طرز تهیه استیک با سس قارچ رستورانی

طرز تهیه استیک با سس قارچ در خانه هم امکانپذیر است و به خوشمزگی استیک گوشت رستورانی می‌شود به ظرطی که نکات مهم و فوت و فن های آن را بلد باشید.

استیک با سس قارچ

ستاره | سرویس آشپزی استیک یک غذای گوشتی لذیذ است که اغلب با سس قارچ سرو می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. اما برای تهیه این غذای اشتها برانگیز لازم نیست حتما به رستوران بروید و قیمت‌های گزاف بپردازید. با رعایت چند نکته و فوت و فن، خودتان می‌توانید یک استیک گوشت عالی با سس قارچی لذیذ در خانه تهیه کنید و از طعم بی نظیر ان لذت ببرید. در این مطلب طرز تهیه استیک با سس قارچ را با فوت و فن ها و ریزه کاری ها به شما آموزش می دهیم.

پیش از مطالعه مقاله به خاطر داشته باشید استیک با بیفتک یکی نبوده و این دو در ضخامت گوشت گوساله یا مرغ با یکدیگر اختلاف دارند.

 

طرز تهیه استیک با سس قارچ

قبل از اینکه طرز تهیه سس قارچ را شرح دهیم یا حتی طریقه طبخ استیک گوشت را بدانید، باید نکات مهمی را به شما یادآور شویم که از خراب شدن، سفت شدن گوشت، سوختن یا خام ماندن بیش از حد، بد بو یا بدمزه شدن استیک جلوگیری می‌کند.

👩‍🍳 نکات مهم قبل از پخت استیک:

  • گوشت مناسب برای استیک، راسته یا فیله گوساله است. اگر استیک را نرم‌تر ترجیح می‌دهید از فیله استفاده کنید. اگر استیک چرب دوست دارید، گوشت دوش (پشت گردن گاو) یا گوشت ران مناسب شماست.
  • اندازه گوشت استیک باید حدودا ۱۵ در ۲۰ سانتی متر با قطر حدود ۱ تا ۳ سانتی‌متر باشد. (بستگی به ترجیح شما درباره آبدار یا برشته بودن استیک دارد.) اگر قطر گوشت بیشتر بود می‌توانید با بیفتک کوب آن را بکوبید تا به ضخامت مورد نظر برسد. اگر گوشت ضخیم‌تر باشد خام می‌ماند و اگر از نصف بند انگشت نازک‌تر باشد کاملا سرخ شده و بیفتک می‌شود و دیگر غذای شما استیک نیست!
  • از آنجا که برای تهیه استیک، گوشت نباید تازه باشد، برای بیات شدن گوشت، برش های گوشت استیک را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید و سپس استفاده کنید.
  • به هیچ وجه گوشت ها را در موادی مثل پیاز و آبلیمو و آب نارنج و … نخوابانید. چاشنی‌های ترش مثل آبلیمو گوشت را سفت می‌کنند و استیک خراب می‌شود. تنها کافی است قبل از سرخ کردن کمی نمک و فلفل سیاه به دو طرف استیک بپاشید.
  • تابه چدنی یا تابه تفلون خط دار برای سرخ کردن استیک مناسب‌ترین ظرف است.

 

نکات قبل از پخت استیک با سس قارچ
نکات قبل از پخت استیک با سس قارچ

 

دستور تهیه:

  • گوشت های بیات شده را از یخچال در بیاورید و به مدت نیم ساعت بگذارید تا به دمای محیط برسد.
  • زیر تابه را روشن کنید و مقدار کمی روغن (فقط به اندازه ای که کف ماهیتابه چرب شود) بریزید.

👩‍🍳 نکته: زیاد بودن روغن استیک را خراب خواهد کرد پس حداقل این بار در استفاده از روغن صرفه جویی کنید!

  • وقتی روغن داغ شد تکه گوشت های بیات شده را در تابه قرار دهید. (بیش از دو تکه گوشت را با هم در ماهیتابه نگذارید.)

👩‍🍳 نکته: حرارت زیر ماهیتابه نباید خیلی کم باشد زیرا در این صورت استیک آب انداخته و سفت خواهد شد. همچنین حرارت نباید خیلی زیاد باشد زیرا باعث می‌شود استیک بسوزد

👩‍🍳 نکته: به هیچ وجه درب ماهیتابه را نبندید، زیرا کیفیت استیک را از بین برده و گوشت سفت می‌شود. پس فراموش نکنید که در ماهیتابه را باز بگذارید .

  • ابتدا هر طرف استیک‌ها را حدود ۲-۳ دقیقه سرخ کنید.
  • سپس یک قاشق کره، یک حبه سیر و دو شاخه کوچک آویشن یا رز ماری به تابه اضافه کنید.
  • وقتی کره آب شد و کمی کف کرد، تابه را خم کنید تا روغن گوشه ای از تابه جمع شود. با قاشق از چربی جمع شده در تابه بردارید و روی گوشت‌ها بریزید. این کار را چند بار تکرار کنید و یکی دو دقیقه دیگر به سرخ کردن گوشت‌ها ادامه دهید.
  • برای پخت کامل استیک، آن را یکی دو بار دیگر زیر و رو کنید.

 

مراحل پخت استیک گوشت
مراحل پخت استیک گوشت

 

👩‍🍳 نکته: برای سرخ کردن و پختن استیک نباید بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان صرف شود زیرا زمان بیشتر گوشت استیک را سفت می‌کند.در صورتی که می‌خواهید استیک شما مغز پخت تر و به اصطلاح برشته‌تر باشد باید ضخامت استیک هایتان را نازک‌تر برش بزنید اما زمان پخت آن‌ها را بیشتر نکنید.

استیک‌های شما آماده است تا با سس قارچ سرو شود. اگر دوست ندارید استیک پس از پخت داخل ظرف سرو، آب بیندازد بعد از پخت و قبل از سرو، آن را برای چند دقیقه داخل فویل بگذارید و فویل را ببندید تا آب گوشت به بافت گوشت جذب شود.

 

طرز تهیه سس قارچ برای استیک

سس قارچ به لطف وجود قارچ و خامه، طعم لذیذ بی‌نظیری به غذا می‌دهد و بیشتر برای استیک‌ها، پاستا، رست بیف، مرغ و حتی انواع ساندویچ استفاده می‌شود. در ادامه طرز تهیه سس قارچ با خامه و سیر را برای استیک گوشت به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم
قارچ ۳۰۰ گرم
سیر ۳ حبه
کره ۲ قاشق غذاخوری
خامه یک سوم پیمانه
پنیر پارمسان ۲ قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
آویشن، نمک و فلفل به میزان لازم

 

دستور تهیه:

  1. کره را با  یک قاشق روغن روی حرارت ملایم ذوب کنید و سیر رنده شده را به آن اضافه کنید.
  2. قارچ‌ها را به تابه اضافه کنید و به مدت ۵ تا ۶ دقیقه تفت دهید تا نرم شود.
  3. خامه، نمک، فلفل و آویشن را به مواد اضافه کنید و پس از به جوش آمدن به مدت ۵ دقیقه با حرارت ملایم هم بزنید.
  4. در نهایت سس قارچ را از روی حرارت بردارید و کمی پنیر پارمسان رنده شده را به سس قارچ اضافه کنید و استیک را با  این سس در کنار جعفری ساطوری شده و سبزیجات مورد علاقه خود مثل هویج، سیب زمینی، کلم بروکلی، نخود فرنگی و … میل کنید. نوش جان

 

استیک با سس قارچ
استیک با سس قارچ

 

نکات مهم برای خوش‌طعم شدن استیک

  • بهترین گوشت برای تهیه استیک، راسته یا فیله گوساله است. البته من به شما پیشنهاد می‌کنم گوشت فیله را انتخاب کنید. هم نرم است و هم استیک آن خوشمزه‌تر می‌شود.
  • برای تهیه استیک، بهتر است از تابه‌های چدنی استفاده کنید تا هنگام درست شدن خطوط ته تابه روی استیک شما بیفتد و یک جلوه و ظاهر زیبا به استیک بدهد.
  • حتما دقت داشته باشید برای تهیه استیک باید حرارت شعله گاز متوسط باشد. لازم نیست استیک را روی حرارت زیاد طبخ کنید.
  • با توجه به ذائقه خود اگر مایل بودید، می‌توانید از هویج، سیب زمینی و حتی نخود فرنگی هم در سس قارچ استفاده کنید.
  • در تهیه استیک می‌توانید از هویج، ادویه‌جات دلخواه و انواع سبزیجات مانند گشنیز و جعفری استفاده کنید.

در این مقاله شما را با طرز تهیه استیک گوشت با سس قارچ آشنا کردیم. شما همراهان ستاره برای تهیه سس قارچ استیک چه راهکارهایی را می‌شناسید؟ و فکر می‌کنید اضافه کردن چه موادی به سس قارچ استیک، طعم آن را خوشمزه می‌کند؟

همراهان عزیز امیدواریم این دستور تهیه استیک با سس قارچ مورد پسند شما قرار رفته باشد. شما می‌توانید طرز تهیه رول استیک و استیک مرغ را نیز در ستاره بخوانید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید