تکنیک‌های فن بیان در خواستگاری برای پسران و دختران

داشتن فن بیان مناسب در خواستگاری از جمله مقدمات یک ازدواج موفق است. اینکه در جلسه خواستگاری چگونه رفتار کنیم؟ و چه بگوییم تاثیری مستقیم بر نتیجه دارد. همچنین باید بدانیم مهمترین سوالات روز خواستگاری چیست؟ و به درست‌ترین شکل این سوالات را مطرح کنیم. در این مطلب به مواردی که در یک خواستگاری موفق مؤثرند اشاره خواهیم کرد و نکاتی درباره فن بیان در خواستگاری برای پسران و  دختران ارائه می‌کنیم. با انگیزه همراه باشید.   فن بیان در خواستگاری و مهارت خوب سخن گفتن خوب سخن گفتن و هدایت یک جلسه خواستگاری به سمت لنگرگاه مقصود، یک هنر…

فن بیان در جلسه خواستگاری

داشتن فن بیان مناسب در خواستگاری از جمله مقدمات یک ازدواج موفق است. اینکه در جلسه خواستگاری چگونه رفتار کنیم؟ و چه بگوییم تاثیری مستقیم بر نتیجه دارد. همچنین باید بدانیم مهمترین سوالات روز خواستگاری چیست؟ و به درست‌ترین شکل این سوالات را مطرح کنیم. در این مطلب به مواردی که در یک خواستگاری موفق مؤثرند اشاره خواهیم کرد و نکاتی درباره فن بیان در خواستگاری برای پسران و  دختران ارائه می‌کنیم. با انگیزه همراه باشید.

 

فن بیان در خواستگاری و مهارت خوب سخن گفتن

خوب سخن گفتن و هدایت یک جلسه خواستگاری به سمت لنگرگاه مقصود، یک هنر است. برخی از افراد بدون کسب دانش در این زمینه قدم به درون گود می‌گذارند و شکست می‌خورند. برای این که بتوانید ریتم جلسه را در دست بگیرید، باید با اصول یک خواستگاری موفق آشنا باشید.

۱. آشنایی با فرهنگ خانواده‌ها

تفاوتی ندارد که خانواده عروس هستید یا خانواده داماد، در هر دو حالت باید با فرهنگ خانواده مقابل آشنایی کافی داشته باشید. آداب و رسومی که یک خانواده مدرن برای خواستگاری دارند با آداب و رسوم یک خانواده سنتی تفاوت دارد. باید به این موضوع توجه کنید که طرف مقابل شما یک خانواده مذهبی است یا نه. با انجام تحقیق در این موارد می‌توانید کلمات و جملاتی که برای پرسش و پاسخ در جلسه خواستگاری مناسب هستند را پیدا کنید.

۲. برنامه داشتن برای بداهه سخن گفتن

در جلسه خواستگاری سؤالات مختلفی از شما پرسیده خواهد شد که باید به صورت بداهه به آن‌ها پاسخ دهید. این سؤالات ممکن است توسط عروس خانم یا آقا داماد از شما پرسیده شود یا خانواده. برای این که بتوانید بدون مشکل به پرسش‌های احتمالی پاسخ دهید، باید سؤالاتی که در جلسه خواستگاری مطرح می‌شوند را تمرین کنید. بارها و بارها خودتان را جلوی آیینه معرفی کنید. درباره تحصیلاتی که دارید و منبع کسب درآمدتان توضیح دهید و… . این تمرین‌ها شما را برای پاسخ دهی به سؤالات به صورت بداهه آماده می‌کند. با وجود کسب آمادگی و داشتن فن بیان در خواستگاری، حتی اگر پرسش های متفاوتی از شما پرسیده شود، دستپاچه نمی‌شوید و با آرامش می‌توانید به آن پاسخ دهید.

برنامه داشتن برای بداهه سخن گفتن

۳. شیوه شروع صحبت در خواستگاری

جمله ای که برای آغاز صحبت در خواستگاری انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. جملات اولیه مسیر صحبت‌ها را به سمت و سوی خاصی خواهد کشاند. اگر برای شروع صحبت از جملات کلیشه‌ای و حاشیه‌ای شروع کنید، احتمال دارد که از موارد اصلی دور شوید و نتوانید شناخت کافی برای خودتان و طرف مقابل ایجاد کنید. اگر چه سخت است، اما سعی کنید در همان ابتدا از مسائلی که برایتان مهم هستند صحبت کنید. به عنوان مثال اگر تحصیلات برایتان اهمیت دارد، بحث درس خواندن را باز کنید و نظر طرف مقابل را در این باره جویا شوید.

۴. سراپا گوش و سراپا چشم بودن

یکی از مهم‌ترین مواردی که در خواستگاری باید به آن توجه کنید، گوش دادن است. باید به سخنان طرف مقابل خوب گوش کنید. اگر پدر، مادر و… عروس یا داماد با شما صحبت می‌کند، به وی نگاه کنید و با ادای کلماتی مانند ” درسته “،” بله ” و… نشان دهید که در جریان صحبت هستید. ارتباط چشمی نشان می‌دهد که تمام و کمال توجه شما به طرف مقابل است و حواس پرتی ندارید. خوب گوش ندادن به دیگران در خواستگاری نشان دهنده کم اهمیت بودن مراسم برای شماست؛ بنابراین به هیچ عنوان خودتان را مثلا با گوشی موبایل مشغول نکنید و یا به هر گونه در لاک تنهایی‌تان فرو نروید.

۵. پرسیدن سؤالات مناسب

شما به عنوان یکی از مهره‌های اصلی مراسم خواستگاری باید هم سؤال بپرسید و هم به پرسش‌هایی که مطرح می‌شود پاسخ دهید. داشتن فن بیان خوب در خواستگاری برای مطرح کردن پرسش‌های مناسب هم به کارتان خواهد آمد. برای این که بتوانید میزان تفاهم و همفکری خودتان با طرف مقابل محک بزنید، بهتر است از پرسیدن سؤالات کلیشه‌ای خودداری کنید.

مطرح کردن سؤالاتی مانند این که شما چه رنگی را دوست دارید یا این که حیوان مورد علاقه شما چیست، به هیچ عنوان برای شروع زندگی مشترک مناسب نیست. شما باید درباره هدف‌های آینده‌ای که طرف مقابل دارد، مذهب و نوع نگرش وی به این موضوع، وظایفی که زن و شوهر نسبت به هم دارند و… پرسش‌هایتان را مطرح کنید.

پرسیدن سوالات مناسب

۶. خوش اخلاق بودن

زبان بدن اگر از فن بیان مهم‌تر نباشد، بی‌شک از آن کم اهمیت‌تر هم نیست. برخی از افراد تصور می‌کنند که اگر چهره‌ای جدی داشته باشد، عزم و اراده راسخ آن‌ها برای شروع زندگی مشترک مشخص می‌شود. در صورتی که چهره خشن و عبوس نشان دهنده حضور شما در یک جلسه خواستگاری اجباری است. اگر روند خواستگاری به دلخواهتان پیش نرفته و جوابتان منفی است، سعی کنید احترام طرف مقابل را حفظ کرده و خوش‌رو باشید. خوش اخلاق بودن در مهمانی ارزش شما را بیشتر می‌کند و رابطه را دوستانه نگه می‌دارد.

۷. معرفی حاضرین در جلسه خواستگاری

برای این که خانواده‌ها با هم آشنا شوند، معرفی اعضای هر دو خانواده در جلسه خواستگاری لازم است. برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که ساعت‌ها درباره اخبار روز و آب و هوا سخن بگویند، اما زمان کوتاهی را برای معرفی خودشان در نظر نداشته باشند. طرف مقابل باید بداند که شما چه کسی هستید و با عروس یا داماد چه نسبتی دارید. معرفی اعضای هر دو خانواده، صمیمیت بیشتری در جلسه خواستگاری فراهم می‌کند؛ زیرا هر فردی می‌تواند با توجه به شناخت کوتاهی که از طرف مقابل به دست آورده با وی به مراوده بپردازد.

۸. زمان‌بندی داشتن

خواستگاری ممکن است پس از چند دقیقه از حالت رسمی خارج شده و به یک مهمانی دوستانه تبدیل شود. فراموش نکنید که این مراسم رسمی است و برای آن باید زمان‌بندی مشخصی در نظر داشته باشید. قبل از حضور در خانه عروس باید زمان حدودی پایان مراسم را مشخص کنید. اگر بحث طولانی شد، جلسات دیگری برای ارتباط خانواده‌ها و عروس و داماد در نظر بگیرید.

۹. انتخاب سخنران مناسب برای مجلس

در هر خانواده‌ای یک نفر بهتر از سایرین سخن می‌گوید. برای این که بتوانید مراسم خواستگاری را به بهترین نحو هدایت کنید، از وی بخواهید که شروع کننده مکالمه باشد. این فرد می‌تواند دیگران را نیز وادار به حرف زدن کند و جو سنگینی که در ابتدای مراسم خواستگاری حاکم است را از بین ببرد. فردی که انتخاب می‌کنید باید سخنور قابلی باشد و به خوبی بتواند جملات و کلمات را استفاده کند. اندکی شوخ طبعی خوب است؛ اما افرادی که به شوخی کردن‌های افراطی علاقه دارند، به هیچ عنوان مناسب این کار نیستند؛ زیرا ممکن است در همان ابتدای مراسم حرف‌هایی گفته شود که طرفین را آزرده خاطر کند.

انتخاب سخنران مناسب برای مجلس

۱۰. یک جور حرف زدن خانواده

قبل از این که جلسه خواستگاری شروع شود، با خانواده خودتان صحبت کرده و حرف‌هایی که دارید را یکی کنید. این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا اگر بحث‌های مهم پیش بیاید و حرفتان یکی نباشد، خانواده طرف مقابل تصور می‌کنند که شما حقیقت را پنهان کرده و سعی در فریب دادن آن‌ها دارید.

۱۱. دروغ نگفتن

از مهم‌ترین مسائل در شروع زندگی مشترک، راست‌گویی است. برای این که توجه سایرین را به خودتان جلب کنید، به هیچ عنوان دست به دامان دروغگویی نشوید. یک دروغ کوچک می‌تواند آغازی برای گفتن دروغ‌های بزرگ‌تر باشد. در صورتی که خانواده طرف مقابل متوجه دروغ شما شوند، شخصیتی که دارید از بین خواهد رفت و به احتمال زیاد جلسه خواستگاری به هم می‌خورد. اگر خواستگاری تمام شود و دروغی که گفته‌اید فاش نشود، باید یک عمر نگران افشا شدن آن باشید.

نه دیگران را فریب بدهید و نه خودتان را. عروس و داماد و خانواده‌ها باید خودشان را آن‌گونه که هستند بپذیرند. زندگی که بر پایه درستی بنا شده باشد، پایدار است نه بر مبنای دروغ.

۱۲. پوشیدن لباس مناسب خواستگاری

یک سخنران برای حضور در یک مراسم مهم بهترین لباسش را به تن می‌کند. برای مراسم خواستگاری نیز باید این اصل را رعایت کنید. برخی از افراد کت و شلوار را به عنوان لباس رسمی خواستگاری در نظر می‌گیرند. برخی دیگر به دنبال انتخاب یک لباس اسپرت مانند کت تک و شلوار جین هستند. لباسی که می‌پوشید باید ظاهرتان را آراسته نشان دهد. حضور با تی‌شرت در مراسم خواستگاری، ارزشی که دارید را کم می‌کند.

عروس هم باید مانند آقا داماد لباس مناسبی برای خواستگاری به تن کند. لباسی که عروس می‌پوشد نباید بدن‌نما بوده و باید حالتی رسمی داشته باشد. برخی از عروس خانم‌های مذهبی با چادر در مراسم حاضر می‌شوند، برخی با مانتو و برخی با لباس مهمانی. بسته به شرایط خانواده طرفین، عروس باید نوع پوشش و… را انتخاب کند اما در هر صورت از عرف خارج نشود.

پوشیدن لباس مناسب خواستگاری

 فن بیان در خواستگاری برای پسران

آقایان برای حضور در مراسم خواستگاری باید نکات خاصی را در نظر داشته باشند. در این بخش برخی از این موارد ارائه شده است.

۱. مشخص کردن زمان حضور در خانه عروس

برای این که خانواده عروس بتوانند به موقع آماده شوند، باید ساعت خاصی را برای شروع جلسه مشخص کنید. با توجه به رسمی بودن مراسم، به شما توصیه می‌کنیم که زودتر از موعد در منزل عروس حاضر نشوید تا خانواده عروس طبق زمان‌بندی که دارند کارهایشان را پیش ببرند. همچنین در صورت احتمال تاخیر برای این که میزبان را در این باره آگاه کنید، کافی است چند ساعت زودتر با خانواده عروس تماس گرفته و به آن‌ها اطلاع دهید که کاری پیش آمده و چند دقیقه دیرتر می‌رسید.

۲. وعده ندادن و جو گیر نشدن

اغلب آقایان برای این که ارزش و مقامشان را بالاتر ببرند، در مراسم خواستگاری به وعده دادن روی می‌آورند. درست است که هیچ کس از خریدن ماشین‌های آن‌چنانی و سفرهای پر زرق و برق بدش نمی‌آید، اما وعده‌ای بدهید که بتوانید آن را عملی کنید. این حرف‌ها که در اثر جو‌گیر شدن زده‌اید، ممکن است بعدها کاملاً به ضررتان تمام شود! حتی امکان دارد در اثر برآورده نکردن وعده‌ها، زندگی مشترکتان از هم بپاشد. منطقی باشید و فن بیان در خواستگاری را با بزرگنمایی و دادن وعده‌های سر خرمن اشتباه نگیرید.

۳. اعتماد به نفس داشتن

از جمله مشکلاتی که آقایان در جلسه خواستگاری با آن مواجه هستند، فقدان اعتماد به نفس است. همیشه این موضوع را در ذهنتان داشته باشید که هیچ کس همه چیز تمام نیست. تلاشی که برای به دست آوردن شغل یا کسب مدرک کرده‌اید با ارزش است. با هر خانواده‌ای و با هر سطح مالی باید اعتماد به نفس خودتان را حفظ کنید. خجالتی نباشید و رسا و بلند حرف بزنید. این کار نشان می‌دهد که شما برای پذیرش مسئولیت‌های یک زندگی مشترک کاملاً آماده هستید.

 

فن بیان در خواستگاری برای دختران

عروس خانم‌ها هم باید مانند آقا داماد و سایرین درباره فن بیان در خواستگاری دانش کافی کسب کنند. برخی از موارد کاربردی مناسب این مراسم برای دختران در ادامه ارائه شده است.

۱. خجالتی نبودن

در اغلب خانواده‌ها رسم است که هر چه عروس سر به زیرتر باشد بهتر است؛ اما دیگر دورانی که دخترها چشم و گوش بسته ازدواج می‌کردند گذشته. شما باید با طرف مقابل زیر یک سقف بروید و ازدواج کنید؛ بنابراین باید خجالت را کنار گذاشته و سؤالات مهمی که دارید را مطرح کنید. حرف نزدن در جلسه خواستگاری می‌تواند بعدها منجر به پشیمانی شما شود؛ زیرا ممکن است در موضوعات اساسی مانند مذهب، نوع نگرش و … با طرف مقابل اختلاف نظر جدی داشته باشید.

خجالتی نیودن در خواستگاری

۲. اغراق نکردن

رسم دیگری که تا حدودی عجیب است ولی جا افتاده، اغراق توسط عروس یا خانواده عروس درباره خواستگارهای پیشین است. این که شما چندین خواستگار دکتر، سفیر و وزیر را رد کرده‌اید به کار کسی نمی‌آید! تصمیمی که برای رد کردن خواستگارهای پیشین خودتان گرفته‌اید یک موضوع کاملاً شخصی است. فردی که الان روبرویتان نشسته انسان متفاوتی است. با اغراق کردن درباره خواستگارها و… نه شخصیت خودتان را زیر سؤال ببرید و نه شخصیت طرف مقابل را.

۳. واقع بین بودن

عروس خانم‌ها معمولاً در جلسه خواستگاری در رؤیاهایشان سیر می‌کنند. دوره‌ای که شاهزاده با اسب سفید به خواستگاری می‌آمد خیلی وقت است به سر رسیده. وقت آن است که واقع بین باشید و داماد را با معیارهایی بسنجید که به درد زندگی مشترک می‌خورند.

 

سخن آخر

اگر با نکات فن بیان در خواستگاری آشنایی کافی داشته باشید، به راحتی می‌توانید جلسه را به سمت و سویی ببرید که در نظر دارید. فن بیان را با شوخی‌های متعدد اشتباه نگیرید. شما باید بتوانید درباره مسائلی که برایتان مهم است به خوبی اظهارنظر کنید و به سؤالاتی که مطرح می‌شود پاسخ دهید. به هیچ عنوان اغراق نکنید و دروغ نگویید. این مسائل بحث را به حاشیه می‌کشاند و از هدف اصلی خواستگاری دور خواهید شد. همچنین دروغ گفتن شخصیتتان را زیر سؤال می‌برد و اعتبارتان را کم می‌کند.

شما چه پیشنهادی برای داشتن بیان مناسب در جلسه خواستگاری دارید؟ چه سخنانی مفید و چه حرف‌هایی از اشتباهات رایج در این مراسم است؟ تجربیات خود را با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم در این رابطه مقاله‌های علت ترس از ازدواج و روش‌های درمان آن و ۲۰ نمونه از انگیزه‌های غلط برای ازدواج را نیز در انگیزه مطالعه کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید