۱۴ ایده خاص و جذاب برای تزیین داخل آکواریوم ماهی

تزیین داخل آکواریوم اگر با کمی خلاقیت همراه شود، می‌تواند نقش آرامبخشی در خانه یا محل کار داشته باشد. امروزه وسایل تزیینی زیادی مربوط به آکواریوم‌ها در بازار وجود دارد. بهتر است قبل از خرید کمی بیشتر درباره دکوراسیون آکواریوم بدانید.

تزیین آکواریوم

وجود آکواریوم در داخل خانه باعث ایجاد حس آرامش می‌شود؛ بخصوص که اگر تزیین داخل آکواریوم ماهی چشم نواز باشد؛ در اینصورت دکوراسیون داخلی منزلتان جذاب‌تر به نظر خواهد رسید و هر کسی از دیدن آکواریوم شما احساس خوبی خواهد کرد.

از این رو ما در این مطلب به بیان ۱۴ ایده‌ی مختلف و نکاتی مهم برای تزیین آکواریوم با وسایل طبیعی و مصنوعی می‌پردازیم؛ با ما باشید.

 

انواع ایده برای تزیین آکواریوم

۱. انتخاب یک لایه برای کف آکواریوم

برای آن که آکواریوم شما جلوه‌ای زیباتر داشته باشد، از ماسه‌ برای کف آن کنید. از بین ماسه‌های رنگی، ماسه آبی می‌تواند گزینه مناسبی باشد چرا که جلوه اقیانوس را در خانه شما تداعی خواهد کرد.

 
ماسه آبی برای آکواریوم
ماسه آبی برای آکواریوم

 

۲. از سنگ‌ریزه‌ها استفاده کنید

از سنگ‌ریزه‌های صاف و گردی استفاده کنید که شبیه سنگ‌های رود‌خانه هستند. سنگ‌ریزه‌هایی که در اندازه متوسط هستند، برای شما بهترین گزینه خواهند بود. از سنگ‌ریزه‌های بزرگ استفاده نکنید؛ زیرا می‌توانند ماهی‌ها و غذا‌ها را به دام بیاندازند.

 

تزیین داخل آکواریوم ماهی
تزیین داخل آکواریوم ماهی

 

۳. با استفاده از سنگ‌های طبیعی یک تم ایجاد کنید

سنگ‌هایی مانند سنگ گدازه، سنگ کوارتز و تخته سنگ گزینه‌های مناسبی هستند. همچنین می‌توانید از سنگ‌هایی استفاده کنید که حالت تونل دارنند تا ماهی‌ها بتوانند در داخل آن شنا کنند. دقت داشته باشید که سنگ‌ها نباید لبه‌ تیز داشته باشند. سنگ‌ها را خوب بشویید و ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید تا مطمئن شوید که باکتری‌های آن از بین رفته باشند.

 

تزیین آکواریوم
تزیین آکواریوم

 

۴. از چوب استفاده کنید

تخته‌های چوب، تداعی کننده ساحل و اقیانوس هستند. می‌توانید آن‌ها را در کنار ساحل و رود‌خانه بیابید یا از بازار تهیه کنید. فراموش نکنید که این چوب‌ها را بجوشانید تا باکتری‌های مضر از بین بروند.

 

مدل تزیین آکواریوم خاص
مدل تزیین آکواریوم خاص

 

۵. از صدف استفاده کنید

صدف‌ها می‌توانند حس طبیعی بودن را به آکواریوم شما بدهند. می‌توانید صدف‌ها را از ساحل، رود‌خانه و دریاچه پیدا کنید.

 

مدل تزیین آکواریوم کوچک
مدل تزیین آکواریوم کوچک

 

۶. استفاده از گیاهان زنده برای افزودن سبزینگی به آکواریوم

از گیاهان می‌توانید برای مخفی کردن چیز‌‌هایی که مانند سیستم تصفیه که ترجیح می‌دهید دیده نشوند، استفاده کنید. تمام گیاهان را در قسمت جلویی آکواریوم قرار ندهید، زیرا دید شما را مسدود می‌کنند.

آیا می‌دانید کاشت گیاه آکواریومی چگونه است؟

 

تزیین آکواریوم با خزه
تزیین آکواریوم با خزه

 

۷. استفاده از گیاهان پلاستیکی

با استفاده از گیاهان پلاستیکی، به آکواریوم خود سبزینگی اضافه کنید. از گیاهانی با اندازه متوسط در مرکز و از گیاهان کوچک‌تر در اطراف صخره‌ها استفاده کنید.

 

تزیین آکواریوم با گیاه پلاستیکی
تزیین آکواریوم با گیاه پلاستیکی

 

۸. یک تم ایجاد کنید

با استفاده از ایده‌های خلاقانه یک تم ایجاد کنید. برای مثال می‌توانید با استفاده وسایلی همچون کشتی دزدان دریایی، صندوق گنج و … تم دزدان دریایی ایجاد کنید.

 

استفاده از مجسمه برای تزیین آکواریوم
استفاده از مجسمه برای تزیین آکواریوم

 

۹. از سفال یا پوسته نارگیل استفاده کنید

از وسایل سفالی استفاده کنید. قطعات سفالی می‌تواند آکواریم‌تان را هنری کنند. همچنین مانند تصور زیر با پوست نارگیل می‌توانید نمای آکواریوم را دوچندان کنید.

 

استفاده از پوسته نارگیل در آکواریوم
استفاده از پوسته نارگیل در آکواریوم

 

۱۰. گلدان‌های شیشه‌ای قدیمی یا بطری‌ها را دور نریزید!

استفاده از این وسایل به زیبایی هرچه بیشتر آکواریوم شما کمک خواهند کرد.

 

تزیین آکواریوم با گلدان شیشه ای
تزیین آکواریوم با گلدان شیشه ای

 

۱۱. استفاده از پس زمینه برای ایجاد هارمونی

شما می‌توانید از پس زمینه‌ها مانند تصویر زیر استفاده کنید.

پس زمینه برای هارمونی
پس زمینه برای هارمونی

 

۱۲. تم را در اطراف آکواریوم ادامه دهید

برای مثال اگر در داخل آکواریوم از کشتی دزدان دریایی و گنج استفاده کرده‌اید، می‌توانید کاسه سکه طلا، کلاه دزدان دریایی و … را در فضای اطراف آکواریوم قرار دهید تا یک هارمونی بین فضای داخل و خاج آکواریوم ایجاد شود.

 

تزیین آکواریوم مینیمال
تزیین آکواریوم مینیمال

 

۱۳. اطراف آکواریوم

از هر رنگی که در داخل آکواریوم استفاده کرده‌اید، می‌توانید در فضای اطراف آکواریوم نیز استفاده کنید. این کار به هرچه زیباتر شدن آکواریومتان کمک خواهد کرد.

 

تزیین فضای اطراف آکواریوم
تزیین فضای اطراف آکواریوم

 

۱۴. استفاده از گیاهان مشابه در فضای اطراف آکواریوم

از گیاهان مشابهی که در داخل آکواریوم استفاده کرده‌اید، در فضای اطراف آکواریوم نیز استفاده کنید.

 

گیاهان مشابه درون آب در کنار آکواریوم
گیاهان مشابه درون آب در کنار آکواریوم

 

نکاتی برای تزیین داخل آکواریوم

۱. برنامه‌ریزی و طراحی برای تزیین آکواریوم

قبل از آنکه با عجله هرچیزی که به ذهنتان می‌رسد را خریداری کنید، برای تزیین آکواریوم‌تان برنامه‌ریزی کنید. شاید بد نباشد یک اسکیس از طراحی مدنظرتان روی کاغذ بیاورید. یا اگر از قبل وسایل تزیینی خریداری کرده اید، کمی با پیکربندی آن‌ها بازی کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد بهترین استفاده را از فضای آکواریوم ببرید.

نکته: قانون یک سوم راه خوبی برای دکوراسیون است. براساس این قانون، فضا را به سه بخش مساوی تقسیم کنید و در نقطه‌ی تقاطع یک سوم عمودی و افقی، نقطه‌ی مورد تمرکز بیننده قرار دارد. مهم‌ترین المان‌ها را در این نقطه قرار دهید.

۲. پیدا کردن نقطه کانونی آکواریوم

با استفاده از یک تکه چوب شناور یا گیاه یا یک مجسمه و یا هرچیز دیگری می‌توانید یک نقطه‌ی کانونی در داخل آکواریوم خود در نظر بگیرید و سایر چیز‌ها را طبق آن بچینید و برنامه ریزی کنید. بدیهی است که زمانی که در حال تزئین داخل آکواریوم هستید، داشتن یک شیء کانونی می‌تواند در تصمیم گیری درباره پالت رنگی و چیدمان‌تان کمک کننده باشد.

۳. کد رنگی برای تزیین آکواریوم

یک پالت رنگی برای تزیین آکواریوم خود در نظر بگیرید. می‌توانید سه رنگ اصلی برای المان‌های داخلی درنظر بگیرید و همه چیز را طبق این سه رنگ طراحی کنید. رنگ‌های تیره و شارپ، نگاهی جسورانه به اکواریوم شما می‌دهند؛ و اگر بخواهید می‌توانید یک پس زمینه‌ی روشن از رنگ‌ها داشته باشید تا سایر چیز‌ها بیشتر به چشم بیایند. ترکیب رنگ خاکی، رنگ آبی و سبز گیاهان دریایی می‌تواند بسیار زیبا عمل کند.

۴. رنگ کردن پشت آکواریوم

اگر می‌خواهید آکواریومتان برجسته به نظر برسد، می‌تواند قسمت پشتی آن را رنگ بزنید تا از نمایش چیز‌های پشت آکواریوم جلوگیری کنید. این ظاهر آکواریوم شما را به عنصر مرکزی خانه تبدیل می‌کند. استفاده از آینه به عنوان این شیشه‌ی پشتی آکواریوم می‌تواند ایده‌ی فوق العاده‌ای باشد. اگر هم تصمیم به رنگ آمیزی گرفتید، این کار را از بیرون انجام دهید.

 

کلام آخر

تزیین داخل آکواریوم ماهی به سلیقه شخصی فرد بستگی دارد. شما می‌توانید از سنگ‌های مصنوعی، صدف‌ها، چوب، گیاهان مصنوعی و … استفاده کنید. شما با استفاده از چه روش‌هایی آکواریوم‌تان را تزیین می‌کنید؟ تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید