تاریخ عید فطر ۹۸ یا پایان ماه رمضان سال ۹۸ چه روزی است؟

تاریخ عید فطر ۹۸ روز چهارشنبه ۱۵ خرداد است البته در صورتی که این ماه ۲۹ روز باشد. اگر این ماه ۳۰ روز باشد، عید فطر روز پنجشنبه ۱۶ خرداد خواهد بود. در ایران تعطیلات عید فطر دو روز است. در صورتی که این ماه ۲۹ روز باشد تعطیلات عید، روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه است. در صورتی که این ماه ۳۰ روز باشد تعطیلات عید فطر روزهای پنجشنبه و جمعه است. عید فطر یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان است. در وصف این عید، اشعار بسیار زیادی سروده شده، با ما همراه باشید تا با این عید بزرگ مسلمانان بیشتر…

تاریخ عید فطر ۹۸ روز چهارشنبه ۱۵ خرداد است البته در صورتی که این ماه ۲۹ روز باشد. اگر این ماه ۳۰ روز باشد، عید فطر روز پنجشنبه ۱۶ خرداد خواهد بود.

در ایران تعطیلات عید فطر دو روز است. در صورتی که این ماه ۲۹ روز باشد تعطیلات عید، روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه است. در صورتی که این ماه ۳۰ روز باشد تعطیلات عید فطر روزهای پنجشنبه و جمعه است.

عید فطر یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان است. در وصف این عید، اشعار بسیار زیادی سروده شده، با ما همراه باشید تا با این عید بزرگ مسلمانان بیشتر آشنا شوید.

عید فطر

تاریخ عید فطر ۹۸

زمان عید فطر

عید فطر اولین روز ماه شوال است. عید فطر با رؤیت هلال ماه شوال در پایان روز ۲۹ ماه رمضان، یا گذشت ۳۰ روز از اول ماه رمضان، ثابت می‌شود.

بر اساس برخی روایات، ماه رمضان، پیوسته ۳۰ روز است و هیچ‌گاه کمتر از آن نمی‌شود.گروهی از قدما نیز بدان قائل بودند. اما در مقابل، بعضی روایات بیان می‌کند که ماه رمضان همچون دیگر ماه‌ها در نوسان است و می‌تواند ۲۹ یا ۳۰ روزه باشد. بیشتر فقها قائل به این دیدگاه‌اند.

معنای فطر

معنای کلمه «فِطر» در لغت، به معنای روزه نبودن است. فطر از ریشه فَطر به معنای شکافتن، ابتدا و اختراع گرفته شده. کلمه «انْفَطَرَتْ» در قرآن نیز از همین ریشه است. و نیز گفته شده «تَفَطَّرَتْ» و «انْفَطَرتْ» به یک معنا است. «افطار» و «عید فطر» نیز از همین ریشه است.

دلیل آن این است که روزه‌دار دهانش را در وقت مغرب و روز عید فطر بر خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها باز می‌کند.

عید فطر

یکی از مهمترین اعیاد مسلمانان عید فطر است. عید فطر روز اول شوال است و روزه گرفتن در آن حرام است. از جمله اعمال روز عید فطر غسل است. این عید در آخرین روز ماه مبارک رمضان برگزار می شود و پرداخت فطریه در آن واجب است. فطریه رکن اساسی اجتماعی جهت از بین بردن شکاف طبقاتی بین فقیر و غنی جامعه و استحکام روابط اجتماعی است. در این روز نماز فطر را به جماعت می‌خوانند و گرفتن روزه حرام است. در ایران به همین مناسبت دو روز را تعطیل رسمی اعلام می کنند.

 

عید فطر در قرآن

مفسران گفته‌اند که مقصود از «و لِتُکبِّرُ‌وا اللَّـهَ» در «وَ لِتُکمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکبِّرُ‌وا اللَّـهَ عَلَیٰ مَا هَدَاکمْ وَ لَعَلَّکمْ تَشْکرُ‌ونَ» تکبیرهایی است که در شب عید فطر وارد شده است.

براساس برخی روایات منظور از «تزکی» و «فَصَلَّیٰ» در آیات «‌قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکیٰ»و «وَ ذَکرَ‌ اسْمَ رَ‌بِّهِ فَصَلَّیٰ»دادن زکات فطره و خواندن نماز عید است.

 

تاریخ عید فطر 98

عید فطر در روایات

  • جابر بن عبدالله انصاری از امام باقر(ع) از پیامبر(ص) نقل کرده:
«چون روز اول ماه شوال شود، منادی ندا می‌دهد‌‌: ای مؤمنان! صبحگاهان به سوی جایزه‌هایتان بشتابید».
سپس فرمود: «ای جابر جایزه‌های خدا، جوایز این پادشاهان نیست».
سپس فرمود: آن روز،(عید فطر) روزِ جایزه‌هاست».
  • پیامبر خدا(ص) فرمودند:
«فرشتگان در روز عید، سر کوچه‌ها و گذرها می‌ایستند و می‌گویند: «بشتابید به سوی پروردگار کریم که عطای بسیار می‌دهد و گناهان بزرگ را می‌آمرزد».
  • امام علی(ع) فرمودند:
«این، عیدِ کسی است که خداوند، روزه او را پذیرفته و عبادتش را قبول کرده است و هر روزی که در آن، خدا معصیت نشود، آن روز عید است.»

احکام و آداب عید فطر

روز عید

  • از مستحبات مؤکد روز عید فطر غسل است. آغاز وقت آن طلوع فجر است. ولی در اینکه پایان وقت غسل، پیش از بیرون رفتن برای نماز عید است یا زوال خورشید (وقت نماز ظهر) و یا غروب آفتاب، اختلاف است.
  • گزاردن نماز عید در عصر غیبت مستحب است؛ ولی در عصر حضور و حاکمیت امام(ع) واجب می‌باشد.
  • مستحب است قبل از نماز عید خوراکی ای، بویژه خرما بخورند.
  • گفتن تکبیرات، پس از نماز صبح و نماز عید بنابر قول مشهور مستحب است.خواندن دعای ندبه نیز مستحب است.
  • روزه گرفتن در روز عید فطر حرام و توسعه دادن بر خانواده در خوردنی و غیر آن.
  • مسافرت کردن در روز عید پس از طلوع خورشید و پیش از گزاردن نماز عید، حرام و در غیر این صورت، مکروه است.

تاریخ عید فطر 98

 

شب عید

  • حضرت علی(ع) می‌فرماید: اگر بتوانی شب عید فطر و شب عید قربان و… را مراقبت کنی، چنان کن و در این شب‌ها دعا و نماز و قرآن، بسیار بخوان.
  • در شب اول ماه شوال، خواندن دعای استهلال، هنگام دیدن هلال ماه مستحب است.
  • زیارت امام حسین (ع) در این شب مستحب است.
  • غسل کردن در شب عید مستحب است. روایت شده که قبل از غروب شب عید فطر غسل شود، آن‌گاه که می‌داند آن شب، شب عید است. نیز روایت شده که اواخر شب عید، غسل شود.
  • بنابر قول مشهور متأخران، زمان وجوب زکات فطره آغاز شرعی شب عید فطر است. برخی زمان آن را طلوع فجر روز عید دانسته‌اند.
  • نماز؛ امام صادق(ع) به نقل از حضرت علی(ع) فرمود: هر کس در شب عید فطر، دو رکعت نماز بخواند، که در رکعت اول حمد یک بار و هزار بار سوره «قل هو الله احد»، و در رکعت دوم، حمد و یک بار سوره «قل هو الله احد» را بخواند، از خدای متعال چیزی درخواست نمی‌کند، مگر آنکه خداوند به او عطا می‌کند.
  • تکبیر بعد از نمازها؛ (به نقل از معاویه بن عمار) شنیدم که امام صادق(ع) می‌فرمود: در عید فطر تکبیر است. گفتم: کِی؟ فرمود: در نمازهای مغرب و عشای شب عید فطر و نماز صبح عید و نماز عید سپس قطع می‌شود.
    این کلام الهی است که «لِتُکمِلُوا الْعِدَّهَ وَلِتُکبِّرُ‌وا اللَّـهَ عَلَیٰ مَا هَدَاکمْ»(شما را به کمال برسانید و خدا را بر این که هدایتتان کرده، تکبیر بگویید).
    تکبیر، آن است که بگوید: «الله اکبر الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر، و لله الحمد علی ما هدانا، و له الشکر علی ما اولانا.

 

تعطیلات عید فطر

عید فطر از اصلی‌ترین عیدهای مسلمانان در کشورهای مسلمان است. معمولا این عید با تعطیلات مراکز دولتی، بانک‌ها و مدارس از ۲ تا ۱۲ روز همراه است.

با توجه به تقارن این تعطیلات با دیگر تعطیلات رسمی و همچنین مصوبات سالانه هر دولت برای تعطیلات عید فطر، این عدد ممکن است متفاوت باشد.

در ایران ادارات دولتی به مناسبت عید فطر، فقط یک روز (همان روز عید فطر) تعطیل بود. از سال ۱۳۹۰ شمسی با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان تعطیلات عید فطر به دو روز (روز عید و فردای آن) افزایش یافت.

 

مسلمانان جهان با ارسال پیام‌های تبریک عید فطر این روز را به یک دیگر تبریک می‌گویند. امیدواریم از مطالب این مقاله انگیزه لذت برده باشید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید