زبان بدن در مذاکره؛ بایدها و نبایدهای زبان بدن برای موفقیت در مذاکرات

به طور معمول، همه ما در زندگی روزمره خود دغدغه پیروزی در یکسری مذاکرات، جلسات کاری و غیر کاری داشته‌ایم. از سوی دیگر، باید بدانیم که در مذاکرات بین افراد مختلف دو کانال ارتباطی متفاوت تأثیرگذار هستند که این کانال‌ها عبارتند از ارتباطات کلامی و غیرکلامی. بنابراین می‌توان گفت که برای موفقیت در مذاکرات علاوه بر تنظیم یک استراتژی درست، نیاز است تا روی قدرت ارتباطات غیرکلامی خود نیز تمرکز کنیم. در این مقاله نکات و همچنین اشتباهات زبان بدن در مذاکره را مورد بررسی قرار می‌دهیم که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید احتمال موفقیت خود را در مذاکرات افزایش دهید.…

زبان بدن در مذاکره

به طور معمول، همه ما در زندگی روزمره خود دغدغه پیروزی در یکسری مذاکرات، جلسات کاری و غیر کاری داشته‌ایم. از سوی دیگر، باید بدانیم که در مذاکرات بین افراد مختلف دو کانال ارتباطی متفاوت تأثیرگذار هستند که این کانال‌ها عبارتند از ارتباطات کلامی و غیرکلامی. بنابراین می‌توان گفت که برای موفقیت در مذاکرات علاوه بر تنظیم یک استراتژی درست، نیاز است تا روی قدرت ارتباطات غیرکلامی خود نیز تمرکز کنیم. در این مقاله نکات و همچنین اشتباهات زبان بدن در مذاکره را مورد بررسی قرار می‌دهیم که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید احتمال موفقیت خود را در مذاکرات افزایش دهید.

 

نکات کاربردی زبان در مذاکره برای موفقیت در مذاکرات

۱. با بهترین حالت خود وارد جلسه مذاکره شوید

برای موفقیت در مذاکرات نیاز است تا با چهره‌ای شاداب و پرانرژی وارد جلسه شوید. به عبارت دیگر، صرف‌نظر از روز سخت یا پرفشاری که احتمالاً داشته‌اید، نیاز است تا هنگام ورود به جلسه لبخند داشته، شانه‌های خود را به عقب کشیده، سر خود را محکم نگه دارید و نفس عمیق را فراموش نکنید.

همچنین پس از ورود به جلسه، به دوستان، همکاران و افراد حاضر در جلسه نگاه کرده و در هنگام سلام و خوش‌آمدگویی با حرکت سر و چشمان خود به آن‌ها انرژی مثبت خود را منتقل کنید. به علاوه، در هنگام جلسه نیز برای تأثیرگذاری سخنان خود برقراری ارتباط چشمی را فراموش نکنید.

زبان بدن در مذاکره

۲. به خوبی دست بدهید

برای برقراری ارتباطی مثبت، در ابتدا به روش مناسب با افراد حاضر در جلسه دست دهید. در ادامه برخی نکات مهم در ارتباط با روش مناسب دست دادن را آورده‌ایم:

  • در اولین فرصت پس از ورود به جلسه با طرف مقابل خود دست دهید. برای این منظور به طرف جلو خم شده و کف دست خود را به سمت بالا بگیرید.
  • حالت بدن خود را به نحوی تنظیم کنید که کاملاً روبه‌روی طرف مقابل قرار بگیرید.
  • ارتباط چشمی را حفظ کرده و لبخند روی لب داشته باشید.
  • اطمینان حاصل کنید که کف دستتان با کف دست طرف مقابل تماس داشته باشد.
  • دست طرف مقابل را در حدی نرمال فشار دهید.
  • دست طرف مقابل را یک ثانیه بیشتر از حد تمایل خود نگاه دارید.
  • پیش از رها کردن دست طرف مقابل خوشحالی خود را از ملاقات با وی ابراز کنید.
  • هنگامی که تماس چشمی خود را با طرف مقابل قطع می‌کنید، به سمت پایین نگاه نکنید؛ چرا که این موضوع می‌تواند سیگنالی منفی به منزله عدم تمایل شما برای دیدار با وی باشد. در عوض می‌توانید نگاه خود را در همان حالت به سمت دیگری متمایل کنید.

زبان بدن در مذاکره

۳. مذاکرات را بر اساس توافقی برد – برد تنظیم کنید

به طور کلی، برای دستیابی به نتایج بهتر مذاکرات باید اساس کار را بر اساس توافقی برد – برد تنظیم کنید. در واقع، تمام کارهایی که از لحظه ورود به جلسه انجام می‌دهید تا لحظه خروج از آن (از جمله ارتباطات غیرکلامی) باید بر پایه برد طرفین مذاکره برنامه‌ریزی شده باشد.

یکی از قدرتمندترین روش‌های نشان دادن تمایل برای برقراری ارتباطی مناسب و برد – برد، تکرار کردن حالت بدن، حرکات، سخنان، الگوی تنفسی و سایر حرکات طرف مقابل در ارتباط با او است. در واقع، این موضوع به معنای تأیید سخنان طرف مقابل بوده و نتیجه‌ای مثبت در پایان جلسه به همراه دارد.

۴. اعتمادبه‌نفس خود را نشان دهید

یکی از نکات مهم در مذاکره، نشان دادن اعتمادبه‌نفس در مذاکرات این است. به این منظور راست ایستاده و در مواقع نشستن نیز راست بنشیند. در واقع، پوشاندن قسمت بالاتنه‌ی خود با بازوها و یا پوشاندن آن‌ها با پاهای روی هم افتاده در حالت نشسته نشانه‌ای از عدم اعتمادبه‌نفس بوده و به منزله عدم آمادگی برای برقراری ارتباطی مثبت با طرفین مذاکره است.

به علاوه، برای تأثیرگذاری بیشتر در مذاکرات نیاز است تا با اعتمادبه‌نفسی در حد نرمال ظاهر شوید. برای این منظور می‌توانید در جلساتی که سایرین در نشسته هستند، سر پا ایستاده یا قدم بزنید. همچنین در حالت نشسته نیز می‌توانید با کشش پاها، بازوها و حرکت دادن ابزارهای مورد استفاده روی میز کنفرانس قدرت و اعتمادبه‌نفس خود را به رخ حاضرین بکشید.

۵. از ترفند تأثیرگذاری مثبت در پایان مذاکره استفاده کنید

در نهایت، به همان روشی که با انرژی مثبت و لبخند وارد جلسه شده‌اید و جلسه را با اعتمادبه‌نفس کامل پیش برده‌اید، مذاکرات را به پایان برسانید. در واقع، تأثیرگذاری مثبت در پایان جلسات می‌تواند به عنوان برگی برنده عمل کرده و احتمال موفقیتتان را افزایش دهد. برای این منظور می‌توانید بلند شده، بایستید و با طرفین مذاکره به نحوی دست دهید که گویی امیدوارید تا در آینده با ایشان ملاقاتی دیگر داشته باشید.

 

اشتباهات زبان بدن در مذاکره

از سوی دیگر، برخی افراد به دلیل ناآگاهی در ارتباط با زبان بدن در مذاکره‌های اشتباهاتی را در این مورد مرتکب می‌شوند که از آن جمله می‌توان به خاراندن سر، عدم برقراری ارتباط چشمی و مواردی از این دست اشاره کرد. در ادامه برخی اشتباهات زبان بدن در مذاکره را با جزئیات بیشتری به منظور افزایش احتمال موفقیت در مذاکرات تشریح می‌کنیم.

زبان بدن در مذاکره

۱. خاراندن سر

به طور معمول، همه افراد در صورت عدم آگاهی نسبت به پاسخ برخی سؤالات و به صورت کاملاً ناخودآگاه، دست خود را به سمت سرشان می‌برند. در حقیقت، این حرکت می‌تواند به عنوان نشانه‌ای بر عدم تسلط و اطمینان کافی در رابطه با موضوع مطرح‌شده باشد و تأثیر معکوسی در نتیجه نهایی مذاکرات خواهد داشت.

۲. عدم برقراری ارتباط چشمی

اجتناب از نگاه کردن مستقیم در چشمان طرفین و چرخاندن چشم‌ها در جهات مختلف در هنگام صحبت با آن‌ها تأثیری منفی بر نتایج مذاکرات داشته و می‌تواند نشانه‌ای بر عصبی بودن شما باشد. بنابراین برای موفقیت در مذاکره و انتقال انرژی مثبت نیاز است تا روی حالات چهره و تماس‌های چشمی خود کنترل بیشتری داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب تفسیر زبان بدن چشم‌ها در ۱۲ حالت مختلف را نیز مطالعه کنید.

۳. دست به جیب بودن

در هنگام صحبت با طرفین مذاکره، زبان بدن دست‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد؛ در نتیجه، قرار دادن دستان در جیب در هنگام مذاکرات می‌تواند نشان‌دهنده سعی در پنهان کردن چیزی از طرفین مذاکره باشد.

۴. نگاه کردن به تلفن همراه یا ساعت

همان‌طور که می‌دانید، چک کردن موبایل یا نگاه کردن به ساعت خود در طول جلسه به منزله بی‌احترامی به زمان و ارزش طرفین حاضر در جلسه بوده و در نهایت نتایجی معکوس به دنبال خواهد داشت. در واقع، چک کردن موبایل یا ساعت به صورت مداوم به منزله عدم اهمیت جلسه برای شما است. بنابراین اگر منتظر پیام یا تماسی مهم هستید یا کاری فوری دارید، می‌توانید این موضوع را با فرد دیگری خارج از جلسه هماهنگ کنید تا در زمان مقرر آن را به شما یادآوری کند.

زبان بدن در مذاکره

۵. ضربه زدن با انگشتان

یکی دیگر از اشتباهات زبان بدن در مذاکره ضربه زدن روی میز یا سایر ابزارهای محیط پیرامون با استفاده از انگشتان است. در واقع، این موضوع نشان‌دهنده میزان استرس شما بوده و منجر به از دست دادن کنترل کافی بر روند پیشبرد مذاکرات خواهد شد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله، راه‌کارهای کاربردی در ارتباط با زبان بدن در مذاکره را بررسی کرده و برخی اشتباهات رایج در این مورد را برشمردیم. با رعایت هر یک از نکات بیان‌شده و همچنین اجتناب از انجام اشتباهات مذکور می‌توانید کنترل بیشتری در ارتباطات غیرکلامی در مذاکرات بین طرفین داشته باشید و احتمال موفقیتتان را در مذاکره به طور چشمگیری افزایش دهید.  آگاهی نسبت به عادت زبان بدن افراد موفق نیز خالی از لطف نیست و به شما کمک می‌کند تا از تکنیک‌های کاربردی برای موفقیت در ابعاد مختلف زندگی و در حوزه کار خود بهره‌مند شوید. آیا شما نیز چنین اشتباهات رایجی در مذاکره‌های خود داشته‌اید؟ آیا از تکنیک‌های کاربردی برای تأثیرگذاری روی طرف مقابل خود در مذاکرات استفاده کرده‌اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید