بیوگرافی گوگوش، از کودکی و قبل از انقلاب تا به امروز!

فائقه آتشین، با نام هنری گوگوش (زادهٔ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۹ خورشیدی در تهران)،خواننده و هنرپیشهٔ ایرانی است که در دهه‌ی ۷۰ میلادی و قبل از انقلاب اسلامی ایران، او را «شاه‌ماهی موسیقی ایران» می‌نامیدند. وی پس از مهاجرت به آمریکا، پس از یک وقفه‌ی طولانی، دو مرتبه با همین نام بر سر زبان‌ها افتاد. در ادامه‌ی این مطلب می‌توانید بیوگرافی گوگوش را مطالعه کنید.   بیوگرافی گوگوش – گوگوش کیست؟ گوگوش، با نام اصلی فائقه آتشین که به عنوان شاه‌ماهی موسیقی ایران، شناخته می‌شود، در ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۲۹ خورشیدی، در تهران متولد شد. او در موسیقی پاپ ایران نقش…

بیوگرافی گوگوش یا فائقه آتشین

فائقه آتشین، با نام هنری گوگوش (زادهٔ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۹ خورشیدی در تهران)،خواننده و هنرپیشهٔ ایرانی است که در دهه‌ی ۷۰ میلادی و قبل از انقلاب اسلامی ایران، او را «شاه‌ماهی موسیقی ایران» می‌نامیدند. وی پس از مهاجرت به آمریکا، پس از یک وقفه‌ی طولانی، دو مرتبه با همین نام بر سر زبان‌ها افتاد. در ادامه‌ی این مطلب می‌توانید بیوگرافی گوگوش را مطالعه کنید.

 

بیوگرافی گوگوش – گوگوش کیست؟

گوگوش، با نام اصلی فائقه آتشین که به عنوان شاه‌ماهی موسیقی ایران، شناخته می‌شود، در ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۲۹ خورشیدی، در تهران متولد شد. او در موسیقی پاپ ایران نقش مهمی ایفا کرد و بدین‌ترتیب به یکی از خوانندگان مشهور پاپ زن  در میان فارسی زبانان تبدیل شد. وی در نیمه‌ی دوم دهه ۷۰ میلادی، به شهرت خود در صنعت موسیقی دست یافت. گوگوش، با تسلط به چندین زبان، در کارنامه‌ی خود آهنگ‌هایی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی ، فارسی، ترکی و آذربایجانی دارد.

گوگوش در جوانی

او به عنوان یک بازیگر زن، در بسیاری از فیلم‌های فارسی از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ میلادی نقش‌آفرینی کرد. گوگوش در دوران انقلاب ایران، زمانی که خوانندگی زنان ممنوع شد، دچار وقعه کاری شد. با این‌حال، او در این دوران در صنعت موسیقی مورد توجه قرار گرفته و طرفداران بسیاری را در داخل و خارج از کشور کسب کرد.

کودکی گوگوش

فائقه آتشین با نام هنری گوگوش، در ۵ مه سال ۱۹۵۰ در خیابان سرچشمه تهران متولد شد. پدر او یک ایرانی و کمدین بود و مادرش یک آذربایجانی. گوگوش نامی ارمنی برای پسران است. در کودکی دایه ارمنی‌اش او را با این نام صدا می‌کرد و او بعدها این نام را به عنوان نام هنری‌اش برگزید. وی یک برادر خونی داشت که در ۲۵ سالگی در اثر روماتیسم قلب در گذشت. گوگوش ۵ خواهر و برادر ناتنی دیگر نیز دارد. در زمان کودکی، گوگوش از برخی خواننده‌های معروف تقلید می‌کرد. پدرش استعدد خوانندگی و بازیگری او را کشف کرد و در سن ۳ سالگی، او برای کسب درآمد به روی صحنه رفت. به همین دلیل است که او از تحصیلات ابتدایی بازماند.

زندگی حرفه‌ای گوگوش

فائقه آتشین، مسیر زندگی حرفه‌ای خود را خیلی زود شروع کرد و بدین ترتیب، در اواخر دهه‌ی ۴۰ خورشیدی (۱۹۷۰ میلادی) به عنوان یک خواننده‌ی پاپ بسیار مشهور شناخته می‌شد. او نه تنها در ایران، بلکه در میان تمامی فارسی زبانان در سایر کشورهای آسیایی محبوبیت کسب کرد. گوگوش به خاطر لباس‌های به روز و مدل‌موهای ترند آن زمان معروف بود. بسیاری از زنان ایرانی مدل موهای وی را الگو قرار می‌دادند. گوگوش تا کنون آلبوم‌هایی مانند دو پنجره، مرداب، کوه، دو ماهی، در امتداد شب، نیمه گمشده من، بهترین فصل تازه، ستاره، من و گنجشک‌های خونه، لحظه بیداری و همزاد و غیره را منتشر کرده است.

جالب است بدانید که استعداد او نظر خانواده‌ی سلطنتی را به خود جلب کرد. گذشته از آوازخوانی، گوگوش در بسیاری از فیلم‌ها نیز به ایفای نقش پرداخته است. وی در سن ۱۰ سالگی در فیلم فرار فرشته بازی کرد. همچنین در فیلم‌های بیتا، همسفر، ماه عسل، در امتداد شب و بسیاری فیلم دیگر حضور پررنگی داشته است. اما دوران بازیگری گوگوش، به طور ناگهانی در زمان انقلاب اسلامی ایران به پایان رسید.

گوگوش در جوانی

گوگوش در دوران انقلاب ایران

در طول انقلاب ایران، فائقه آتشین، ایران را به مقصد لس‌آنجلس ترک کرد، جایی که چندماهی را در آن سپری کرد و سپس دوباره به ایران بازگشت. با وجود اینکه فعالیت هنرمندان زن در ایران ممنوع شده بود، وی بسیاری از پیشنهاد‌های ضبط در خارج از ایران را رد کرد.

بازگشت دوباره‌ گوگوش به صحنه خوانندگی

گوگوش سرانجام پس از پایان دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، پس از ۲۰ سال سکوت، در خارج از ایران و با آلبوم زرتشت، به صحنه‌ی موسیقی بازگشت. اولین اجرای عمومی او در خارج از ایران در سال ۲۰۰۰ در جریان تور بازگشت انجام شد. اولین کنسرت او در مرکز هوایی کاناد در تورنتو، در تاریخ ۲۹ ژوئیه سال ۲۰۰۰ برگزار شد. در آن سال، مستند «گوگوش: دختر ایران» نیز منتشر شد. مستندی که زندگی وی را به عنوان یک خواننده و مشکلاتی که او با آن‌ها در جریان انقلاب ایران مواجه شده بود، نشان می‌داد.

گوگوش در سال ۲۰۰۰، طی تورهای جهانی بازگشت، در کشورهای بسیاری اجرای زنده داشت. گوگوش در سال ۲۰۱۲ ششمین آلبوم خود را عرضه کرد. آلبوم اعجاز با همکاری حسن شماعی‌اده، بابک سیدی، رها اعتمادی، علیرضا افکاری و روزبه بمانی شکل گرفت.

این خواننده زن، رئیس آکادمی و از داوران مسابقات استعداد یابی «آکادمی گوگوش» بود. این نمایش که سه فصل به طول انجامید، در شبکه من و تو ۱، یک کانال ماهواره‌ی ایرانی مستقر در لندن پخش می‌شد.

همسران گوگوش چه کسانی بودند؟

گوگوش تجربه ۴ ازدواج داشته است؛ او اولین بار در سال ۱۹۶۷ میلادی با محمود قربانی، یک پروموتور موسیقی ازدواج کرد. اگرچه او برخلاف میلش و برای پرداخت بدهی‌های جمع شده‌اش با وی ازدواج کرد، اما قربانی نقش مهمی در زندگی حرفه‌ای گوگوش بازی کرد. این زوج یک پسر، به نام کامبیز داشتند که او نیز در صنعت موسیقی مشغول است. این زوج در سال ۱۹۷۲ از هم جدا شدند. گوگوش سپس در سال ۱۹۷۵ با بازیگر معروف ایرانی، بهروز وثوقی ازدواج کرد، اما ۱۴ ماه بعد طلاق گرفت. ازدواج بعدی وی با همایون مصداقی بود که در اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ با وی ملاقات کرده بود. آن‌ها سرانجام در سال ۱۹۷۹ ازدواج کرده و در سال ۱۹۸۵ جدا شدند. آخرین ازدواج گوگوش، در سال ۱۹۹۱ با کارگردان معروف، مسعود کیمیایی بود، که آن نیز در سال ۲۰۰۵ پایان گرفت.

گوگوش و بهروز وثوقی

جالب است بدانید که گوگوش در سال ۱۹۸۰، حدود یک ماه در ایران در زندان بود.

جوایز هنری گوگوش

گوگوش برنده‌ی جوایز معتبری بوده است؛ از جمله برنده‌ی جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم سپاس ایران در سال ۱۹۹۳ و در جوایز موسیقی جهانی در سال ۲۰۱۴، برنده بهترین موزیک ویدئو برای آهنگ دو پنجره شد.

 

سخن آخر

آیا شما اطلاعات مستند دیری دربازه بیوگرافی گوگوش سراغ دارید؟ از این خواننده زن دیگر چه می‌دانید؟ لطفا نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما و دیگر دوستانتان در میان بگذارید. همچنین شما می‌توانید بیوگرافی مهناز افشار که می‌گویند شباهت زیادی به گوگوش دارد را نیز در انگیزه بخوانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید