طرز تهیه معجون عسل و سیاه دانه + ۳۰ خاصیت باورنکردنی!

انگیزه –  سیاه دانه خواص باورنکردنی دارد و ترکیب آن با عسل، باعث افزایش یافتن خواص این گیاه فوق‌العاده می‌شود؛ بنابراین مصرف معجون عسل و سیاه دانه تأثیرات زیادی برای درمان انواع بیماری‌ها دارد. در ادامه به بررسی خواص این معجون می‌پردازیم.   روش تهیه معجون عسل و سیاه دانه برای تهیه این معجون در گام نخست باید سیاه دانه را پودر کنید و بلافاصله با عسل ترکیب کنید. نسبت ترکیب سیاه دانه و عسل نیز، ۱ به ۳ است. برای مثال، یک قاشق پودر سیاه دانه باید با سه قاشق عسل ترکیب کنید. سیاه دانه پودر شده اثرگذاری بیشتری…

خواص عسل و سیاه دانه

انگیزه  سیاه دانه خواص باورنکردنی دارد و ترکیب آن با عسل، باعث افزایش یافتن خواص این گیاه فوق‌العاده می‌شود؛ بنابراین مصرف معجون عسل و سیاه دانه تأثیرات زیادی برای درمان انواع بیماری‌ها دارد. در ادامه به بررسی خواص این معجون می‌پردازیم.

 

روش تهیه معجون عسل و سیاه دانه

  • برای تهیه این معجون در گام نخست باید سیاه دانه را پودر کنید و بلافاصله با عسل ترکیب کنید.
  • نسبت ترکیب سیاه دانه و عسل نیز، ۱ به ۳ است. برای مثال، یک قاشق پودر سیاه دانه باید با سه قاشق عسل ترکیب کنید.

سیاه دانه پودر شده اثرگذاری بیشتری دارد، اما خیلی زود در مجاورت هوا خواصش را از دست می‌دهد. البته سیاه دانه را می‌توان به همان صورتی هم که هست با عسل ترکیب کرد. نام این داروی ساده ولی بسیار پرخواص دوسین است که از ۲ “س” موجود در کلمه عسل و سیاه دانه گرفته شده است.

در صورتی که سیاه دانه با عسل ترکیب شود، خواص خود را از دست نمی‌دهد و  تا ۶ ماه نیز ماندگاری دارد.


روش مصرف

برای مصرف عمومی این معجون، هر ۸ ساعت یک قاشق مرباخوری باید مصرف شود، ولی باید در نظر داشت که معجون عسل و سیاه دانه با تشخیص پزشک باید مصرف شود، زیرا مصرف خودسرانه این معجون می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.


خواص معجون عسل و سیاه دانه

در بسیاری از ترکیبات داروهای گیاهی و همچنین صنعت داروسازی از عسل به عنوان حامل استفاده می‌شود. عسل خواص دارو را به اندام‌های مختلف بدن می‌رساند و جذب دارو را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. در ترکیب سیاه دانه و عسل و تهیه معجونی از این دو نیز، عسل دقیقا همین وظیفه را بر عهده دارد و تأثیرگذاری و خاصیت اصلی با سیاه دانه است.

معجون عسل و سیاه دانه

۱. ارتقاء سلامت مجاری ادراری

از مؤثرترین خواص معجون عسل و سیاه دانه، متلاشی کردن سنگ‌های کلیه و مثانه است. این معجون به مرور زمان سنگ کلیه و مثانه را محو می‌کند و موجب کاهش عوارض داروهای شیمی درمانی بر کلیه‌ها می‌شود.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن

استفاده از این ترکیب موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از این رو از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف عسل و سیاه دانه به مدت ۷ روز می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت و به درمان سرماخوردگی، سرفه، گلودرد، سینوزیت و تورم لوزه‌ها کمک شایانی کند.

۳. پیشگیری از سرع

برخی از دانشمندان بر این عقدیده هستند که گیاه سیاه دانه، دارای خاصیت ضد تشنج است و استفاده از معجون عسل و سیاه دانه می‌تواند حملات تشنج در کودکان مبتلا به بیماری صرع را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

۴. افزایش انرژی بدن

سیاه دانه در طب سنتی و به اعتقاد ابن سینا پزشک ایرانی، باعث افزایش انرژی بدن می‌شود و مصرف عسل و سیاه دانه برای درمان خستگی و بی‌حالی بسیار مؤثر است.

۵. درمان نفخ معده

معجون عسل و سیاه دانه، نفخ معده و دل دردهای ناشی از آن را درمان می‌کند.

۶. درمان عفونت های معده

سیاه دانه یکی از گیاهان دارویی مفید برای درمان عفونت معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری است و استفاده از معجون این گیاه به همراه عسل، می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک زیادی کند.

۷. یک مسکن برای مزاج سرد

مصرف معجون عسل و سیاه دانه، برای درمان تب‌های بلغمی و سوداوی بسیار مؤثر است، از طرفی این ترکیب شگفت انگیز، سردردهایی که مرتبط با مزاج سرد هستند را کاهش می‌دهد و مانند یک مسکن عمل می‌کند.

۸. از بین بردن انگل های روده

این معجون، تأثیر خوبی بر دستگاه گوارش و انگل‌های موجود در روده دارد.

۹. پیشگیری و درمان انواع سرطان

معجون عسل و سیاه دانه برای پیشگیری از سرطان

گیاه سیاه دانه دارای خواص ضد سرطانی فوق‌العاده ای است و مصرف آن به همراه عسل، برای پیشگیری و درمان انواع سرطان‌های روده بزرگ، پستان، سرطان مغز، لوسمی و سرطان دهان بسیار مؤثر است.

۱۰. درمان عفونت های ادراری

استفاده از عسل و سیاه دانه، عفونت‌های ادراری را به میزان قابل توجهی درمان می‌کند.

۱۱. بهبود بیماری پروستات

معجون عسل و سیاه دانه برای مردان مبتلا به پروستات بسیار مؤثر است.

۱۲. درمان دیابت

مصرف روزانه دو گرم از سیاه دانه می‌تواند موجب کاهش سطح قند خون ناشتا در افراد مبتلا به بیماری دیابت شود. از طرفی، سیاه دانه مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد و با افزایش عملکرد سلول‌های بتای پانکراس به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت نوع دو کمک می‌کند. لازم است، افراد مبتلا به دیابت، به صورت روزانه ۱ گرم پودر سیاه دانه را دو مرتبه در روز به مدت یکسال مصرف کنند.

۱۳. درمان سرماخوردگی شدید

از خواص دیگر معجون عسل و سیاه دانه می‌توان به درمان سرماخوردگی‌های مداوم و شدید اشاره کرد.

۱۴. رفع جوش های بلغمی

مالش ترکیب عسل و سیاه دانه بر روی پوست برای درمان جوش‌های بلغمی (جوش‌های بدون التهاب، زیرپوستی و سفت) مؤثر است.

۱۵. درمان زخم معده

ترکیب سیاه دانه و عسل خاصیت ضد التهابی بالایی دارد و می‌تواند برای درمان زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری مفید است.

۱۶. کاهش تپش قلب ناشی از اضطراب

مصرف یک قاشق مرباخوری از ترکیب روغن سیاه دانه و عسل خالص به میزان برابر از هر دو، موجب درمان اضطراب و تپش‌های قلب و تنظیم ضربان قلب می‌شود.

۱۷. افزایش میزان شیردهی در بانوان

مصرف معجون عسل و سیاه دانه به زنانی که بچه شیر می‌دهند بسیار توصیه می‌شود، زیرا این ترکیب باعث افزایش شیر این مادران می‌شود.

۱۸. راهی ساده برای لاغری

معجون عسل و سیاه دانه برای لاغری

معجون عسل و سیاه دانه دارای مواد مغذی بسیاری است که با ثابت نگه داشتن قند خون به لاغری و کاهش وزن افراد کمک خواهد کرد.

۱۹. بهبود وضعیت روده

از زمان‌های گذشته از این معجون به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌شده است. بعضی از ترکیبات موجود در سیاه دانه سبب بهبود حرکات روده می‌شود و به درمان اسهال کمک می‌کند. از این رو افراد مبتلا به یبوست، می‌توانند به خوبی از این معجون بهره ببرند.

۲۰. سم زدایی کبد

عسل و سیاه دانه، دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که به سم زدایی و پاکسازی کبد کمک کرده و برای جلوگیری و درمان بیماری‌های کبد نظیر کبد چرب مفید است.

۲۱. درمان بیماری های پوستی

جالب است بدانید که ترکیب عسل و سیاه دانه برای بهبود بیماری‌های پوستی نظیر پیسی و لک، مفید است.

۲۲. کنترل فشار خون بالا

دانشمندان بر این باورند که مصرف روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم از معجون عسل و سیاه دانه به مدت ۲ ماه می‌تواند فشار خون بالا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

۲۳. قاعده آور

سیاه دانه یکی از داروهای گیاهی است که باعث قاعدگی در زنان می‌شود و از این رو، در طب سنتی برای پیشگیری از پریود نشدن پریود نشدن و درمان تنبلی تخمدان و تخمدان پلی کیستیک از ترکیب عسل و سیاه دانه استفاده می‌کنند.

۲۴. سرشار از مواد معدنی

معجون عسل و سیاه دانه سرشار از ترکیباتی همانند روی، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم و همچنین ویتامین‌های B1،B2،B3،B9، C و E است. تمامی این ترکیبات خاص موجب شده‌اند تا از خواص سیاه دانه در مصارف دارویی بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

۲۵. درمان آسم

ترکیب عسل و سیاه دانه  قادر است تا عملکرد ریه در افراد مبتلا به آسم را بهبود ببخشد و حملات آسم را در این افراد کم کند. افراد مبتلا به آسم می‌توانند هر روز ۲ گرم بذر سیاه دانه را به همراه عسل، به مدت ۱۲ هفته میل کنند.

۲۶. رفع ناباروری را در مردان

استفاده از این معجون خارق العاده، افزایش دهنده میل جنسی به صورت طبیعی است و سبب افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری حاصل از کمبود تعداد اسپرم در مردان خواهد شد.

۲۷. کاهش وابستگی به مواد مخدر

کاهش وابستگی به مواد مخدر

بر اساس یک تحقیق بر روی معتادان به مواد مخدر مشخص شد که مصرف عسل و سیاه دانه می‌تواند یک درمان مفید برای کم کردن وابستگی به مواد مخدر باشد.

۲۸. کاهش حساسیت

سیاه دانه دارای ماده‌ای است که در بدن باعث تولید انتی هیستامین می‌شود. از این رو مصرف عسل و سیاه دانه برای درمان حساسیت و آسم بسیار مؤثر است.

۲۹. مبارزه با بیماری های قلبی عروقی

تعدادی از پژوهش ها نشان می‌دهد که مصرف ترکیب عسل و سیاه دانه می‌تواند تری گلیسیرید و کلسترول بالای خون را کم کرده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و سکته قلبی جلوگیری کند. از طرفی دیگر، تیموکینون موجود در سیاه دانه برای پیشگیری از حملات قلبی مؤثر است

۳۰. تضمین سلامت مادر در دوران بارداری

زنان بارداری که در روزهای آخر از دوران بارداری خود هستند و در انتظار تولد فرزند خود به سر می‌برند، با آغاز دردهای خود در ناحیه شکم یا دردهای زایمان، می‌توانند از معجون عسل و سیاه دانه برای کنترل درد و افزایش مقاومت و توان بدن خود استفاده کنند. مصرف این معجون در زمان بارداری، علاوه بر کم کردن میزان درد در قسمت شکم به افزایش توان و قوت زن باردار، در زمان زایمان کمک خواهد کرد. در این باره ذکر این نکته ضروری است که استفاده از این معجون، به صورت قطع باید با نظر متخصص طب سنتی و پزشک زنان صورت پذیرد. برای تهیه این معجون در زمان بارداری، میزان ۲۵ گرم از پودر الک شده سیاه دانه را با ۱۰۰ گرم عسل ترکیب کرده و سپس مقدار کمی روغن حیوانی به آن اضافه کنید و این معجون را نوش جان کنید.


به طبع سیاه دانه توجه کنید!

باید بدانید که گیاه سیاه دانه مزاج گرم و خشک دارد و برای اشخاصی که مزاج بلغمی دارند، داروی بسیار مفیدی است و بلغم بدن آن‌ها را از بین خواهد برد. سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات از آن استفاده می‌شود. این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و خواص پرشماری دارد. عسل نیز از مواد غذایی بسیار مقوی است که در طب سنتی بسیار شناخته شده است.

آیا شما نیز از معجون عسل و سیاه دانه استفاده کرده اید؟ نتیجه مطلوبی گرفته‌اید؟ لطفاً تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید