بازی های خانگی مفرح و شاد برای دورهمی‌ و مهمانی‌ها

بازی های خانگی شادی را به همراه خود به جمع دوستانه و خانوادگی شما وارد می‌کند. بازی کردن های دورهمی لحظاتی را رقم خواهد زد که خاطره خواهد شد و شما از آن لذت خواهید برد. در این مطلب می‌خواهیم منتخبی از بهترین بازی های خانگی و روش انجام آن در این روزها را برایتان بگوییم.   بازی های خانگی شاد و جذاب ۱. اسم فامیل بازی اسم فامیل بیش از هزار سال قدمت دارد و یکی از بازی های خانگی بسیار ساده است که تنها لوازم مورد نیاز آن، قلم و کاغذ است. این بازی به حداقل دو نفر نیاز…

بازی های خانگی

بازی های خانگی شادی را به همراه خود به جمع دوستانه و خانوادگی شما وارد می‌کند. بازی کردن های دورهمی لحظاتی را رقم خواهد زد که خاطره خواهد شد و شما از آن لذت خواهید برد. در این مطلب می‌خواهیم منتخبی از بهترین بازی های خانگی و روش انجام آن در این روزها را برایتان بگوییم.

 

بازی های خانگی شاد و جذاب

۱. اسم فامیل

بازی اسم فامیل

بازی اسم فامیل بیش از هزار سال قدمت دارد و یکی از بازی های خانگی بسیار ساده است که تنها لوازم مورد نیاز آن، قلم و کاغذ است. این بازی به حداقل دو نفر نیاز دارد و از دو نفر بیشتر تعداد شرکت کننده‌ها نامحدود است. بنابراین از بهترین بازی‌هایی است که همه افراد خانواده در تمام رده‌های سنی می‌توانند در آن شرکت کنند.

روش بازی

این بازی می‌تواند به شکل سنتی خودش و عمومی برگزار شود و یا بصورت تخصصی در یک رشته خاص مثلا سینما بازی شود. در حالت عمومی باید روی کاغذ ستون بندی شده و بالای ستون‌ها موارد زیر نوشته شود:

  • اسم
  • فامیل
  • شهر
  • غذا
  • میوه
  • اشیاء

سپس به نوبت یک نفر یک حروف الفبای دلخواه انتخاب کرده و بلند اعلام می‌کند. به محض اعلام حرف، افراد باید ستون‌ها را با مواردی که با آن حرف شروع می‌شوند پر کنند. فردی که زودتر همه ستون‌ها را پرکند استپ می‌گوید و بازی متوقف می‌شود تا امتیازها مشخص شوند.

برای هر مورد ۵ امتیاز به فرد داده می‌شود. اگر هم کسی بتواند در موارد خاص که هیچ کس نتوانسته بنویسد موردی پیدا کند، ۱۰ امتیاز نوش جانش می‌شود.

بازی به همین منوال تا هر زمان که بخواهید می‌تواند ادامه پیدا کند و در پایان با شمردن مجموع امتیازات برنده مشخص می‌شود. در روش موضوعی مثلا موضوع موسیقی، ستون‌ها را با مواردی مثل نام آهنگ، نام خواننده، قسمتی از یک شعر یا ترانه و … می‌توان پر کرد.

۲. بازی دوز

بازی ایکس - او

دوز نیز یکی از قدیمی‌ترین بازی‌هاست که پدران و مادران ما در گذشته حتی روی حیاط‌های قدیمی با گچ صفحه آن را می‌کشیدند و ساعت‌ها با آن سرگرم بودند. همچنین در اروپا این بازی به نام ایکس- او معروف است.

روش بازی

سبک اروپایی این بازی آسان‌تر است چون فقط نیاز به کاغذ و قلم دارد و معمولا دو نفر بیشتر بازی نمی‌کنند. در این روش یک جدول ۳ در ۳ بزرگ مانند شکل زیر بکشید. یک نفر حرف ایکس و نفر دیگر حرف او را انتخاب می‌کند. در هر مرحله هر فرد می‌تواند یک خانه را با علامت انتخابی خودش پر کند. فردی که زودتر بتواند سه خانه در یک ردیف را با علامت خود پر کند، برنده است.

در روش سنتی ایرانی تعداد افراد می‌تواند ۴ نفر هم باشد. در این روش روی صفحه سه مستطیل از بزرگ به کوچک بصورت تو در تو باید کشید .قطرهای مستطیل را نیز بکشید. دو خط هم باید از وسط اضلاع به هم متصل شوند. نقاطی که خطوط همدیگر را قطع کردند باید بعنوان نقاط اصلی ضربدر کشیده شوند.

حال هر نفر باید سه مهره داشته باشد. برای مهره‌ها از حبوبات مختلف استفاده کنید. در هر دور از بازی هر فرد وقتی نوبتش می‌شود می‌تواند یک مهره در جای دلخواه بگذارد. هرکس بتواند سه نقطه در امتداد هم را با مهره خود پر کند برنده است و دور بعدی را بعنوان جایزه شروع می‌کند.

۳. نقطه بازی

نقطه بازی

نقطه بازی از بازی‌هایی است که در ابتدای بازی هیجان زیادی ندارد، اما بازی از نیمه به بعد هیجان بسیار بالایی دارد و خیلی جذاب است. تعداد نفرات شرکت کننده بین دو تا چهار نفر است و تنها لوازم مورد نیاز کاغذ و قلم است.

روش بازی

قبل از شروع بازی یکی از افراد بصورت داوطلب باید تعدادی نقطه بصورت مربعی و با فواصل تقریبا یکسان روی کاغذ بکشد. تعداد نقطه‌ها بستگی به حوصله افراد شرکت کننده دارد. هرچه نقطه‌ها بیشتر باشند بازی طولانی‌تر می‌شود. زمانی که کار نقطه‌گذاری تمام شد بازی شروع می‌شود. هر فرد در هر دور بازی می‌تواند فقط دو نقطه را با یک خط به هم وصل کند. اگر بتواند با کشیدن خط بین دو نقطه یک مربع ایجاد کند آن خانه متعلق به خودش می‌شود و با افتخار حرف اول اسمش را داخل آن خانه می‌نویسد و به‌عنوان جایزه خط بعدی را می‌کشد.

در ابتدای بازی به دلیل خلوت بودن و خالی بدون خطوط، بازی هیجان کمتری دارد اما رفته رفته که تعداد خطوط زیاد می‌شود، تعداد مربع‌هایی که با کشیدن هر خط اضافه می‌شود نیز بسته به تمرکز فرد بیشتر می‌شود و هیجان خیلی زیادی را ایجاد می‌کند. در پایان هر فرد که خانه‌های بیشتری را متعلق به خود کرده باشد برنده نهایی می‌شود.

۴. بازی شاه، دزد، وزیر

بازی شاه، دزد، وزیر

این بازی، یک بازی هیجان انگیز و بیشتر برای بزرگ‌ترهاست که بسیار آسان است و به ۴ تکه کاغذ و یک قلم بیشتر احتیاج ندارد.

روش بازی

برای شروع این بازی هیجان انگیز باید ابتدا کلمه‌های شاه، وزیر، جلاد و دزد را به طور جداگانه روی هر تکه کاغذ بنویسید. سپس کاغذها را بسته و با هم قاطی کنید. هر فرد بصورت شانسی باید یک کاغذ را بردارد و طوری که دیگران نبینند آن را باز کند و بخواند. فردی که شاه یا جلاد می‌شود خوش به حالش است چون اتفاقی برایش نمی‌افتد. شاه بلند اعلام می‌کند وزیر من کیست؟ وزیر با نشان دادن کاغذش خودش را معرفی می‌کند. دوباره شاه دستور می‌دهد که دزد من را از میان این دو پیدا کن.

قسمت فوق العاده هیجان انگیز بازی این جاست. اگر وزیر دزد را دست انتخاب کند شاه شکنجه‌ای را به جلاد دستور می‌دهد تا برای دزد انجام دهد اما اگر اشتباه کند بلافاصله شاه می‌گوید به جلاد توهین کردی؟ این بار دستور شکنجه برای وزیر بیچاره را می‌دهد. شکنجه‌ها معمولا به انتخاب شاه است و در اکثر مواقع کشیدن سبیل آتشی یا انجام یک کار پر هیجان خانمان سوز و خنده‌دار است.

۵. پانتومیم

بازی پانتومیم

پانتومیم از بازی‌های بسیار زیبا و لذت بخش است که ساعت‌ها می‌تواند شما و خانواده‌تان را سرگرم کند. خوبی این بازی این است که به هیچ وسیله‌ای احتیاج ندارد و تنها باید از هوش خود استفاده کنید. همچنین به خاطر داشتن حرکات فیزیکی، کمک بسیار زیادی به بالا بردن روحیه و تمرکز می‌کند. تعداد شرکت کننده‌ها نامحدود و برای تمام سنین مناسب است.

روش بازی‌‎

برای شروع بازی همه افراد در یک طرف می‌نشینند و فردی که نوبت اوست یک کلمه را بصورت ذهنی انتخاب می‌کند و آن را با حرکات دست نمایش می‌دهد. در این بازی لب‌زنی و لب‌خوانی نباید انجام شود و خطا محسوب می‌شود. افراد مقابل باید طی حدس‌هایی که می‌زنند، کلمه انتخابی فرد نمایش دهنده را حدس بزنند. برای اینکه این بازی هیجان خیلی بیشتری داشته باشد بهتر است افراد به دو یا چند تیم، تقسیم بندی شوند و برای گفتن هر کلمه یا جمله، زمان مشخصی معلوم شود.

۶. بازی جرات حقیقت

بطری بازی

این بازی به دلیل هیجان بالایی که دارد، در چند سال گذشته به خصوص در میان جوانان بسیار باب شده است. تعداد افراد بازی معمولا از ۴ نفر شروع می‌شود و نامحدود است. تنها وسیله‌ای که برای این بازی لازم است یک بطری است.

روش بازی‎

برای این بازی افراد باید بصورت گرد دور هم بنشینند. فرد شروع کننده بطری را می‌چرخاند. بطری چند دور می‌خورد و سپس سر بطری به طرف یک نفر می‌ایستد. این جاست که بازی هیجان انگیز می‌شود. فردی که بطری را چرخانده است از فردی که بطری به طرف او متقوف شده است می‌پرسد: جرات را انتخاب می کنی یا حقیقت را؟

اگر فرد جرات را انتخاب کرد باید هر کاری که افراد گروه به او گفتند انجام دهد و اگر حقیقت را انتخاب کرد باید هر سوالی که از او شد جواب درست به آن بدهد.

۷. بازی هپ هپ

این بازی از بازی های خانگی بسیار هیجان‌انگیز است و به قدرت تمرکز بالایی احتیاج دارد. تعداد افراد باید از سه به بالا باشند و نامحدود است. این بازی برای نوجوانان و به خصوص علاقه‌مندان به بازی‌های فکری و ریاضی، بازی مناسب و سرگرم کننده‌ای است و به هیچ چیز جز حواس جمع نیاز ندارد.

روش بازی

بسته به تعداد افراد شرکت‌کننده یک عدد انتخاب می‌شود. مثلا اگر افراد ۵ نفر باشند عدد ۵ عدد بازی است. بازی به این شکل است که هر نفرد باید یک عدد را بگوید و زمانی که به عدد انتخابی بازی و مضراب‌های آن عدد رسیدند فرد به جای عدد باید بگوید: هپ هپ. معمولا برای آسان‌تر شدن بازی حتی اگر تعداد مثلا هفت یا هشت نفر باشد باز هم عددهای آسان مثل ۵ انتخاب می‌شود تا همه افراد مضراب‌های آن مثل ۱۰,۱۵،۲۰و … را به راحتی تشخیص دهند و سریعا هپ هپ را بگویند. فردی که یادش برود و به جای هپ هپ، عدد را بگوید می‌سوزد و نفر باقی مانده در آخر، برنده می‌شود.

 

سخن آخر

امیدواریم با انجام این بازی‌ها نهایت لذت را ببرید. شما نیز اگر بازی هیجان انگیزی می‌شناسید که می‌توان آن را به راحتی در خانه انجام داد برای ما در پایین همین صفحه بنویسید. منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم.  

همچنین پیشنهاد می‌کنیم با خواندن مطلب کسب درآمد از بازی‌های آنلاین، هم بازی کنید و هم کسب درآمد کنید!

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید