فلسفه گره زدن سبزه در سیزده بدر و ارتباطش با بخت گشایی

یکی از سنت‌های رایج در میان ایرانیان که در روز سیزده بدر انجام می‌دهند، گره زدن سبزه است. در این روز مردم سبزه‌ سفره هفت سین‌شان را با خود به طبیعت برده، آن را گره می‌زنند و در آب جاری می‌اندازند. در این مطلب به بررسی معنا و مفهوم گره زدن سبزه در سیزده بدر می‌پردازیم و پیشینه این سنت سیزده بدر را بیان خواهیم کرد.   پیشینه و فلسفه گره زدن سبزه در سیزده بدر در اوستا کتاب باستانی زرتشتیان آمده است که پسر و دختر دوقلوی کیومرث نخستین پادشاه زرتشت برای اولین بار در روز سیزدهم فروردین با…

معنای گره زدن سبزه در سیزده بدر

یکی از سنت‌های رایج در میان ایرانیان که در روز سیزده بدر انجام می‌دهند، گره زدن سبزه است. در این روز مردم سبزه‌ سفره هفت سین‌شان را با خود به طبیعت برده، آن را گره می‌زنند و در آب جاری می‌اندازند. در این مطلب به بررسی معنا و مفهوم گره زدن سبزه در سیزده بدر می‌پردازیم و پیشینه این سنت سیزده بدر را بیان خواهیم کرد.

 

پیشینه و فلسفه گره زدن سبزه در سیزده بدر

در اوستا کتاب باستانی زرتشتیان آمده است که پسر و دختر دوقلوی کیومرث نخستین پادشاه زرتشت برای اولین بار در روز سیزدهم فروردین با همدیگر ازدواج کرده‌اند. در آن زمان مراسم عقد یا نکاح برای ازدواج رایج نبوده است. به همین دلیل، پیمان زناشویی این دو فرد نیز با گره زدن دو شاخه بنیان نهاده شد. از همان زمان نیز سنت گره زدن سبزه در سیزده بدر در میان دختران و پسران جوان رواج داشته، در دوره‌ای از تاریخ متروک شده، سپس مجدداً از سر گرفته شده و تا به امروز نیز حفظ گردیده است.

گره زدن سبزه در سیزده به در

دلایل گره زدن سبزه در سیزده بدر

گره زدن سبزه در روز سیزده بدر به منظور بازگشایی گره از مشکلات و به طور خاص بخت گشایی دختران و پسران جوان انجام می‌شود. در ادامه این موارد را با جزئیات بیشتری تشریح می‌کنیم.

۱. گره زدن سبزه برای رفع مشکلات

مردم در زمان‌های گذشته اعتقاد داشتند که خداوند آفریننده زمین، کائنات و همه چیز است. بنابراین اگر با مشکلی مواجه شده و گرهی در کارشان ایجاد می‌شود به دلیل نوع چینش همین کائنات است. از همین روی می‌توان گفت که با گره زدن سبزه در سیزده بدر گره‌ها و مشکلات خود را به طبیعت منتقل می‌کردند. همچنین از آفریننده طبیعت یا خداوند می‌خواستند تا گره زندگی‌شان را باز کرده و مشکلات‌شان را حل کند.

این سنت تا به امروز نیز رایج است؛ به طوری که در روز سیزده بدر افرادی که خواهان فرزند هستند یا خواسته‌های دیگری دارند، به سبزه‌های خود گره می‌زنند و بدین ترتیب از خداوند می‌خواهند تا مشکلات و خواسته‌هایشان را برآورده سازد.

۲. گره زدن سبزه سیزده بدر برای بخت گشایی

همان‌طور که اشاره شد، یکی دیگر از کاربردهای بسیار رایج گره زدن سبزه در سیزده بدر برای بخت‌گشایی دختران و پسران جوان است. دختران و پسران دم بخت، در زمان‌های گذشته اعتقاد داشته‌اند که با گره زدن سبزه در سیزده بدر می‌توانند هر چه سریع‌تر همسری برای خود پیدا کرده و ازدواج کنند! این سنت تاکنون نیز رواج داشته و برخی از دختران و پسران مجرد برای بخت‌گشایی و ازدواج‌شان در روز سیزده بدر سبزه گره می‌زنند و آن را به آب جاری می‌اندازند.

گره زدن سبزه در روز طبیعت

جمع‌بندی

در این مطلب معنا و مفهوم گره زدن سبزه در سیزده بدر را بررسی کرده و پیشینه این سنت رایج در روز سیزده بدر را تشریح کردیم. نظر شما در مورد گره زدن سبزه در روز طبیعت چیست؟ آیا شما نیز در روز سیزده بدر سبزه خود را گره می‌زنید؟! نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

در پایان، برای دسترسی به مجموعه اشعار مرتبط با روز سیزده بدر می‌توانید به مطالبی مانند شعر سیزده بدر و سایر مقالات مشابه مراجعه کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید