طرز تهیه کته استانبولی خوشمزه و لذیذ

کته استانبولی بگونه‌‌ای طبخ می‌شود که شما نیازی به گوجه نخواهید داشت. همچنین در این غذا نیازی به گوشت و مرغ نیست و با سیب زمینی نگینی طبخ می‌شود. با طرز تهیه کته استانبولی همراه ما باشید.

طرز تهیه کته استانبولی

ستاره | سرویس آشپزی – استانبولی پلو یا دمی گوجه‌فرنگی یکی از خوراک‌های ایرانی است که اساس آن بر استفاده از برنج است. انگلیسی زبان‌ها به آن برنج اسپانیایی می‌گویند. کته استانبولی، غذایی است آسان كه تقریبا همه تهیه آن را بلد هستند، اما هر غذای آسانی هم برای خودش راز و رمزهایی دارد كه با رعایت آنها، خوشمزه تر می شود.

اصولا ترک‌های تركیه، برنج را به صورت پلو، یعنی مخلوط با گوشت، سبزیجات و موادی از این قبیل تهیه می‌كنند، پس شاید این پلوی لذیذ و ساده، یک غذای وارداتی باشد. در این مطلب طرز تهیه کته استانبولی اصل را به شما آموزش خواهیم داد.

 

طرز تهیه کته استانبولی با رب و سیب زمینی

مواد لازم
برنج ۳ پیمانه
 رب گوجه فرنگی ۴ قاشق غذاخوری
 سیب زمینی متوسط  ۱-۲ عدد
 پیاز  ۱ عدد
زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
 فلفل سیاه به میزان لازم
 نمک به میزان لازم

 

طرز تهیه کته استانبولی

 

دستور تهیه:

  • برای تهیه کته استانبولی ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و با روغن تفت بدهید.
  • زمانی که پیاز ها نرم شدند سیب زمینی را نگینی درست خرد کنید و با پیازها تفت بدهید تا کمی پخته شوند.
  • بعد از آن رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و آن را مخلوط کنید. اجازه بدهید رب گوجه کمی سرخ شود.
  • پس از آن آب برنج خیس کرده را خالی کنید و برنج را داخل سس بریزید و به اندازه‌ی یک بند انگشت سبابه روی برنج آب بریزید.
  • سپس نمک آن را بچشید تا بی‌نمک نباشد. دقت کنید نباید خیلی خوش نمک باشد زیرا پس از جوشیدن آب آن تمام می‌شود و شورتر می‌شود. همچنین بی نمک هم نباشد زیرا هنوز برنج آب را به خودش نکشیده است.
  • در ادامه بعد برنج را به حال خود رها کنید تا آب آن بجوشد و کشیده شود.
  • زمانی که آب برنج تمام شد، اگر تمایل داشتید پلوی شما بصورت قالبی در بیاید مقداری روغن روی آن و اطراف آن بریزید و در آن دمی بگذارید و اجازه بدهید بخار کند. زیر آن را کم کنید تا دم بکشد. اما اگر تمایلی به قالبی در آمدن نداشتید پس از تمام شدن آب آن، برنج را در وسط قابلمه جمع کنید و چند سوراخ روی آن بدهید و در آن را دمی بگذارید.
  • این دمپختک بهتر است با برنج ایرانی پخته شود تا عطر و طعم بهتری بگیرد.

 

انواع استانبولی پلو

۱- بعضی استانبولی پلو را فقط با برنج و گوجه فرنگی درست می كنند. این غذا در حقیقت گوجه‌پلوست و از اساس با استانبولی‌پلو متفاوت است. ولی ما آن را جزء خانواده استانبولی پلو محسوب می كنیم.

۲- اضافه كردن گوشت چرخ كرده به استانبولی پلو از ضروریات نیست، اما بدیهی است كه با وجود گوشت غذا خوشمزه‌تر و پر و پیمان‌تر می‌شود. اگر در استانبولی‌پلو گوشت چرخ‌كرده می‌ریزید، پیاز را كمتر تفت دهید و گوشت را قبل از رب اضافه كرده و آنقدر سرخ كنید تا رنگش عوض شده و آبش تبخیر شود.

۳- اضافه كردن پیاز در استانبولی پلو اختیاری است، اما به عقیده بسیاری طعم بهتری به غذا می‌دهد.

۴- از عجیب‌‌ترین استانبولی‌هایی كه تا به حال خورده‌ام استانبولی‌‌پلویی بود كه در آن از كشمش تفت داده شده استفاده شده بود و با اینكه میانه خوبی با غذاهای شیرین ندارم، اما الحق خوشمزه بود. در استانبولی دیگری به جای گوشت چرخ‌كرده از گوشت تكه‌ای استفاده شده بود، اما گوشت را با كارد ساطوری یا به اصطلاح كاردی كرده بودند كه آن مورد هم بسیار خوشمزه و فراموش‌نشدنی بود.

 

نکات آخر

توجه داشته باشید که در تهیه کته استانبولی اگر از قابلمه تفلون یا شعله پخش كن استفاده كنید، ته‌دیگ خوبی به دست می‌آورید، در غیر این صورت رب گوجه فرنگی می‌‌سوزد و ته‌دیگ سیاه و بدمزه می‌شود. استفاده از ادویه پلویی یا دارچین نیز عطر خوبی به غذا می‌دهد. همچنین می‌توانید سیب زمینی‌ها را جداگانه سرخ كرده و هنگام سرو لابه‌لای پلو بریزید.

بدیهی است كه استفاده از زعفران غذا را خوشمزه‌تر می‌كند. اگر هم اهل فلفل‌دلمه‌ای هستید، نصف فلفل‌دلمه‌ای سبز یا قرمز را  نگینی كرده و با پیاز تفت دهید؛ تاثیری در مزه ندارد اما شكل و شمایل غذا را بهتر می‌كند.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید