مجموعه ۷ نامه برای مادر؛ زیبا، کوتاه و احساسی

با مجموعه‌ای از انواع نامه برای مادر در موضوعات مختلف، نامه برای روز مادر، نامه زیبا به مادر عزیزم، نامه ای به مادر برای تشکر از زحماتش ویژه ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر همراه ما باشید.

مادران تنها پناه فرزندان در زندگی هستند. به مناسبت روز مادر، خوب است که از زحمات بی‌دریغشان تشکر کنیم. از همین روی، در این مطلب گلچینی از چند متن نامه برای مادر را ارائه داده‌ایم که امیدواریم مورد پسند شما قرار بگیرند.

معمولا اینگونه نامه‌ها در قالب دلنوشته های زیبا در مورد مادر نوشته شده و تحت عنوان دکلمه روز مادر خوانده می‌شوند.

۷ متن نامه برای مادر

۱. مادر یعنی روشنی زندگی

مادر ای روشنایی بخش زندگی! تابیدنت از خورشید و ماه هم پر نورتر است. آری! مادر مظهر حیات است؛ تیشه بر ریشه حیات نزنید، چرا که مادر بنیان جامعه است و بدون وجودش هر جمعی سوت و کور است. حال که چنین است، پس ای آفتاب روشنایی بخش! بتاب که تمامی مخلوقات از پرتوی نورت بهره‌مند شود.

مادر همچون ستاره‌ای دنباله دار در آسمان تیره و تار است! او عشق، محبت، فداکاری را به دنبال خود می‌کشد. اگر تو بتابی، کل هستی از تو روشنایی گیرد و راه درست زندگی بر همه هویدا می‌شود.
بتاب که منشاء نوری و شب‌های تیره و اندوه با وجود مهربانت غرق زیبایی می‌شود.
مادر ای شکوفه‌ی عطر یاس! با حضورت پاییز و زمستان رخت می‌بندد و از این‌جا می‌رود. همچون نسیمی هستی که گل‌ها از بوی تو خوش بو می‌شوند. به لطف وجودت، طبیعت لباس سبزرنگ و گل دار خود را می‌پوشد و پروانه‌ها در باغ گل پرواز می‌کنند.

مادر ای اقیانوس بی انتهای احساس! کدام ساحل است که می‌تواند محبت تو را در خود جای دهد؟ کدام دریاها می‌توانند محبت سرشارت را در خود جای دهند؟ مگر نه این است که دریا دریاست چون رخسار نازنین تو بر آن لبخند می‌زند؟ مگر نه این است که دریا باشکوه است چون عظمت تو در آن نهفته است؟ به راستی که هر دریایی تسلیم عظمت مهر و محبت توست. اگر این چنین نباشد، شور آبی بی ارزش است که قدرت سیراب کردن تشنگان عشق و محبت را ندارد. تنها وجود توست که به آن معنا بخشیده است.

مادر ای زیباترین نقاشی خداوند! به راستی که خداوند زیباتر از تو را نیافریده! سمبلی از عشق و عاطفه هستی. مادرم، قلبت گنجینه‌ای از مهر بی‌کران است. نامت یادآور دوران خوش کودکی است و آغوشت ماءمن روزهای سخت زندگی.

آری مادر هدیه‌ای از سوی خداست که باید بر دست‌هایش بوسه زد.

 

← متن نامه برای مادر (روز مادر) →

نامه برای مادر مهربانم
نامه برای مادر مهربانم

 

۲. قلب مهربان مادرم

مادرم دوستت دارم و کاش بتوانم آنطور که تو به من عشق می‌دهی، دنیا را به پایت بریزم. اوقاتی که صدای لالایی دل‌نشینت مرا غرق در خوابی آرام می‌کند و هنگامی که اشک چشمانت همچون مرواریدهایی درخشان روی گونه می‌نشینند و مرا بدرقه می‌کنند. کیست که به اندازه قلب مهربان تو، جویای حالم باشد؟ کیست که سراسر قلبش از عشق به تو مملو نباشد؟ کیست که چنین عطوفتی را به من ارزانی کند؟

مادر مهربانم جای تو درون دل‌هاست و دل‌هایمان همیشه در تپش است، پس تو تا ابد در قلب‌هایمان جاویدانی. تو آغازگر عشقی. تو یادگار حوا و مریم و زهرا و زینبی. آری مادر! نام تو با مهری عمیق بر قلبمان حک شده است و یادت زمزمه ابدی من است.

مادر آموزگار صبر و شکیبایی است! این صبر بی همتا قابل ستایش است. مقام والای مادر را باید گرامی داشت. تو سزاوار اکرام و احسانی. دامن پر محبتت همواره آرام‌بخش دل‌نگرانی‌های فرزندت است. حقا که باید بر پاهایت بوسه زد که بهشت زیر پای توست مادرم.

مادر تو همچو باغبانی هستی که گل‌های باغت را زندگی می‌بخشی! بی وجودت گل‌ها پرپر می‌شوند و گسلتان خار می‌شود. تو مژده‌دهنده بهاری و رمنده خزانی. مادر تا همیشه برایم بمان که بی تو این خزان زندگی مرا از پا در می‌آورد.
«مادرم! خودم به فدایت»

 

۳. دل نوشته روز مادر برای تقدیر از زحماتش

به سلامتی مادر عزیزم که مرا بی منت و بی هیچ چشم داشتی بزرگ کرد. بی منت به من مهر ورزید. بی منت جوانی‌اش را به پایم ریخت. بی منت بی خوابی کشید تا من آرام سر به بالین بگذارم. بی منت محبتش را به من تقدیم کرد. بی منت آرزوهایش را فدای خوشبختی‌ام کرد. بی منت مونس و همدم من بود. من هم بی منت از تو تشکر می‌کنم و قدردان زحماتت هستم، روزت مبارک مادر ماهم.

 

← متن نامه برای مادر (روز مادر) →

یک نامه برای مادر عزیزتر از جانم
یک نامه برای مادر عزیزتر از جانم

 

۴. مادر قلب خانه است

مادر قلب خانه و یگانه فرشته‌ی روی زمین است. مادر محبتی است آسمانی، که قداست آن مثل و مانند ندارد. صداقت و ایمان به بهترین شکل خود در او تجلی می‌کند. مادری کردن است که صفات نیکو را در فرزند رشد می‌دهد. مادر است که با بال و پر دادن به فرزندانش، آن‌ها را به جایگاهی والا می‌رساند. مادر است که با از خودگذشتگی قادر است انسان‌های درستکار و نمونه را به جامعه تقدیم کند.
تمام هم و غم مادر، عشق ورزیدن است. اگر جایگاه مادر را کوچک بشمارم، چه ناروا گفته‌ام؛ چرا که اوست که انسان را می‌سازد. مادر با فداکاری هر فصل از زندگی‌اش را به فرزندانش می‌بخشد تا آن‌ها شکوفه دهند و درختی پربار شوند. به این خاطر است که مادران لایق تمامی ستایش‌های دنیا هستند.
زیباترین تعریف و تمجیدی که در وصف مادر شده است و حق مطلب را در رابطه با زحماتش ادا می‌کند، حدیث زیبایی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است که فرمود: «بهشت زیر پای مادران است».
عاطفه و مهر مادری، از موهبت‌های خداوند است که ارزش معنوی آن با هیچ‌چیز برابری نمی‌کند. روز گرامیداشت پرعاطفه‌ترین موجودات خلقت “مادر” مبارک باد.

 

← متن نامه برای مادر (روز مادر) →

نامه برای روز مادر
نامه برای روز مادر

 

۵. مادر یعنی خوش‌بوترین گل بهشتی

دنیای کودکی‌ام با یاد و خاطرات محبت مادر پر شده است، تک تک خاطرات کودکی‌ام را که نگاه کنم ردی از محبت‌های خالص تو به چشم می‌آید. مادر،‌ تو زیباترین گل زندگی ام هستی،‌ تو به وجود من زندگی بخشیدی، با گلبرگ‌هایت مرا در آغوش می‌گرفتی ای گل قشنگم و چه جایی امن‌تر از آغوش تو.
مادر، در وصف مهربانی‌هایت دلم پر می‌کشد تا زیباترین موسیقی را بنوازم و سبد سبد گل‌های عالم را تقدیمت کنم. در زمزمه‌های مادرانه‌ات، طنین عشق است که به گوش می‌رسد. تا ابد عاشقت هستم.
مادر بوسه زدن بر دستانت کار من است و دیدن هر روزه‌ تو، آرام جان من است. تنها دلم به دعای تو خوش است و قوت قلبم از ایمان و پاکی تو سرچشمه می‌گیرد. تو خدا را دوست داشتن و عبادت را به من آموختی.
مادر،‌ ای الهه مهربانی، تو خوش‌بوترین گل در بهشت خدایی و عطر تو در سرتاسر عالم باقی است. مادرم از تبار فاطمه‌ای و وجود تو را با مهر فاطمه پیوند زده‌اند. پس همیشه محتاج دعایت هستم چرا که دعای تو تضمین زندگی‌ام است.
مادرم، به پاس قدردانی از محبت‌هایت و آنچه از وجود خود به من هدیه دادی، به وسعت همه خوبی‌هایت دوستت دارم و با صدای بلند می‌گویم: روزت مبارک.

 

← متن نامه برای مادر (روز مادر) →

نامه ای به مادر جان
نامه ای به مادر جان

 

۶. داستان کودک و خدا

کودکی از خدا پرسید: من فردا متولد می‌شوم. چطور مرا که اینقدر بی پناه و ضعیف و کوچک هستم، به دنیایی ناشناخته می‌فرستی؟
خدا پاسخ داد: در آنجا برای تو فرشته‌ای قرار داده‌ام که مراقبت خواهد بود.
کودک دوباره گفت: من در بهشت با آواز خواندن و خندیدن خوشحال بودم.
خدا دوباره گفت: فرشته نگهبان برایت آوازهای زیبا می‌خواند و به رویت می‌خندد. او تو را سرشار از عشق خواهد کرد، عشقی بی حد و اندازه.
کودک با حالتی مستاصل گفت: من از این ناراحتم که وقتی به آن‌جا بروم دیگر تو را نمی‌بینم.
خداوند در جواب گفت: فرشته نگهبان تو، در مورد من به تو حرف‌های زیادی خواهد زد و به می‌آموزد که به چگونه به سمت من بازخواهی گشت. خاطرت جمع که من همیشه در کنارت هستم و تنهایت نمی‌گذارم.
در این لحظه صدایی از زمین شنیده شد. کودک به خداوند گفت: حالا که وقت رفتن رسیده بگو نام فرشته من چیست؟
خداوند گفت: او را مادر صدا کن.
“سپاس از محبت‌های مادر مهربانم– روز مادر مبارک”

 

← متن نامه برای مادر (روز مادر) →

نامه ای به مادر عزیزم
نامه ای به مادر جان

 

۷. مادر یعنی مظهر تمام خوبی‌ها

وقتی چشم به جهان گشودم. با قلب کوچکم، مهربانی‌های تو را می‌فهمیدم و دیدم که با خوشحالی‌ام لبخند به لبت می‌آمد و با ناراحتی‌ام گریستی. آن وقت بود که فهمیدم تو تنها کسی هستی که دلسوز و خیرخواه من هستی و خوشبختی حقیقی را برایم خواستاری.
همیشه لالایی‌های دلنشنین تو را در ذهنم به خاطر دارم، همان صدای قشنگی که همواره مراقب نگرانی‌ها و دل آشوبی‌هایم است. امیدوارم که بتوانم پاسخگوی کمی از محبت‌هایت باشم.
مادرم نمی‌دانم معنای نامت را در کدامین واژه جستجو کنم؟ در پرتوی خورشید ؟ در طراوت گل‌ها؟‌ تو سرمشق تمام خوبی‌ها هستی. دلم می‌خواهد خورشید را تقدیم نگاه مهربانت کنم. ستاره‌های آسمان را فرش زیر پایت کنم. بلکه کمی از خستگی‌هایت را کم کنم.
مادر وقتی از تو حرف می‌زنم احساس می‌کنم به خدا نزدیکترم چرا که تو مظهری از رحمت خدایی و وجودت خدایی است و وقتی نام مقدست را بر زبان می‌آورم دوست دارم که تمام عشق‌های دنیا را نثارت کنم.
مادر تو تمام شادی‌هایت را به پای من ریختی و من تمام غم و غصه‌هایم را برایت آوردم تا نفس دارم و در آن دنیا هم آرزویم دیدن روی زیبای توست.‌ پروردگارا! کمکم کن تا در مقابل مادرم همواره افتاده و بدون غرور باشم. کمک کن تا هرگز دلش را نرنجانم و آزارش ندهم. امیدوارم که بهترین‌ها را برای گل زیبای زندگی‌ام فراهم کنم.
تقدیم به مادرم فرشته زندگی‌ام

 

سخن آخر

در این مطلب، نامه هایی ادبی را برای گرامی‌داشت روز مادر برایتان گردآوری کردیم؛ باشد که موردپسند شما قرار گفته باشد. در انتها به شما پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه متن تبریک روز مادر نیز دیدن کرده و از جملات ناب آن هم ایده بگیرید. با امید به سلامت همه مادران این سرزمین، متن مصیبت مرگ مادر را نیز می توانید در ستاره بخوانید. 

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید