاى ما محمد و آل پاکیزه‌اش باد

[مکارم الاخلاق ص۴۱۸؛ دلائل الامامه ص. ۲۸؛ بحارالانوار ج۹۲ ص. ۲۷]

آیا دعای نور حضرت زهرا (س) معتبر است؟

از آن‌جا که این دعا در کتاب مهج الدعوات، مفاتیح الجنان و دیگر کتب معتبر ذکر شده است، می‌توان بر اساس روایات ذکر شده آن را معتبر دانست و از خواص آن بهره برد.

 

فواید دعای نور حضرت زهرا (س)

حضرت امیرالمومنین (ع) برای این دعا فواید زیر را ذکر فرموده‌اند.

۱. استجابت دعا و بخشوده شدن گناهان

هر کس این دعا را یک بار در عمر خود بخواند، مراد او هر چه باشد برآورده می‌شود؛ حق تعالی گناهان او را ببخشاید و ایمن از هر چه در جهان است شود. آگاه باشید دعای نور را پیش هر کسی نقل نکنید که مبادا به خطا از آن بهره ببرد. اگر دعای نور با اخلاص و اعتقاد درست خوانده شود، بی شک دعای خواننده مستجاب می‌شود.

در روایت دیگری از حضرت علی علیه السلام آمده است: اگر در جایی صاعقه یا زلزله و بلایای دیگر رخ داد، با خواندن این دعا جمیع بلایا رفع شوند.

خواندن دعای نور برای عزیز شدن

۲. عزیز شدن نزد مخلوقات

هرکس این دعا را همراه خود داشته باشد، محبوب القلوب و مقبول نزد جمیع مردم گردد و عزیز و محبوب شود. خواننده از شر تمامی کینه و حسد و تهمت‌ها رهایی یابد. خواننده همواره جانش ایمن است و هیچ‌گاه به تنگ دستی نمی‌‌افتد.

۳. گشایش در امور

دشمنان او شکست می‌خورند و گرفتاری‌های او به لطف این دعا حل شود. قرض‌ها ادا شوند و محتاج هیچ بنده‌ای نگردد. نزد صاحب منصبان عزیز شود و از هر گونه طلسم و جادو در امان باشد. همچنین، در امور خود به خوبی کارها انجام گیرد و از شر شیطان در امان خواهد بود.

۴. دعای نور در منزل

در هر خانه‌ای که این دعا باشد، اعضای آن خانه از کسالت و مرگ ناگهانی در امان است. برکت و رزق و روزی در این خانه فراوان شود، هیچ‌گاه برکت و نعمت از چنین خانه‌ای بیرون نرود. قحطی و تنگ دستی از اهل این خانه دور خواهد بود.

خواندن دعای نور برای بازگشت مسافر

۵. بازگشت مسافر

اگر از عزیزانش در سفر است و آرزوی بازگشت او را دارد، مجرب است که در روزهای دوشنبه، پنجشنبه و جمعه این دعا را بخواند؛ خواهد دید که در طی چند روز، به حرمت این دعا، مسافر عزیزش به سلامت بازگردد. همچنین، هر کس که قصد سفر دارد، اگر این دعا را همراه خود داشته باشد، در صحت و سلامت کامل خواهد بود و دچار حادثه‌ای نشود.

همچنین اگر فرد خواننده دعا، تنگدست باشد، غنی شود و به زیارت کعبه مشرف شود. حال، اگر آن فرد فاسد باشد، اصلاح شود و پرهیزگار شود. اگر دائم‌الخمر باشد، به لطف خدای رحیم، فرد گناهکار توبه کند.

۶. ایمن شدن از تمامی بلایا و شیاطین

هر کس این دعا را با خود داشته باشد، از شر آدم و جن، جانوران درنده همچو سگ، دیوانگان و تمام موذیان در پناه خداوند تعالی باشد.

۷. نوشتن دعای نور بر کفن میت

این دعا را با مُشک و زعفران بر کفن میت مکتوب کند، به برکت این دعا، آن مرده دچار عذاب قبر نشود و هزاران نور بر قبر او بتابد. شب اول قبر بر او آسان شود. هفت هزار فرشته بر سر قبر آن مرده حضور می‌رسانند و بر دست هر یک طبقی از نور است که بر سر او نثار کنند و به میت گویند: از هیچ چیز بیم نداشته باشد و اندوهگین نباش که ما تا روز قیامت مونس توییم و قبر او را فراخ و وسیع کنند، دروازه‌ای از بهشت به روی قبر مرده بگشایند.
همچنین جبرییل عرض کرد: یا رسول الله من شرم دارم آن مرده‌ای را که این دعا بر کفنش نوشته شده است، عذاب دهم و مجازات کنم و خدا می‌فرماید که قبل از خلقت آدم به ۹۰۰ سال این دعا را بر عرش ثبت کردم و به جز امت‌های تو به هیچ پیغمبری نازل نکردم.

۸. خواص دعای نور در ماه مبارک رمضان

هرکس دعای نور حضرت زهرا (س) را به صدق دل در ماه مبارک رمضان در روز جمعه در هنگام ادای نماز صبح بخواند و با کسی سخن نگفته باشد، به لطف خدای تبارک و تعالی حاجت روا شود و حق تعالی در شب قدر که شب فیض است برآورد.

اگر در ماه رمضان بر اساس شرایطی که ذکر شد این دعا خوانده شود، هفت هزار فرشته از مکه و هفتاد هزار دیگر از بیت المقدس گرد هم آیند و هر یک از فرشتگان هزار سر داشته باشد و بر هر سری هزار دهان باشد و در هر دهان هزار زبان که همگی هزاران تسبیح گویند و تا روز قیامت، ثواب این تسبیحات به خواننده دعا می‌رسد.

خواندن دعای نور و ثواب آن

۹. ثواب دعای نور حضرت زهرا (س)

جبرئیل: اگر ثواب این دعا را ده قسمت کنی، هر قسمت آن برابر کوهی به بزرگی دنیا باشد. اگر تمام ثواب آن را شرح دهیم، جمیع امت تو متحیر شوند و تکیه بر این دعا کنند و خلل در دین پیدا شود، یا رسول الله خدای تعالی می‌فرماید هر که آن را بخواند هر حاجتی که در دل داشته باشد روا کنم، خوشا به حال بنده‌ای که این دعا را در کفن خود نوشته باشد.

۱۰. عزیز شدن در روز قیامت

خواننده این دعا اگر روز قیامت سر از قبر بیرون آورد، خداوند هزار فرشته به استقبال او بفرستد که هر کدام پرچمی از نور در دست دارند و با هفتاد هزار غلام که هر یک افسار اسب به دست دارند که شکم اسب‌ها با مروارید تزیین شده و یالشان از یاقوت سرخ مملوء است. زین اسب‌‌های نورانی است و در هر زین، حوریان بسیار سوارند که گیسوانشان از مُشک و عنبر و زعفران و کافور با نام‌های صاحبانشان نوشته شده است.

و همچنین در روایتی دیگر آمده است کسی که این دعا را بخواند هنگامی که سر از قبر بیرون آورد، هزار فرشته حاضر شوند و در دست هر کدام جامی از طعام و شیر و انگبین است و جام‌ها نورانی است که بر سرپوش جام‌ها نوشته شده است « لا اله الاّ اللهُ محمدً رسول الله علیٌّ ولیُّ الله». این جام‌ها را به دست خواننده دعا دهند تا بنوشد و آن فرشتگان او را می‌برند و هر کس او را بیند گوید این شخص از کدام پیغمبران یا شهداست؟ و ندا رسد ایشان نه پیامبر است نه شهید، بلکه یکی از امت محمد (ص) است که دعای نور را در زمان حیات خوانده است، در جهت ثواب این دعا به این شوکت رسیده است. پس جبرییل (ع) این دعا را قرائت کرد و حضرت محمد (ص) آن را فرا گرفت.

 

فواید دعای نور حضرت زهرا (س) به نقل از سلمان فارسی

از سلمان فارسی نقل شده است: «به خدا سوگند، از روزی که حضرت فاطمه زهرا (س) این دعا را به من آموختند،  به بیش از هزار نفر در مکه و مدینه که همگی دچار تب شدید بودند آموختم و همه آن‌ها با قرائت دعای نور، شفا یافتند.»

 در برخی از منابع، همچنین درباره این دعا به این شرح گفته شده است که حضرت فاطمه (ع) پس از تعلیم آن به جناب سلمان فرمودند: «اگر می‌خواهی در روز قیامت به هنگام دیدار با پروردگار از سختی و عذاب در امان باشی، این دعا را بسیار بخوان.»

خواص دعای نور حضرت زهرا

سخن آخر

خاصیت این دعای گرانقدر بسیار است و در این مطلب سعی شد به اختصار، مهم‌ترین فواید آن ذکر شود. امیدواریم در تمامی مراحل زندگی، با توکل بر خدا و همت و تلاش خود، جایگاه ویژه و خوبی در بین اطرافیان داشته باشید و مشکلاتتان یکی پس از دیگری به یاری اهل بیت، حل شوند.

شما می‌توانید با دعای چهل کلید حضرت زهرا (س) و فواید آن نیز در انگیزه آشنا شوید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید