نقشه کابینت (پلان) و نحوه‌ چینش آن در آشپزخانه های مختلف

نقشه کابینت (پلان) در آشپزخانه‌های مختلف، متفاوت است. نحوه‌ی چینش آن‌ بستگی به سایز، مدل و نحوه‌ی قرارگیری آشپزخانه در خانه دارد.

نقشه کابینت

نقشه‌ کابینت (پلان) در آشپزخانه یکی از ارکان مهم در طراحی فضای آشپزخانه‌ شماست. در طراحی چینش کابینت‌های آشپزخانه باید به مسیر دسترسی برای محل نگهداری مواد غذایی، محل تهیه‌ی غذا و مکان صرف وعده‌های غذایی دقت کرد. بر اساس سایز وسایل آشپزخانه و سایز خود آشپزخانه، نقشه‌ کابینت می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه چند مدل نقشه‌ کابینت در آشپزخانه‌های مختلف را میبینیم.

 

نقشه کابینت (پلان) L شکل

چیدمان L شکل برای آشپزخانه‌های کوچک بسیار کارآمد است، چرا که به خوبی قابلیت کنترل فضای آشپزخانه و دسترسی به وسایل مختلف را فراهم می‌کند. البته می‌توان در آشپزخانه‌های بزرگ هم از این مدل چیدمان استفاده کرد اما کارایی آن به خوبی آشپزخانه‌های کوچک نیست.

پلان نقشه کابینت L شکل

مزیت استفاده از کابینت‌های L شکل

مزیت استفاده از نقشه‌ کابینت L شکل این است که نه تنها فضایی کارآمد برای پخت و پز فراهم می‌کند بلکه معمولا به فضای دیگر خانه نظیر نشیمن و پذیرایی نیز دید دارد که قابلیت خوبی برای پذیرایی و گفتگو با مهمان‌ها در هنگام فعالیت در آشپزخانه ایجاد می‌کند.

مزیت نقشه کابینت L شکل

در آشپزخانه‌های بزرگتر با کابینت‌هایی L شکل، می‌توان با ایجاد یک جزیره یا میز ناهارخوری فضایی ملموس‌تر با کارایی بیشتر را ایجاد کرد.

مزیت نقشه کابینت L شکل

در آشپزخانه‌های کوچک می‌توان با استفاده از نقشه کابینت L شکل فضایی بهینه برای فضای گوشه‌ی آشپزخانه فراهم کرد.

مزیت نقشه کابینت L شکل

مزیت نقشه کابینت L شکل

نقشه کابینت L شکل، برای آشپزخانه‌های مدرن و خانه‌هایی با طراحی فضاهای باز با کم‌ترین دیوارهای جداکننده‌ بسیار مناسب است.

مزیت نقشه کابینت L شکل

 

نقشه کابینت (پلان) U شکل

وقتی از این مدل کابینت استفاده میکنیم که ۳ طرف فضا دیوار باشد. آشپزخانه‌هایی با پلان U شکل، بسیار کارآمد هستند، چرا که وسایل مختلف مانند ماشین ظرف‌شویی و سینک، گاز و یخچال می‌توانند به خوبی در جهت‌های مختلف آشپزخانه قرار گیرند و دسترسی خوب و یکسانی را به فضای آشپزخانه ارائه دهند. این مدل چیدمان هم در آشپزخانه‌های کوچک و هم برای آشپزخانه‌های بزرگ کارآمد است.

 

پلان نقشه کابینت U شکل

 

مزیت‌های استفاده از کابینت‌های U شکل

در آشپزخانه‌های بزرگ که فاصله‌ی زیادی بین دیوارهای آشپزخانه (محل قرارگیری وسایل آشپزخانه) وجود دارد، کابینت‌های U شکل می‌توانند بسیار مفید باشند. آن‌ها گردش فضایی در آشپزخانه را بسیار بهینه می‌کنند و کیفیت فضایی آشپزخانه را بهبود می‌بخشند.

مزیت نقشه کابینت U شکل

مزیت نقشه کابینت U شکل

در آشپزخانه‌هایی که حتی با وجود نقشه کابینت U شک، فضای زیادی برای دسترسی‌های فضایی دارند، ایجاد جزیره یا میز ناهار خوری در وسط آشپزخانه به بهبود کیفیت فضایی کمک می‌کند.

مزیت نقشه کابینت U شکل

نقشه کابینت U شکل برای خانواده‌های بزرگ که وسایل زیادی برای آشپزخانه‌ی خود دارند، بسیار مناسب است، چرا که تعداد کابینت بیشتری را در آشپزخانه جای می‌دهند.

مزیت نقشه کابینت U شکل

مزیت نقشه کابینت U شکل

در آشپزخانه‌های کوچک نیز از این مدا چینش کابینت استفاده می‌شود. اگر خانه‌ی شما کوچک است و آشپزخانه‌ی کوچکی دارید، اما وسایل و ظروف آشپزخانه‌ی شما زیاد است ونمی‌دانید چه گونه آن‌ها را ساماندهی و طبقه‌بندی کنید، نقشه‌ کابینت U شکل مناسب آشپزخانه‌ی شماست.

مزیت نقشه کابینت U شکل

 

نقشه کابینت (پلان) G شکل

نقشه کابینت G شکل همان مدل U شکل است که در جلوی آن کانتر یا جزیره‌ای برای استفاده‌ی بیشتر از کابینت‌ها قرار گرفته است.

پلان نقشه کابینت ٖG شکل

 

مزیت‌های استفاده از کابینت‌های G شکل

نقشه کابینت G شکل به آشپزخانه حالت باز و اپن می‌دهد که برای تعامل فضایی آشپزخانه با دیگر فضاها مناسب است.

مزیت نقشه کابینت G شکل

مزیت نقشه کابینت G شکل

از کانتر یا جزیره‌ی به وجود آمده در این مدل چینش کابینت می‌توان به عنوان فضای غذاخوری استفاده کرد. بنابراین دیگر به میز غداخوری در آشپزخانه نیاز نداریم. این مورد برای آشپزخانه‌های کوچک بسیار مفید است.

مزیت نقشه کابینت G شکل

پلان G شکل برای چینش کابینت، به شما این امکان را می‌دهد که نهایت استفاده از فضا را برای چیدن وسایل خود داشته باشید و فقط یک راه برای ورود و خروج به آشپزخانه ارائه می‌دهد.

مزیت نقشه کابینت G شکل

مزیت نقشه کابینت G شکل

 

نقشه کابینت (پلان) خطی

در این مدل کابینت‌ها به صورت خطی کنار دیوار قرار می‌گیرند. این مدل چینش کابینت برای آشپزخانه‌های کوچک تک دیواره بسیار مناسب است.

پلان نقشه کابینت خطی

 

مزیت‌های استفاده از کابینت‌های خطی

کابینت‌های تک دیواره از نظیر هزینه بسیار مقرون به صرفه هستند زیرا که فقط بخش کمی از خانه‌ی شما را در برمی‌گیرند.

مزیت نقشه کابینت خطی

کابینت‌های خطی برای خانواده‌های کوچک که لوازم آشپزخانه‌ی زیادی ندارند، بسیار مناسب هستند.

مزیت نقشه کابینت خطی

مزیت نقشه کابینت خطی

 

نقشه کابینت گرد یا نیم‌گرد

این مدل کابینت‌ها مانند مدل‌های قبل هستند با این تفاوت که طبق دیوار یا مدل کانتر، گرد یا نیم‌گرد ساخته می‌شوند.

نقشه کابینت گرد یا نیم گرد

 

مزیت استفاده از کابینت‌های گرد یا نیم‌گرد

به آشپزخانه حالتی صمیمی‌تر می‌دهند. کانترهای نیم‌گرد حالت صمیمیت بیشتری برای صرف غذا به افراد خانواده ارائه می‌کنند.

نقشه کابینت گرد یا نیم گرد

حالت نیم‌گرد بودن، کانتر فضای بیشتری نسبت به کانترهای مستطیلی برای آشپزخانه به ارمغان می‌آورد.

نقشه کابینت گرد یا نیم گرد

 

جمع‌بندی

کابینت‌ها از اجزای مهم در آشپزخانه هستند که انتخاب طراحی مناسب برای آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در کیفیت فضایی آشپزخانه ایفا کند. نقشه کابینت با توجه به سایز آشپزخانه، وسایل آن و نحوه‌ی دسترسی فضایی انتخاب می‌شود.

آشنایی با قوانین دکوراسیون آشپزخانه نیز به شما در انتخاب نقشه صحیح کابینت کمک شایانی خواهد کرد. شما چه مدل‌های دیگری برای نقشه کابینت می‌شناسید؟ دیدگاه و تجربیات خود را از طریق ارسال پیام با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید