راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در گفتگو

آیا هم‌اکنون برای یک مصاحبه، سخنرانی یا یک جلسه مهم آماده می‌شوید؟ اعتماد به نفس یکی از عوامل تعیین کننده در نحوه پیشبرد این کارها به شمار می‌رود. ارتباط، موضوعی حیاتی در زندگی و کسب و کار است. در هر تعامل، نحوه ارتباط می‌تواند تعیین کننده بسیاری از چیزها باشد. در این مقاله با راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در گفتگو آشنا خواهیم شد.   روش‌های افزایش اعتماد به نفس در گفتگو به خاطر داشته باشید که اعتماد به نفس یک انتخاب است. اعتماد به نفس نوعی طرز فکر است که از درون فرد نشات می‌گیرد و برای همه…

افزایش اعتماد به نفس در گفتگو

آیا هم‌اکنون برای یک مصاحبه، سخنرانی یا یک جلسه مهم آماده می‌شوید؟ اعتماد به نفس یکی از عوامل تعیین کننده در نحوه پیشبرد این کارها به شمار می‌رود. ارتباط، موضوعی حیاتی در زندگی و کسب و کار است. در هر تعامل، نحوه ارتباط می‌تواند تعیین کننده بسیاری از چیزها باشد. در این مقاله با راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در گفتگو آشنا خواهیم شد.

 

روش‌های افزایش اعتماد به نفس در گفتگو

به خاطر داشته باشید که اعتماد به نفس یک انتخاب است. اعتماد به نفس نوعی طرز فکر است که از درون فرد نشات می‌گیرد و برای همه افراد دست یافتنی است. با پیروی از هفت مرحله زیر، اعتماد به نفس خود در گفتگوها را افزایش دهید.

۱. تظاهر به داشتن اعتماد به نفس

اگر خود را فردی با اعتماد به نفس تصور نمی‌کنید، باید بدانید که تظاهر به داشتن آن بسیار شبیه به اعتماد به نفس داشتن است. این موضوع به این دلیل است که اعتماد به نفس یک انتخاب است. تظاهر به داشتن اعتماد به نفس باعث خواهد شد که دیگران شما را فردی مطمئن قلمداد کنند. از این رو خیلی زود شما آن را باور کرده و در همه زمینه‌ها با اعتماد به نفس رفتار خواهید کرد.

۲. صریح و واضح ارتباط برقرار کنید

اکثر ما فکر می‌کنیم داشتن اعتماد به نفس بستگی به چیزی دارد که می‌گوییم. این درست نیست. این موضوع به چیزی که دیگران می‌شنوند بستگی دارد. به همین دلیل داشتن ارتباطی روشن و صریح بسیار مهم است:

  • با سرعتی ثابت و قابل فهم صحبت کنید
  • در زمان سخنرانی، موزون نفس بکشید
  • با گفتن کلمه هایی مانند «شاید، احتمالا یا ممکن است» ارزش گفته های خود را پایین نیاورید
  • ارتباط چشمی و لبخند زدن را فراموش نکنید

۳. استفاده از شوخ طبعی

به بامزه ترین افرادی که می‌شناسید فکر کنید. آیا توجه کرده اید که آنها اعتماد به نفس خوبی دارند؟ این به این دلیل است که بامزه بودن به معنای دل به دریا زدن است. شوخ طبعی همانند اعتماد به نفس، مسری است. از این رو تا جایی که می‌توانید آن را گسترش دهید.

۴. یک مربی پیدا کنید

یک مربی انتخاب کنید تا مدام به شما یادآوری کند که به کجا می‌خواهید برسید و برای رسیدن به آنجا چه کارهایی را باید انجام دهید. وجود چنین افرادی باعث می شود که همیشه بلندپرواز باقی بمانید. فردی را انتخاب کنید که با شناسایی و پرورش نقاط قوتتان، به رشد و ترقی شما کمک کند.

۵. لباس مناسب به تن کنید

اگر احساس راحتی کنید، احتمالا احساس اعتماد به نفس نیز خواهید داشت. اگرچه داشتن لباس شیک و فاخر برای مصاحبه یا سخنرانی اهمیت دارد، اما باید در آن‌ها راحت باشید. در غیر این صورت ممکن است احساس بی قراری یا عدم علاقه را به طرف مقابل القا کنید.

۶. آمادگی

آماده شدن قبل از جسله یا سخنرانی می‌تواند به کاهش استرس، تمرکز ذهن و در نهایت افزایش اعتماد به نفس کمک کند.

افزایش اعتماد به نفس در گفتگو
افزایش اعتماد به نفس در گفتگو

۷. مثبت فکر کنید

تسلیم شدن در برابر افکار منفی، نقطه ضعفی است که همه ما گهگاه به آن دچار می شویم. با این حال نباید اینگونه باشد. زمانی که دچار افکار منفی می شوید، بلافاصله آنها را از سر خود بیرون کنید. با تمرکز بر روی افکار مثبت می توانید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

 

چطور می‌توان همانند یک رهبر با اعتماد به نفس، ارتباط برقرار کرد؟

برای برقراری ارتباط همچون یک رهبر کاریزماتیک، موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

۱) یاد بگیرید که سریع فکر کنید و واکنش نشان دهید

به هنگام پاسخ به یک سوال یا ارائه یک گزارش، این فرمول را در ذهن داشته باشید: ابتدا یک پیشینه ارائه دهید، بعد جزئیات دقیق‌تری را بیان کنید، با یک مثال منظور خود را بهتر بیان کنید و در نهایت با خلاصه ای یک خطی، موضوع را پایان دهید. اختصار و کوتاهی، تمرکز می‌آورد. و تمرکز، وضوح و شفافیت را به دنبال دارد.

۲) استفاده از مثال‌ها و داستان‌های تاثیر گذار

امروزه داستان سرایی یکی از مهارت‌های مهم در رهبری محسوب می‌شود. شما در مقام یک ارتباط‌گر باید با انتخاب داستان‌های تاثیرگذار در سخنرانی‌ها، گفتگوها یا جلسات خود، دیگران را از لحاظ احساسی با موضوع خود درگیر کنید. افراد خجالتی به ندرت داستان می‌گویند. رهبران با اعتماد به نفس همیشه از این استراتژی استفاده می‌کنند.

۳) استفاده از زبان بدن

واژه‌ها هرگز به تنهایی نشان دهنده اعتماد به نفس نیستند. لحن پر انرژی، صدای پرصلابت، حرکات صورت، تماس چشمی، لبخند زدن، سر تکان دادن، محکم دست دادن و حالت آرامش بدن، همگی این موارد به دیگران نشان می‌دهند که چقدر درباره موضوع بحث، اهداف یا وضعیت خود اعتماد به نفس دارید.

۴) بداهه گویی را تمرین کنید

تفکر مرسوم در بین سخنرانان این است که نظرات فی البداهه آنها چون فی البداهه هستند باید مختصر باشد. در صورتی که این طور نیست. زمانی که از سخنران خواسته می‌شود بدون هیچ اندیشه قبلی، چند کلامی بیشتر بگوید، اغلب آنها از این شاخه به آن شاخه می‌پرند تا زمانی که تشخیص دهند چه باید بگویند.
این کار را نکنید. اگر احتمال دارد که در چنین موقعیت هایی قرار بگیرید، مثبت فکر کرده و خود را از قبل آماده کنید.

۵) پیچیده و سخت صحبت نکنید

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، اغلب سعی می‌کنند از اصطلاحات و واژگان تخصصی و سخت استفاده کنند تا به نظر باهوش بیایند. رهبران با اعتماد به نفس، موضوعات پیچیده را ساده تر می‌کنند تا ایده هایشان قابل فهم‌تر و عملی کردن آنها آسان‌تر به نظر بیاید.

۶) اطلاعات خود را آزادانه به اشتراک بگذارید

رهبران واقعی اطلاعات استراتژیک خود را به اشتراک می گذارند. آنها عملکرد، مشکلات و نتایج را با دیدی کلی نگاه می‌کنند. آنها می‌دانند که اطلاعات مهم، فقط به آنها تعلق ندارد. هر چقدر اطلاعات بیشتری را در اختیار دیگران قرار دهید، بیشتر به عنوان متخصص مورد توجه قرار خواهید گرفت.

۷) استفاده از سوالات استراتژیک

یک اظهار نظر اغلب موافقت یا عدم موافقت را به دنبال دارد. مخالفت مستقیم با ایده های یک فرد می‌تواند منجر به توقف بحث و نوآوری شود. فردی که با شک و تردید سوال کند، احتمالا پاسخی دریافت نخواهد کرد. اما یک ارتباط‌گر با اعتماد به نفس از سوالات تلقینی یعنی پرسش‌هایی که به گونه ای طراحی شده اند که حاوی جواب نیز هستند، برای پیشبرد بحث و تصمیم گیری استفاده می‌کند. یک سوال خوب می‌تواند ایده ها و فرصت‌های جدیدی را ایجاد کند.

اعتماد به نفس در گفتگو
افزایش اعتماد به نفس در گفتگو

توصیه هایی برای افزایش اعتماد به نفس در گفتگو

  • داشتن لحنی ثابت و واضح: با تمرین سعی کنید بدون لکنت و مِن مِن کردن صحبت کنید.
  • برقراری تماس چشمی: به زمین خیره نشوید. به اغراد نیز خیره نشوید. با حالتی طبیعی با دیگران تماس چشمی برقرار کنید.
  • گوش دادن به دیگران: گوش دادن به حرف دیگران می‌تواند جهان‌بینی شما را گسترش دهد. بعلاوه می‌تواند به کاهش تفاوت‌ها میان شما و دیگران کمک کند و در نهایت این موضوع نشان خواهد داد که به دیدگاه های دیگران نیز توجه می‌کنید.
  • حمله یا تهدید نکنید: اعتماد به نفس یک حالت تهاجمی نیست. یک فرد با اعتماد به نفس، حرف های دیگران را می‌شنود، به آنها پاسخ می‌دهد و در نهایت برای حل مشکل، تلاش می‌کند.
  • از صمیم قلب صحبت کنید: زمانی که با دیگران صحبت می‌کنید، سعی کنید حس درونی و اعتقادات خود را نشان دهید. ممکن است احساساتی و پرشور به نظر بیایید، اما شور و شوق می‌تواند حس اعتماد به نفس را از خود ساطع کند.
  • به دنبال راه حل های دو سر بُرد باشید: زمانی که شما اعتماد به نفس داشته باشید، می‌توانید با این نگرش به گفتگو بپردازید که ممکن است دیدگاه هر دو طرف درست و معتبر بوده و به دنبال راه‌حل‌هایی برای برد دو طرف باشید.
  • از شوخ طبعی استفاده کنید: زمانی که موضوعی برای ما مهم است، گاهی سخت است که خوشدلانه درباره آن بحث کنیم. اما شوخ طبعی می‌تواند به کاهش تنش کمک کند و نشان دهد شما با خودتان راحت هستید.
  • ابراز قدردانی: اعتماد به نفس با تکبر و غرور تفاوت دارد. کسی که اعتماد به نفس دارد، می تواند قدردانی و تشکر خود را نسبت به دیگران ابراز کند. بعلاوه ابراز قدردانی، یکی از موثرترین راه ها برای تقویت روابط است.
  • زمانی که اشتباه می کنید، عذرخواهی کنید.
  • دیگران را تایید کنید: از آنها تعریف کنید و مشکلات آنها را تشخیص دهید.

 

کلام آخر

به یاد داشته باشید برای افزایش اعتماد به نفس در گفتگو با لحنی ثابت و واضح صحبت کنید. تماس چشمی و لبخند را فراموش نکنید. حین صحبت از زبان بدن استفاده کنید و شنونده خوبی باشید. افزایش اعتماد به نفس و مهارت های ارتباطی موضوعی دست یافتنی و انتخابی است و تنها به کمی تمرین و تلاش نیاز دارد.

پیشنهاد می‌کنیم راه های بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان را نیز در انگیزه بخوانید تا بتوانید این ویژگی موثر و اساسی را از ابتدا در فرزندانتان نیز تقویت کنید.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این مقاله با ما و دیگر مخاطبان انگیزه در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید